Fiat Stilo 1.6 16v Dynamic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 1.6 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Mijn Stilo verhaal (het begin)
- 157.000 km
25-2-2017 tot 15 maart 2017: Mijn vorige auto (een Renault Twingo 1.2 Air uit 1998) liep na 215.000 km op zijn laatste pootjes. Overigens 3 jaren lang een super betrouwbare auto voor 700,-!
Maar het was tijd voor mij om een andere auto te kopen en dit keer wilde ik ook een beetje echt auto hebben. Voordat ik begon met zoeken wist ik dat ik een aantal eisen had. De auto moest minimaal stuurbekrachtiging en airco hebben en het liefst ook cruise control. Alles wat daarbij kwam was mooi meegenomen. Met een budget van maximaal 4000,- ging ik op zoek naar mijn tweede auto. Ik ben een man van 24 en ben niet heel erg veeleisend in wat voor auto het moet zijn. Ik was op zoek naar een beetje een sportief-ogende auto met een niet al te zware motor (maximaal een 1.6) die een beetje zuinig is, maar waarmee je niet continu als laatste bij het stoplicht vertrekt. Qua kilometers mocht de auto niet veel meer dan 150.000 hebben gelopen en kocht ik alleen iets van een garage. Ik kwam al redelijk snel uit bij een Seat Ibiza. Echter als ik er eentje wilde met cruise control en een leuke km-stand, zag ik al snel dat ik echt aan mijn budget zat en besloot ik toch om nog even verder te kijken. Na wat langer zoeken kwam ik uit bij de Fiat Stilo. Deze auto's zagen er erg cool en sportief uit en voor een relatief lage prijs kreeg je een auto die alle opties had die ik wilde. Klonk haast te mooi om waar te zijn, dacht ik. Gelukkig ben ik niet van gister en deed ik uitgebreid research naar de Fiat Stilo om te kijken wat voor auto dat was en hoe de recensies waren en daar werd ik bepaald niet heel erg blij van. Ik vond de Stilo sowieso al een redelijke zeldzaamheid op de weg en ik snapte toen ook wel waarom. Ik kwam er al vrij snel achter dat er twee kampen zijn over de Fiat Stilo. De ene groep vindt het een verschrikkelijk onbetrouwbare auto en heeft er veel gedoe mee gehad, terwijl de andere groep zegt nooit problemen te hebben ondervonden... Lekker duidelijk, natuurlijk... Ik las veel verhalen over onbetrouwbare elektronica en het veel voorkomen van vreemde meldingen op de boordcomputer die niet weg te krijgen waren. Hierdoor ging ik twijfelen of ik deze gok wel moest wagen, maar op de een of andere manier had de Stilo (vooral qua design) mijn hart gestolen en besloot ik toch om deze auto niet direct af te schrijven en door te zoeken. Ik kwam erachter dat veel van deze voorkomende problemen zich voordeden bij Stilo's uit de beginjaren en dat nieuwere bouwjaren aanzienlijk minder problemen hadden. Toch bleef het een gok, dacht ik, maar wist ik wel dat ik geen Stilo wilde uit 2001 t/m 2003 (in 2004 kwam de eerste facelift). Ook zag ik dat ik de 2.4 Abarth (selespeed) uitvoering ook maar gauw moest laten staan, omdat die ook erg onbetrouwbaar zou zijn. Gelukkig was ik ook niet op zoek naar een race-kar.
Uiteindelijk heb ik een aantal proefritjes gehad in verschillende Stilo's uit verschillende bouwjaren en kwam ik erachter dat het een heerlijke auto is om in te rijden. Hij rijdt erg solide, vind ik. Maar ik wilde natuurlijk zoveel mogelijk zeker weten dat ik geen miskoop zou doen en daarom kocht ik dan ook niet de eerste de beste Stilo. Uiteindelijk zag ik een prachtige Stilo bij een vakgarage in Zwolle met 157.000 km op de teller uit het jaar 2006. Ik was meteen verliefd op deze auto. Hij had de prachtige originele 17'' lichtmetalen sportvelgen, een mooie zwarte metallic kleur en een strak interieur. Deze moest ik in het echt bekijken! Na een afspraak gemaakt te hebben, ging ik samen met een vriend naar Zwolle om te gaan proefrijden in deze auto. Weer werd mij bevestigd wat een heerlijke auto het is om in te zitten en in de rijden. De auto bood alle opties die ik wilde en meer (stuurbekrachtiging, climate control, cruise control, prachtige velgen, mooie bekleding etc. etc.) maar ook een complete onderhoudshistorie!
Tijdens de proefrit natuurlijk alles getest en op een aantal kleine dingen na werkte alles perfect. Het enige was dat de airco maar aan 1 kant koud werd en dat de richtingaanwijzer niet goed bleef hangen als je richting aangaf (Stilo-kwaaltje). Na wat onderhandelen met de garage kon ik de auto inclusief een nieuwe APK, kleine beurt, 3 maanden garantie en het repareren van bovenstaande punten meenemen voor 3250,-.
Inmiddels staat de auto op mijn oprit en ben ik er tot nu toe heel tevreden over. Ik heb er nu zo'n 1500 km mee gereden. Natuurlijk is het nog veel te vroeg om een oordeel te geven over deze auto, maar we zijn in ieder geval goed begonnen! De prestaties van deze 1.6 16V motor vind ik niet bijzonder. Dat komt vooral omdat de Stilo relatief een zware auto is. Hij komt prima mee met het verkeer, maar de 1.6 Renault Clio van een vriend van mij met dezelfde pk's kan ik met optrekken niet bijhouden.
Het verbruik is ongeveer 1 op 15. Ik rij een kleine 700 km met een volle tank en tank hem voor ongeveer 70-75,- weer vol, afhankelijk van de benzineprijzen. De tankinhoud is iets meer dan 50 liter.
Ik trap niet in de auto en heb een redelijk zuinige rijstijl, dus veel beter gaat het verbruik denk ik niet worden.
Ik heb ook al aardig wat geknutseld aan de auto. Zo heb ik er een touchscreen, fatsoenlijke audio en xenon-verlichting ingebouwd en kan het genieten nu echt beginnen. Daarbij natuurlijk hopen dat de auto zich bewijst als een betrouwbare auto.
Aangezien ik in mijn researchdagen ook zoveel mogelijk recensies wilde lezen, voelde ik me bijna verplicht om zelf ook een verslag te schrijven over mijn eigen ervaringen, dus bij deze. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe mijn Stilo zich houdt! Het oordeel is nog neutraal, vandaar overal 3 sterren!
Update na 3000 km rijden
- 160.000 km
Ik heb nu 3000 km met de auto gereden. Helemaal probleemloos. Ik ben nu aardig gewend aan deze Stilo en de rijervaring bevalt me prima. Nogmaals is het een solide auto. Dat merk ik met schakelen, remmen, gas geven, maar ook met het dichttrekken van de deur. Het voelt allemaal kwalitatief goed aan en je hebt niet het gevoel dat je in een gebakje rijdt. Het comfort is ook goed. Hij zit lekker, ook met langere ritten, de cruise control werkt goed en de airco wordt nog best koud (krijgt deze zomer wel een beurtje, denk ik).
De City-stand heb ik standaard aan, waardoor hij heel licht stuurt; erg prettig en ik merk het niet in het verbruik. Ook heb ik zelf een middenarmsteun ingebouwd, waardoor het natuurlijk allemaal nog iets prettiger zit en rijdt.
Na 3000 km vond ik het tijd voor een klein onderzoekje. Toevallig heb ik een kennis die automonteur is en thuis een brug heeft staan. Daar is de auto voor een onafhankelijke inspectie geweest en daar kwamen eigenlijk geen aandachtspunten uit. Wel heb ik preventief de bougies vervangen (deze waren aardig versleten).
Al met al ben ik dus nog steeds zeer tevreden met mijn Stilo. Ik vind het nog steeds te vroeg om een oordeel te geven over de betrouwbaarheid en gebruikskosten. Dit doe ik na de eerste grote beurt wel en die duurt nog wel even! Het comfort mag van mij wel een sterretje omhoog!
Qua prestaties behoud ik mijn score. Deze zijn voldoende, maar blinken zoals gezegd niet uit.
Als alles goed gaat plaats ik de volgende update pas bij mijn eerste APK in februari volgend jaar. Tot dan!
Een echte eenheid! Letterlijk en figuurlijk.
- 207.000 km
Zo, ruim twee jaar na mijn laatste post vond ik het tijd worden om weer wat nieuws te plaatsen. Mijn Stilo en ik hebben in die periode bijzonder veel meegemaakt zal ik maar zeggen... Eigenlijk alles in positieve zin, maar met flinke kanttekeningen...
Mijn Stilo is een echte hobby auto geworden. Toen ik deze auto kocht had ik nooit verwacht dat ik er zo verwant mee zou raken. Naarmate ik de auto begon op te leuken en personaliseren (tot een Abarth), kreeg ik steeds meer respect en bewondering voor de hele machine, het merk, de achtergrond en de hele Italiaanse flair eromheen. Ik ben een liefhebber geworden! Nadat het personaliseren klaar was (denk aan nieuw Abarth interieur, remklauwen, Abarth stuur, velgen spuiten, uitlaat, sierstrips, etc. etc.) besloot ik om de auto weer zoveel mogelijk zo goed als nieuw te maken qua onderhoud. Ik heb veel sensoren aangepakt, de hele wielophanging, veren, dempers, remmen, behuizingen, slangen allemaal vervangen en er staan nog wel een aantal zaken op het programma. Veel heb ik preventief vervangen, maar de auto ging er natuurlijk merkbaar een stuk beter van rijden! Onderdelen zijn relatief goedkoop en ik heb er hobby aan, dus mag het van mij best wat kosten! Ik heb tenslotte wel een excentrieke Italiaanse bolide, al zeg ik het zelf! Het doel was om de auto vooral netjes, strak, modern en stoer(der) te maken. Ik wilde er absoluut geen kermis-bak van maken en naar mijn mening is ie dat nu ook niet. Het mooiste zou ik vinden om de km-stand zo hoog mogelijk te laten oplopen en dat kan met goed onderhoud!
Als ik het heb over betrouwbaarheid heb ik ook weinig te klagen. De auto heeft me eigenlijk nooit laten staan en als ik er iets mee had, dan was het meestal omdat iets net niet helemaal goed gemonteerd was, of een kabel die loszat of zo. Nogmaals is er veel preventief vervangen, maar wat ik eronder uithaalde was nooit echt kapot, ook niet na 200.000 km. Zelfs de distributieriem die er 5 jaar en ruim 100.000 km onder zat, zag er nog betrekkelijk goed uit! Qua comfort is er ook veel toegevoegd aan de auto. Ik ben wel gek op gadgets en wilde de auto zo uitrusten dat ie in 2019 nog als nieuwe auto verkocht kon worden. Het design van het exterieur vind ik al tijdloos...
Mocht je geïnteresseerd zijn in het hele verhaal van mijn Stilo en wat er precies allemaal aan gedaan is met foto's, dan kun je hier het hele blog lezen:
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=5259
Ik vind de Stilo in het algemeen een bijzondere excentrieke auto, waarmee duidelijk was dat de Italianen hoog wilden scoren in die tijd. Helaas is dat toen niet gebeurt, maar betekent wel dat je nu een auto rijdt die weinig op de weg te vinden is en aantrekkelijk is in de aanschaf. Ieder nadeel heb z'n voordeel!
Het nadeel van deze auto is de ietwat ingewikkelde en gevoelige elektronica, maar ik heb zoveel aan de elektronica geknoeid, dat ik het ook nog wel weer mee vind vallen... Overigens allemaal super netjes en veilig gebouwd! Zowel door Fiat, als door mijzelf. Piepjes en kraakjes in het interieur wen ook maar aan, alhoewel ik mijn best doe om dit zoveel mogelijk te beperken.
Olie hoef ik nooit bij te vullen, dus dat is allemaal ook prima en roesten doet ie nagenoeg niet! Alleen de einddemper roest snel, maar die kost je echt niet veel om te vervangen!
Ik blijf deze pagina nog wel updaten, wellicht bij de volgende APK in maart. Voor nu zijn alle lezers weer bij! Thanks voor het lezen, en tot de volgende!
Het afscheid van deze TOPPER!
- 266.000 km
Het is tijd om de balans op te maken en afscheid te nemen van mijn Stilo. Bijna zes jaar heb ik er met ontzettend veel plezier in gereden en zijn er prachtige herinneringen gemaakt in en met de auto. In die zes jaar heb ik er ruim een ton km's bij op gezet en motorisch waren deze allemaal probleemloos. Natuurlijk heb je jaarlijks onderhoud en ging er weleens wat stuk. Maar dit was allemaal logische slijtage. Wat me vooral opvalt is dat de versnellingsbak ontzettend goed en fijn blijft schakelen in zowel elke versnelling. De achteruit is soms even zoeken, maar dit heeft geen hinder.
Mijn Stilo is mijn kindje en mijn hobby-auto geweest. Alles heb ik in de handen gehad, getweaked, gepoetst, gepolijst en ik heb er ontzettend veel plezier aan beleefd. Eigenlijk is de auto ook nog helemaal niet op en rijdt nog fantastisch! Maar de vernieuwingsdrang heeft het gewonnen van het economische verstand en hij mag plaatsmaken voor een waardige opvolger: De Alfa Romeo Giulietta! Dit blog sluit ik hiermee af, maar voor de Giulietta begin ik gewoon weer opnieuw. Iedereen bedankt voor het lezen!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.