en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Stilo 2.4 20v Abarth 5M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 79.800 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Tja, wat te doen als je vanwege "net te krap voor mij" je een Subaru Legacy H6 Executive aan zoonlief hebt verkocht? Ik moet eerlijk bekennen: de 3.0 6 cylinder Subaru rijdt heerlijk, maar zuipt ook als een tempelier.
Ik ben maar eens op internet gaan struinen naar een ruimere auto en kom (onverwachts) op ondermeer een Fiat Stilo uit. Het moet er eentje worden met handbak (de halfautomaat levert veel problemen op) en met de 5 cylinder 2.4 motor. Al snel vind ik een Stilo Abarth 2.4 handbak met nog net geen 80.000 op de teller. Dit buitenkansje wil ik niet laten lopen en gelukkig blijkt km-stand en onderhouds-historie te kloppen net zoals de eigenaar (de 2e) een kloppend verhaal heeft. Na een goede prijs te hebben afgesproken wordt de koop beklonken.
Ai, ik heb de auto opgehaald en op weg naar huis houdt de motor wat in en geeft het display een storingsmelding. Nee he, denk ik. Toch een miskoop gedaan? Gelukkig blijkt het mee te vallen. Uitlezen van de storing levert op dat de bobine en/of bougie van de 3e cylinder problemen geeft. Een poging om via het forum van de Fiat Stilo Club er achter te komen welk merk bobine de beste keus is wordt door mij nog steeds onbekende redenen door toedoen van de moderator verhinderd. Vreemd en frustrerend!
Maar goed, terug naar de auto. Na reparatie rijdt de Abarth heerlijk en hangt de auto 'goed aan het gas'. Ik woon dichtbij Duitsland en met 240 km op de teller vond ik het welletjes. Ook een rit naar Winterberg met 170 als cruisesnelheid is voor deze auto een peuleschil. De auto is namelijk licht getuned en zal zo tegen de 200 pk zitten met een gewicht van 1240 kg. En dat levert gunstige cijfers op qua snelheid, acceleratie en ook wel verbruik.
Wat dan weer tegenvalt is dat deze auto (ongeacht de km-stand) elke 3 jaar moet worden voorzien van een nieuwe distributieriem. Toch maar laten doen ondanks het feit dat de auto in de afgelopen drie jaar nog geen 12.000 km heeft gereden. Meevaller was dat de gelijktijdige APK-keuring geen enkel kritiekpuntje opleverde.
Afgelopen weekend kwam helaas de mij reeds bekende storingsmelding weer terug en nu blijkt de bobine en/of bougie van cylinder 1 problemen te geven. Daarom heb ik besloten alle bougies maar te vervangen voor klasse 1 NGK-bougies om de kans op storingen te verminderen. Als bobine wordt er eentje van het merk Magneti Marelli gemonteerd.
De Stilo bevalt tot nu toe goed. Als ik de bobine/bougie-problemen niet had gehad zou het uitstekend zijn. De auto is nog te kort in mijn bezit voor een echt oordeel. Een vervolg op deze review volgt zeker. Wat mij opvalt: de vormgeving van de Fiat Stilo wordt door iedereen hoog gewaardeerd en ik sluit me daarbij volledig aan!
Zoals ik had beloofd zou er nog een vervolgreview komen. Bij deze.
Inmiddels de Stilo bijna 8 maanden in bezit en ongeveer 6.000 km mee gereden. Van die kilometers heb ik een aanmerkelijk deel op de Autobahn bij onze Oosterburen afgelegd en de auto is niet gespaard. Toppunt was toch wel de Nürburgring beslechten; dat was kicken met deze auto!
De Fiat Stilo Abarth blijkt betrouwbaar te zijn maar niet feilloos. Zo heb ik nog een bobine vervangenm (de derde sinds ik de auto heb) en heeft het storingslampje voor de ABS, met voor mij onbekende redenen, 'spontaan' gebrand. Toen ik op het punt stond er wat aan te doen verdween de storingsmelding weer. Eind goed al goed zullen we maar denken.
En verder. De auto bevalt goed. Benzineverbruik weet ik niet. Is voor mij geen issue want ik tank in Duitsland sowieso goedkoop RON 98. Ik heb de (orginele!)achterdemper vervangen voor een RVS Remus. Ziet er kek uit maar de geluidsbeleving is enigszins teleurstellend. Ik bedoel dan die prachtige 5 cilinder roffel.
Over een tijdje meld ik me weer voor een vervolg. Arrevidecie! (of zoiets)
Ter geruststelling: ik vind de Fiat Stilo zeker GEEN verschrikkelijke auto. In het laatste nummer van Autoweek Classics staat een artikel waarin de redacteur de Stilo een verschrikkelijke auto noemt. Zelden heb ik een artikel gelezen waarin zoveel onzin staat. Zo zou de auto te 'Duits' zijn qua design en teveel neigen qua rij-eigenschappen naar die van de Golf. Je zou ook kunnen zeggen: wat is daar mis mee? Ik zal de laatste zijn die beweert dat de Stilo perfect is. Bekend zijn de problemen met de Selespeed halfautomaat en de vele elektronische problemen in de (met name) vroege productiejaren. Wat blijft is dat de Stilo een heel praktische auto is met prima rij-eigenschappen. Daarbij komt dat deze auto best degelijk in elkaar is geschroefd. Kijk maar eens naar de occasiontest van de ANWB!
De Stilo Abarth is nu zo'n beetje een jaar in bezit en tijd voor een terugblik. Daarbij staan voor mij drie vragen centraal. 1. Hoe bevalt ie? 2. Hoe zit het met de betrouwbaarheid? en 3, Hoe is het kostenplaatje?
Om met de laatste te beginnen (want dat is de meest feitelijke). Ik heb er driemaal een nieuwe bobine (Magneti Marelli) ingestoken en alle bougies vervangen voor NGK's Iridium. Kosten: ongeveer 250 euro. Daarnaast distributieset laten vernieuwen inclusief multiriem, geleider en waterpomp. Kosten ongeveer 450 euro. Tenslotte oliewissel en oliefilter met als kosten ongeveer 60 euro. Totaal 760 euro. Valt me mee......ik had (veel)meer verwacht.
De betrouwbaarheid is op de bobinestoringen na (zeer)goed gebleken. Ik kan daarmee leven en ook de tijdelijke storingsmelding met het ABS bleek een onwillige sensor te zijn die zichzelf verhielp (vraag me niet hoe).
De auto bevalt mij uitstekend. Veel beter dan ik vooraf heb kunnen bevroeden. Ik kan er met mijn 1.97 mtr prima in zitten.. De auto is echt vlot, heeft karakter -ook door de 5 cilinder-, verbruikt nauwelijks olie (1 liter op 10.000 km) heeft een perfecte handbak, stuurt en remt goed.
Het is een goede aankoop geweest. Meestal is een auto minder dan een jaar in bezit. Voor de Fiat Stilo Abarth wil ik graag een uitzondering maken!
Ja, ik weet het. De foto's staan op de kop, geen idee dat te verhelpen. Iemand laat weten dat ik 'ondersteboven' ben van de Stilo Abarth. En het is waar: ik ben deze auto steeds meer gaan waarderen.
Doordat de linker veer (voorzijde) was gebroken moest ik de APK eventjes uitstellen. Met een setje even gebruikte Monroe's was de voorzijde weer perfect en was de APK keuring een peuleschil. Wat er wel zit aan te komen is een set nieuwe zomerbanden rondom. Ik zit te denken aan Pirelli P zero. Als iemand een beter idee heeft; dan zie ik je reactie graag tegemoet.
Verdere reparaties en kosten. Omdat een (1) koplamp aan de binnenzijde dof was geworden er eentje van de sloop gehaald. En dat bleek achteraf niet zo'n handige beslissing. Tijdens een weekendje weg (zonder de auto) kreeg ik plots telefonisch bericht dat beide zijramen van de Stilo volledig open stonden. Om een lang verhaal kort te maken: de vervangen koplamp was van een (iets) ander type en dat was blijkbaar genoeg om spontaan de ramen te openen. Mijn buren dachten dat er ingebroken was en in genoemd weekend heeft zelfs de politie onverrichterzake aan de voordeur gestaan. Mijn zwager heeft met de reservesleutel de ramen gesloten. Elektronica blijft een bijzonder fenemeen. Bij terugkomst heb ik bij Autodoc gelijk een set nieuwe orginele Magneti Marelli's besteld.
Rijden, sturen en schakelen doet de Stilo Abarth nog steeds perfect. Ik heb er nu zo'n 13.000 km mee gereden en het is en blijft een van de prettigste auto"s die ik heb gehad. En: zo'n 5 cilinder blijft een feest.
Ja het wordt saai. Nee het wordt niet saai. Ik zal het uitleggen.
Ja het wordt saai dat ik de lezer niet kan trakteren op smeuige verhalen over exorbitant olieverbruik, lekkende koppakkingen, weigerachtige versnellingsbakken of (het ergste!) electronica die zijn eigen weg volgt. Wat dat betreft is de Stilo Abarth maar een brave borst. Ook een weekje Frankrijk leert mij dat mijn Stilo zonder mokken zijn werk doet. Cruise control aan en met 140 km per uur zuidwaarts zoeven. Overigens in de Auvergne voelt de auto zich in zijn element! De pittige klimmetjes en scherpe bochten zorgen ervoor dat de sportieve Fiat tot zijn recht komt. Ik heb in France niet een (1) Stilo gezien en ook surfen op een paar grote Franse autowebsites levert niet meer op dan enkele Stilo's met dieselmotor. De Stilol's in benzine-uitvoering en met de 5 cilinder 'sont completement disparu'! (helemaal verdwenen).
Nee het wordt niet saai. De Stilo met zijn licht getunende 5 cilinder blijft een feest om in te rijden. Alleen al dat geluid..... Op de reis naar Frankrijk werd ik vergezeld door een doorgewinterde Subarurijder, en ook hij erkende dat de Stilo Abarth een fijne auto is.
Overigens heb ik juist vandaag de auto voorzien van nieuw schoeisel. Het is geen Pirelli Zero P geworden maar Michelin Pilot Sport 4. De Michelin's scoren beter op het onderdeel 'levensduur'. Dat was de reden en het kleine prjsverschil rechtaardigden voor mij te kiezen voor het merk van de Bibendium.
Het begint bijna een gewoonte te worden om na afloop van het jaar de meer technische kant, met bjbehorende kosten, eens onder de loep te nemem. Het is een kort verhaal geworden en omdat de auto nu bijna twee jaren in mijn bezit is valt er wat meer te zeggen over de betrouwbaarheid van de(ze) sportieve Fiat.
Inmiddels heeft de Stilo ruim een ton gelopen en daarmee is het geen groentje meer op de weg. Wat heb ik er afgelopen jaar aan gedaan c.q. mee gehad?
Kort voor de APK-keuring in mei bleek de veerpoot linksvoor gebroken te zijn. Dit is natuurlijk een afkeurpunt en gelukkig kon ik een set Monroe veerpoten overnemen waarmee nog maar 1.500 km mee was gereden. Kosten (als ik me goed kan herinneren) 120 euro. De APK plus oliewissel met Castrol Edge 5W40 was ongeveer 80 euro. Adviespunt bij de APK keuring waren de voorbanden. Voor de rest zonder problemen door de keuring en dat voor het 2e jaar op rij voor een auto van ruim 17 jaar oud. Niet slecht toch? Dan is er nog het akkefietje geweest met de koplampen. Zie vorige reviews. Totale kosten voor twee nieuwe orginele Magneti Marelli's en montage 300 euro.
Vervolgens ondermeer mee naar Frankrijk geweest (zie vorige reviews) en bij terugkomst kreeg ik een storingsmelding ABS op het dashbord die na ongeveer een week of twee net zo spontaan verdween als deze was gekomen. Dit schijnt dus een kenmerkend probleem(pje) te zijn van de Stilo waarbij ' spontane' storingsmeldingen voorkomen. Niet rampzalig; hooguit lastig.
Na de bandenwissel met Michelin"s Pilot Sport 4, die overigens uitstekend bevallen, is de aandrijfstang van de ruitenwisser aan de passagierszijde losgeschoten. Dit zonder kosten kunnen verhelpen en het draaimechaniek meteen schoongemaakt en gesmeerd. O ja, bandenwissel kostte 520 euro. En dat was het dan. Totale (onderhouds)kosten over heel 2021 dus zo'n 1020 euro. Zegt het voort zou ik zeggen. In onze beleving staat Fiat, en zeker de Stilo, model voor onbetrouwbaarheid. Het tegendeel is (in dit geval) waar!
Gister de jaarlijkse APK gehad. Ik was een beetje aan de late kant vanwege een recente verhuizing naar een nieuwbouwwoning in N.O. Brabant. Het is een fantastisch huis en dito ligging, maar aanleg bestrating, tuin en erfafscheiding en inrichten/schilderen is meer werk dan ik dacht.
Een week geleden kwam er een herhaald bericht van de RDW waarin ik aan de keuringsplicht herrinnerd werd. De combinatie met oliepeilen waarbij de stand gevaarlijk dicht bij het minimum kwam maakten mij ervan bewust dat het hoog tijd werd voor de APK en oliewissel.
De FIAT Stilo heeft afgelopen jaar zo'n 15.000 km gelopen en het olieverbruik is praktisch nihil. Ik vermoed zo rond 1,5 liter in totaal. Dus dat maakt 1 op 10.000 en dat is netjes voor deze 5 cilinder die toch ook wel bekend staat vanwege zijn hoge olieconsumptie. Hoewel ik de indruk heb dat dit met name geldt voor de vroege bouwjaren.
Resultaat APK: 0 (nul) punten dus goedgekeurd. Het kwam niet als een verrassing maar het moet altijd nog blijken. Ik blijf het zeggen: dit is een van de beste auto's die ik in mijn lange en uitgebreide autoleven heb gehad.
Wat mij betreft dus geen ' verschrikkelijke ' (Autoweek) of 'draak' (Autovisie) van een auto.
Op naar weer een jaar 5 cilinder rijplezier!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.