Fiat Stilo 80 16v Active (2002) #9

autoreview

Fiat Stilo 80 16v Active (2002)
Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)Fiat Stilo 80 16v Active (2002)

Signalement

UitvoeringStilo 80 16v Active
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst267.000 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Deze Stilo gekocht met een km-stand van 143.000.
Eerlijk gezegt verwachte ik er niet heel veel van voor een bedrag van 1600 euro (2014) met een nieuwe apk.
Bij het eerste ritje viel mij gelijk op dat bij het voorwiel iets rammelde... na enkele dagen kwam ik er achter dat de voor veer was gebroken (toch apk goedgekeurd). Deze veer heb ik zelf vervangen. Ik heb twee nieuwe veren besteld uit Duitsland voor 19-euro per stuk. Geen geld dus.
Ook zag ik meteen al dat de koplamp er scheef in zat. Ik dacht die zet ik thuis wel even recht en dan is het weer klaar. Maar het bleek dat de bevestigingspunten afgebroken waren. (toch ook daarmee weer apk goedgekeurd)
Een onplezierig gevoel kreeg ik daarvan dat de auto met toch twee belangrijke punten goedgekeurd was...want wat zal er nog meer aan mankeren??
Toch na enkele duizenden kilometers gereden te hebben beviel de auto toch wel goed. Ik heb zelf de olie, luchtfilter en interieurfilter verwisseld. Deze leken wel nog nooit vervangen te zijn.
Bij 148.000 km kwam ik erachter dat een remklauw achter vast begon te zitten. Het verbruik steeg hierdoor ook erg. voor 75 euro heb ik een nieuwe remklauw gekocht en deze in enkele uurtjes gemonteerd.

Het verbruik ligt ergens rond de 1op16.5


Bij 152.000 moet de auto weer voor de apk.... spannend.
2 voorbandjes 100,00
1 fussee hoesje 5 euro
uitlijnen 39,95
2 ruitenwissers en klaar was die weer.

echt een meevaller vond ik dit!

Inmiddels heb de thermostaat vervangen. De temperatuur kwam niet meer boven de 65 graden uit.
9 euro voor een thermostaat en anderhalf uur verder is dit kleine probleempje ook weer opgelost.

Inmiddels staat er 156.000 km op. Laatst heb ik de auto volgetankt en heb 1013 kilometer gereden op 1 tank. 54 liter getankt voor die weer vol was wat neerkomt op een verbruik van 1 op 18,8 Niet slecht vind ik. Ruim zuiniger dan de 1op15 die in het boekje staat.

Verder af en toe eens een loze foutmelding op het display waar ik me niet zo druk om maak.
De stoelen zijn wat aan de harde kant voor lange ritten.
Verder heb ik niet heel veel te vertellen over de stilo.


JULI 2015 km-stand 159.000
Wat me opviel was dat de laatste tijd de lichtbundel van de koplamp zo dicht voor de auto scheen. Na een kleine inspectie blijkt dat een van de koplampverstellers door blijft lopen. Je hoort constant een gezoem van het motortje zodra je de auto op het contact zet. Ik heb het stekkertje er maar uitgehaald zodat deze stopt met draaien. Ik zal binnenkort de stelmotor proberen te herstellen en anders een andere monteren.

verder het verbruik nogmaals gecontroleerd, dit keer ruim 1025 km gereden. De brandstof meter zit dan op de helft van het "rode" gedeelte van de reserve. Wat betekent dat de 1 op 19 steeds dichter in het zicht komt.
Voor de rest geen bijzonderheden op dit moment.

  • 162.000 km

Vandaag onder het rijden deed mijn cruisecontrol het niet meer. Ik heb de auto uitgelezen met mijn smartphone app torque.
Ik kreeg foutcode p0571 remschakelaar. Meteen zag ik dat mijn remlichten bleven branden.Als ik het rempedaal iets omhoog trok gingen ze uit. Ik heb de aanslag van het pedaal naar de remlichtschakelaar iets verbogen zodat alles weer naar behoren werkt. De Foutcode gewist en de cruisecontrol werkt weer prima.

  • 165.000 km

Vandaag ging mijn uitlaat lek. Ik wist, bij aanschaf al dat de middenpijp slecht was en al een aantal malen gelast was. Toch heeft dit nog anderhalf jaar geduurd voor die weer lek is geraakt.
Voor 129 euro heb ik via internet een completen uitlaatset besteld. Het betreft de middenpijp en de einddemper plus nieuwe ophang rubbers en ander montage materiaal. Het was nog even werk de oude uitlaat eronder weg te halen. In totaal 4 uur bezig geweest met het verwijderen en monteren van de nieuwe.

remmerij

  • 169.400 km

De voorremschijven zijn aan vervanging toe. de schijven zijn steeds sneller voorzien van een laag roest na een nachtje stilstaan waardoor de blokken aan de schijven blijven plakken.
Een setje voorremschijven en blokken gekocht uit duitsland voor 48 euro. De montage ervan ging redelijk makkelijk. Een klein uurtje per kant was er nodig om de oude blokken en schijven te demonteren, de boel een beetje schoon te maken, op nieuw in de kopervet te zetten en de nieuwe remmerij weer te monteren. Het bleken de eerste schijven nog te zijn (bosch).

Verder heb ik meteen de olie ververst 10-w40 (8 euro), een nieuw oliefilter (4,85 euro) en 4 nieuwe bougies 3,00 euro per stuk) gemonteerd.

De dag erna heb ik de koplampversteller nog even gedemonteerd. Deze bleef maar doorlopen, waardoor een van de koplampen altijd helemaal naar beneden scheen. Een nieuwe zou 20 euro kosten, dus ik vond het wel de moeite waar om de versteller zelf even te bekijken. Het bleek dat binnenin de versteller een palletje klem zat. Een beetje schoongemaakt en na montage werkte deze weer naar behoren.

Binnenkort gaat de fiat weer voor de apk...

APK

  • 172.000 km

Deze week heb ik de auto voor de apk naar de garage gebracht.
De dag ervoor heb ik nog even een koplampje vervangen. Ja dat zul je net zien de dag voor de apk gaat er een lampje stuk.
Hopen dat de Stilo er weer redelijk doorheen zal komen.
De garage belde na 3 kwartier al op. Toch altijd spannend als de garage al zo snel belt....
De Stilo is in orde zei de garage maar 1 achterremklauw liep wat stroef en daarmee konden ze hem toch niet goedkeuren.
Verdorie dacht ik, vorig jaar al een nieuwe remklauw links achter, onderhand de remschijven en blokken voor vervangen. Nu is de achterremklauw rechtsachter aan de beurt. 280 euro wist de garage me meteen te vertellen. Dit vond ik toch wel erg veel voor een remklauw, ik heb daarom zelf maar een remklauw besteld uit Duitsland voor 59,90 euro. Dit scheelde nogal. De garage had er geen bezwaar tegen dat ik het onderdeel zelf verzorgde.
Aankomende dinsdag gaat de garage de klauw monteren en gelijk remvloeistof verversen, deze was in 2008 voor het laatst ververst bij km-stand 75.000.
Toch ook wel weer tevreden dat er maar 1 dingetje mankeert voor de apk....
Toch maar weer een jaartje door met de Stilo?...

ABS Storing

  • 175.000 km

Eigenlijk vlak na de apk van dit jaar kreeg ik een abs storing.
Soms is de storing er en soms is de storing er niet.
Soms elke dag, en soms een hele week niet. Ik heb de abs computer zelf uitgelezen en geeft een haperende abs sensor rechts achter aan. Mogelijk dat bij het schoonmaken van de achterremmen de sensor is beschadigd of vervuild is geraakt. Ik maak me er niet zo zorgen om. Ik ga, als ik het achterwiel een keer demonteer, de sensor wel even doormeten, reinigen en/of eventueel een nieuwe plaatsen. Eerst rij ik er maar gewoon mee door.

Ook heb ik de achterbank bekleding moeten verwijderen omdat een van mijn zoontjes de bank eronder gespuugd had tijdens een lange rit. Gelukkig is de bekleding binnen 5 minuten te verwijderen en na een wasbeurtje in de wasmachiene weer helemaal fris.

Ik weet niet meer of ik het al eerder geschreven heb maar mijn remlichtschakelaar haperde nogal eens. Soms bleven de remlichten branden, soms branden ze helemaal niet, en soms werkte de cruisecontrol niet. Na het uitlezen kwam telkens weer code P0571 naar boven wat betekende een remlichtschakelaar die niet mee helemaal fris is. Ik heb een nieuwe gehaald. Deze koste me 18,25 en is in een paar minuutjes verwisseld. De foutcode is nadien nooit meer terug gekomen.

Ondertussen ben ik ook even het olieverbruik aan het meten. Binnenkort zal ik hier het resultaat van schrijven.

Brandstof verbruik over 1600km gemeten, gemiddeld 1 Liter op 17,6km

Wat ook nog wel het vermelden waard is is dat ik laatst een heeleind (ongeveer 60km) 150 km per uur gereden heb en dat het kleine 1.2 motortje toch gemiddeld 1 op 12,5 noteerde.

Hier nog een linkje naar een youtube filmpje van mijn brandstofverbruik op een mooie dag.
https://www.youtube.com/watch?v=AqpVhB4KY0c

Inmiddels heb ik het olieverbruik gemeten over iets meer dan 4000km. Op de Peilstok was die bijna half leeg. Dus zeg maar een 300 tot 400ml verbruikt.

Brandstof verbruik nu 5,2L / 100km !

Inmiddels heb ik de ABS storing ook gevonden. Het blijkt toch echt een overleidende sensor te zijn. Ik heb een nieuwe besteld voor 8,98 euro (ja,ja) via het internet en ga ik monteren wanneer ik er tijd en zin in heb.

Ook ben ik aan het zoeken naar een tweedehands trekhaakje die ik zelf eronder wil gaan zetten.

  • 182.000 km

Inmiddels heb ik de abs sensor vervangen en rijd nu alweer een paar duizend kilometers storingsvrij rond. Ik kan dus stellen dat de goedkope reparatie goed gelukt is.

De trekhaak, een tweedehandse Thule zit er inmiddels ook onder. Wel een aardig karweitje om in je eentje te doen.
Ik heb de bedrading direct op de achterlichten aangesloten en tot mijn verbazing werkt het ook nog zonder dat er allerlei rare meldingen op het dashboard te zien zijn.

Verder heb ik nog twee nieuwe speakers van het merk Kicker in de voordeuren gezet. De originele speakers waren op/versleten.

Wat ik ook wel het vermelden waard vindt is dat het koetswerk en de bodem van de Stilo nog steeds roestvrij is na ruim 14 jaar.

Accu

  • 185.800 km

Met het koude weer van afgelopen tijd begon me op te vallen dat de Fiat wat minder lekker begon te starten. Startmotor ging wat langzamer rond. De accu gaf nog een magere 12.2 volt. Onder het starten krijg je dan last van uitvallende veiligheidssystemen zoals abs, esp enz. Dus veel oplichtende lampjes op het dashboard. Dit komt doordat de spanning van de accu onder het starten onder een kritiek punt daalt. Gelukkig wilde de motor nog wel prima aanslaan.
Er zat een Varta 55AH accu in waarvan ik de productiedatum niet kon achterhalen. Dus heb ik online een nieuwe besteld van het merk Greenland. 62AH ditmaal voor een bedrag van 62 euro. De accuwissel is prima zelf te doen. Wat wel opviel is dat de accuhouder (accubak) wel redelijk aan het roesten is. Dit wil ik wel even aanpakken wanneer het weer buiten wat beter wordt.
Verder heb ik nog even een nieuw luchtfilter geplaats (online Eur. 7,50)

Verder kan ik nog melden dat de bestuurdersdeur erg "knakt" met het opendoen. Waarschijnlijk is dit de deurvanger die even gesmeerd moet worden. De vorige winter had ik hier ook last van, maar met warmer weer ging dit vanzelf over.

APK

  • 188.650 km

Vandaag de Stilo weer naar de apk gebracht.
Mooi op tijd dit keer, precies 2 maanden voor de apk vervaldatum, zodat ik nog wat tijd zou hebben om het een en ander te repareren in het geval van een afkeur. Na een kleine 20 minuten stond de stilo alweer buiten... In een keer goedgekeurd! Wel 2 aandachtspunten, zoals twee fuseekogels en 1 handremkabeltje die slijtage vertoont.
De fuseekogels zitten aan de draagarm vast dus deze zullen voor de zomervakantie vervangen gaan worden.

Inmiddels heb ik 1 stabilisatiestangetje vervangen, dit koste me wel 3 uur werk. Een aardig rotklusje geweest, want de oude bout draaide gelijk dol waardoor ik de bout eraf moest slijpen met een dremel. Met de slijptol was makkelijker geweest maar helaas had ik de ruimte daar niet voor. De andere kant doe ik als het weer het toelaat.

Verder weinig spannends te melden.
De Stilo mag, mede dankzij deze apk meevaller, in iedergeval nog een jaartje blijven.

Draagarmen

  • 194.000 km

Vandaag heb ik de draagarmen vervangen. Inmiddels rij ik al 2 jaar met speling op de fussekogels. Ik heb via het internet een setje draagarmen van Magneti Marelli kunnen bemachtigen voor een prijs van 44 euro per stuk. Ik heb me op het internet even goed ingelezen op het vervangen van de draagarm. Het leek me een pittig klusje om zelf te doen. Vast zittende bouten, brekende bouten en dat soort ellende hield ik rekening mee. Na 1 uurtje zat de eerste er al onder. Ik heb de bouten een dag van te voren flink ingespoten met wd40. De bouten kwamen makkelijk los met een verlengstuk op de ratel. De bouten even mooi ingesmeerd met wat roestwerend middel en weer netjes inelkaar gezet. De rechter draagarm bleek zelfs nog een originele te zijn van 2002, dus 15 jaar dienst gedaan. De linker was een van 2006, die was dus al een keer vervangen. Wat gelijk opvalt is de stand van de voorwielen die nu veel rechter onder de auto staan. De banden begonnen ook hard te slijten aan de binnenkant, dit zal nu wel over zijn. Na een kort testritje schuurde er in een bocht naar rechts iets vreselijk aan. Mijn eerste vermoeden bleek ook het goede te zijn. Per ongeluk heb ik het stofschild van de remschijf geraakt toen ik de fussekogel los heb gemaakt. Een beetje terug gebogen en het was weer klaar. Het Fiatje stuurt nu weer een stuk strakker :)

Ook heb ik de olie en filter weer eens gewisseld, dit was ook al weer 25dkm geleden. 10w40 van het merk Valvoline.

Het brandstof verbruik op dit moment 1:18,1

Toevallig kwam ik in de kringloopwinkel een embleemloze grill tegen voor de Stilo. Voor 3,50 euro, splinternieuw in doos, was die voor mij!
Staat de Stilo best goed vind ik.

31-7-2017: Op vakantie naar Belgie 520 kilometer gereden.
Lekker rustig aan gereden 110/120 zo een beetje de hele weg wat resulteerde in een verbruik van 1:20,8
Dit is wat de boordcomputer aangeeft, Later deze week zal ik de auto nog eens aftanken om te berekenen of dit klopt.
Verder geen bezijnderheden gehad. Het enige wat wel blijft is de matig zittende stoelen op langere ritten.

Na 976,5 km de auto afgetankt met 51,55 liter, wat resulteerd in een verbruik van ruim 1:18,9
Wat me opviel is dat de boordcomputer na 976,5 km ook precies op 1;18,9 stond. Hulde aan deze boordcomputer dus wat mij betreft, je ziet het wel eens anders.

Mijlpaaltje

  • 200.000 km

Vandaag 1-November2017 is de 200.000km gepasseerd.

verlichting

  • 205.000 km

Steeds vaker krijg ik een melding van een of meerder "kapotte" achterlichten op mijn dashbord. Na een check blijkt er geen lampje stuk te zijn. De melding kwam steeds vaker en vaker. Tijdens het remmen ging opeens mij achterruitwisser bewegen. Meteen wist ik waar ik aan toe was...een massaprobleem. Na mijn werk gelijk even op onderzoek uit geweest en had al snel het euvel gevonden. De massadraad die op de achterlichtunit zit had niet genoeg klemkracht meer en zat dus wat te losjes. Dit veroorzaakt een verandering in weerstand waardoor je een melding van een kapot lampje krijgt. Ik heb de connector iets verbogen zodat de klemkracht weer iets groter is. 10 minuutjes tijd en weer een probleempje opgelost. De dag erna meteen een dimlicht kapot, dus de beide dimlichten ook maar gelijk vervangen. Hier ben je al snel een half uurtje mee zoet vanwege de slechte toegankelijkheid van de lampjes.

APK

  • 208.000 km

Vandaag de Fiat maar weer eens naar de apk gebracht. Voor de keuring heb ik 1 handremkabel (10euro) vervangen, deze was vorig jaar een adviespunt. De keuring verliep snel en kwam er weer in één keer door, na een kleine reparatie aan de stelmotor van de koplamp. Deze werkte niet, maar na een tik met een schroevendraaier kwam die toch op gang. 1 adviespunt op een voorband die minder dan 2,5mm profiel heeft.
Samen met de keurmeester nog even onder de auto doorgelopen en nog steeds geen roest. Enkel wat oppervlakkige roest op het subframe en de achteras. De keurmeester was zo vriendelijk het zaakje even in te sprayen met een roestwerend middel.
Vandaag het interieurfilter (4,80euro) ook weer een keer vervangen, die is inmiddels alweer helemaal zwart geworden van de vuil. Binnenkort komen er weer nieuwe bougies(2,99euro p/s) in, dit is ook alweer bijna 40.000 km geleden.

2 bobine's +bougies

  • 210.620 km

Vorige week begon de Stilo ineens kortstondig te storten bij een snelheid van 50 km/u. Het motormanagement lampje begon heftig te knipperen zo'n 10 seconden lang, waarna het weer uitging en de motor weer normaal liep. Op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt heb ik de storing even uitgelezen met mijn codescanner+ app op mijn smartphone. P0300, P0301 en P0302. Kortom ontstekingsproblemen. Thuis aangekomen meteen de motorkap losgedaan om te kijken. Als snel zag ik dat 1 van de bobines gescheurd was bij de stekkeraansluiting. Na een wat betere inspectie bleken er 2 bobines een scheurtje in te zitten. Via een Duitse onderdelen site heb ik 2 bobines besteld á 14,90 per stuk. Het geheel werd gratis (?) verzonden. Meteen heb ik nog 4 nieuwe bougies vervangen die ik al had gekocht, toevallig zijn die ook alweer 40.000 km oud. 3 Kwartiertjes sleutelen, en een kleine 30 euro lichter, kan de fiat weer even verder.
Op naar de volgende ervaring.

airbag

  • 213.000 km

Laatste tijd steeds airbag storing. Alleen wanneer een passagier meerijdt.
Het vermoeden lag daarom al snel bij de stoelbezettingsensor.
Ik heb de Laptop met Multiecuscan even aangesloten en mijn vermoeden bleek te kloppen. Een nieuwe stoelmatsensor kon ik niet vinden op internet. Een andere (gebruikte) leek me ook niet een erg goede oplossing. Via ebay duitsland heb ik een airbag mat sensor simulator aangeschaft. Een simpel apparaatje die een bezette stoel simuleert. Kosten waren 30 euro voor het apparaatje en was binnen 2 minuten aangesloten. Werkt prima.

Inmiddels ook met een caravan op pad geweest. Geen grote, maar toch 900 kilo aan de haak doet toch wel wat met met het de Stilo. Verbruik bij 90 op de snelweg zit tussen de 1op11. Niet echt een aanrader moet ik eerlijk zeggen met maar 1200cc. Tot en met de 3de versnelling geen probleem, maar vanaf de 4 is de kracht er wel uit.

accubak + verlichting

  • 217.000 km

Vandaag waren beide dimlichten kapot. Vreemd, meestal gaat er 1 kapot, maar dit keer allebeide tegelijk. Vervelend, want ik moest dezelfde dag nog in het donker op pad. Gelukkig had ik nog een reservelampje. Deze wilde ik erin zetten maar kwam er meteen achter dat de accu wel erg los stond. Raar want de accu zat wel goed bevestigd. Na wat meer onderzoek zag ik dat de bevestiging van de accuhouder helemaal doorgeroest was. Lekker dan.... nouja toch maar de accu terug geplaats en een lampje vervangen zodat ik toch op pad kon. De dag erna heb ik de accuhouder gedemonteerd, de rotte stukken eruit geslepen en een paar nieuwe plaatjes erop gelast. Nu staat de accu weer netjes vast op zijn plaats.

Achterremmen

  • 218.000 km

Vandaag de achterremschijven + blokken vervangen. Makkelijk zelf te doen, 2 uurtjes werk inclusief schoonmaken. Kosten Remschijven 13,64euro per stuk, remblok set 10,27 euro (totaal 37,55 euro)

Helaas kwam ik vandaag wel het eerste roestplekje op de dorpel bestuurderskant tegen (zie foto). Niet schokkend groot, maar ik houd het in de gaten.

In totaal over 4,5 jaar en 75.000km zit ik nu op ongeveer 1300 euro aan onderhoudskosten dit komt neer op iets meer dan 0,017 euro per km.

APK

  • 228.700 km

Vandaag weer naar de apk geweest.
Afgelopen weekend heb ik zelf een buitenste stuurkogel vervangen.
Ik merkte dat de auto erg trilde op de snelweg de laatste weken. De auto even op de krik gezet en als snel voelde ik dat er aardig wat speling op de stuurkogel zat. Nieuwe stuurkogel besteld a 8,50 en in 20 minuutjes gemonteerd. Verder nog nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd van valeo, online voor net iets meer dan 5 euro een setje meebesteld.
Verder afgelopen maanden weinig spannends meegemaakt met de Stilo.
Alleen de banden weet ik dat ze aan vervanging toe zijn.

Afin. de apk dus.
4 banden en verder geen aandachtspunten.

distributieriem

  • 236.300 km

Vandaag heb ik de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen. Het leek mijn een spannend klusje, daar dit voor mij de eerste keer zou zijn een distributieriem te vervangen. Ik heb mij goed ingelezen op internet. Binnen 3 uur was het klusje geklaard. De waterpomp heb ik ook meteen vervangen.
De riem zag er erg slecht uit. Vol met scheurtjes, en zelfs 1 tandje begon al los te laten van de riem... Net op tijd dus. Na een proefritje leek mij alles goed gegaan te zijn. Geen lekkages tot nu toe en de motor loopt netjes.
Total kosten ronde de 80 euro.
Meteen maar weer de oliewissel gedaan, deze was al iets te lang geleden.

100,000 km gereden

  • 245.000 km

Inmiddels meer dan 100.000 km met de Fiat gereden.
Op dit moment mankeert er vrij weinig aan. Dus heb ik een paar kleine irritantiepuntjes opgelost. De plakkerige knoppen heb ik allemaal verwijderd en schoongemaakt met ammoniak. Even een minuutje onderdompelen en je veegt de plakkerige rotzooi er zo af. Verder heb ik het raambedienings knoppenpaneel uitelkaar gehaald en schoongemaakt. 1 van de knoppen weigerde steeds vaker. Zo stond ik laatst met een open raam terwijl het regende. De knop om het raam te sluiten reageerde juist andersom door het raam verder open te laten gaan. Na een schoonmaakbeurtje werkt dit ook weer naar behoren.
Ook kreeg ik de afgelopen week de medling dat de oliedrukschakelaar niet meer werkte. Het oliedruklampje brande dus ook niet meer wanneer je de auto op contact zetten. Genoeg olie, dus gewoon doorgereden. Na een paar dagen begon de oliedrukschakelaar weer zo nu en dan te werken. Sinds een week of twee werkt ie weer normaal. Wat het probleem is ben ik nog niet uit. Ik zit te denken aan een slecht contact.
Ondertussen is deze auto een beetje in mijn hart gaan zitten. Hij word oud, begint wat te roesten aan de dorpels, maar ik wil hem not niet weg doen. over een paar weken kan die weer voor de apk...

APK

  • 247.500 km

Vandaag stond de apk weer ingepland.
Ik heb voor de apk de remmen even schoongemaakt, deze begonnen wat te piepen. Lekker op mijn gemakje in het mooie weer de remklauwen even losgemaakt, blokken verwijderd. Alles schoongeborstel beetje nieuw vet in de geleidpennen en op de achterkant van de blokken. Zo ongeveer 2 uurtjes mee bezig geweest. Meteen een rammelende stabilisatiestang vervangen. Kosten totaal 9 euro. Verder alles nog even nagelopen, maar verder niks kunnen vinden.
Nou dan maar weer opweg naar mijn vertrouwde onafhankelijke keuringsstation. 10 uur was de afspraak. Ik kwam aan om 9:50 en mocht em meteen naar binnen rijden. 10:02 zat ik alweer in de auto met een toch wel vrolijk gezicht. Slechts 1 aandachtspuntje, en dat was een een beetje olielekkage bij de aandrijfas. Dit was al zo toen ik hem kocht, maar dit is de eerste keer dat ze er een aandachtspuntje van maakten. Ik doe hier voorlopig niks aan omdat er tot op heden nog geen olie op de grond ligt.

map sensor

  • 254.000 km

Nu het weer wat kouder word viel het me op de de motor vrijwel niet verhoogd stationair draait bij koude de koude start. Ook trok hij wat zenuwachtig op met koude motor. Ik heb de ecu eens uitgelezen en het een en ander aan live data bekeken. Wat me al snel opviel was dat de mapsensor (met geintegreerde luchttemperatuurmeter) ongeveer 20 graden te veel aan gaf. 36 graden terwijl het buiten 15 graden is. Ik heb via internet een nieuwe sensor besteld voor 6,50 euro. De temperatuur klopt nu precies. Trekt weer soepeler op en loopt berhoogd stationair bij koude motor.

accu

  • 258.000 km

Op de laatste dag van het jaar merkte ik dat de auto wat meer moeite had met de startmotor rond te krijgen. Deze accu zit er bijna 4 jaar is. Dus er zit een nieuwe accu aan te komen. 2 Januari was het al gebeurd, de startmotor ging maar één keer rond. Hmmm, en nu? Ik moest wel snel weg. Dus ik heb even 5 minuten de acculader erop gezet waarnaar de auto netaan wilde starten. Meteen een nieuwe accu besteld en deze geplaatst.
Verder nog 2 probleempjes van de laatste tijd. Een linker dimlicht die soms weigert. Een klap op de koplampunit doet het weer laten branden, maar soms ook niet.... Dit zal een slecht contact zijn of een draadbreuk. Hier zal ik binnenkort naar kijken. Het 2de probleempje is dat regelmatig het oliedruklampje brand of wat knippert. Dit is vaak wanneer de motor bijna warm is. Als ik de motor af zet en weer start is het lampje weer uit en gaat niet meer aan de rest van de rit. Wat dus opvalt is dat het meestal na 5 minuutjes rijden gebeurt. Oliepeil is goed. Ik verwacht een falende oliedrukschakelaar. Stabilisatiekoppelstangen zijn wederom versleten wat weer flink kraken en geklapper op klinkerwegen oplevert. En toch blijft ie leuk.

Voorveer

  • 258.300 km

Nou, nog geen week verder en het volgende diende zich aan. S'ochtends was er niets aan de hand. S'middags stap ik in de auto en merkte meteen al dat er iets kraakte tijdens het sturen. Na enkele kilometers merkte ik een duidelijke verschil in veergedrag, vooral op de rotonde naar links sturen, alsof er totaal geen vering/demping meer was. Thuis aangekomen zag ik de de auto flink scheef stond. Links voor een stuk lager dan rechts. Meteen de auto op de krik gezet en zag dat de voorveer gebroken was, Deze was zelfs helemaal over de schokbreker heen geschoten! en zat vast in de wielkast. Aan het begin van de review schreef ik al dat ik vlak na de aankoop een veer gebroken had en 2 nieuwe besteld had. Komt nu toch die tweede veer van pas. Afin, de veerpoot eronder weg, kapotte veer eraf, nieuwe veer er weer op en 2 uurtjes later had ik hem weer klaar.

oliedruksensor

  • 258.400 km

Vandaag de oliedruksensor vervangen. Kleine moeite bij deze auto. De sensor is makkelijk bereikbaar, deze zit bij het oliefilter. Een kleine 5 minuten werk. Bakje eronder voor het olie wat er mogelijk uit komt. Nieuwe sensor erop en met de momentsleutel netjes op 32Nm vast. Stekker er weer op. Voor alsnog na 2 ritten is het oliedruklampje niet maar aan gegaan tijdens het rijden.

APK

  • 261.000 km

Vandaag was het weer tijd voor de APK. Dit keer heb ik niets aan de auto gedaan. Gewoon heengebracht en kijken wat er allemaal aangedaan moest worden. Bij mijn vertrouwde onafhankelijke keuringsstation waren ze dit keer langer bezig als de voorgaande keren. Ze waren met twee man flink aan het tikken, kloppen en schrapen aan de onderzijde. Tsja een bijna 19 jaar oude Stilo....''het kon zomaar eens het einde zijn'', schoot me door mijn gedachten heen. Na 20 minuten kwam de keurmeester me ophalen.... en vroeg me of ik nieuwe lampjes bij me had. Namelijk een dimlicht had een verkeerd lichtbeeld. Dan was die goed volgens de keurmeester. ""En de onderkant dan"?, vroeg ik. Oh de achteras en het subframe waren wat roestig. Ik kreeg de tip om het wel even in de gaten te houden. Verder geen op of aanmerkingen. De Stilo mag nog een jaar verder...

Onderste motorsteun

  • 262.100 km

Ik had al een jaar of 2 een motorsteun besteld maar deze nog nooit geinstalleerd. Het betreft de onderste versnellingsbak steun, ook wel motorkantelsteun genaamd. Vandaag had ik zo ineens het idee om het ding maar eens te monteren. Auto op de oprijdbokken gereden. Man man man wat zat die bout vast. Met geen mogelijkheid met de hand los te krijgen. Met de electrische slagmoersleutel was het gelukkig zo los. Uiteindelijk de steun eronderweg.. jeetje dat werd wel tijd, het rubber was helemaal uitgedroogd en gescheurd..Afin de nieuwe steun erop en klaar weer. Oja, ik had ook nog een oliefilter liggen, hup bak eronder, olie eruit, filter eraf, nieuw filter erop en een paar liter Valvoline 10-W40 van de action erin. Echt wat een verschil in rijden is dit!! Had ik dit maar eerder gedaan. Het wegrijden vanuit stilstaan gaat nu heel soepel! Gas los/gas bij veel soepeler. Voor 17 euro een motorsteun en weer een stuk meer rijgenot.
Helaas zag ik nu wel van dichtbij hoe slecht het subframe er aantoe is. Binnenkort ga ik kijken of ik de roest engiszins kan verwijderen....

Afscheid

  • 267.000 km

Plotseling was daar dan het afscheid van deze fijne Stilo.
Bij het stoplicht was het gedaan met de koppeling. Zeer waarschijnlijk het druklager. Ik Kon er nog mee naar huis rijden in de tweede versnelling. Dus alsnog heeft de Stilo me nooit laten staan. Ik wilde nog een poging doen de koppeling te vervangen. Maar tijdens het sleutelen zakte me de moed wat in de schoenen. Ik zag remmen die aan vervanging toe waren, banden die dit jaar aan vervanging toe zijn, speling wiellager links voor, Ik zag van dichtbij hoe slecht het subframe er aan toe was. De gaten kon ik er zo in drukken met een schroeven draaier. De versnellingsbak bleek ook geen druppel olie meer in te zitten.... al met al een mooi moment om afscheid te nemen. Ik heb er nog een leuk bedragje van 350 euro voor gekregen. Lekker 7,5 jaar mogen sturen voor 1300 euro. Nu uitkijken voor een opvolger, voor nu rijdt ik in een panda 1.2 69pk uit 2011, maar wil toch kijken voor een grotere, wellicht de Bravo of even doorsparen voor de Tipo....
Bedankt allen voor het volgen van mijn review.
Wellicht tot een volgende review!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens