Fiat Stilo 2.4 20v Abarth 5M17 (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 2.4 20v Abarth 5M17 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Mijn Fiat stilo Abarth
- 170.000 km
Aangezien een vriend mijn Swift total loss had gereden was ik genoodzaakt i.v.m werk snel een andere auto te kopen.
Omdat dit allemaal zo plotseling was en ik nog niet de tijd had gehad om te sparen wilde ik toch graag een auto met comfort & pk’s in een lage prijs categorie. Mijn oog viel op de Italiaan, Fiat stilo Abarth.
Toen ik ging kijken was ik eigenlijk gelijk verkocht. De mooie italiaanse lijnen, de sterke 2.4 motor en de luxe die de auto gaf maakte voor mij het plaatje compleet.
Maar zoals een wijze man had ik natuurlijk wel even rond gesurfed en wist ik dat de abarth’s toch wel aardig wat elektronische problemen hadden.
Maar ach, er zit altijd wel een rotte appel tussen dacht ik dus ik ging toch maar voor een testritje om eens te kijken hoe de auto aanvoelt tijdens het rijden.
Een 5 Cilinder met 170 PK dat moet toch wel wat zijn bedacht ik. Dus ik de auto in, met het mooie grote dashboard voor mijn neus, de talloze knopjes van de NaV en de bromsnor van de dealer naast mij.
Rustig reed ik het eerste polderweggetje op en merkte ik al snel dat de abarth in de bochten toch wat stroef is. Qua optrekken viel het ook wel mee, maar ach gezien het gewicht van de auto zeker niet slecht. Het schakelen en de koppeling voelde heerlijk aan, soepel en vertrouwd.
Op de snelweg voelde de Abarth zich echt thuis en reed hij heerlijk stabiel, zelfs met hoge snelheden hield de auto zich stil. Het verbruik wat op de Nav af te lezen was, was zo 1 op 10 gemiddeld. Dat is anno 2011 niet zuinig. Maar zuinig en het rijden in een Abarth zijn twee verschillende dingen.
Toch wilde ik er nog eens een nachtje over slapen en besloot ik de dealer later terug te bellen met mijn definitieve antwoord.
Uiteindelijk kon ik het niet laten en heb ik de auto gekocht.
Ik heb de auto in December 2010 gekocht voor 6800 EU Zonder garantie met 135000 KM op de teller. Niet al teveel geld voor deze goed uitziende auto uit midden 2004 dacht ik zo.
Aangezien ik best veel rij naar mijn werk en vooral veel prive merkte ik al snel op dat 1/10 je wel vaak bij een tank station parkeert. Het olie verbruik viel daarin tegen wel weer mee ondanks mijn offensieve rij gedrag.
Maar op een dag sloeg het noodlot toe, Ik was s’ nachts naar Utrecht gereden waar ik de 1e drempel passeerde met een nogal raar volgend geluid. Mijn 1e gedachte was, schokbrekers.
De volgende dag maar even langs een vriend gereden en ja hoor de voorste schokbreker was gebroken.
Maar dit kwam eigenlijk wel goed uit want ik wilde mijn Abarth wat verlagen aangezien die uit de fabrieksstrand belachelijk hoog staat en dit de auto in geen elk opzicht goed doet. Maar al snel concludeerde ik dat 1300 Eu voor een goed verlagingsetje misschien een beetje aan een te hoge prijs was voor een auto van 6800 Eu. Dan maar sportveren dacht ik, geen 6 of 7 cm maar zeker 3 cm lager.
Dit bracht de auto inderdaad 3+ cm lager en gaf de auto al een veel betere uitstraling.
Ik vervolgde mijn weg en bedacht mij opeens dat Xenon verlichting wel mooi zou staan op zo’n zwarte auto. Dus ik weer surfen en een setje besteld “ 6000K” . Gemonteerd en dit stond de auto zeker goed. En gezien mijn nachtblindheid gaf het me ook nog eens wat meer zicht. Wat wil een man nog meer dan een win-win situatie?
Vele weken passeerde en alles ging goed totdat… Ik weer een raar geluidje hoorde en ik het idee had dat de auto aan het zoeken was. Ik weer even naar mijn privé monteurtje toe, op de brug waarop hij concludeerde dat de vuze kogel speling had. Gezien het feit dat Fiat alleen de hele draagarm mee geeft en niet de kogel, moest natuurlijk de draagarm gekocht worden. En zo konden we weer gaan.
Maar het zoeken bleef, en leek erger te worden. Ook begon de auto te bonken bij een bepaalde snelheid en dit gaf mij geen vertrouwd gevoel meer. Ik wilde dit graag opgelost hebben en liet mijn auto maar eens grondig onderzoeken op de brug.
Ik vroeg me weleens af wat dat dan eens kon zijn, Ik bedoel ik ben geen monteur maar ook geen imbeciel. Ik zat toch aan het stabilisatie stangetje te denken of een kromme velg door mijn gestuntel in het verleden.
Die monteur van mij dacht daar toch even anders over, Hij gokte het op het stuurhuis. Het stuurhuis? Hmm.. tja hij is de monteur. Nou zo’n stuur huisje is nog niet zo goedkoop merkte ik op na enig surfen.
Ach na enig rond bellen kon ik er 1 op de kop tikken bij de sloop.
Na een korte test ronde bleek dat het inderdaad het stuurhuis was wat het gebonk veroorzaakte. De auto reed weer helemaal perfect! Tot ik de volgende dag naar mijn werk reed, op een zondagavond 23:00.
De stoplichten op groen, versnelling in z’n 1 en BOEM! Wat krijgen we nu? De motor liep nog steeds maar ik kwam niet vooruit! In z’n 2e koppeling langzaam laten opkomen maar geen aandrijving, aandrijving? De aandrijfas schoot mij ineens binnen, ik stap uit kijk onder de auto en mijn vermoeden bleek juist te zijn. De as was gebroken en dit verklaarde ook mijn aandrijf problemen.
Sta je daar met 10 auto’s achter je, stoplichten inmiddels alweer op rood. Getoeter om je heen en het enigste wat je kan doen is de auto de berm induwen. Nou dan de ANWB maar bellen waar ik weer geen lid van ben.
Het gesprek ging zo:
Piep! Piep!... Hallo, Ik zou graag lid willen worden van de ANWB. En dat kon! Zelfs om 11 uur midden op een zondagavond. Fantastisch die ANWB! Ze wil net gaan ophangen maar ik stoor haar net op tijd met “ ik heb nog 1 vraag”? Zou u misschien een wagen kunnen sturen, want ik sta met pech! Helaas was dit niet mogelijk op een zondag avond. He wat vervelend nou maar ze wilde me wel graag helpen met een monteur. Maar zelfs een monteur kan niet veel doen aan een gebroken as, dus ik heb maar een sleper gebeld die mijn auto op eigen kosten kwam ophalen.
Ik wilde hem graag 25 KM verderop hebben en dit grapje was 250 euro! Ja mensen en dit moest dan ook contant worden betaald. Geen aanrader dus!
Nou de auto weer de brug op, en het was inderdaad al duidelijk dat er een nieuwe aandrijfas op moest. Een nieuwe as is over de 300 euro en in principe is een as net zoals een stuurhuis niet een onderdeel wat vaak kapot gaat. Ik dus weer de sloop gebeld en een as besteld. De as vervolgens in de auto gemonteerd en de auto reed weer als nieuw.
Een aantal dagen later sprak ik een collega en hij maakte mij wijs dat de distributie riem bij zo’n 60000 km moet worden vervangen of na 3 jaar. Hehe, is dat zo? Nou dan maar even kijken wanneer die voor het laatst is gedaan. Inmiddels stond er toen al 160000 Km op de teller. Ik kwam er al snel achter dat hij bij 77000 het laatst was gedaan. Een simpele rekensom liet mij zien dat ik dan wel toe was aan een nieuwe riem. Toch vond ik 60000 km wel weinig omdat dit normaal gezien bij de meeste auto’s toch wat meer is. Maar achja, zo’n setje gekocht en maar laten monteren inc. een grote beurt.
Nu staat er 170000 km op de teller en heb ik al 10000 km geen problemen meer gehad. De auto rijd goed, en na enige tegenslagen vind ik het allemaal wel meevallen.
Natuurlijk mag je dit niet van een auto verwachten in minder als een jaar tijd, maar omdat ik veel rijd en ik dit niet bij een garage heb laten repareren vielen de kosten wel mee.
Elektronische problemen heb ik niet gehad op 1 probleem na. Toen het nieuwe stuurhuis in de auto was geplaatst was het ABS en nog een paar andere alarmen van slag. Deze moest daarom ook worden gereset.
Mijn conclusie:
De Fiat stilo Abarth is een hele mooie sportieve auto, met veel luxe voor een lage prijs. Het onderhoud van de auto is zoals ANWB al aangeeft redelijk hoog in vergelijking met andere auto’s. het verbruik is wat je mag verwachten van een Abarth en is dus best hoog. Of ik hem nog een keer zou kopen? Nee.
Waarom dan niet?
Omdat ik best veel rij en veel geld kan besparen op een diesel of een zuinigere auto met meer pk’s.
De techniek met een turbo of/en een compressor geeft dezelfde beleving met een minder verbruik. Op het 5 cilinder geluid na dan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.