Fiat Stilo 1.6 16v Racing (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Stilo 1.6 16v Racing |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Wat een ellende
- 30.000 km
Een auto van de zaak; mijn werkgever kocht hem bij Van Doorn & Top in Arnhem. Bestaat inmiddels niet meer. Verbaasde me niet, want de service daar was om te huilen.
Maar nog erger was de kwaliteit van de auto. Nog nooit zo'n slechte (NIEUWE!) auto gehad. Ik kreeg hem in maart 2005 met 9 km op de teller en volgens mij begonnen de problemen al na een maand of 2.
Het probleem was ook altijd dat je in die probleemgevallen de auto altijd 2 dagen kwijt was: de eerste dag om er naar te laten kijken door de dealer en de 2e dag zodat ze de auto konden repareren.
De Fiat Stilo in deze uitvoering (Racing editie) was wel een heel mooie auto om te zien met sportvelgen en skirts, etc.
Van binnen zie je wel dat het een goedkopere editie is; qua bekleding enzo.
De climate control heeft nooit fatsoenlijk gewerkt. Je moet alsnog altijd handmatig bijstellen.
De grootste mysterie was dat ik een keer op de A12 reed op de cruisecontrol, en dat die ineens uitviel, en het hele dashboard uitviel qua verlichting (was in de winter). En Pats! 3 seconden later ging alles weer aan. Direct naar dealer gereden voor check; niets te vinden.
Verder zijn er gesneuveld de kunststof-deurdrangers aan beide kanten: werden later vervangen door betere kwaliteit (Fiat wist blijkbaar dat dit inferieur was), electrische storingen in het dashboard, lampjes die niet uitgingen, airco die niet werkte (alleen hete lucht), slechte afwerking (scheef dashboardkastje, stiksels los aan de bekleding), ruitewisser achter deed het een tijdje niet, en toen INEENS wel (zonder vervanging zekering o.i.d.)
Als je een voorlamp kapot had, dan moest je de auto naar de garage brengen; daar vervingen ze de voorlamp via de voorwielen van de auto? (dus auto brug op)
Later kwam ook in het nieuws dat de Stilo onveilig was, vanwege mogelijk afbreekbare veren bij de voorwielen: leuk om te weten.
En tot overmaat van ramp waren de koppelingsplaten na 2.5 jaar helemaal door (en nee, ik ben niet iemand die zo'n auto mishandeld en/of met de voet op de koppelingspedaal houdt tijdens het rijden); dat werd het moment dat ik van die auto afwilde en dus voor een degelijke Golf ging.
Ofwel: één grote doffe ellende deze auto. Heb hem nog wel eens zien rijden in de omgeving van Arnhem, en volgens mij is hij al bovengemiddeld vaak van eigenaar gewisseld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.