Fiat Stilo 1.6 16v Dynamic (2003)

autoreview

Fiat Stilo
Fiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat StiloFiat Stilo - interieurFiat Stilo - interieurFiat Stilo - interieur

Signalement

UitvoeringStilo 1.6 16v Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst131.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Stilo 1.6 16v Dynamic

  • 131.000 km

Omdat ik de revieuws van anderen ook benut om info te verschaffen omtrent auto's, ben ik hen verplicht ook mijn ervaringen te delen.
Ik reed al een paar jaren tot volle tevredenheid rond met mijn Citroën Xsara break 1.6 Prestige. Deze was met 220.000 km. op de teller toe aan vervanging. Ik heb op het world wide web zitten speuren en vond mijn huidige auto bij een handelaar in mijn buurt. Een proefrit was natuurlijk zo afgesproken en oh wat rijd zo'n Fiat Stilo lekker. Natuurlijk is het met zijn gewicht en vermogen van 103 pk. geen strepentrekker, maar dat vind ik niet meer zo nodig. Alles zit erop en aan, van climate control, luxe bekleding, geïntegreerde radio/cd speler tot cruise control. De inruilprijs van mijn Citroën waren we snel overeengekomen en het bij te leggen bedrag, waar het tenslotte toch om gaat, was relatief niet hoog. Onderhoudsboekjes waren van de Fiat aanwezig (historie tot en met 2010) en dus durfde ik de aankoop wel aan.
Wat viel dat tegen. Ik had natuurlijk op de forums en revieuws van andere gebruikers kunnen lezen dat een Stilo ook problemen kan geven, maar zo snel na de aanschaf had ik er nog niet op gerekend.
Voor mijn werk rijd ik dagelijks zo'n 50 kilometer enkele reis woon-werkverkeer. Na 3 weken begon de motor onderweg plotseling op 3 cilinders te lopen. Gelukkig was ik niet ver verwijderd van mijn bestemming en aldaar bij de garage vast laten stellen dat het een bobine was. Dit is een kwaal van dit type auto en korte tijd later heb ik ook een 2e bobine vervangen. V-snaren vervangen omdat deze vervelend bleven piepen. Ook bleek tegen de winter dat de accu zijn beste tijd had gehad. Omdat er een accu in stond welke niet zo'n hoog vermogen gaf, werd mij geadviseerd om een accu te laten monteren welke ook de piekvermogens beter aankan. Aldus gedaan. In februari 2013 remblokken en remschijven erg ver versleten en aan vervanging toe. Tegen de zomer heb ik de auto een grote beurt en een nieuwe APK kado gedaan. Dit bleek hard nodig. Het volgende kwam daar uit: rubbers van de fuseekogels kapot, wiellager rechts achter versleten, startmotor gaf problemen en nog wat zaken buiten het reguliere onderhoud. € 1.300,- armer maar een perfect rijdende auto.
Inmiddels zo'n 40.000 km verder had ik het idee dat ik alle achterstallige onderhoud had ingehaald, maar niets bleek minder waar. Bij 110.000 km kwamen de remschoenen en het koelsysteem aan de beurt. Het koelsysteem bleek lek geraakt op een vervelend klein pijpje achterop het motorblok. Alleen door het demonteren van diverse onderdelen kon dat bereikt worden. Na reparatie was de auto weer € 800,- meer waard :-) .
De kilometers glijden, ondanks de hoge onderhoudskosten, in volle tevredenheid onder de banden door. Bij aanschaf stond de auto op winterbanden, dus heb ik er via Marktplaats een mooi setje lichtmetaal onder gekocht en daarop nieuwe zomerbanden gemonteerd. Da rijdt in de betreffende periode wel wat stiller dan de rumoerige winterbanden. De Stilo is trouwens toch heerlijk stil binnenin.
In de zomer van 2014 heeft de auto wederom een grote beurt gehad en ook, uit voorzorg, de distributieriem vervangen. Daarna een heerlijk comfortabele rit naar Italië gemaakt naar de vakantiebestemming. In het najaar van 2014 begonnen mijn remmen te piepen en na controle bleek dat achter de remschoenen gereviseerd of gerepareerd te worden. Gelukkig waren er nog revisiesets in de handel. Dat scheelde fors in de kosten. Reviseren was nu € 200,- incl. de arbeid. Nieuwe zouden zo'n € 250,- per zijde hebben gekost.

Het is nu januari 2015 als ik dit schrijf. Na het verhelpen van de storingsmelding "airbag failure", dit door de stekkers onder beide voorstoelen door te verbinden, kreeg ik onlangs melding "ASR failure" en Loose connection". Regelmatig afslaan en op een gegeven moment gewoon niet meer aan de praat te krijgen waren het gevolg. Ik heb diverse forums zitten afspeuren naar een oplossing, alvorens de auto voor de zoveelste keer naar de garage te moeten brengen. Bij het uitlezen van de computer is hiervan niets meer terug te vinden. Het vervangen van de ECU, de computer van het motormanagement blijkt noodzakelijk. Ik heb deze vervangen voor een nieuwe van Scheepers autotechniek in Maarn. Veel goedkoper dan een nieuwe en gewoon een computer van magnetti. Na vervangen rijdt de auto als nooit tevoren.

Ondanks alle ongemakken en kosten blijft het een heerlijke auto. In aanschaf zijn deze auto's niet duur en als je dan de wat hogere kosten voor lief neemt rijdt je in een heerlijke comfortabele auto.

MRB is acceptabel
Verbruik gemiddeld 1 op 13,6

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.