Test: Fiat Punto Twinair Turbo 100 (2014)
Pluspunto
Bij Fiat lijkt de 500 en alle daarvan afgeleide varianten de kruk waarop het merk in Europa drijft. Maar de Punto en de Bravo zijn er nog altijd oudgediende. De eerste kennen we al sinds 2006, de Bravo verscheen een jaar later. En als je anno 2014 een gloednieuwe Punto in de showroom ziet staan moet je goed kijken om de verschillen te zien met de auto die als Grande Punto, en tussendoor nog even Punto Evo heette, zijn loopbaan begon. Is dat erg? Geheel niet, want het design mag er nog altijd zijn en daarmee heeft Fiat destijds dus een tijdloos ontwerp op de tekentafels tot stand laten komen.
Maar het meest nieuwsgierig zijn we natuurlijk naar de nieuwe motor. Je kon de Punto al krijgen als tweecilinder met 80 pk, nu draaft de TwinAir op met een dappere 100 pk. Da's veel voor een cilinderinhoud van 900 cc. Over de tweepitter is al veel geschreven, maar de kracht onderin zal mensen die de nog nooit een auto met deze motor hebben gereden versteld doen staan. De overijverige schakelindicator doet zijn best je zo snel mogelijk op te laten schakelen. De toerenteller hoeft daarvoor niet eens de 2.500 toeren te passeren. Volg die adviezen vooral op en rij deze motor niet op het gehoor. Een tweecilinder klinkt zo anders, waardoor de beleving van de toerentallen ook totaal verschilt met die in een drie- of een viercilinder. Het blijft een vreemd gebrom, zeker als je boven de 3.000 toeren komt, daaronder is een karaktervol geluidje. De zesbak schakelt licht, en bij 80 km/h kan hij in de hoogste versnelling. Vreemd dat daarna alsnog het symbooltje 'shift' met erboven een pijltje omhoog oplicht. Alsof het denkt dat er nog een zevende trap volgt.
Qua rijden voelt de Punto zeker nog niet ouderwets aan. Hij biedt niet het gevoel en de scherpte in de besturing of in de versnellingsbak zoals zijn sportiever georiënteerde neef, de Alfa Mito, maar de Punto heeft wel dat typische goedmoedige gedrag zoals je dat van een B-segmentauto mag verwachten. Voor 11.995 euro heb je met de Punto TwinAir Turbo 100 Young een auto die er qua uitrusting mag zijn. Het kost je 500 euro meer dan de basisversie maar dan heb je ook nog 16 inch lichtmetalen wielen, zwarte spiegelkappen, een uitgebreide audio-installatie met Bluetooth-technologie.
Qua ruimte en rij-eigenschappen zijn moderne B-segmenters als de Renault Clio en de Volkswagen Polo 'meer auto' maar zoek je 100 pk en een complete uitrusting dan ben je bij die twee concurrenten meteen ook duizenden euro's meer kwijt. Tel daarbij op dat deze Punto ook nog eens in aanmerking komt voor 14% bijtelling bij zakelijk gebruik dan kun je niet anders concluderen dat deze Fiat value for money als een groot pluspunt heeft.
Lees ook
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.