Fiat Punto TwinAir Turbo 100 Racing (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto TwinAir Turbo 100 Racing |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 29.000 km |
racing
- 100 km
Eerlijk gezegd had ik, op de zoektocht naar en tweede auto, eigenlijk een VW polo in gedachten, maar een proefrit in beiden trok me toch over de streep richting de Punto.
De Polo is gelijkwaardig in materiaalgebruik, degelijkheid maar is stiller. De stoelen zitten voor de langere medemens ook beter. De Polo heeft echter dat typische VAG rijgedrag. Beetje wazig in het stuur met lichte rol—dein-neigingen. Misschien noemen ze dat comfortabel, maar de auto voegt dingen toe die de weg niet aangeeft. Ik ben daar bij m'n autokeuze vaker over gestruikeld. Zelfs een A8 heeft dat.
De Punto bleek tijdens de proefrit veel stabieler, beter sturend en krachtiger. Verder is hij veel luxer, frivoler en goedkoper. Ook in de bijtelling. Hij maakt wel iets meer (sportief) rumoer bij het optrekken en heeft op de snelweg iets meer windgeruis. De stoelzittingen zijn verder wat aan de korte kant (precies goed voor mn ega) de lendesteun had ook wel wat beter gekund. Wslk perfect voor het postuur van de gemiddelde Italiaan :D.
Maar goed. Iedere auto heeft wel plus en min punten.
Hij is eigenlijk bedoeld voor m'n ega, maar ik denk dat ik regelmatig de sleutels ff inpik. Wat een leuke kar om te rijden.
Verder nog geen zaken te melden, want hij staat net op de stoep...
Zeer tevreden
- 2.207 km
Prima kar. Sinds kerst vorig jaar zo'n 2200 km mee gestuurd. Bevalt uitstekend. Geen enkele dissonant te melden.
Rijeigenschappen bevallen zeer goed. Mooi strak sturend, helt nauwelijks over in bochten, vering/demping is prima voor elkaar. Je rijdt ook regelmatig harder dan je denkt, vanwege de rust aan boord.
Alle luxe dingetjes (spraakgestuurd bellen, goede audio, airco, cruise, etc,) funktioneren prima en alles voelt goed en degelijk aan. Maar goed, deze punten had ik al getackeld in m'n rechtstreekse vergelijking met een VW Polo.
Het verbruik ligt na 3x tanken op 1:19.4 Een keurig waarde voor een 105 pk benzine auto van bijna 1100kg.
En nee, ik rij niet sloom. Ik rij vlot door. Wel goed anticiperend, in z'n 3 de bocht door zeilend en zodra het kan, cruise control gebruikend en in z'n 6.
Zeer goede auto in z'n klasse. Zeker gezien z'n prijs. Om het even welke andere auto je in deze klasse op hetzelfde niveau krikt qua uitrusting en motorisering, dan ben je zomaar duizenden euri meer kwijt, zit je met 30% meer bijtelling, een hoger verbruik en geen beter rijdende auto.
Ik had bij een Fiat altijd m'n oordeel al klaar (ooit in een oudere panda, 500 en zelfs ritmo gezeten), geheel ten onrechte blijkt nu.
Omdat de wagen nog geen steek heeft laten vallen (ook dat heb ik weleens anders meegemaakt bij een nieuwe auto) en het verbruik aangenaam verrast een sterretje erbij op betrouwbaarheid en gebruikskosten.
van OK naar Prima.
- 4.000 km
We zijn zo'n 4000 km verder met de auto. Blijft lekker karretje. Plezier om mee te rijden. Geen problemen tot op heden. Alle opties werken naar behoren. Ruimte aan boord valt ook alles mee. Laatst met 5 volwassen aan boord een uurtje gereden en dat ging eigenlijk best wel.
Verbruik valt wel wat tegen. 1:15 gemiddeld als je niet op je rijstijl let. Met het nieuwe rijden (vroeg opschakelen, bochten doorzeilen in z'n 3, goed anticiperen en niet boven de 120 op de snelweg) tik ik net de 1:18 aan. De 1 op 19 haal ik niet meer. Wslk omdat je toch na enkele maanden wat steviger gaat rijden dan wanneer alles nieuw is. Winterbanden kan ook mee spelen. De eerste metingen waren gedaan op zomerbanden.
Hahaha, ik ben achter de oorzaak van het hogere verbruik. Moeders de vrouw rijdt nooit in z'n zes. "Zit die er op dan?"
Juist ja, de schat. Bij anticiperend rijden is 1 op 18 prima mogelijk. Moet je wel genoegen nemen met 110 op de snelweg. Prima resultaat voor een benzine motor.
Prima
- 16.500 km
Weinig bijzonders te melden. De auto functioneert prima. Geen enkele keer extra terug naar de garage. Ik rij er niet zo veel in, maar als ik er mee rij, verrast het met steeds positief.
Het sportieve/stemmige interieur, het vlotte motortje, de stilte aan boord, de wegligging, de betrouwbaarheid, de lage kosten. Hij bevalt prima.
Onlangs in een nieuwe DS3 110pk gereden. Leuk om even de balans op te maken en te kijken hoe de 10 jaar doorontwikkelde punto zich staande houdt tegenover de enkele jaren oude DS3. Tot m'n verbazing scheelt het allemaal niet zoveel (op het prijsverschil na dan).
Rijgedrag: de DS3 is iets vlotter, rolt mooier, helt iets minder over, hard geveerd/gedempt, de punto is comfortabeler.
Rust aan boord: punto iets meer motorgeluid, DS3 meer afrolgeluid.
Uitrusting: DS3 meer leeraccenten, LCD scherm, betere audio, moderner (led).
Afwerking: DS3 iets luxer, maar minder degelijk (middenconsole, knoppen, panelen)
Prijzen: DS3 kost 25.500.-. De Punto 15.500.-
Resumerend vond ik de DS3 vooral prettiger op de snelweg In de stad ervoer ik het harde onderstel als onprettig. De Punto is daarin een compromis. Of de luxere uitrusting en kekke ontwerp van de DS3 de fors hogere prijs rechtvaardigen zal ieder voor zich moeten uit maken.
Uitstekend
- 29.000 km
Bijna een jaar verder. Tijd voor een update.
Niets dan lof voor deze strak gelijnde, tijdloze verschijning. Mee, ik ben niet neutraal. Ik heb er 1. Maar niet neutraal zonder reden. Het is voor de prijs een geweldig fijne auto.
Een half jaar geleden had ik een nieuwe DS3 mee met een catalogus prijs van 25.000.-. Ik had zeker na een facelift grote verschillen verwacht. Die waren er dus weer niet. De uitrusting was ongeveer gelijk. Het rijgedrag van de DS is wat strakker en harder geveerd, dat van de Punto comfortabeler. De Punto is nog steeds stiller (!) de DS rumoeriger. De DS had 10 pk meer, maar ruim 100kg meer mee te slepen. Qua prestaties dus gelijk. Het Ruimte aanbod is gelijk. Blijft over de looks en wat ledlampjes. Die zijn mij geen 10.000.- waard.
Afgelopen jaar heeft de Punto geen slag gemist. 1 bezoek aan de garage voor een reguliere beurt a 120.- euro. De auto is nog steeds kraak en rammelvrij en rijdt zeer goed en is lekker comfortabel maar toch direct en sportief te rijden. Een leuke mix. 100pk op 1040 kg komt prima mee in het verkeer. Het verbruik ligt op gemiddeld 1:18.4. Waarbij we een mix rijden van 5 % snelweg, 55 Bweg, 40 stad. Ik vind het keurig. Bij 90kmu is het verbruik 1:21.
Enige minpunt dat ik kan vinden is de vlakke/korte stoelzitting. Alhoewel een uurtje sturen probleemloos verloopt bij een lengte van 1.90.
De sterren heb ik bijgesteld naar boven. De Punto verdiend het. Als een bijna 10 jaar oud ontwerp nog steeds een nieuwe auto bij kan benen op weggedrag, looks opties en ruimschoots verslaat op de prijs/kosten, een welverdiende lauwering.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat Punto Evo 1.2 Street
- 2015
- 151.932 km

Fiat Punto Evo 100Pk 5Drs Navi Ecc Cruise Control Carkitt Pdc Bluetooth USB Lmv 16" City Steer Mistlampen Sempre 4X Elek.Raam + Elek.Spiegels 6-Versnellingen Blue&Me Dim.B.Spiegel 0.9 TwinAir Keurig onderhouden Fiat! Zeer Compleet!
- 2017
- 68.937 km

Fiat Punto EVO 0.9 TWINAIR EASY
- 2012
- 84.562 km