Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf59.200 km
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 64.200 km

Na 140000km met de Seat gereden te hebben werden de kosten voor deze auto te groot. De remschijven moesten vervangen worden en ook de distributieriem zat er alweer 90000km op. Tijd voor een vervanger! Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een kleinere auto, zoals de Seat Ibiza 1.2 tdi en Volkswagen Polo 1.2 tdi. Toch kon ik niet wennen aan het geluid van deze driecilinder diesels. Bij toeval zag ik mijn huidige auto staan bij een garage bij mij in de buurt. Na een proefrit en een goede inruilprijs voor mijn Seat tot koop overgegaan. Het is dus een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet geworden.

Na het ophalen van de auto viel het mij op dat er tijdens het wachten voor bijvoorbeeld het stoplicht een brandstoflucht de auto binnenkwam. Ik ben hiermee teruggegaan naar de garage waar ik de auto gekocht had. Het bleek dat er een brandplaatje onder een verstuiver lekte, waardoor er diesel langs de verstuiver naar buiten komt. Nadat alle vier deze brandplaatjes vervangen waren was het probleem opgelost.

Ik heb nu in twee maanden tijd ongeveer 5000km gereden en de auto bevalt uitstekend. In het begin was het qua vermogen en koppel ten opzichte van mijn vorige auto erg wennen. Maar het verbruik maakt veel goed. Ik heb nu een gemeten verbruik aan de pomp van 1:21. Ik rijd voor mijn woon-werk verkeer 70km per dag. Dit is opgebouwd uit ongeveer 70% snelweg en 30% 80km wegen. Verder houd ik mij gewoon aan de geldende snelheden om dit verbruik te halen.

Qua luxe is de auto goed uitgerust. Automatische airco, sfeerverlichting in deurgrepen en dashboard, elektrische ramen, cv en blue&me zit er allemaal op. Het blue&me systeem werkt perfect en de koppeling met mijn Iphone werd snel gemaakt.

Op het Grande Punto forum heb ik gelezen dat er veel problemen zijn geweest met de carterventilatie. Deze kan bij vorst bevriezen met alle gevolgen van dien. Aankomende vrijdag heb ik een afspraak bij de garage om de slangen van de carterventilatie te laten reinigen. Ik heb op het forum begrepen dat er een modificatie voor dit probleem bestaat, die bestaat uit een aantal verwarmingselementen die op de slangen worden bevestigd. Als ik deze modificatie gemonteerd wil hebben moet ik dit zelf betalen (250 euro) aldus de dealer. Hier ben ik het niet mee eens omdat het gewoon een constructiefout is. Na mailcontact met Fiat Nederland heb ik te horen gekregen dat ik naar de garage moest gaan om dit te laten controleren en zij moeten beslissen of deze modificatie noodzakelijk is of niet.

Tot zo ver mijn eerste ervaringen, op naar de volgende 5000km!

Kleine update. Vandaag viel het mij op dat er bij bochten naar rechts een licht schurend geluid bij het linkse voorwiel vandaan komt. Bij gewoon rechtuit rijden en bochten naar links hoor ik het niet. Het lijkt of er ergens iets aanloopt, maar heb hier nog niet verder naar gekeken. Extra puntje van aandacht voor vrijdag.

  • 64.800 km

Vandaag met de auto naar de Fiat garage geweest om de carterventilatie te laten controleren. Het bleek dat de desbetreffende leidingen al aardig vol zaten. Na alles grondig schoongemaakt te hebben nu maar hopen dat de auto ongeschonden door de winter komt. Met deze temperaturen moet dat goedkomen ;).

  • 67.500 km

Zo en we zijn weer een paar duizend kilometer verder. De auto bevalt uitstekend. Mijn verbruik is 1 op 21 wat ik netjes vind voor mijn rijstijl. Ik rijd altijd lekker met het andere verkeer mee zonder echt op het verbruik te letten. Vorige week kwam ik erachter dat mijn hoedenplank alleen nog aan de twee touwtjes vastzat, de plastic houdertjes waren afgebroken. Vandaag twee nieuwe geplaatst en hij zit weer zoals het hoort.

  • 72.000 km

Vorige week roest ontdekt aan de binnenkant van de achterklep. Dit valt mij erg tegen van een auto van net 3 jaar oud. Na gezocht te hebben op internet ontdekt dat meer Punto rijders hier last van hebben. Ik ben na deze ontdekking direct naar de Fiat dealer gereden en het probleem voorgelegd. Deze hebben mij geadviseerd om een mail te sturen naar Fiat Nederland, aangezien mijn onderhoudsboekjes niet volledig zijn ingevuld. Vrijdag een mail teruggekregen dat deze roestvorming inderdaad niet wordt vergoed, lekker is dat. Volgende week maar eens contact opnemen met de rechtbijstandsverzekering, kijken wat mijn rechten zijn.

Verder gisteren het luchtfilter en brandstoffilter vervangen. Ik ben trouwens wel geschrokken wat zo'n brandstoffilter moet kosten, namelijk 80 euro! Voor mijn vorige auto was dat iets van 30 euro. Na lang zoeken uiteindelijk toch een filter kunnen vinden voor 56 euro van Mann.

  • 75.000 km

De eerste 16000 kilometer zitten erop. Het rijden met de Evo bevalt goed, het verbruik is nu ongeveer 1 op 20 bij 70% snelweg en 30% bebouwde kom. Op de snelweg houd ik hierbij gewoon 120 km/uur aan. 1 Puntje van aandacht is dat de spoiler op de achterklep de dakrand raakt bij het openen. Er zijn al 2 kleine beschadigingen zichtbaar.

91000 km

  • 91.000 km

Alweer een tijdje terug van vakantie aan het Gardameer. Tijdens deze vakantie ongeveer 3000 probleemloze kilometers gereden. Het verbruik over deze afstand lag ruim boven de 1 op 20. Op de snelweg constant 120/130 gereden. 1 Klein probleempje heb ik gehad met de stroomvoorziening van de sigarettenaansteker. Ergens halverwege in duitsland bleek het navigatiesysteem niet meer op te laden. De rest van de vakantie maar met routekaarten de juiste richting bepaald. Bij thuiskomst bleek de zekering kapot te zijn.

Gisteren de olie en het oliefilter laten vervangen. Verder geen problemen de afgelopen 15000km. Wel zijn de voorste remschijven en remblokken aan vervanging toe, het stuur trilt bij afremmen op de snelweg.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens