Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)
Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)Fiat Punto Evo 1.4 Business (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.4 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf117.736 km
KM-stand laatst142.141 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opgehaald en eerste ervaringen

  • 117.736 km

Na een zoektocht waarbij we een opvolger voor onze Ford Focus zochten, hadden we de volgende eisen/wensen:
* De auto moet kleiner zijn (B-segment)
* De auto moet een rijkere uitvoering hebben
* De auto moet op benzine rijden
* Minimaal een 1.4
* De auto moet een trekhaak hebben
* De auto moet binnen het budget van € 5000,00 vallen
* De kilometerstand mocht maximaal 140.000 km zijn.

Na een zoektocht en menig vergelijking bleven de Peugeot 207, Seat Ibiza (model vanaf 2009) en Fiat Punto Evo (of Grande Punto) over.
De Seat viel al snel af, aangezien het door ons gewenst model alleen te vinden was met een hogere kilometerstand.

Uiteindelijk hebben we meerdere Peugeots en Fiats bekeken (zowel online als in het echt) en enkele proefritten gemaakt. Daarnaast hebben we ook advies ingewonnen welke de meest verstandige keuze zou zijn.

Uiteindelijk kwamen we een Fiat Punto Evo uit 2010 tegen. De auto is in 2019 geimporteerd vanuit Duitsland (waarbij alle historie bekend is) en het betreft een handgeschakelde 1.4 business met 77 pk in de kleur underground grey.

De uitrusting bevat onder andere:
* Blue&Me bluetooth systeem
* Middenarmsteun voor
* Dagrijverlichting
* USB-aansluiting
* Mistlichten voor (met corneringfunctie)
* Multifunctioneel stuur
* Stuur, versnellingspook en handrem met leer bekleed
* Elektrische ramen en spiegels
* Airco
* Afneembare trekhaak

Het is niet een zeer uitgebreid uitgeruste auto, maar voor ons voldoende en hij voldoet aan de door ons gestelde eisen. Na de proefrit waren we dan ook direct overtuigd.

Vandaag, 24 december, was het dan zo ver! We mogen de auto ophalen. Omdat mijn vriendin moest werken, ben ik de auto alleen gaan ophalen.
Na alle formaliteiten was het dan eindelijk tijd om de weg op te gaan! Ik heb nog niet heel veel kilometers met de auto gemaakt, maar ik zal mijn eerste indruk even beschrijven.

Comfort
De auto is wat stugger geveerd en de stoelen zijn wel iets harder dan in de Ford, maar dit is niet storend. Het is fijn dat de stoelen een hogere zitpositie hebben, waardoor het zicht rondom wel beter is.
De knoppen/instrumenten zitten allemaal op logische plaatsen, waardoor bediening vrijwel instinctief gaat.

Rijgedrag
Over het algemeen vind ik de Punto Evo redelijk fel. Hij pakt snel op bij het intrappen van het gas en is ook alles behalve lui. Hij komt dan ook prima mee met het verkeer.
Op de snelweg kost het wel iets meer tijd om op snelheid te komen, maar dat is een kwestie van wennen (zeker in vergelijking met de voorganger met een 1.6).
Het sturen gaat lekker licht, maar ik ervaar dit niet als storend en ik vind de auto ook niet zoekerig bij hogere snelheid - zoals wel eens wordt ervaren.

Verbruik
Hierover kan ik nog weinig zeggen. Volgens de boordcomputer zou ik tussen de 750 en 800 km moeten halen op een volle tank, maar de tijd zal leren of dit realistisch is (ik vrees dat het vrij optimistisch is).

Onderhoud
Het onderhoud is altijd netjes bijgehouden in het boekje en daaruit blijkt dat de auto altijd netjes zijn beurtjes heeft gehad. Ik vrees alleen wel dat de distributieriem eraan zit te komen. Hier hebben we ook over onderhandeld bij aanschaf en hierdoor wat korting gekregen.

Minputen
Via het blue&me systeem is geen spotify te streamen, maar hiervoor is menig aftermarket oplossing voor te vinden.
Ik 'mis' de cruise control wel, maar dit was geen harde eis bij de aanschaf. Dit went snel genoeg!

Toekomst
In de (nabije) toekomst heb ik de volgende punten gepland/wil ik de volgende dingen aanpakken:

* Distributieset vervangen (prioriteit!)
* Extra module inbouwen/radio vervangen door aftermarket systeem zodat streamen via bluetooth ook mogelijk is.
* De auto voorzien van lichtmetalen velgen voor de zomerbanden. De huidige stalen velgen met wieldoppen kunnen dan voor de winterbanden gebruikt worden. De auto staat nu op all-season banden.
* Binnenverlichting vervangen door LED

De komende periode is het kerstvakantie en wegens uitstapjes en familiebezoek zullen we de nodige kilometers gaan maken. Ik houd jullie op de hoogte!

2 jaar verder

  • 142.141 km

Nu we bijna 2 jaar verder zijn is mijn mening over de auto wel wat veranderd, helaas in negatieve zin.

* Afgelopen jaar 3 keer de ANWB moeten bellen. Bleek uiteindelijk een stuk van de nokkenas gebroken te zijn, hierdoor gaf de auto een foutmelding en hield deze in. Dit is verholpen, maar na 2 maanden begint de auto opnieuw in te houden.
* De bak onder het reservewiel lag begin dit jaar vol met water, waardoor ik de auto dagelijks van buiten en binnen moest krabben/met de trekker moest behandelen. Na een bezoek aan de garage (en flinke droogbeurt) bleek een van de achterlichten water te lekken. Dit is verholpen. Helaas blijft de auto zeer vochtig (ondanks de vochtvreters in de auto).
* De hendel om de passagiersstoel naar voren te kunnen klappen is van het een op het andere moment afgebroken, waardoor deze niet meer werkt. Helaas, maar ik vind het op dit moment niet meer waard om hier nog geld in te investeren.

Momenteel is de knoop doorgehakt en gaan we in het voorjaar op zoek naar een vervanger voor de Punto (hybride, 5-deurs en - helaas - zeker geen Fiat meer).

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens