Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf104.050 km
KM-stand laatst199.648 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 110.600 km

Nadat mijn Ibiza gestolen was, moest ik iets anders zoeken. Ik rijd best veel (55k/jaar) en moet alles uit eigen zak betalen, dus ik zocht een kleine auto (B-segment) met een dieselmotortje, cruise control, airco en het liefst een 6-bak.
Daarbij viel mijn oog op de Mini Cooper D (vanaf 2006) en de MiTo 1.6 JTD (vanwege de 6-bak).
Echter waren die beide buiten mijn budget en moest ik mijn wens voor een 6-bak opgeven.

Ik vond deze punto voor net geen 7.000 euro. proefritje gemaakt, en ik was overtuigd... De kleur (heel donker rood) staat 'm erg chique, het rode interieur is erg mooi. En vooral de onderhoudshistorie was zeer netjes en overcompleet (van onderhoudsfacturen tot e-mailtjes over een voorruitreparatie, alles zat er bij).

Comfort:
Hij gaat heerlijk over slecht wegdek heen. De stoelen zitten goed. Zoals het een Italiaanse auto betaamt.

Prestaties:
De motor is een heel stuk minder krachtig dan mijn vorige auto, maar dat had ik ook niet anders verwacht. Hij kan het dagelijks verkeer echter prima aan. Iets dat ik bij de VAG 3-cilinders echt tekort vind schieten.
Ik laat hem binnenkort chippen door een vriend van me, bij ACE Motorsports.

Betrouwbaarheid:
Al vrij snel kwam de melding "Laat controleren gloeiboegies" deze vervangen en niet meer last van gehad. Verder geen problemen. Vorige eigenaar had wel enkele keren van de verlengde garantie gebruik gemaakt, waarbij de bekende kuurtjes al waren verholpen.

Gebruikskosten:
sinds kort moet ik er gewoon MRB voor betalen, maar dat wist ik bij aanschaf. Hij is erg zuinig, ik haal er zo'n 1:21,5 mee gemiddeld. Onderhoud elke 30.000 km scheelt ook in de kosten, ik hoef nu slechts 2x per jaar voor onderhoud.

Een jaar later

  • 150.000 km

Inmiddels een jaartje later, en weer tijd voor een update.

Hij rijdt eigenlijk nog steeds net zo goed als toen ik hem net had. De nieuwe gloeibougies doen het prima. Ik zit stiekem al wel te dromen over een volgende auto. Ik mis de power en beleving van mijn vorige auto... Maar heb toch besloten deze tot in de buurt van de 200k door te rijden.
Nog een jaartje dus...

Hij heeft zijn reguliere onderhoud gehad, wat pas na 35.000 km nodig is. (Wel irritant dat hij al bij 30.000 km gaat zeuren om een beurt, en je dus 5.000 km met een onderhoudslampje rondt rijdt).

Vorige maand heb ik er een klein ongelukje mee gehad op de snelweg. Tegenpartij wisselde van baan, waar geen ruimte was. Ondanks het claxoneren van mijn kant zette hij door en parkeerde zijn achterwiel tegen mijn voorwiel.
Schade viel mee en zijn verzekering heeft gelukkig al gemeld dat alles vergoedt wordt.
Bij de reparatie zijn ook direct de wielen uitgelijnd, wat blijkbaar wel nodig was, de auto rijdt nu weer net iets beter rechtuit.

Verder eigenlijk vrij weinig te melden.
Binnenkort de volgende beurt laten uitvoeren...

Auto spontaan overleden

  • 199.648 km

Inmiddels is de thuissituatie enigszins veranderd en maak ik veel minder kilometers. Een diesel kan eigenlijk niet meer uit, maar het blijft een fijne auto, sonde om weg te doen.

Een maand geleden hebben we de injectoren laten schoonmaken. 2 van de brandplaatjes (pakkingen voor injectoren) lekten uitlaatgas naar de motorruimte, wat vervolgens het interrieur in kwam. reparatiekosten 750 euro.
De auto rijdt nu weer een stuk rustiger. kan 65 nu weer in z'n 5e versnelling rijden.

Zojuist met het wegrijden van het stoplicht (rustig/normaal rijdend) begaf de motor het ineens. "controleer motor". uitgelezen, P0087 Brandstofdruk laag.
Auto moeten wegslepen, waarna bleek dat de distributieketting is gebroken.
Reparatie zou te duur worden. heb nog een fatsoenlijk bedrag gekregen voor de auto.

Terugkijkende, op de laatste meters na, een heel erg fijne auto. met veel plezier in gereden. Als de ketting niet gebroken had, hadden we hem nog zo'n 2 jaar doorgereden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens