Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst50.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Punto Evo na dik een jaar rijden

  • 50.500 km

Intro

Tja, de Punto Evo, immens populair in Nederland... Er staan inmiddels al 50 reviews op in de database en in de randstad sta ik wel eens voor en achter mijn eigen auto. Ik zal jullie daarom niet vermoeien met een lang stuk over de beslissing om voor de punto te gaan.

In het kort: Begin september 2010 bestelling geplaatst en half november, op de laatste dag dat leaseauto's nog op kenteken gezet mogen worden, heb ik de sleutels gekregen. De dealer had al 2 Punto's in bestelling staan, maar gelukkig kon de hele optielijst naar eigen wens herzien worden. Omdat er 2 auto’s beschikbaar waren heb ik samen met een collega de hele optielijst doorgelopen en hebben we vrijwel alles aangekruist. Ik zwart, zij wit, maar allebei: Leer, sportstoelen, glazen dak, interscope audio en vrijwel alle andere opties die er te krijgen zijn.

De Opel Corsa 1.4 Cosmo uit 2007 die ik een jaar als poolauto heb gereden zonder gevoelens van haat of genegenheid achtergelaten. Mooi afgewerkte auto, compleet, leuk uiterlijk (3-deurs), maar helaas was het een exemplaar uit de eerste serie en daarom 25% bijtelling. Dit maakt zelfs bij deze relatief goedkope auto's een groot verschil.


Nu dus al ruim 1,5 jaar Punto. Mede door alle opties is de auto erg comfortabel voor zijn klasse. Vooral de sportstoelen zitten heerlijk. Ook is de auto op constante snelheden mooi stil en comfortabel afgeveerd. De interscope audio is ook op normale volumes vol en indrukwekkend , zeker voor zo’n kleine auto. De integratie van Blue & me + tomtom (de nieuwe, duur, maar een stuk beter) is werkelijk top. Daarnaast zit dit alles in een wat mij betreft een van de mooiere interieurs in deze klasse (op de premium wagentjes na).
Kortom, allemaal zaken die ik mis als ik tijdelijk, zoals nu (zie onder), een andere auto onderweg ben.

De motor, tja, eigenlijk wel een mooi blokje waar je ongelofelijk zuinig mee kan rijden (zie grafiek). In Nederland rijd ik er in de zomer 1:21-1:24 mee en in de winter 1:20. In het buitenland rijd ik stevig door, waardoor het gemiddelde na zo'n 50 tankbeurten op 1:20 kom. Ik houd het verbruik bij op deze site, zie de grafiek. Er zit 1 piek in, dat was een nachtje in Duitsland. Blijkt dat als je een hele tank vrijwel volgas rijdt (niet goed voor de auto, ik weet het, was ook maar eenmalig), je nog steeds niet onder de 1:12,5 komt!

Het blok is mooi op koppel te rijden als je hem in het juiste toerengebied houdt (1700 - 3000) en is dan niet al te luidruchtig.
Toch merk ik de laatste tijd dat ik een haat-liefde verhouding heb ontwikkeld met dit blok. Voornamelijk toe te dichten aan het turbo karakter. Je zit, zeker als het blok koud is, echt te wachten tot de turbo erin zet. Dan merk je dat het is toch echt een klein blokje is. Ik vind een lineaire krachtopbouw het prettigst, maar goed, het karakter is inherent aan dit type blok. Grotere diesels van deze generatie lijken hier minder last van te hebben.
Ook zorgt de de efficiëntie van het blok er voor dat het enorm lang kan duren voordat hij in de winter behaaglijk warm is. Vooral in de stad kan dat vervelend zijn. Maar ach, aan de andere kant krijg je er een grote actieradius voor terug.

Het stuur- en weggedrag van de auto vind ik niet al te direct en soms wat nerveus op lange rechte stukken op minder goed asfalt. Over het algemeen wel comfortabel en goed mee middellange afstanden binnen NL mee af te leggen. Ideale snelheid van de auto vind ik 105-110. Dit is wel jammer, want ik rijd liever wat harder, zeker buiten de randstad. Boven de 135 vind ik hem wel weer relatief en comfortabel krachtig voor een 1250cc turbodiesel.

Ik ben er inmiddels mee naar de Franse Alpen, Scandinavië, aantal keren Duitsland geweest etc. Ook op dit soort reizen is hij een fijne reispartner. In de bergen voldoende krachtig.

Problemen:
Ik heb inmiddels al redelijk wat kleine dingen met de punto gehad:

- Blue & Me systeem crash bij 2k km, reset bij de dealer
- Stootstrips zijdeuren lieten los (10k km). Reparatie kon gecombineerd worden met herstellen inbraakschade (!!)
- Slot achterbak kapot (33k km)
- Cruise control stuk (33k km)
- Turbo kapot (41000 km)

Vooral dat laatste vond ik nogal schokkend. Vorige week rustig accelererend vanuit file een grote blauwe wolk achter de auto. Gelukkig gebeurde het praktisch naast een tankstation, dus kon warm 2 uur wachten op de sleepdienst. Diagnose: turbo stuk en die daardoor vrijwel alle olie het blok in probeerde te zuigen. Dat is hem ook aardig gelukt... er stond ondanks de korte afstand die ik er na constatering heb gereden nog maar een bodempje in. Reparatie laat helaas nog even op zich wachten.

Vandaag (1 juni) weer een blauwe wolk achter mijn auto. Wegenwacht gebeld, maar toen zij er eenmaal waren bleek er niets aan de hand te zijn. Stuk gereden, boordcomputer uitgelezen, niet aan de hand (en de max. turbodruk stabiel op 1,2 bar). Iets wat ik in de gaten moet blijven houden. De wegenwacht gaf overigens hetzelfde advies voor wegrijden en uitzetten als werd gesuggereerd in een van de reacties.

Verdict so far:
Al met al en fijne comfortabele auto in deze klasse. Ik heb er in dik 40k km veel plezierig kilometers mee gemaakt, die kwaaltjes raken mij als lease rijder iets minder, maar geeft niet extreem veel vertrouwen. Dit vooral door het recente falen van een vitaal onderdeel van de auto.

k mag volgend jaar een nieuwe auto uitkiezen maar moet dan door wijzigingen in belasting en leaseregelingen er netto een stuk op in gaan leveren. Het kostenplaatje in nu voor mij top (krijg netto 90 euro terug vanwege onderschrijding norm en betaal 100 euro bijtelling. Daarom vrees ik dat ook het comfort/rijplezier niet evenredig gaat stijgen als er voor een nieuwe 1-serie, CT200, A3, o.i.d. gekozen gaat worden...

Pijnlijk, dat belastingklimaat waarin marginaal onzuinigere auto’s het zoveel zwaarder te voortduren hebben.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.