Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)

autoreview

Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)
Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)Fiat Punto 0.9 TwinAir Sport (2012)

Signalement

UitvoeringPunto 0.9 TwinAir Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3.850 km
KM-stand laatst9.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

nieuwe 2e auto

  • 4.250 km

Onze 2e auto binnen het gezin, een Citroen C3 XTR 1.4 werd 9 jaar. Tijd voor wat anders. Zeker omdat ik eerder het jaar al een tegenvaller had, toen de voorvering vervangen moest worden. Voordat er meer kosten kwamen, op zoek naar een vervanger...

Voorwaarden : Ook 5 deurs en ik, 1.88m lang, moet achter mezelf kunnen zitten. Wel zuiniger maar ook feller dan de C3. Ook dezelfde luxe, want als je dat eenmaal gewend bent, raak je verwend.

Gaan kijken en gereden met de nieuwe Fiat Panda Lounge. Leuke wagen, maar toch erg klein en comfort was minder dan de B-segmenter C3.

Ook direct in de showroom de Punto bekeken en die viel niet tegen. Op internet mooie demo's gezien van ca. 1 jaar oud met rond de 10.000 km gereden, model Street en Easy met leuke accessoires.
Terwijl ik een afspraak voor proefrit maakte, zie ik op de site bij dezelfde dealer een schitterende Punto Sport. Dit was destijds de luxste versie met alles erop en eraan, zoals ik gewend ben.

Hij is net geen 2 jaar jong met slechts 3.850 km.
Hierin proefrit gemaakt en dat reed heerlijk en zeer sportief. De inruilprijs op de C3 was fors hoger dan bij andere dealers, dus keuze was snel gemaakt.

Inmiddels aantal aantal ritten gemaakt:
Voor een tweecilinder motor met slechts 0,9 liter is hij heel erg fel. Trekt zelfs goed door tot ver boven de 150 km/u.
Motorgeluid was even wennen, maar klinkt zelfs sportief.

Auto ligt heel goed op de weg, mede door sportonderstel. Dit overigens zonder dat je gebit losstuitert, hij blijft comfortabel.
Het stuurt zeer strak en nauwkeurig. De 6 versnellingsbak is soepel en vlot om mee te schakelen.

Heerlijk zittende en dikke sportstoelen, achter een lekker dik sportstuur.
Stuurbediening van radio en telefoon werkt goed. Ook knoppen voor cruisecontrol en climatecontrol werken soepel en prima.

Tot heden zeer tevreden over de aankoop.
Niet alleen tijdens rijden, persoonlijk ook de de auto te zien: het plaatje is compleet, mooie kleur (Chemical Grey), dikke donkergrijze 17" wielen, zijskirts, spoilertje, donkere ruiten en mistlichtjes.

Eigenlijk jammer dat ik er niet erg veel mee rij, omdat ik altijd in de auto van de zaak rij............alhoewel is dat ook geen straf.

Over het verbruik en betrouwbaarheid kan ik nog niets melden, daarvoor heb ik hem tekort.

Waren er geen alternatieven ?
Jawel, de Renault Clio en Peugeot 208. De prijs van een leuke en dik aangeklede versie lag echter stukken hoger dan de Punto. Ook waren deze dan ouder en of hadden fors hogere kilometerstanden.

Ik zie echter de forse meerprijs niet terug. Ze zijn even ruim en gaven mij niet echt een super premium gevoel. De stoelen in de Punto Sport zitten zelfs lekkerder en dashboard oogt sportiever.

Bovendien rijden er opvallend veel dezelfde (lease-) Cliootjes en 208-jes rond, dat je er niet eens meer mee opvalt.

Mij trekt dan het Italiaanse design meer, wat naar mijn idee de reden is dat het Punto exterieur al zoveel jaren meegaat.
Zeker dat vanaf modeljaar 2012 in combinatie met de nieuwe Twinair motor is het aantrekkelijkst. Het is net als een goede gerijpte rode wijn....

lekker karretje

  • 5.100 km

Helaas zou ik bijna zeggen, wordt er niet veel gereden. Dit omdat dit de 2e auto binnen het gezin is.

Ca. 90 % zijn korte stadsritjes. Sinds aanschaf slechts 2 maal getankt, waarbij het verbruik niet is bijgehouden. Zal dit vanaf heden wel doen.

Het is een heerlijk wagentje, lekker fel ondanks de "slechts" 85 pk. Zelfs in de eco-modus met maar 75 pk is hij nog fel.

Bij doortrekken in de toeren is duidelijk voelbaar en hoorbaar dat er onder de motorkap harder gewerkt wordt: een lekkere sportieve brom, terwijl je in de heerlijke zittende stoel wordt gedrukt.
Wel zit hij naar mijn gevoel te snel in de begrenzer.

Andere omschrijven de 2 cilindermotor als storend, maar ik vind dat verre van onaangenaam. Dit klinkt bij deze Punto Sport zelfs zeer sportief, zowel van binnen als buiten de auto.
Hij klinkt ook anders dan de Fiat 500 van de buren, met toch dezelfde motor.

De wegligging is subliem, ik denk mede door het sportievere onderstel en brede 205/45-17 sloffen, behorend bij de standaarduitrusting van deze Sport uitvoering.

Hier behoren ook de heerlijk zittende sportieve stoelen, lekkere leren stuur en snel en soepel schakelende korte pookje. Dit alles maakt het rijden tot een genot.

Tot heden zeer tevreden over de aanschaf van dit sportieve karretje, zeker in deze dikke uitvoering.

Ruim een jaar en 4.500 km verder.....

  • 8.350 km

Het blijft een lekker strak sturend en fel wagentje. Heerlijk af en toe een rotonde rondje rijden, hij blijft strak liggen.

De 2 cilinder brom blijft ook lekker klinken. Wellicht komt dit omdat ik er niet dagelijks mee rij, anders werd het wel vervelend. De brom klinkt -vooral bij wat doortrekken- goed het interieur door.

De auto wordt alleen voor korte afstanden in en rond onze gemeente gebruikt. Dat verklaart de lage kilometerstand.
Dat heeft een zeer negatief effect op het verbruik. Dit ligt gemiddeld op de 1:11.
Maar zelfs na een langere rit van ca 30 km ligt het verbruik rond de 1:14. Mijn vorige 9 jaar oude citroen C3 was zuiniger.

Het is dat dit puur als 2e auto wordt gebruikt, want als dagelijks vervoermiddel zou ik toch naar een zuinigere auto kijken. Zoals vaker het geval, valt de praktijk anders uit dan de mooie verbruikscijfers van de fabrikant.

Soms laat een dasboardpaneeltje los. Even aandrukken en het klikte weer vast. Ik beschouw dit maar als Italiaanse charme.
Verder geen bijzonderheden of mankementen gehad.

Kittig karretje

  • 8.800 km

Weer wat kilometertjes erbij. Blijft een pittig en kittig karretje.

Hoewel bij de koude start de 2 cilinder erg hoorbaar is en schril afsteekt bij de 6 cilinder BMW van de buurman, trekken de slechts 85 paarden er flink aan. Geen moment het idee tekort te komen.
Eenmaal warm gereden geeft het 2 cilinder motortje een lekker sportief geluidje.

Deze Punto Sport ligt lekker op de weg en het blijft leuk om sportief een rotonde of bochtjes te nemen. De lekkere stevige sportstoelen houden je op zijn plek.

Schakelen gaat soepel, evenals bediening van de knopjes, ook op het stuur.

Het verbruik blijft echter ver achter dan verwacht. Dit ligt gemiddeld rond 1:11. Gelukkig rijden we er niet veel mee, zodat we niet leeglopen bij een tankstation.

Ingeruild

  • 9.500 km

Uiteindelijk de Fiat ingeruild voor een ruimere en functionelere auto. De verwachting is dat er meer gereden gaat worden, de wel erg lage zit, hoge tildrempel, diepe kofferbak en tegenvallend verbruik deden dit besluiten.
Uiteraard speelde ook mee een nette inruilprijs.

Het Verbruik bleef gelijk als eerder gemeld, verre van wat bij aanschaf verwacht werd van deze motor. Toch toegeven, mijn vorige Citroen C3 XTR uit 2005 was zelfs zuiniger en stiller.

De looks van de Punto met name in deze Sport uitvoering blijven aantrekkelijk, zeker in deze kleur en 17" velgen.

Het specifieke 2 cilinder, enigszins sportieve geluid, blijft uitlokken om net iets verder door te trekken. Toch betrapte ik mezelf erop, dat het geluid soms irriteerde, zeker bij koude start.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.