Fiat Punto 0.9 TwinAir Lounge (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 0.9 TwinAir Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 0 km |
De eerste kilometers
Nu ik mijn Fiat Punto al weer vijf maanden in bezit heb is het hoog tijd voor mijn eerste indruk van de auto. Omdat ik als zelfstandige werk en hiervoor zo nu en dan de weg op wil in een nette auto ben ik eind 2014 op zoek gegaan naar een geschikt model. Eerder maakte ik gebruik van GreenWheels/StudentCar maar ben hier vanwege nare ervaringen (vieze auto, pech, lege tank) en de relatief hoge kosten mee gestopt. Om de kosten binnen de perken te houden bij zo'n 10.000 km per jaar ben ik op zoek gegaan naar een B-segment auto (net wat meer snelwegcomfort dan de A-mini's) met 14% bijtelling.
Hierbij ben ik uitgekomen op de Fiat Punto en Toyota Yaris Hybrid als opties die nieuw leverbaar waren voor een prijs van onder de €25.000. De Yaris is uiteindelijk afgevallen op primair de aanschafprijs, ook vind ik de Punto net wat leuker ogen maar dit was redelijk ondergeschikt. Bij een vergelijkbare set opties (navigatie, parkeersensoren, lichtmetaal, middenarmsteun voor) zou de Yaris al snel 6-7 duizend euro meer kosten wat ik het verschil niet waard vond.
De Fiat Punto dus, eentje in Lounge uitvoering met chromen zijspiegels, TomTom Blue&Me en een set leuke velgen. Vooraf heb ik al gelezen en op Spritmonitor.de opgezocht wat het verbruik van de TwinAir zou zijn, hier heb ik me dan ook op in kunnen stellen gelukkig; het praktijkverbruik lijkt nergens op in vergelijking tot de fabrieksopgave.
Pluspunten:
+ Leuke compacte (stads) auto.
+ Compleet uitgerust voor een gunstige prijs ('sport'stoelen, parkeersensoren, 12V in de kofferbak, TomTom, middenarmsteun).
+ TwinAir motortje icm turbo trekt leuk door vanaf 2500rpm.
+ Eco-stand scheelt - in ieder geval gevoelsmatig - aardig aan verbruik in de stad.
+ Prettige ingebouwde TomTom-houder met integratie; geen gedoe met matige kwaliteit inbouw-navigatie.
+ De 'sportstoelen' van de Lounge-uitrusting bieden redelijke zijwaardse steun.
+ Verbruik op de snelweg is redelijk; 6L/100km (aan de pomp) is zeker haalbaar bij 100-120km/h, bij gemengd verkeer gaat meer richting 7L/100km.
+ Met een lengte van 1.8m kun je redelijk achter jezelf zitten met aardige hoofdruimte achterin.
Minpunten:
- Het verbruik komt in de verste verte niet bij de fabrieksopgave
- TwinAir motor is volkomen futloos bij 1000-1750rpm, flink gas geven en op tijd terugschakelen vergt wat gewenning.
- Beperkte opbergmogelijkheden voor in de auto; dashboard kastje is erg klein, vakken in deuren zijn klein, beperkte ruimte voor de pook.
- Zicht rondom valt tegen, de auto heeft redelijke dode hoeken en een vrij hoog dashboard, stevige A-stijlen en laag hangende acheruitkijkspiegel.
- De bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar, ook niet als optie mogelijk.
- Veel windgeruis vanaf 110km/h, isolatie in de auto kan beter.
- Matig geluid van de speakers, de bass is ver te zoeken, de muziek komt slecht boven de motor/wind uit.
Tot slot zijn er nog wel de nodige kleine dingen die gaandeweg op zijn gaan vallen:
- Middenarmsteun zit in de weg bij de bediening van de handrem.
- 12V-aansluiting is onhandig geplaatst, zit precies onder het handvat van de handrem.
- Mat bij de bijrijder zit niet vastgeklikt, verschuift erg snel.
- Geen audio-streaming via Bluetooth mogelijk; muziek afspelen moet via 3.5mm jack of USB, wat je opbergruimte voorin de auto kost.
- Geen handige opbergruimte in de kofferbak; gevarendriehoek, reservelampjes etc liggen altijd in de weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.