Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto 0.9 TwinAir Easy |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 66.566 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Mijn eerste auto
- 70.150 km
7-06-2019:
Na de eerste bijna 4000 kilometers in mijn Fiat Punto te hebben doorgebracht vond ik het wel tijd worden om hier een review te plaatsen. In maart 2019 heb ik deze Fiat Punto gekocht. Voor mij als 18 jarige een behoorlijke investering, maar met in de toekomst jaarlijks toch redelijk wat kilometers voor de boeg wou ik een jonge auto die nog jaren mee zou kunnen.
Tijdens mijn zoektocht kwamen al gauw de Polo's en Golfjes opdoemen, maar aangezien een groot deel van de jeugd al in een auto van het volkswagen concern rijdt heb ik besloten om iets anders aan te schaffen. Door deze beslissing kwam ik al snel bij de Fiat Punto terecht.
Persoonlijk vind ik de Punto er voor een model waarvan de basis uit 2005 stamt er mooi uitzien. Mijn bevindingen zijn dat de auto relatief ruim is, voorin is meer dan genoeg ruimte. Ook achterin is het redelijk uit te houden, met een lengte van 1,85 pas ik nog achter mezelf. Daarbij is de Punto in mijn beleving achterin ruimer als bijvoorbeeld een Polo van gelijke bouwjaar. Over het zitcomfort ben ik zeer tevreden in de Punto, ook naar langere ritten stap ik nog fris en fruitig uit de auto. Over de wegligging en veercomfort van de auto ben ik zeer tevreden. De punto ligt lekker stabiel op de weg en ook op slechte wegen rijdt de Punto relatief confortabel. Wat ook opvalt is dat de relatief stil is, zowel bij lage als hoge snelheden. Voor de Punto heb ik een telefoonhouder aangeschaft die in het dockingsysteem van de TomTom past. Dit is zeker een aanrader, je hebt een goed zicht op je telefoon, wanneer je bijvoorbeeld op navigatie rijdt. Deze telefoonhouder is te verkrijgen via Qverde.
Dan de Twinair motor, het motortje waar al veel over geschreven is. Toch kon ik weinig ervaringen vinden met deze motor in de Punto. Ik heb expres voor de twinair variant gekozen, ondanks dat de Twinair absoluut niet zijn fabrieksopgave haalt is deze nog relatief zuinig. Ook is het motortje best pittig, wanneer men deze hoog in de toeren door jaagt. momenteel haal ik op de snelweg bij snelheden boven de 120 km gemiddel 1 op 16, wanneer ik veel op de binnenwegen rijdt is een verbruik van 1 op 18 prima haalbaar. De zes versnellingsbak waarmee de twinair gekoppeld is schakeld naar mijn mening lekker licht en direct, echter zijn de versnellingen soms iets aan de te korte kant.
Tot nu toe heb ik weinig gekke dingen in de afgelopen 4000 kilometer gehad. Vlak na aanschaf begaf het kofferbakslot en daarnaast heb ik een kapotte dagrijlicht gehad, maar dit waren geen grote kosten.
We pruttelen vrolijk verder!
- 74.500 km
Ik vond het intussen wel weer tijd voor een update van mijn review hier op Autoweek. Intussen heb ik nou grofweg een 6000 km met de auto gereden.
wat zijn mijn ervaringen nu ik een langere tijd rond rijdt met mijn Italiaanse reisgenoot. Tot nu toe heb ik er geen andere woorden op als dat de auto een fijne auto is om in te rijden. Mijn ouders hebben een Mitsubishi ASX van 2018, maar moet ik kiezen dan neem ik in meeste gevallen toch de Punto mee.
Wat opvalt aan de punto is dat het gewoon een comfortabele auto is om te rijden. De stoelen zitten in mijn idee meer als prima. Daarnaast is de auto prettig stil op snelheid. Ook de climate-control werkt snel, zomers vlot koel en in koude omstandigheden komt je de warmte te gemoed. Daarnaast vind ik dat de cruise-control super makkelijk en vlot werkt. Helaas mist op deze een cancel knop, maar ik vind het in tegenstelling tot veel anderen geweldig werken. Wat opvalt is dat de punto in algemene bediening super eenvoudig is, mensen uit mijn omgeving hadden ook binnen luttele tellen door hoe alles werkt en reageert.
Dan terugkomende op de twinair. De Punto komt prima in het verkeer mee met deze motorisering. De Punto is mijn beleving zelfs redelijk vlot. Desondanks is de twinair niet altijd de meest soepele, maar dat beschouw ik maar als een karaktertrekje en er is prima mee te leven. En ja de twinair produceert een bijzonder pruttelt geluid en het klinkt misschien niet super sexy, maar ik ben er zelf wel van gaan houden. Over het verbruik van de twinair word veel gezegd, ik haal momenteel gemiddeld 1 op 16. (zie verbruiksmonitor) Onder de 1 op 15 heeft de mijne nog niet gepresteerd. Daarbij moet gezegd worden dat ik relatief veel lange stukken snelweg rijdt, waarbij ik tussen de 120 en 130 km per uur rijdt. De twinair heeft in de tijd dat ik er mee rijdt nog geen druppel olie gebruikt.
Is er dan niks op te merken aan de Punto? Jawel ook deze is niet perfect. Persoonlijk vind ik verzetten van de versnellingen iets te kort. Je blijft aan het schakelen, ondanks dat het prettig en licht gaat is dit soms wel eens hinderlijk. Vooral de eerste en tweede versnelling zijn te kort. Vooral tijdens het terug schakelen geeft dit soms een schokkerig rijbeeld, doordat je in een te lage versnelling gaat rijden en hierdoor de motor in een hoog toerengebied terecht komt.
Wat valt er voor de rest te melden? Eigenlijk niet zoveel, op één dagrijlicht van €5 is er nog niks stukgegaan sinds de aanschaf. Deze lamp was ook zeer eenvoudig zelf te vervangen.
Tot nu toe heeft deze Italiaan mijn hart wel een beetje verovert. En dan ga je stiekem toch al even kijken naar een leuke opvolger. Misschien wel een Alfa Romeo Giulietta met automaat?
20000 km gepasseerd!
- 88.031 km
Afgelopen week kwam ik opeens tot de conclusie dat ik een dikke 20.000 km in de Punto heb gereden, de tijd gaat snel. Tevens vind ik dit een mooi moment om mijn review bij te werken.
Tot dus ver blijkt deze kleine maar dappere Italiaan betrouwbaar. Op het al eerder genoemde lampje van de dagrij-verlichting en het kofferbakslot heeft er nog niks dienst geweigerd.
Het interieur blijkt een fijne plek om in te vertoeven. Alle bedieningselementen zijn logisch geplaats en vragen weinig gewenning. Ook de werking van de cruise-control vind ik prettig in tegenstelling tot vele andere Punto rijders. Een puntje van kritiek zijn de stoelen, deze bieden voor mij te weinig ondersteuning in de onderrug en ook zijn de zittingen kort. Voor korte ritten volstaan ze echter meer dan prima.
En dan de Twinair, het kleine tweecilindertje doet gewoon trouw zijn dienst. Het motortje is zeer pittig en is meer dan geschikt voor het Nederlandse verkeer. Daarnaast is de motor zeer zuinig te rijden, tot nu toe heb ik gemiddeld 1 op 16,3 behaald, echter na de invoering van 100 op de snelwegen komen waarden als 1 op 17,5 a 18 ook zeker voorbij. Enige kritiekpuntje zijn de korte versnellingen, je blijft soms aan het schakelen. De versnellingsbak schakelt wel zeer prettig.
Recent zijn er vier nieuwe banden onder de auto geplaatst, de keuze is gevallen op all- season banden. In dit geval de Hankook Kinergy 4s h750. Deze banden bieden voldoende grip en maken tevens weinig geluid. De kosten bedroegen 470 euro inclusief montage.
100000 gepasseerd!
- 100.000 km
Het is dan eindelijk zover de Punto heeft de 100000 kilometergrens gepasseerd! Hoog tijd dus om de review even weer bij te werken. Het zal tevens ook de laatste update zijn van deze review. De Punto is ingeruild en zal binnenkort plaats gaan maken voor een Citroën DS3 1.2 puretech 110 So Red.
Allereerst vind ik dat de Punto enorm tijdloos doet overkomen, het is een sportief model en kan na al die jaren nog prima mee. In het blauw in combinatie met 16 inch lichtmetaal is het gewoon een frissen auto om te zien. Ook het interieur ziet er mooi uit en houdt zicht ook na een ton netjes. Wel bieden de voorstoelen vooral in de onderrug iets te weinig steun, op korte ritten is dit niet hinderend, maar op lange ritten is het een klein irritatiepuntje. De interieurruimte is prima, ook op de achterbank kan prima worden gezeten.
Vervolgens is gebleken dat de Punto gewoon een trouwe reisgenoot, hij startte altijd en heeft nooit geen grote zaken gehad in de tijd dat ik ermee gereden heb. Op 4 nieuwe banden zijn er geen grote kosten op de auto gemaakt. Ook deze Punto was uitgerust met zogenaamde SHIT (self healing Italian technique), af en toe een melding in het dashboard maar verdwijnen net zo snel weer als dat ze kwamen.
Onder de motorkap ligt een veel besproken tweecilindertje van wel geteld 875 cc's te knorren. Desalniettemin weet het blokje zicht goed staande te houden, hij is vlot genoeg om in het verkeer mee te komen en ook inhalen durf je te doen zonder klamme handjes te krijgen. De Twinair is een blok met een uitgesproken karakter, het maakt een ongewoon geluid, het kan soms best bokkig zijn, om je vervolgens te verbazen wat er aan vermogen in zit. Mijn overall mening over het blokje is positief. Ik ben het blokje gaan waarderen, zeker als je weet met welke techniek het blokje allemaal is uitgerust. Het blokje heeft eigenlijk nooit een druppel olie gebruikt en blijkt best zuinig te kunnen zijn. Ik heb gemiddeld 1 op 16,4 gereden (zie verbruiksmonitor), waarvan een groot deel op de snelweg is doorgebracht. Aan de Twinair is een prettig schakelende zes versnellingsbak gekoppeld. Hiervan moet wel worden opgemerkt dat de versnellingen heel kort zijn en er dus veel geschakeld dient te worden.
pluspunten :
+ Pittig rijkarakter en tevens zuinig rijden mogelijk.
+ Ruim en mooi interieur.
+ Goede prijskwaliteit verhouding.
+ Betrouwbaar tot dusver.
nadelen:
- Korte versnellingen, waardoor veel schakelbewegingen.
- Motor karakter is een smaakkwestie.
- Zittingen geven weinig steun in de onderrug.
Ik wil mijn review afsluiten met een bedankje, ik wil de Punto bedanken voor de prettige tijd die we samen gehad hebben en ik had me geen betere eerste auto kunnen wensen! In totaal hebben we circa 35000 kilometer samen doorgebracht. Zou ik weer een Punto kopen? Ja, zeker! Wanneer je budget bijvoorbeeld maximaal 8 k is, zijn er heel veel mooie en goed uitgeruste Punto's verkrijgbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Fiat Punto Evo 0.9 TwinAir Sempre Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Dealer Onderhouden | BTW AUTO | ALL SEASON BANDEN
- 2017
- 113.682 km

Fiat Punto Evo 0.9 TwinAir Lounge 5DRS, 2012|Clima|Cruise!
- 2012
- 136.635 km

Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Lounge , Pano, 5-deurs, Airco, Cruise
- 2015
- 195.506 km