Fiat Multipla 1.9 JTD SX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Multipla 1.9 JTD SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 240.200 km |
KM-stand laatst | 313.431 km |
ERVARINGEN
- 306.279 km
Dit is de tweede Multipla die ik bezit, de vorige werd na 60.000 probleemloze km total loss gereden, met dank aan een overstekende ree. Die Multipla had toen 206.000 km op de teller. Vrij vlot daarna kocht ik de huidige Multipla van een particulier, met toendertijd 240.000 km op de klok. Redelijk veel, maar ik kreeg van de vorige eigenaar de complete onderhoudshistorie, incl. aankoopbon ! In 1999 toch nog ruim 53.000 gulden. Op basis van deze gegevens en de betrouwbare jtd durfde ik het wel aan. Nu precies een jaar, en 43.000 km later, ben ik nog steeds erg tevreden over de fiat. Heb eigenlijk geen problemen gehad, op een kapotte luchtmassameter na. Merkte tijdens het proefrijden al, dat ie minder trok dan de vorige, hij hield wat in. Kocht voor 100 € een nieuwe LMM en het probleem was verholpen. Bij 280.000 Km heb ik de distributieriem, en rollen laten vervangen. Op de riem na, was alles nog origineel. Ik vindt de auto super rijden, stuurt goed, goeie wegligging, zit lekker hoog. Ook trekt de auto nog best aardig. Rij er rustig 170 mee. Mis wel cruise control. De zijdelingse steun van de stoelen vindt ik ook niet echt geweldig. Rij gemiddeld 1:15-1:16, rij best stevig, wel veel lange afstanden.
PROBLEMEN
- 306.279 km
Luchtmassameter, verder geen problemen, uiteraard wel normaal onderhoud, altijd om de 15.000 km schone olie en filters. Inmiddels 2 nieuwe (zomer)banden. Auto kocht ik op vier nieuwe winterbanden. Voordat ik weer op vakantie ga, wordt waarschijnlijk de koppeling nog vervangen. Merk dat de multipla met een zware last erachter, wat begint te happen. Is nog nooit vervangen.Verder wat Fiat kwaaltjes, het lampje van de inspuiting gaat wel eens branden, maar gaat ook altijd weer uit. Deed de vorige ook. En vaak lampjes stuk, met name interieur en achterlampen.Update 24/06/08 Km stand 290.543Koppeling + drukgroep vervangen, zat eraan te komen. draagarm linksvoor vervangen, het geklapper werd te erg. EGR-klep afgesloten. auto hield in, stotterde en had weinig trekkracht. Had al eens gelezen dat als de luchtmassameter goed is, de oorzaak dan vaak een vastzittende egr-klep is. Is nu dus afgesloten waardoor er alleen nog schonelucht in de inlaatpoort komt. Inlaat zat ook behoorlijk dichtgekoekt met roet. Auto trekt weer heerlijk door, pakt veel beter op. Ben weer gelukkig. Heb met de huidige brandstofprijzen en het feit dat ik iets minder ben gaan rijden even overwogen om een benzine of lpg aan te schaffen. Heb toch besloten om nog maar even door te rijden. wil toch minimaal de 350.000 halen.Update 27/11/08 Km stand 306.279Vlak na de vorige update bij km stand 290.835 trad er een storing op in de auto. Als ik over een oneffenheid heen reed, viel het toerental terug en ging het bekende rode inspuitlampje branden. Dit duurde enkele minuten, lampje ging weer uit en daarna pakte hij weer vlot op. Had dit bij mijn vorige Multipla ook al eens meegemaakt en verwachte een kapotte gaspedaalsensor. De multipla heeft geen gewone gaskabel, maar dit wordt geregeld door sensoren, ahw afstandbediend (drive by wire). Ik ben naar de dealer gereden, waar de auto meteen werd uitgelezen, daar kwam onder andere uit dat er een storing werd gesignaleerd in de gaspedaalsensor 2 en in de EGR unit. Het laatste was mijns inziens logisch, want EGR is immers afgedopt(zie vorige update). De monteur bestreed dit en heeft de storingen gereset en nogmaals uiteglezen, conclusie : storing weg.Vervolgens ben ik de garage uitgereden, ben redelijk sportief over de eerste dichtst bijzijnde verkeersdrempel gereden waarna de auto meteen weer inhield en het bekende lampje weer ging branden, met het lampje nog brandend de werkplaats weer ingereden, weer uitgelezen, conclusie: gaspedaalsensor 2 defect. Best prijzig € 235,=. Toen de monteur bezig was met de multipla viel mij op dat het rechterachterwiel nogal scheef onder de auto stond, bij controle van de monteur bleek dat er erg veel speling op de draagarm zat. Deze moest besteld worden en werd een week later gemonteerd, 1 dag voor de vakantie en weer ruim € 350,= lichter.De 3000 vakantie kilometers, ditmaal zonder caravan, maar met volle bepakking, incl dakkoffer gingen nagenoeg probleemloos. Één klein akkefietje waarbij een band kapot gereden werd, maar gelukkig verkopen ze ook in oostenrijk autobanden. De multipla is niet gespaard, vooral de terugreis is de snelheidsmeter in Duitsland niet vaak onder de 150 geweest. Dan ongeveer een verbruik van 1:11, 1:12. Na de vakantie was de auto trouwens zuiniger dan ervoor, zat toen regelmatig tegen de 1:17. Nu met het koudere weer ongeveer 1:16.Bij 305.154 is er weer wat onderhoud gepleegd. Onder andere: olie+filter, complete uitlaat van voor tot achter, begon wel heeel sportief te klinken en viel er bij demontage in stukken onderuit. Verder nieuwe remblokken gemonteerd, nieuwe handremkabel, was al een kleine 10.000 km terug geknapt. Achter is een nieuwe remschoenset gemonteerd en alles weer goed gangbaar gemaakt. Verder nog wat kleine ongemakjes verholpen, oa loshangende milieukappen aan de onderzijde weer vastgezet, koppeling beter afgesteld, zijn her en der nog wat rubbers verhangen, oa bij de ophanging. Ook zijn meteen de wintervelgen/banden weer gemonteerd, incl 2 andere banden. Totale kosten € 705,=, (dit zijn overigens alleen de kosten van de onderdelen) Over twee maanden mag ie weer voor de apk. Er werd mij geadviseerd om erover na te denken nog een jaar in deze door te blijven rijden en dan voor de volgende apk (jan 2010) afscheid te gaan nemen. Aan de achterzijde van de auto waar de achterveren aan het koetswerk zitten begint er nu toch behoorlijke roestvorming te ontstaan.Over het algemeen genomen blijf ik positief over de Multipla, wel wat kosten gehad, maar dat mag met deze kilometerstand. Hij wordt tenslotte ook veelvuldig en niet altijd even zachtzinnig gebruikt.Heb besloten nog een jaar door te sturen en dan uit te gaan kijken naar iets anders. Rij er overigens nog steeds met veel plezier in, helemaal met de huidige weer veel lagere dieselprijzen.
Einde Multipla (althans deze...)
- 313.431 km
Update: Bij 313.000 km is de oliepomp kapot gelopen met als gevolg onherstelbare (lees:gezien de km onbetaalbare) motorschade. Tijdens een haastige rit door Duitsland werden akelige geluiden uit het vooronder gevolgd door een rood knipperend olielampje... Oliepeil was perfect. Schijnt een modificatie voor oliepomp op de markt te zijn, helaas niet in deze Fiat toegepast.
Jammer, had redelijk wat kosten gehad en liever nog even doorgestuurd. Helaas afscheid genomen van deze fijne auto.
Rijd nu tijdelijk in een Alfa 156 met leer, erg plezierige auto, alleen wel heeeel laag. Niet alleen qua instap, maar ook de bodemvrijheid. Reed in Oostenrijk binnendoor over een weggetje met nogal wat spoorvorming, zat ik om de haverklap aan de grond. Heeft overigens exact dezelfde motor als de Multipla, 1.9 jtd, heeft nog maar 341.112 op de teller...
Gaan op zoek naar een Multipla 1.6 benzine als 2e auto en daarna op zoek naar een andere kilometervreter, denk dat het even geen italiaan wordt...
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Fiat Multipla 1.6 – 2002 – 321.680 km - Klokje Rond
Occasion Test: Fiat Multipla 1.6 16V SX (1999)

Fiat Multipla 1.6 ELX (2000)

Test: Citroen Saxo Electrique - Fiat Multipla Bipower - Toyota Prius - Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L

Fiat Multipla 1.6 16v SX (1999)
