Fiat Multipla 1.6 16v SX (1999)

Met de M van Multifunctioneel

Fiat Multipla 100 16V SX
Tot nu toe had de Renault Mégane Scénic bijna de alleenheerschappij in het segment van de kleine-middenklasse-MPV's. Maar nu is er een geduchte concurrent verschenen; in de opmerkelijke gedaante van de Fiat Multipla.

Om de wagen te kunnen laten voldoen aan de eisen die aan hem werden gesteld, moesten de ontwerpers van Fiat wel met een schone lei beginnen. Wat waren die eisen? Om te beginnen zou hij een formaat moeten hebben waarmee je ook in de stad makkelijk uit de voeten kunt. Hij zou plaats moeten bieden aan zes personen en hun bagage. Bovendien moest hij comfort combineren met sportieve rijeigenschappen. Met name de combinatie van beperkte afmetingen en voldoende ruimte voor mens en bagage vroeg om een speciale aanpak. En die werd gevonden. Door twee rijen van drie stoelen te maken in plaats van drie van twee, hoefde de Multipla nog geen vier meter lang te worden en blijft er ook nog een bagageruimte van dik 400 liter over. De 1581 cc 16V ontwikkelt 76 kW/103 pk vermogen en 144 Nm koppel. Daarmee heeft de Multipla een top van 170. Het optrekken vanuit stilstand naar 100 km/h kost 12,5 s; de inhaaloefening (80-120) kost in 4 11,8 s en in 5 17,5 tellen. Geluid? 68,5 dB bij 100 en 71 dB bij 120. En het verbruik? Met 10,7 l/100 km relatief dorstig. De MPV heeft een prettig-direct werkende, beslist niet lichte besturing. Zeker en solide ligt hij op de weg. Z'n vering en demping combineren een stevige afstemming met voldoende souplesse. Neiging tot overhellen vertoont de toch hoge koets niet opvallend veel. Daardoor en doordat hij opmerkelijk mild onderstuurd, vertrouwenwekkend door de bocht gaat, doet hij ook niet moeilijk als de chauffeur in rap tempo een klaverblaadje wil nemen. De soepelheid van het onderstel zorgt over het algemeen voor comfortabele ritten, zolang de weggesteldheid niet te slecht wordt. Schakelen? Niets mis mee. Zeker niet minder opvallend dan z'n uiterlijk ziet het interieur van de Fiat Multipla er uit. De instrumenten zitten in het midden en zijn samengevoegd met de middenconsole. Daardoor is een wanordelijk aandoende combinatie ontstaan van snelheidsmeter, draaiknoppen en druktoetsen, ventilatieroosters, asbak, opbergvak, bekerhouder en zelfs de versnellingspook. Maar zo'n rommeltje als het in eerste instantie lijkt, is het niet. De fiks uit de kluiten gewassen snelheidsmeter is naar de bestuurder toe gekeerd en bevindt zich prominent in het blikveld. Pook en de diverse knoppen liggen goed onder handbereik.

Zitcomfort
De stoelen voelen nogal hard aan. Daar hou je van, en zoniet dan kun je er nog altijd aan wennen. Minder prettig is dat de zetels weinig zijdelingse steun geven. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat drie inzittenden op een rij, bij het nemen van een bocht, tegen elkaar aan hangen. Daarom staat de middelste stoel voorin iets verder naar achteren dan de buitenste twee. Door die opstelling krijgt de bestuurder ook meer ruimte om de versnellingspook te bedienen. Gaan er voorin geen drie mensen mee, dan kan de middelste stoel getransformeerd worden tot een tafeltje. Meer mensen aan boord betekent ook meer behoefte aan opberg/aflegruimte. De Multipla voorziet daar aardig in: twee vakken met klep, op het dashboard; kaartenvakken; vakken rechts en links onder het dashboard en zelfs vakken in het dak: achter de zonnekleppen. Achterin de Multipla drie stoelen van precies hetzelfde model als de exemplaren voorin. Met dit trio valt heel wat te vari'ren. Zo kun je de rugleuningen van elk van de zetels voorover klappen, waardoor ze veranderen in tafeltjes. Ook is het mogelijk de stoelen 15 cm naar voren te plaatsen, waardoor de bagageruimte met 110 liter toeneemt. De middelste stoel is bovendien verschuifbaar. Verder kunnen de stoelen voorover worden geklapt of zelfs uitgenomen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon achterin de Multipla gaan zitten. Dan ontdek je dat je daar flink wat plaats voor de onderdanen hebt, maar ook dat het aantal centimeters tussen kruin en autohemel niet echt overhoudt. Zoals je van een auto die bij de tijd is mag verwachten, is er voor elk van de passagiers een driepunts rolgordel en zijn de hoofdsteunen van alle stoelen in hoogte te verstellen. Je hebt ook nog opbergruimte, want de achterportieren zijn voorzien van redelijk ruime vakken. De laadvloer tot slot, is keurig vlak.

Signalement

Merk Fiat
Model Multipla 1.6 16v SX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.581 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 144 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 3.994 mm / 1.871 mm / 1.670 mm
Wielbasis 2.666 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 560 kg
Banden185/65HR15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,8 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.