Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Multipla 1.9 JTD ELX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
- 218.000 km
5 jaar hebben we een Multipla op benzine gehad. Die beviel prima, hoewel de motor aan de zwakke kant is. Omdat het kilometrage naar 25.000 per jaar ging, zijn we overgestapt naar een Multipla JTD. Inmiddels rijd ik er ruim 3 jaar in, tijd om de balans eens op te maken.
Het was nog lastig een exemplaar naar mijn zin te vinden. Op dat moment waren er weinig diesels van het bouwjaar en uitvoering die ik zocht, te vinden. Uiteindelijk is het een ELX met 145.000 km op de klok geworden, met bekende onderhoudshistorie. Intussen is de stand 218.000 km.
Wat beviel goed: sterke motor, veel meer doorzettingsvermogen dan het benzinebroertje. Hij geeft de indruk dat-ie nog eens 200.000 km verder kan. Het verbruik is zo’n 1:16.
Wat minder goed is het geluidsniveau, vooral na koude start, de krasvastheid van de kunststofonderdelen. De bekleding verslijt te snel.
Zou ik hem opnieuw kopen: ik denk het wel. Het blijft een apart ding met talent. Eerder leuk dan lelijk maar ik kan me voorstellen dat daar verschillend over gedacht wordt. Ga je er in rijden dan merk je dat de stuureigenschappen voor een MPV prima zijn en het uitzicht formidabel is.
Ondanks de breedte maar dankzij de 4 meter lengte is parkeren een eitje. En zes man past er echt in, met redelijk wat bagage.
Inmiddels zijn de gezinsomstandigheden zo, dat een echt ruime auto niet meer nodig is. Ik kijk nu naar een andere Italiaan uit.
Onderhoud
Afgezien van regulier onderhoud (olie, filters e.d.) is er aan bijzonderheden toch wel wat te melden. De vorige eigenaar zal wat minder voorzichtig met koppeling en versnellingsbak zijn omgegaan. Tijdens een rit in België was er opeens geen 4e en 5e versnelling meer voorhanden. De plaatselijke Fiat dealer heeft een vrij dure reparatie moeten uitvoeren. Dit is geen typische kwaal van een Multipla.
De voorruit is zeer gevoelig voor steenslag, ik ben kind aan huis bij Carglass. Het airbaglampje ging regelmatig branden. Fiat dealer heeft storing verholpen maar het verschijnsel deed zich opnieuw. Na flink morrelen (contacten schoonmaken) met de stekker onder de passagierstoel kon ik het zelf permanent oplossen. Het elektromagnetische slot van de achterklep liet het in de winter wel eens afweten, maar dat probleem is spontaan weer verdwenen. De banden achter (Pirelli P7000, nieuw toen ik de auto kocht) zijn achter lang mee gegaan (65.000 km en nog heel redelijk) en zijn verwisseld met de voorbanden. Dat gaf eerst een wat naar stuurgevoel (ze waren gecupped) maar blijkbaar slijt dit weer in. De plaatselijke bandenboer vond dit geen goed idee. Maar ach, de winterbanden moesten er toch af dus was dit het proberen waard.
215.800 Nieuwe remschijven en blokken voor
213.000 Nieuwe distributieriem en waterpomp
195.000 Remblokken achter vervangen
164.000 reparatie aan versnellingsbak (synchromesh)
163.000 voorruit vervangen (steenslag)
152.000 koppeling vervangen
148.000 airbagstoring verholpen
145.000 nieuwe accu
101.000 dist.riem
91.000 remblokken voor vervangen
77.000 airbagsensor vervangen
Vanaf 22.000 regulier onderhoud
Update 15 mei. 222.000 km
De Multipla is ingeruild voor een Croma 1.9 JTD 16V Emotion.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.