Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2001)

autoreview

Fiat Multipla

Signalement

UitvoeringMultipla 1.9 JTD ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds januari 2007 ben ik in het bezit van een Multipla 1.9 JTD ELX in Van uitvoering (grijs kenteken). Na ruim 30.000 km gereden te hebben heb ik wel een redelijk beeld van deze auto, mijn eerste niet-Citroen in 25 jaar.

Over het algemeen wordt het model van vreemd tot afzichtelijk gekwalificeerd. Een kwestie van smaak zullen we maar zeggen. Zelf ben ik over het niet allerdaagse uiterlijk zeer te spreken. De vorm volgt de functie, een haast industrieel ontwerp. Hard op weg om een cult-auto te worden en zonder meer een design klassieker.
Mijn Multipla is zwart en in combinatie met de geblindeerde zijruiten en de extra getinte ruit in de achterklep ziet hij er zelfs stoer en ruig uit.

Het interieur is een vrolijk ontwerp, met veel ronde vormen. De teller unit staat in het midden en is, na enige gewenning, goed afleesbaar. De auto is in deze uitvoering redelijk compleet (zeker voor zijn tijd) met toerenteller, koelvloeistof-temperatuurmeter, electrische ramen, electische spiegels, airco, electrisch in hoogte verstelbare bestuurders stoel, lendesteun, verlichte make-up spiegel, etc.
De gebruikte materialen zijn van wat mindere kwaliteit. Het harde plstic beschadigt snel, het dashbord heeft een bevestigingspunt te weinig want rijdend over een klinkerweg trilt het er lustig op los. De bovenkant van het dashbord en de volledige deurpanelen zijn bekleed met dezelfde stof als de stoelen. Ziet er leuk uit zolang de stof netjes blijft. In mijn geval heeft de stof op het dashbord nog weinig geleden en is niet verkleurd door het zonlicht. De deurpanelen worden bovenaan was smoezelig omdat deze gebruikt worden als armsteun. Een echte armsteun aan de deur ontbreekt helaas. Een ander nadeel is dat de zijruiten niet volledig naar beneden kunnen. Zij blijven een centimeter of 10 uitsteken boven de deur. Dit is vooral onhandig met het trekken van een kaartje bij een parkeergarage of tolpoortje....en zomers kun je niet lekker je arm buitenhangen. Verder zorgt met name de rechter buitenspiegel voor het nodige windgeruis, zeker bij snelheden boven de 130 km/h.
De stoelen zitten redelijk, bieden niet veel steun. Een attractie is wel dat je met 3 personen prima naast elkaar kunt zitten of als je de middelste stoel neerklapt een enorm brede midden-armsteun hebt. Ruimte is sowieso een groot pluspunt van dit model.

Omdat dit een Van uitvoering is zit er officieel een tussenschot achter de voorstoelen. Hierdoor was de verstelling van de stoelen minimaal en de middenstoel zo goed als onbruikbaar. Het tussenschot heb ik verwijderd en het probleem is opgelost (hierdoor voldoet de auto echter niet meer aan de grijs-kenteken eisen, tja).

De motor (1.9 JTD / 110 pk) is fantistisch, maar dat is een bekend gegeven. Begint nu pas goed los te komen heb ik de indruk (vorige eigenaar had ook maar 50.000 km gereden in 6 jaar). Trekt heerlijk tussen de 120-160 km/h, hierna wordt het wat minder. Top ligt op de teller zo tegen de 185 km/h, maar op de terugweg van vakantie tikte hij makkelijk de 200 km/h aan in de Ardennen. Toch iets wat nogal wat mensen niet verwachten om met deze snelheden voorbij gereden te worden door een Multipla.
De koppeling grijpt nogal hakerig aan, wat soeple schakelen wat bemoeilijkt, maar dat wordt ook steeds beter.

De wegligging is prima. De besturing is licht en precies en de auto gaat heerlijk de bocht om. De vering is wat aan de stugge kant, zonder oncomfortabel te worden.

De auto heb ik gekocht bij een bedrijf dat voornamelijk in lichte bedrijfswagens en buscamper handelt met 1/2 jaar Bovag garantie en afleveringsbeurt(zie mij dealer revieuw garage v. Tuijl / Herwijnen).
De onderhoudskosten vallen mij tot nu toe erg mee.
Een kleine beurt bij 68.000 km van 138 euro
Een grote beurt bij 84.000 km van 625 euro (inclusief nieuwe distributieriem + spanrol en 2 nieuwe voorbanden).

PROBLEMEN

Kleine lekkage van de brandstofpomp (gemaakt onder garantie)
Uitval van een deel van de dashbordinstrumenten en knipperlichtinstallatie (gemaakt onder garantie)
Af en toe een weigert de electrische hoogteverstelling van de stoel en af en toe weigert de linker buitenspiegel electrisch in te klappen. De volgende dag werkt echter alles weer prima.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.