Fiat Idea 5-deurs mpv (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Idea 5-deurs mpv |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 330.000 km |
Betrouwbare gezel
- 330.000 km
Na 6 jaar met de idea te hebben gereden zal deze binnen een week na deze reivew worden ingeruild op een nieuwe Fiat Tipo Hatchback (business).
De auto is ooit aangeschaft met het oog op een gezinsituatie 2 volwassenen en een kind. De auto heeft over de tijd getoond zeer praktisch te zijn in zijn gebruik door hij veel ruimte bied voor een maxicosi en later een normale kinderstoel, het neerklappen van de voorzitting als tafeltje etc.
De auto was voorzien van veel comfort en veiligheid (zeker met het oog op zijn productiejaar 2016). Denk daarbij aan hoogte verstelbare stoelen, dual zone climate control (airco), verstelbare en neerklapbare achterbank, verwarde spiegels, abs, 7 airbags, etc. Tegenwoordig vrij standaard maar destijds niet.
Met 90 pk was de 1.3 multijet diesel een zeer fijne motor, komt zeer goed mee in het verkeer en genoeg vermogen om mening huidige eco auto het nazien te geven. Erg prettig was het lage verbruik van 5,2 l/100km op veel snelwegverkeer waar meestal 130 km/uur werd gereden. Wanner je rustiger deed kon een gebruik van 4,6 l/100km met gemak gehaald worden en zelf lager, bij 100 km/uur op snelweg was een verbruik van ca 3.8 l/100km ook haalbaar maar voor mij niet realistisch.. Kwa sturen en comfort is de auto prima, heeft een goede wegligging, zeker beter dan een golf waar ik ook veel ervaring mee heb maar is uiteraard geen echte sportieveling wat hij natuurlijk ook niet uitstraald en eigenlijk ook niet nodig heeft.
Kwa onderhoud was het met name de standaard onderdelen zoals filter, olie, remmen etc zie vervangen zijn.
Problemen met de motor zijn er nooit geweest, alleen is bij 200000 km de distributieketting vervangen wat ik zelf heb gedaan, dit is een flinke klus van een dag, maar was nodig. Breuk van een distributieketting kan een flinke schade geven waar ik geen zin in had. Door het zelf te doen was dit voor ca. 200 euro gedaan.
Ik heb over de 6 jaar ca. 2500 euro aan onderhoudskosten gehad. Als je nagaat dat daarmeer dik 220000 km is gereden en de auto voor 5000 euro is gekocht (waarvan 1500 euro terug bij inruil) zijn de kosten/km extreem laag geweest. (ca. 0,12 c/km)
Ik zou de auto zeker aanraden ondanks dat een jong exemplaar niet meer te vinden is. Voor een gezin met een beperkt budget is het zeker een goede auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Toen kleine MPV’s nog als paddenstoelen opschoten: Fiat Idea
‘Elon Musk ontslaat Tesla-topmanager en vertrouweling’
’Compacte’ PHEV: BYD Seal 5 DM-i in Nederland
Terugroepactie om gevaarlijke airbags in Nederland: zoveel auto's moeten nog terug
Toyota GR Yaris nóg extremer als Aero Performance
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.