Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 43.000 km |
De eerste 11.000 km : bepaald niet vlekkeloos
- 11.000 km
De keuze voor deze auto was een puur gebaseerd op rekensommen. Na mijn eerdere aanschaf van een auto die ik gevoelsmatig wilde hebben (een Golf V5) bleek dat een dure auto in gebruik. Veel onderhouds- en brandstofkosten bleken financieel niet meer op te brengen na anderhalf jaar plezier met deze fijne auto.
Een goedkope, betrouwbare auto moest het worden, bij voorkeur een nieuwe om het risico op vervelende gebreken te reduceren.
Met zijn scherpe prijs en lage verbruik, en het prettige vooruitzicht van zo'n soepele JTD was de keuze snel gemaakt.
Bij aflevering viel het goedkope interieur wel wat tegen, evenals de plastic hoofdsteunen. De knopjes op het dash vertonen al krasjes, ontstaan na contact met nagels. De knop waarmee je de achterklep ontgrendelt is nu al behoorlijk bekrast.
De auto wordt niet geleverd met een reservewiel. Omdat de ANWB je rustig laat staan als ze geen reservewiel hebben was het alsnog monteren van een reservewiel een tegenvaller van ruim 300 euro.
Het design van de auto is (afgezien van de achterkant) mooi, met name die Spyker/Maserati achtige neus. Ondanks dat de auto al wat jaartjes meedraait oogt hij niet verouderd.
Boven de 1750 toeren toont de 1.3 JTD zich een soepele metgezel. Hoewel ik een rustige rijder ben, kan ik opmerken dat veel toeren maken weinig zin heeft voor wie snel tempo wil maken. In dat geval rijdt je deze auto het snelst op koppel tussen de 2000 en 3000 toeren. Op de snelweg is ie lekker stil met 2400 tpm bij 120.
Echt vlot is de auto echter niet te noemen, maar dat is inherent aan de keuze van een spaardiesel.
Wat opvalt is de turbotraagheid waar deze auto last van heeft wanneer je de auto rustig en zuinig wil berijden. Pas na een seconde of 2 komt er wat gang in de auto na indrukken van het gaspedaal. Gevaarlijk in druk verkeer als je net even een rotonde in de spits wil nemen. Oplossing is later opschakelen, maar dat wilden we nu net niet ivm het verbruik. Dit geldt overigens niet alleen voor deze Fiat maar ook voor andere spaardiesels. Het vereist veel anticiperen om hier mee om te gaan.
Het onderstel is aan de zachte kant, wat prettig comfortabel is. Sportief rijgedrag is aan deze auto niet besteed, maar daar koop je deze auto ook niet voor. Het sturen gaat relatief licht en zonder veel gevoel. In de Punto Evo, waar ik ook mee gereden heb, was dit duidelijk verbeterd. Kortom een prettige auto bij normaal gebruik.
Aanvankelijk was ik redelijk sceptisch over het start-stop systeem, in de praktijk blijkt dit een logisch en intuitief te bedienen systeem. Het knopje op het dash om het systeem uit te schakelen haalt niets uit. Vergeten bedrading?
Het verbruik in de koude wintermaanden gecombineerd met druk verkeer en een nieuwe motor was zoals verwacht hoger dan aangegeven: reken op ongeveer 1:17 -1:19 bij normaal gebruik. Inmiddels loopt de auto wat zuiniger, ca. 1:20. Boven de 100 km/h blijft er van de beloofde zuinigheid weinig over, bij 120 km/h rij je eerder 1:16 dan 1:20. Rustig rijden is het devies dus voor wie veel kilometers uit zijn tank wil. Bij 80 km/h en windstil, warm weer scoor je een verbruik richting de 1:30.
Problemen
Helaas heeft de Punto mij teleurgesteld op het punt betrouwbaarheid.
Al vrij snel bleek er lekkage in het koelsysteem te zijn waardoor de meeste motoronderdelen een roze kleurtje kregen van de opgedroogde koelvloeistof.
Fiat Nederland heeft als beleid dat voor elke reparatie die binnen 24 uur kan worden afgerond geen vervangende auto beschikbaar is. U mag lopen naar het werk, of op eigen kosten vervoer regelen. Hmm, klantvriendelijk is anders.
Na reparatie hiervan bleek na een maand of wat dat er weer bijna een liter koelvloeistof over de motor was gesproeid.
Daignose Fiat dealer: de koppakking bleek niet goed af te dichten waardoor uitlaatgassen uit de verbrandingskamers in het koelsysteem terecht kwamen. Als gevolg van de overdruk die dientengevolge ontstond zijn de lekkages begonnen.
Na anderhalve week was de auto gerepareerd. Hoewel de lekkage inderdaad is verminderd, is deze nog niet verholpen.
Bovenstaande casus voorgelegd aan Fiat Nederland, maar zij willen niet bemiddelen in deze situatie.
Binnen een aantal weken hoop ik dat de auto voor de laatste maal is gerepareerd en dat de auto geen koelvloeistof meer verliest. Wordt vervolgd!
De ellende voorbij
- 17.000 km
Na de vijfde reparatiepoging zjin gelukkig alle motorische problemen verholpen. De week erop heeft iemand echter geprobeerd de achterruiten en de achterklep te forceren, met veel lakschade als gevolg. Gelukkig onder verzekering overgespoten.
Nu lekker goedkoop kilometervreten met de Punto! Verbruik in de zomer gemiddeld 1:21.
Prettige, weer probleemvrije auto!
- 43.000 km
Gelukkig zijn de beginperikelen niet meer teruggekomen. De auto Heeft geen kuren meer gehad en is feilloos door de eerste onderhoudsbeurt gekomen. Zo hoort het ook!
Gedurende 15.000 km bedraagt het gemiddelde verbruik 1:21,55. Een uitstekende waarde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.