Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)
Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)Fiat Grande Punto 1.2 Actual (2010)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.2 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst169.350 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Begin

  • 82.000 km

Nadat wij de Zafira uit onze handen hebben genomen, zochten we voor iets degelijks en zuinigs. Onze vier behorende keuze was:

-Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 (Zelfde auto's)
-Fiat Punto
-Opel Corsa
-Toyota Yaris

Op naar de Fiat Grande Punto met 82.000 km op de teller. Wel is het even wennen met de achterklep die automatisch met de afstandsbediening open ging.

Comfort en Vermogen

  • 90.000 km

Qua comfort is het wel erg te doen met de Grande Punto. De auto komt wel aardig mee stil op de weg met name in de binnen bebouwde kom zowel als buiten bebouwde kom. Je komt er ook mee soepel in de bochtjes en je hebt minder grotere draaicirkel ten opzichte van andere hatchbacks. Qua vermogen valt de Grande Punto wel aardig mee. In 14,5 seconden ben je al naar de 100 km/u gesprongen. Niet slecht voor een 1.2 .

Eerste 100000 Kilometers

  • 100.000 km

In die 100.000 km was er wel wat reparatiepunten aanwezig. Zowel werd de koppeling vervangen wat natuurlijk ook een slijtagepunt is bij veel handgeschakelde auto's. En naast dat was er een olielekkage verholpen. Allemaal aandachtspunten die wel vaak kenmerkelijk voorbij komt. Voor de rest was het een leukere ervaring in die 100.000 km.

Betrouwbaarheid

  • 120.000 km

Over het betrouwbaarheid van de Grande Punto is erg behoorlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Wel zijn er soms mankementen bij de achterklep kabelboom die vaak af wilt breken waardoor je 3e remlicht niet meer in z'n werk krijgt. Of dat de motorcomputer storingsgevoelig is voor de hitte aangezien die ook onder de kap te verschijnen is. De 1.2 8 klepper fire-motoren zijn best aan te raden bij Fiat. De fabrikant heeft het wel heel gemakkelijk ontworpen waardoor het onderhoud ook soepel te doen is.

Styling & Imago

  • 125.000 km

Over het Imago gezien is dat het technisch gezien het meer op lijkt als een Evo Punto aangezien het een neus (voorbumper en koplampen) heeft van de Evo variant. Op eigen perspectief geeft het wel een leuke indruk van de hele kenmerk van de auto. Met name de kleur zwart en wit dat het heel goed bij elkaar mengt. Buiten dat, de T-Jet varianten van de Grande Punto zowel bij de Abarth komt wel goed overeen te staan. Dan krijg je wel te maken met een sport-variant met 150 pk sterke benzine motor.

Reparatie & Kosten

  • 135.000 km

De distributieriem was er weer aan toe. Werkzaamheden waren er verricht bij de garage. In de langere termijn valt de kosten wel in principe mee. Voor de distributieriem vervangen ben je voor hooguit €350 inclusief de waterpomp en de multiriem op weg. Daarnaast is dat vanzelfsprekend omdat het ook gemakkelijk te onderhouden is.

Verbruik

  • 164.300 km

In het verbruik valt het wel reuze mee. Gemiddeld kom je op 1 op 16 in het binnen bebouwde kom. In het buiten bebouwde kom rij je op hooguit 1 op 20. De auto komt in meeste gevallen in de buiten bebouwde kom dus daarbij verbruiken we ook een stuk minder. Zeker in deze tijd.

Tot zover

  • 165.300 km

Nu nog steeds een praktische vervoersmiddel. De auto rijdt naar behoren. Geen mankementen of iets dergelijks.

Conclusie

  • 169.352 km

Plus punten:
+ Soepel in rijden
+ Comfortabel
+ Diverse opties zoals City mode
+ Makkelijk in onderhoud te krijgen
+ Imago
+ Weinig in de steek gelaten

Min punten:
- Kabelboom achterklep gevoelig
- Achterklep gaat niet handmatig open
- 1.3 diesel-motoren afrader

Onderhoudsbeurt + Update

  • 169.350 km

Pas recentelijk de remschijven en de remblokken vervangen. Tijd voor een update. De Fiat heeft nou bijna de 170.000 km aangetikt en rijd nog steeds naar wensen. De Punto was kort geleden gekeurd voor de APK. Daarbij was te merken dat de derde remlicht niet aan z'n gang kreeg en dat de achteruitwisser niet functioneerde. Dit komt allemaal door de kabelbreuk bij de schanier bij het achterklepportier. Dit is kenmerkelijk de gevoelige punt bij Fiat zowel bij Alfa Romeo. Probleem is dus verholpen door een nieuwe kabeltule aan de pluggen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.