Fiat Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 116.190 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
Italiano
- 116.190 km
Voor de één een nietszeggend wit bestelbusje, voor mij een spelt in een hooiberg.
Italiaans. check.
Benzine. check.
Aardgas. ook check.
Aardgas hoor ik je denken, dat dat nog bestaat?! Ja dus. Het is naast LPG jarenlang de goedkoopste brandstof van NL geweest, waar maar weinig mensen het bestaan van afweten. En ook door mij, want ik had er om eerlijk te zijn ook nog nooit van gehoord. Alle grappige vooroordelen over dat je op gas alleen moet koken en dat je een rijdend gasstel bent, welke ik naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen, zal ik je besparen. Ik ben iemand die met alle enthousiasme tegen de stroming in gaat.
Vorig jaar september startte ik de zoektocht naar een bestelwagen. Ik had een paar vooropgestelde eisen; geen ex-bouwbedrijf busje, geen Volkswagen, geen witte, geen dieselvariant, en geen "ingevoerde sjomp", de Groningse vertaling voor ingevoerd voertuig. De 5 eisen die ik had is bijna gelukt zodoende maar een compromis gesteld met mezelf; dat werd dus een CNG variant, met de sterke, stille en betrouwbare 1.4 T-Jet 120pk motor. De reden van overstap naar benzine/aardgas is simpel, vanwege de hoge prijzen van diesel die in 2021 begonnen is en de waarde vermindering die ik in gedachten had. CNG is een schonere brandstof als eerder genoemde en met 30dkm+ per jaar draag ik ook bij aan de uitstoot. Een wagen op aardgas stoot aanzienlijk minder co2 uit en als dat gepaard gaat met lagere prijs per km dan sta ik vooraan in de rij.
Er zijn een hoop busjes de revue gepasseerd in de zoektocht. Op plaatjes super netjes.... en de foto's zo genomen dat je simpele beschadigingen niet zag, met lage kmstand welke toch zwaar uitgeleefd waren en niet door een net persoon in gereden. De één was verwaarloosd, de ander een rouw geluid uit de motor, C-merk banden, versleten remmen, dubiues onderhoudsverleden, beschadigingen, etc. Met busjes van €5000 - €10.000 is de zoektocht zeker niet gemakkelijk geweest.
Bij het bekijken van dit exemplaar viel op dat ie er in het echt keurig netjes uitzag en dat stemde me enthousiast. 5 jaar op private-lease en daarna een particuliere eigenaar, maakt dat het busje er nog super stak uitziet. Zeker niet uitgeleefd op een paar kleine beschadigingen na, wat je niet kan voorkomen. Wel een paar technische dingen die opvielen, zoals een rammel over klinkerwegen wat achter weg kwam, schakelen wat beter kan maar toch een erg fijn rijgedrag, de Doblo reed qua wegligging bovengemiddeld goed en ik kon er niks aan opmerken verder, eigenlijk verpeste de rammel achterin het gevoel van de proefrit het volledig. De Doblo stond op nieuwe banden (wel een C merk helaas, Minerva, die ik er gelijk onderuit geknikkerd heb zoals je straks kan lezen) en onderhoud leek recent uitgevoerd. De vorige eigenaar heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om 'm een stuk persoonlijker aan te kleden, om er een bull-bar, side-bars, dakdragers en een trekhaak onder te zetten. Daardoor valt het bouwvakkers imago met dit busje direct van z'n plek. Ik vind het niet verkeerd staan dus ik laat het er mooi op zitten. Er zitten led-lampen op de bullbar gemonteerd, waarvan 1 op moment niet de kracht genoeg meer heeft om volledig te willen branden, dus hier komen t.z.t. 2 goede vervangers voor. UPDATE dec2023. Inmiddels andere lampen gemonteerd op de bullbar waar een bak met licht vanaf komt waar je u tegen zegt. Donkere, verlaten wegen met veel bomen nu ontzettend veel zicht, zonder het grote licht te hoeven gebruiken.
Het rijden ansich; het is niet het platform waar de Caddy op staat (Touran), dus iets meer bodyroll en wat overhellen van de koets - inverende schokdempers - is hier wel gaande als je er sportief mee rijdt of 'm even aan de tand voelt. De remmen bovengemiddeld goed. De mate van directheid qua sturen, je merkt sowieso dat je met een Italiaan op pad bent omdat je veel meer feedback uit het stuur/onderstel krijgt, maar een Caddy ligt beduidend lekkerder/comfortabeler op de weg. Wel zit ik ruimer in de Doblo (1.88m) vergeleken met de Caddy en vind ik het dashboard mooier ingericht waarbij het voelt als een oase aan ruimte om je heen, terwijl je er bij de Caddy (of bijv. een Berlingo/Partner van hetzelfde bouwjaar) toch het gevoel hebt er iets dichter op te zitten.
De Caddy vind ik sowieso een mooie bestelwagen, alleen de laadruimte was naar mijn wensen te klein en te laag. Ik kan in de Doblo half in staan, bukkend, in een Caddy of bijv. een Berlingo lukt dat niet want als ik uitstap schiet het me spontaan in de rug. Qua cijfers heeft de Doblo in dit segment een hele mooie bestelbus neergezet, qua rij-eigenschappen, uiterlijke kenmerken en qua laadruimte volume.
Vaste kosten particulier op naam;
Het is een aardgasauto dus de kosten van wegenbelasting voor dit exemplaar is opgedreven door gewicht, het maakt ze niks uit dat ik groen bezig ben want geld is belangrijker. De kosten zijn €75 p. maand in 2023*, de benzine variant €30 per maand, diesel variant €110 per maand.
CNG kent sinds 2023 10% meer wgb per maand als 2022). UPDATE 2024: Inmiddels betaal ik €84,00 per maand. En de plannen zijn om dit in 2026 verder op te schroeven. UPDATE 2025; Plannen zijn van de baan, uitgesteld tot 2030.
Verbruik; met gemak zonder dat ik er moeite voor hoef te doen qua rijstijl, 1/12 op benzine euro98, wat ik niet verwachte dat ie op aardgas veel zuiniger is, met dezelfde rijstijl 1/14 op CNG dagelijks woonwerk verkeer tot 1/19(!) met veel 80-100km wegen. wat wel zwaar afhankelijk is van temperatuur, rijstijl en snelheid. Overall verbruik ligt tussen de 1/14 en 1/16
Toen ik de Fiat aankocht waren de brandstofprijzen in de lift. Heb zeker wel €2,00 per kilo betaald (of €2,35 voor benzine), na een maand is dat gezakt naar €1,79 tot €1.59 en ik betaal nu bij een onbemande pomp, als enige pomp in Groningen met deze prijs, €1.15 per kg gas. Dat is echt goedkoop rijden, voor een bestelbus. Ik rijd op CNG ongeveer €8 weg per 100km. Voor Corona was de prijs jarenlang rond de €1.00 per kg dus lag de km-prijs nog veel lager dan wat ik nu betaal. Update 23-11-2024. CNG kost nu per kg €1.389, afgelopen maanden zijn de prijzen flink gestegen. Maar ik klaag niet; In het hele land kost het €1,789+
Het nadeel is; kleine tank van 19kg. Er gaat meestal zo'n 16 of 17kg in en dan is het Finito. Daarmee haal ik een actieradius van ong. 250 tot 300km en moet dan alweer tanken, achteraf dacht ik, dat valt wel mee omdat ik bijna dagelijks langs dit tankstation rijd, maar dat vele tanken en aan de pomp je tijd verdoen is nu regelmatig al vervelend. Benzinetank is 22L, daar haal ik eveneens 250km mee, maar is beduidend duurder/onzuiniger dus ik rijd, zoals het een Nederlander beaamt, altijd op CNG en gebruik de V-Power in de tank puur om te starten. Het verschil in vermogen merk ik niet echt. Wel dat de motor iets anders klinkt tussen CNG of benzine. Vooral iets stiller is wat ik merk als ik op CNG rijd.
Tijdens de eerste week had ik een storing; storing motormanagement, maar ik had geen noodloop de motor reed gewoon normaal. Uitlezen bij de garage bracht duidelijkheid; het bleek een kapotte lambasondesensor van de uitlaat te zijn. Deze is vervangen. En van de garagehouder de kosten vergoed gekregen. Pech dat ie stuk ging met lange rit naar huis, of ze wisten het al... al met al geen reden tot zorgen, een sensor kan een keer kapot gaan en sindsdien ook geen storing weer gehad.
Ook schakelde hij niet lekker. Ik heb de versnellingsbak olie laten vervangen en het remsysteem van nieuwe remvloeistof, en het schakelt weer zoals het moet. Vooral bij rustig rijden en normaal schakelen had ik telkens het gevoel alsof ie tandjes poetst, terwijl ik niks verkeerds doe. Hier maar even extra op letten de komende tijd.
Hieronder zal ik de updates toevoegen die van belang zijn.
In de volgende updates zal ik de onderhoudszaken zo gedetailleerd mogelijk bijhouden.
Een jaar in bezit
- 159.000 km
de bus nu een jaar in bezit, het jaar is voorbij gevlogen. Ik heb niet eerder zo´n jonge privé auto gehad en ben blij dat ik dat kan doen, kan betalen, kan rijden. Geeft je echt een voldaan gevoel dat je er zelf voor gewerkt hebt en niet via de lease of een lening aangeschaft.
Over de Doblo, ik ben voor 85% tevreden en 15% niet.
Waar ik niet over tevreden ben.
1. Kleine tankinhoud ook al wist ik dat bij aankoop al. Het is irritatiefactor nummer 1, namelijk een lage actieradius en de tankstops moeten plannen vooral als je veel adressen hebt dan sta je maar zo 2 á 3x te tanken op een dag... Tussen de 200 en 250km zeurt ie alweer om brandstof waarbij ik de realistische actieradius meestal kan rekken tot 250-300, max 350km in de zomermaanden als ik me in dat laatste geval verplaats in de eigenaar van een Toyota Prius. Bij helemaal leeg, perst de pomp er 19.5kg in. (ja ja die halve kg doet het 'm).
2. Hakerige versnellingsbak van 1 naar 2. Het wordt telkens even beter met het verversen van de bakolie, waarna het na een tijdje weer als vanouds is (nu 2x vervangen).**
3. Zijspiegels zijn te smal, regelmatig moet ik even een kant op leunen om de dode hoek goed te kunnen overzien, vooral met het invoegen of afslaan, zie je bij een vlugge blik gauw wat over het hoofd. De hoogte daarentegen is wel goed, maar de spiegelreflectie had beter z'n functie kunnen doen als ie aflopend naar de zijkant ging en je dus over het gehele oppervlakte meer kan zien.
4. Matige klank audiosysteem. Matige isolatie t.b.v. afrolgeluid van banden, windgeruis etc.
5. Geen ASR. (wel andere rij-hulp systemen, zoals brake assist). Sportief optrekken bij het stoplicht met vochtig wegdek veroorzaakt wel eens wielspin van één van de wielen. ** om even terug te haken op de hakerige versnellingsbak; het schakelen gaat hakerig en niet bepaald soepel als ik rustig wegrijd en accelereer in de eerste versnelling en dan opschakel naar de tweede versnelling. Rijd ik in de eerste versnelling iets sportiever weg, dus expliciet kracht van de motor vraag en dan schakel van 1 naar 2, is er niks aan de hand en schakelt ie soepel en sterk over. Gevolg is af en toe dan wielen die doorslippen bij nat wegdek met de Michelin Achiles zomer-bedrijfswagen banden. Een kleine gebruiksaanwijzing dus..
6. Passagiersstoel is op geen enkele mogelijkheid te verstellen. Als je als passagier even wat meer onderuit gezakt wil zitten, dus de stoel zelf naar voren en de rugleuning naar achter; forget it.
7. Toerental bij 115km/h op teller in de zesde versnelling (110 gps) is 3000rpm. Niet geheel comfortabel op lange afstanden aangezien je bij 140km/h, iets over de 3500rpm draait.
8. Bekleding is vlekgevoelig, een koud ongeopend blikje drinken op de stoel leggen kan al vlekken veroorzaken.
Waar ik wel tevreden over ben.
1. Zitpositie. Ruime cockpit en het stuur ligt lekker in de hand.
1a. Laadruimte. Er passen 2 tot 4 fietsen in, wat perfect is voor m'n bedrijfsvoering. Ik kan laden tot 1000kg als dat nodig is. De laadruimte is 1.80m lengte en 1.30m hoogte, wat voor mij goed te doen is.
2. De motor. De 1.4 T-jet kenmerkt zich als een comfortabel rijdende stille motor welke goed presteert als daar om gevraagd wordt, waarin het geluid sportief klinkt vooral in de hogere toeren. Vooral na de 3500rpm komt ie los en na de chiptuning kom je hier in Nederland helemaal niks te kort. 0-100 in om en nabij de 11seconden maar het gaat me vooral om de tussen acceleraties om bijv. een auto voorbij te gaan op 80-100wegen. Topsnelheid is ongeveer 180km/h, snel zat. (lange afstanden rijd ik altijd 110-150km/h afhankelijk van de situatie, dus topsnelheid is niet van belang). De motoren worden vanuit de Italiaanse pizzeria, in verschillende merken en modellen geleverd, waaronder Alfa, Fiat, Opel en Lancia, des te mooier vind ik het dat ie hier ook in zit. Van olieverbruik is nauwelijks sprake. Ik heb in etappes een paar 100ml olie bijgevuld na 10.000km maar dat is het dan ook. De vraag is of ie wel goed afgevuld was. Eigen meting qua overall-verbruik olie zal om en nabij de 300ml olie zijn op 10.000km. Te verwaarlozen vind ik.
3. Stuurgevoel, handling bovengemiddeld goed voor dit platform en altijd voorspelbaar rijgedrag zelfs onder slechte omstandigheden, je voelt goed wat er gebeurt en mede door z'n leeggewicht van 1425kg aan als een blok op de weg die niet zomaar 'een stapje opzij' zet.
4. Het interieur voelt robuust aan, ik heb nog niks af laten breken.
5. Betrouwbaar en zuinig in gebruik, tussen de 1/14 - 1/16 en 1/19 afhankelijk van rijstijl en jaargetijde.
6. Lage kosten gebruik incl. het tanken en rijden op CNG en dat verneem je in de portemonnee. Ik houd echt geld over. Maandenlang in 2023 €1.15, €1.189 betaald per kg. Van de één op andere dag was de prijs verhoogd naar €1.289, maar alsnog vele malen goedkoper dan tankstations welke benzine en diesel verkopen, dus ik klaag niet. Over 30.000km ongeveer €2400 uitgegeven volgens verbruiksmonitor. (en €2500 als je de benzine - euro98 - mee rekent om te starten) UPDATE 2025: nu €1.389
7. Goed werkende kachel. Wordt snel warm.
8. Fijn dat na 1x een tikje aan de richtingaanwijzer, het knipperlicht 5x knippert. Bij andere auto's is dit 3x en vooral bij rotondes is het soms niet te peilen of ze idd de koerswijziging nemen, doordat de duur van de knipperlichten net niet goed opvalt.
9. Ik wil nog niet m'n eigen glazen ingooien met de kou en het vroegtijdig sterven van de accu na dit geschreven te hebben, maar ik vind het een prestatie opzich dat de originele Fiat accu vanuit de fabriek er nog in zit. Dit geeft me een kwaliteits-gevoel over de rest van de onderdelen van de auto.
10. En last but not least. Ook al is het een bestelbus, ik vind het geen lelijk hok.
Ik heb sinds aanschaf December 2022, tot nu er 43.000km opzitten en kan niet anders zeggen dan er nog wel ruim een jaar mee te willen rijden. Ben erg tevreden over m'n busje. Ik ben er ook uiterst zuinig op.
KOSTEN BEREKENING 2023
Beginstand 22-12-2022: 116.190
Eindstand 22-12-2023: 159.190
_______
43.000km.
Wegenbelasting is berekend op leeg gewicht van 1425kg
Wegenbelasting: €77 x 12 = €924,-
Verzekering WA+ €45 x 12 = €540,-
Onderhoud: €2640,- incl. €250,- voor het chippen en €500,- voor de 4 banden.
Brandstof €3490,25: 1kg op 15,4km. = 2792kg getankt over 43.000km. x €1.25 gemiddeld per kg = €3490,25
Onderhoud €2390,00 = €0.055 per km
Brandstof €3490,25 = €0.081 per km
WGB + Verz €1464,00 = 0,034 per km
Afschrijving: €1000,00 = €0,023 per km
________
TOTAAL: €8344.25 á bijna €700 per maand
TOTAAL: €0,19,3 cent per kilometer
Op de kop af 2 jaar in bezit
- 194.103 km
Het is nu 23-11-2024 en de kilometerstand staat op 194103. De Fiat aangekocht op 22-12-2022 bij 116190.
Ben nog steeds zeer tevreden over het busje. Heb dit jaar een paar verbeteringen aangebracht waaronder nieuwe schokdempers rondom van Bilstein. Ik ben ook muziekliefhebber en heb na enig wikken en wegen, €850 geïnvesteerd in een nieuw surround en audio system. Ik breng veel tijd door in dit busje en vond de originele setup veel te min qua beleving. Heb er vier nieuwe Audison boxen, en de daarbij behorende tweeters in gezet, een subwoofer+versterker in de achter cabine en een dubbeldin radio ,met apple carplay van Pioneer is er ingekomen. De beleving is er met sprongen op vooruit gegaan. Had ik veel eerder moeten doen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de Fiat veel beter is gaan rijden door de upgrades, zoals onderstel Bilstein, remmen Brembo, banden Michelin en de motor te laten chippen + steevast elke 10.000km de olie te verversen waardoor de motor inwendig niet de kans krijgt om te vervuilen. De Fiat rijd eigenlijk beter als toen ik hem gekocht heb en wil er nog een lange tijd mee doen. Ben 'm nog lang niet zat.
Kleine of grote beurt voer ik zelf uit op de brug die ik huur voor €27,50 per maand bij een sleutelvereniging. Ik kan er dagelijks terecht als ik wil, maar gemiddeld kom ik er eenmaal per maand met één van m'n auto's, En de kleine beurt bestaat uit 3.30L Castrol Edge 5w40 en oliefilter. Wat ongeveer een €45,00 á €50,00 totaal aan materiaal kost (via autodoc, winparts etc) en inclusief de visuele inspectie van de rest van de auto ben je hier ongeveer een 1.5uurtje mee zoet of een 3á 4uurtjes als je ook de remmerij nog los haalt, schoonmaakt, schoon blaast, gangbaar maakt en weer terug monteert met de juiste remdelen-vetten, het remvloeistof controleeert en het onderstel controleert op speling en uitgedroogde rubbers, controleert op lekkages, of alles vastzit, etc etc. Ik doe dit op mijn gemakje en werk met preciezie. iets wat bij veel monteurs van autogarages ontbreekt door de weinige tijd die ze krijgen. Bij echte problemen waar ik niet uit kom of zaken waar ik geen tijd voor heb, ga ik langs de garage. Ik werk bijna 20 jaar in de fietsenbranche als technisch specialist en daarnaast is auto's er langzaamaan bij ingeslopen. Helemaal nu ik de ruimte heb, een brug, eigen gereedschap, enige kennis...
KOSTEN BEREKENING 2024_________CNG________
Beginstand 22-12-2023: 159.190
Eindstand 22-12-2023: 196.190
Totaal: 36.000km
Wegenbelasting: €1000,- p.jaar.
Verzekering WA+. €540 p,jaar.
Brandstof. 37.000km, gedeeld door 1L op 15.9km= 2327kg. x €1.30 gemiddelde prijs over een heel jaar per kg CNG = €3025,-
Onderhoud: €1050,-
Afschrijving. €1000,-
Brandstof €3025 = €0.081 per km
WGB + Verz €1540 = 0,041 per km
Onderhoud €1050 = €0.028 per km
Afschrijving: €1000,00 = €0,027 per km
________
TOTAAL: €6615 á €551 per maand
TOTAAL: €0,17.8 cent per kilometer
Totale vaste kosten in een jaar tijd = €4565,- á €0.12 per kilometer..
(Vergelijkbaar met de Alfa's die ik van 2014 tot 2022 reed.)
Totale kosten inclusief onderhoud, €5615,- = €0.15.2 per kilometer.
Totale kosten inclusief afschrijving, €6815,- = €0.17.8 per kilometer
updates over onderhoud
- 216.000 km
DATUM: 20-12-2022.
KMSTAND: 116.190km
Afleverbeurt door de garage bij 116.190.
Olie, oliefilter, luchtfilter en nieuwe APK.
Storing bij 117.000km.
Lambasonde defect. Deze is vernieuwd.
Totale kosten: €135,00. Deze kosten door de garagehouder vergoed gekregen. Evenals €70,00 per schokdemper een paar maanden later, zoals hieronder beschreven.
___________________________________2023______________________________________
Grote beurt laten uitvoeren
DATUM: 06-02-2023
KMSTAND:. 121.000km;
2x Schokdempers achter vernieuwd (de rammel zat in een veerschotel)
4x Michelin Achiles3 195-65-16
XL, één van de beste uit de test
4x Bougies NGK
Motorolie, Remvloeistof, Versnellingsbakolie
Alle filters
Philip Night Vision lampen.
Totaal: €1400
---------------------------------------------------------------------------------------UPDATE 122.000km.,
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Olie Castrol Edge 5w40, oliefilter.
Ik had geen goed gevoel bij de garage qua aflevering door de dienstdoende monteurs. Na eigen inspectie kwam ik erachter dat er verschillende slangen niet meer terug in de klemmetjes gezet zijn, teveel olie in het blok (ja echt, vind dat zo waardeloos !!, te dunne olie blijkt achteraf ook nog eens als ik de factuur bekijk, 5w30, moet volgens het boekje 5w40 in, ik vond 'm al niet lekker klinken). Dus heb het maar zelf gedaan. Heb speciaal voor deze klus oprijd bokken gekocht tot 2000kg dus daar durf ik wel onder te liggen. En laat het niet meer door de garage doen, ben er zeer precies in dat met een warme motor de olie afgetapt wordt, even uit laten lekken en daarna de precieze hoeveelheid olie in het blok komt na een paar keer peilen. Jammer dat sommige garages kwaliteit niet in het vaandel hebben zitten.
---------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 125.000KM
Zoals hierboven geschreven was het gevoel bij de garage al naar een dieptepunt gezakt en dit werd nogmaals bewezen. Bij het op of af gaan van een (schuine) drempel, of een koerswijziging op een rotonde hoorde ik een kluunk uit het vooronder. Een onderdeel in het onderstel 'verplaatste' zich, zo voelde het. Ik dacht aan een versleten stabi-stang, maar vond dat vreemd omdat ie niet rammelt. Dus dacht ik, wellicht zit het in de schokdemper. Dit bleek bij de garage waar die in onderhoud was het veerpootlager te zijn, wat een 'bekend' probleem is bij Fiat bij deze kilometerstand, gewoon slijtage/onderhoud. Des te vervelender vind ik het dat dit niet gecontroleerd is. Waarvoor laat je de auto anders een grote beurt geven bij een garage die veel 5 sterren reviews heeft over de kundige monteurs, de goede service, etc. Na een paar opmerkingen over de kwaliteit die niet geleverd is, en de teveel aan olie in het blok, de verkeerde viscociteit, heb ik de kosten van de olie en filter vergoed gekregen en het vervangen van de veerpootlagers tegen kostprijs betaald. Totale kosten €75,00. De auto weer terug gekregen met wat zwarte vingervlekken op de gedeeltes waar ze bij moesten. Heb het er bij gelaten en hierna nooit weer bij deze garage geweest.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-05-2023.
KMSTAND: 131.000km:
Gechipt.
Heb de motor laten chippen en een K&N vervangingsfilter gemonteerd. Het rijgedrag is er vooral met een zwaardere rechtervoet echt op vooruit gegaan en het geluid op hogere toeren is een stuk sportiever geworden met het nieuwe sport luchtfilter van K&N waardoor die meer ademruimte heeft. Eigenlijk is het beeld wat de motor schetst, totaal niet wat je verwacht bij een bestelbus, namelijk een sportief motorgeluid. Na het chippen is het rustige woonwerk verkeer, comfortabel met het verkeer mee rijden, gelukkig geen verschil, want nerveus rijgedrag voelt niet fijn. Maar als je het gas wat dieper intrapt is het een ander verhaal. De motor heeft origineel 120pk en 207nm, nu volgens de specs 155pk en 280nm koppel. Hierbij is het invoegen op een korte invoegstrook bij 80km/h nu niet gevaarlijk meer (bij de 120pk, moest ie vaak een versnelling terug en flink in de toeren om abrupt te kunnen versnellen). Nu is de motor veel levendiger en lijkt er meer zin in te hebben, zonder dat je 'm te zwaar belast. Benieuwd wat het met het verbruik doet, maar het feit dat de motor minder moeite nodig heeft om op snelheid te komen vind ik al super fijn. Het verbruik zal niet veel veranderen omdat het een benzinemotor is met een, in verhouding kleine turbo.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-05-2023
KMSTAND: 131.000km.
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter
Totaal €40,00 aan olie + filter. (en een doosje met 20 carterplugringen van €5,00)
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Augustus. 2023
KMSTAND: 142.000km.
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter.
Totaal €40,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Oktober 2023
KMSTAND:: 153.000km
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter.
Totaal €40,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Oktober 2023
KMSTAND: 153.100km.
Door de Italiaanse-autospecialist in Dokkum geheel nagelopen op defecten, slijtage etc.
Distributieset compleet met waterpomp vervangen.
Multieriemen
Remschijven+blokken voor, upgrade van Brembo. Remt geweldig.
Versnellingsbakolie vervangen. Schakelt nu weer super.
Totaal €750,00
---------------------------------------------------------------------------------------
___________________________________2024______________________________________
DATUM: 02-Januari-2024
KMSTAND: 160.813.
Kleine beurt. (het jaar met schone olie beginnen).
Kosten 3.3L olie Castrol 5w40 Titanium, oliefilter en carterplugring €45,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 12-Januari-2024
KMSTAND: 162.000km.
Net terug van het APK station. Geen op-of aanmerkingen dus we kunnen weer door tot 06-02-2025.
Totaal €50,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 18-April-20204.
KMSTAND: 171.580.
Kleine beurt + K&N filter uitgeklopt en de luchtfilterbak schoongemaakt.
Kosten 3.3L olie Castrol Edge Titanium, oliefilter en carterplugring.
TOTAAL: €45,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 27-Mei-2024
KMSTAND: 174.196.
Distributieriem + spanrollen vervangen. (onder garantie, de motor maakte sinds kort een vreemd geluid bij stationair en rond de 2200rpm en het bleek in de distributieriem te zitten)
En nieuwe schokdempers achter. Bilstein B4 is er onder gekomen. (besteld via internet €65,- p.stuk). Rijgedrag is met sprongen vooruit gegaan.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 08-Augustus-2024.
KMSTAND: 183.824. (helaas deze keer geen tijd gehad voor de 10k grens, maar wel veel lange afstanden gereden).
Kleine beurt + K&N luchtfilter gereinigd en behandeld met de daarvoor bestemde spray.
Kosten 3.3L olie Castrol 5w40 Titanium, oliefilter en carterplugring €45,00
Kosten onderhouds-spray K&N filter, €20,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 09-Okt-2024.
KMSTAND: 188.585km
4x Bougies NGK Irdium (moeten elke 50.000km v.v. worden)
Schokdempers voor Bilstein B4, stonden sinds Mei al in backorder.
Uit laten lijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Uit laten besteden door de garage. Totaal incl. uitlijnen: €650,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-Nov-2024.
KMSTAND: 193 697
Kleine beurt Castrol 3.3L olie 5w40 Titanium Egde, en olie fiiter.
Kosten: €45,00
Winterbanden wissel* naar Michelin Alpin.
De Michelin Achilles zomer banden die bij 121dkm gemonteerd zijn, zit na ruim 72.000km (193.697) nog verbazingwekkend veel profiel op, maar te weinig voor winterse omstandigheden zoals vorige week in Groningen. Denk dat ze nog wel een seizoen meekunnen, en daarna maar vernieuwen voor weer dezelfde Michelin Achilles bedrijfswagen banden. Nog nooit zolang met een setje voorbanden gedaan, denk dat ze nog ruim 20.000km mee kunnen als ze er in het voorjaar weer onder komen, dit lees ik ook terug bij tyrereviews.com, de banden gaan erg lang mee.
.
*Bij aankoop busje zat er een winter set op originele stalen velgen, met originele Fiat wieldoppen, met vrijwel nieuwe Michelin Alpin winterbanden bij de auto inbegrepen wat ik van onschatbare waarde vindt. Vorige eigenaar had er goed in geïnvesteerd.
De motor klinkt als nieuw door de olie elke 10.000km te verversen.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 12-12-2024.
KMSTAND; 195.250
APK gekeurd zonder op of aanmerkingen.
Weer gekeurd tot 06-02-2026.
Kosten: €50,00
---------------------------------------------------------------------------------------
___________________________________2025______________________________________
KMSTAND: 204.788
DATUM: 21-02-2025
De 200.000 gepasseerd zonder problemen of mankementen.
Zelf weer kleine beurt uitgevoerd.
Castrol 5w40 Edge Titanium M (andere formule voor high performance motoren, en iets duurder) en zoals gewoonlijk, Bosch oliefilter en interieurfilter voor een 'carbon versie' vernieuwd, de K&N filter uitgeklopt en luchtfilter bak schoongemaakt.
Wat ik wellicht nog nooit benoemd heb maar wat voor mij heel normaal is qua aangezicht als ik de auto op de brug heb, want daar heb ik de Fiat destijds kritisch op uitgezocht; geen olie lekkages zichtbaar zowel boven als onder de auto. Gewoon nog steeds helemaal droog. Maar dan jaag ik ook nooit met een koud blok of überhaupt veel kracht van de motor vraag. Ik ben er misschien wat autistisch in, maar laat 'm altijd minimaal 10-60sec stationair draaien als ik aankom op locatie afhankelijk van de belasting, zo heeft de turbo de tijd om af te koelen en kan de warmte ontsnappen uit het blok, wat m.i. de levensduur van de motor ten goede moet komen.
Ook heb ik, iets minder belanrgijks, de deurvangers / deurvastzetter vervangen van beide voorportieren. Deze knakten wat met open en dicht doen en klinkt niet geheel chique. De duurste op Autodoc kostte net geen €20,00 p.stuk dus die besteld. Het is een fix van nog geen 20minuten per deur. De Fiat vind ik echt makkelijk om aan te werken, zit voor m'n gevoel logisch in elkaar dus veel dingen kan je prima zelf als je een beetje technisch onderlegd bent.
En heb een Nieuwe BOSCH S4 E01 accu gemonteerd, de fabrieks-af gemonteerde Fiat Accu (productiedatum 12-2012) werd duidelijk minder met de kou. Wou niet wachten op een kapotte accu dus een nieuwe besteld en preventief vervangen. Wel respect voor de accu dat ie het zolang volgehouden heeft.
Ook startte de motor sowieso al moeilijker de laatste tijd en vooral met een nacht stilstaan, en hierop na enkele weken wachttijd de auto naar de garage gebracht. In het koudst van de nacht, -7 graden, moest ik 5x de sleutel opnieuw omdraaien, want de motor draait wel rond maar sloeg niet aan. En zodra die uiteindelijk aansloeg na de 5e poging, alsof er geen vuiltje aan de lucht was en loopt gewoon normaal net als altijd. Heel gek dus. Hierop is na wat uitlezen en diagnose stellen, de aansturing vervangen die in verband staat tussen de schakeling van aardgas/benzine met de koude start. Ook gevraagd of ze 'm even na willen lopen en als ze iets vinden, gewoon fixen, maar 'helaas' niks gevonden wat aandacht behoeft. Wel verbruikt ie sinds kort wat koelvloeistof, niet veel, maar genoeg om me op te vallen. Dit moest ik in de gaten houden, aangezien er tot dusver (zowel door mij, als door hen geconstateerd) geen sporen van lekkage gevonden zijn.
Kosten kleine beurt €75,00.
Kosten deurvangers: €38,00
Kosten accu: €115,00
Kosten garage: €180,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-03-2025
KMSTAND: 209.500
In de voorgaande weken de zomerbanden er weer onder gezet.
In de Michelin voorbanden zaten wat droogtescheuren, hier wou ik niet mee verder rijden dus nieuwe Michelin Agilis eronder laten zetten. Het profiel van de banden had zeker nog wel 20.000km mee gekund, maar de (in die zin vlot ontstane) droogtescheuren met productiedatum 2022, moet je niet op durven gokken. Aangezien ik er verder qua rijeigenschappen tevreden over ben, dezelfde banden weer genomen.
Totale kosten: €350,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM 13-04-2025
KMSTAND: 215.135
Veel gereden afgelopen tijd. Kon nog maar net de 10k grens halen voor de motor olie interval. Castrol 5w40 Edge Titanium M. En oliefilter.
Totale kosten: €50,00
Bijna 100.000km gereden! In iets minder als 2.5 jaar (aanschaf Dec.2022).
Er beginnen wel kosten aan te komen.
Iets in de aandrijving maakt sinds een tijdje geluid, je kan het omschrijvend als een in een licht-opkomende stadium, gierend geluid, wat vooral op de voorgrond komt bij het rijden tussen gebouwen, of als ik op rijstrook 1 naast de vangrail rijd met +/- 70-100km/h en m'n gezicht "in een bepaalde stand houd" om de geluidsvormen die naar voren komen, goed te kunnen horen. De garage die even mee gereden heeft (de bus zelfs nog complimenteerde over het rijgedrag), kon zo niks geks opmerken waar acuut wat aangedaan moet worden, en hij denkt aan een wiellager wat stuk gaat.
Omdat ik geen kosten voor verdere diagnose wil maken de auto zelf maar op de brug gezet. Als ik de voorkant van de wagen opgetild heb en een wiel, een paar slingers geef, hoor ik een schel geluid van onder de auto, uit de bak vandaan komen (geen wiellager, want dat voel je wel doortrillen als je bijv. de schokdemper vastgrijpt). Ik zal eerst nog eens weer de bak olie laten verversen (laatste keer in 2023), hopelijk laat dat de levensduur iets verlengen.
Er zal sowieso ook ergens ruimte in het mechaniek zitten van de versnellingsbak. Als ik de aandrijfassen vastgrijp, en heen en weer beweeg, van voor naar achter zonder de wielen te laten draaien, hoor ik een "klk-klak" geluid uit de versnellingsbak komen. Ik ben niet zo technisch onderlegd dat ik de geluiden kan thuisbrengen aan een defect, maar weet wel dat dit niet zo was, toen die uit de fabriek gekomen is.
In het ergste geval, moet er op den duur een andere bak onder (ben er van overtuigd dat het daar vandaan komt) en een gebruikte versnellingsbak met lage kmstand kost zo'n €1200,00 via onderdelenlijn. Dan nog een koppeling, bakolie, montagemateriaal + arbeid en je bent zo €2000,- lichter. Dus dit wordt nog vervolgd in de loop der maanden, als het geluid erger wordt en ik - of de garage - het beter kan lokaliseren.
De bus bevalt me afgezien van bovenstaande, verder nog uitstekend. Dus ik ben even in dubio of ik de investering ga doen. Aangezien het geluid me irriteert, terwijl het nog in een begin stadium is.
---------------------------------------------------------------------------------------
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.