Fiat Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 116.190 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Italiano
- 116.190 km
Voor de één een nietszeggend wit bestelbusje, voor mij een spelt in een hooiberg.
Italiaans. check.
Benzine. check.
Aardgas. ook check.
Aardgas hoor ik je denken, dat dat nog bestaat?! Ja dus. Het is naast LPG jarenlang de goedkoopste brandstof van NL geweest, waar maar weinig mensen het bestaan van afweten. En ook door mij, want ik had er om eerlijk te zijn ook nog nooit van gehoord. Alle grappige vooroordelen over dat je op gas alleen moet koken en dat je een rijdend gasstel bent, welke ik naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen, zal ik je besparen. Ik ben iemand die met alle enthousiasme tegen de stroming in gaat.
Vorig jaar september startte ik de zoektocht naar een bestelwagen. Ik had een paar vooropgestelde eisen; geen ex-bouwbedrijf busje, geen Volkswagen, geen witte, geen dieselvariant, en geen "ingevoerde sjomp", de Groningse vertaling voor ingevoerd voertuig. De 5 eisen die ik had is bijna gelukt zodoende maar een compromis gesteld met mezelf; dat werd dus een CNG variant, met de sterke, stille en betrouwbare 1.4 T-Jet 120pk motor. De reden van overstap naar benzine/aardgas is simpel, vanwege de hoge prijzen van diesel die in 2021 begonnen is en de waarde vermindering die ik in gedachten had. CNG is een schonere brandstof als eerder genoemde en met 30dkm+ per jaar draag ik ook bij aan de uitstoot. Een wagen op aardgas stoot aanzienlijk minder co2 uit en als dat gepaard gaat met lagere prijs per km dan sta ik vooraan in de rij.
Er zijn een hoop busjes de revue gepasseerd in de zoektocht. Op plaatjes super netjes.... en de foto's zo genomen dat je simpele beschadigingen niet zag, met lage kmstand welke toch zwaar uitgeleefd waren en niet door een net persoon in gereden. De één was verwaarloosd, de ander een rouw geluid uit de motor, C-merk banden, versleten remmen, dubiues onderhoudsverleden, beschadigingen, etc. Met busjes van €5000 - €10.000 is de zoektocht zeker niet gemakkelijk geweest.
Bij het bekijken van dit exemplaar viel op dat ie er in het echt keurig netjes uitzag en dat stemde me enthousiast. 5 jaar op private-lease en daarna een particuliere eigenaar, maakt dat het busje er nog super stak uitziet. Zeker niet uitgeleefd op een paar kleine beschadigingen na, wat je niet kan voorkomen. Wel een paar technische dingen die opvielen, zoals een rammel over klinkerwegen wat achter weg kwam, schakelen wat beter kan maar toch een erg fijn rijgedrag, de Doblo reed qua wegligging bovengemiddeld goed en ik kon er niks aan opmerken verder, eigenlijk verpeste de rammel achterin het gevoel van de proefrit het volledig. De Doblo stond op nieuwe banden (wel een C merk helaas, Minerva, die ik er gelijk onderuit geknikkerd heb zoals je straks kan lezen) en onderhoud leek recent uitgevoerd. De vorige eigenaar heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om 'm een stuk persoonlijker aan te kleden, om er een bull-bar, side-bars, dakdragers en een trekhaak onder te zetten. Daardoor valt het bouwvakkers imago met dit busje direct van z'n plek. Ik vind het niet verkeerd staan dus ik laat het er mooi op zitten. Er zitten led-lampen op de bullbar gemonteerd, waarvan 1 op moment niet de kracht genoeg meer heeft om volledig te willen branden, dus hier komen t.z.t. 2 goede vervangers voor. UPDATE dec2023. Inmiddels andere lampen gemonteerd op de bullbar waar een bak met licht vanaf komt waar je u tegen zegt. Donkere, verlaten wegen met veel bomen nu ontzettend veel zicht, zonder het grote licht te hoeven gebruiken.
Het rijden ansich; het is niet het platform waar de Caddy op staat (Touran), dus iets meer bodyroll en wat overhellen van de koets - inverende schokdempers - is hier wel gaande als je er sportief mee rijdt of 'm even aan de tand voelt. De remmen bovengemiddeld goed. De mate van directheid qua sturen, je merkt sowieso dat je met een Italiaan op pad bent omdat je veel meer feedback uit het stuur/onderstel krijgt, maar een Caddy ligt beduidend lekkerder/comfortabeler op de weg. Wel zit ik ruimer in de Doblo (1.88m) vergeleken met de Caddy en vind ik het dashboard mooier ingericht waarbij het voelt als een oase aan ruimte om je heen, terwijl je er bij de Caddy (of bijv. een Berlingo/Partner van hetzelfde bouwjaar) toch het gevoel hebt er iets dichter op te zitten.
De Caddy vind ik sowieso een mooie bestelwagen, alleen de laadruimte was naar mijn wensen te klein en te laag. Ik kan in de Doblo half in staan, bukkend, in een Caddy of bijv. een Berlingo lukt dat niet want als ik uitstap schiet het me spontaan in de rug. Qua cijfers heeft de Doblo in dit segment een hele mooie bestelbus neergezet, qua rij-eigenschappen, uiterlijke kenmerken en qua laadruimte volume.
Vaste kosten particulier op naam;
Het is een aardgasauto dus de kosten van wegenbelasting voor dit exemplaar is opgedreven door gewicht, het maakt ze niks uit dat ik groen bezig ben want geld is belangrijker. De kosten zijn €75 p. maand in 2023*, de benzine variant €30 per maand, diesel variant €110 per maand.
CNG kent sinds 2023 10% meer wgb per maand als 2022). UPDATE 2024: Inmiddels betaal ik €84,00 per maand. En de plannen zijn om dit in 2026 verder op te schroeven. UPDATE 2025; Plannen zijn van de baan, uitgesteld tot 2030.
Verbruik; met gemak zonder dat ik er moeite voor hoef te doen qua rijstijl, 1/12 op benzine euro98, wat ik niet verwachte dat ie op aardgas veel zuiniger is, met dezelfde rijstijl 1/14 op CNG dagelijks woonwerk verkeer tot 1/19(!) met veel 80-100km wegen. wat wel zwaar afhankelijk is van temperatuur, rijstijl en snelheid. Overall verbruik ligt tussen de 1/14 en 1/16 op aardgaas en tussen de 1/12 en 1/14 op euro98.
Toen ik de Fiat aankocht waren de brandstofprijzen in de lift. Heb zeker wel €2,00 per kilo betaald (of €2,35 voor benzine), na een maand is dat gezakt naar €1,79 tot €1.59 en ik betaal nu bij een onbemande pomp, als enige pomp in Groningen met deze prijs, €1.15 per kg gas. Dat is echt goedkoop rijden, voor een bestelbus. Ik rijd op CNG ongeveer €8 weg per 100km. Voor Corona was de prijs jarenlang rond de €1.00 per kg dus lag de km-prijs nog veel lager dan wat ik nu betaal. Update 23-11-2024. CNG kost nu per kg €1.389, afgelopen maanden zijn de prijzen flink gestegen. Maar ik klaag niet; In het hele land kost het €1,789+
Het nadeel is; kleine tank van 19kg. Er gaat meestal zo'n 16 of 17kg in en dan is het Finito. Daarmee haal ik een actieradius van ong. 250 tot 300km en moet dan alweer tanken, achteraf dacht ik, dat valt wel mee omdat ik bijna dagelijks langs dit tankstation rijd, maar dat vele tanken en aan de pomp je tijd verdoen is nu regelmatig al vervelend. Benzinetank is 22L, daar haal ik eveneens 250km mee, maar is beduidend duurder/onzuiniger dus ik rijd, zoals het een Nederlander beaamt, altijd op CNG en gebruik de V-Power in de tank puur om te starten. Het verschil in vermogen merk ik niet echt. Wel dat de motor iets anders klinkt tussen CNG of benzine. Vooral iets stiller is wat ik merk als ik op CNG rijd.
Tijdens de eerste week had ik een storing; storing motormanagement, maar ik had geen noodloop de motor reed gewoon normaal. Uitlezen bij de garage bracht duidelijkheid; het bleek een kapotte lambasondesensor van de uitlaat te zijn. Deze is vervangen. En van de garagehouder de kosten vergoed gekregen. Pech dat ie stuk ging met lange rit naar huis, of ze wisten het al... al met al geen reden tot zorgen, een sensor kan een keer kapot gaan en sindsdien ook geen storing weer gehad.
Ook schakelde de bak niet lekker. Ik heb de versnellingsbak olie laten vervangen en het remsysteem van nieuwe remvloeistof, en het schakelt weer zoals het moet. Vooral bij rustig rijden en normaal schakelen had ik telkens het gevoel alsof ie tandjes poetst, terwijl ik niks verkeerds doe. Hier maar even extra op letten de komende tijd.
Verder zijn er een hoop positieve punten over deze bestelbus als je het puur gebruikt voor waar die voor bedoelt is, je onderneming. Het is geen cruiser die je even pakt op de zondagmiddag om een lekker stukje te touren. De Doblo heeft een zware neus van zichzelf, een starre achteras, her en der wat afrolgeluiden van de banden over slecht wegdek en de stoelen zitten prima, maar uiteraard i.c.m. geen luxe, geen "beleving". Daarentegen rijdt het prima door de hogere zit en de directe besturing, je voelt goed wat er gebeurt onder de wielen en dat geeft vertrouwen, volledig voorspelbaar rijgedrag vooral na het vervangen van de schokdempers voor Bilstein. Waar ik niet tevreden over ben is het het zicht vanuit de spiegels, je moet echt een kant op leunen wil je de ruimte om je heen goed kunnen overzien. Het schakelgedrag en de toerentallen is ook een aandachtspunt. Van 1 naar 2 is een probleem maar hier valt "omheen" te schakelen. Ook maakt de motor veel toeren op de snelweg. 3000rpm bij 115km/h in de zesde versnelling is niet bepaald vooruitstrevend qua techniek en verbruik, dat zou beter moeten kunnen. Bij 50km/h zit je al in de 4e versnelling om het toerental binnen de perken te houden, aangezien een hoger toerental niet comfortabel rijd, maar je hier wel naar toe rijdt, om op gang te kunnen komen. Als de versnellingen verder uit elkaar lagen, dus een groter ratio, was de beleving qua accelereren, vele malen beter geweest. Nu moet ik bij 90km/h (5e versnelling, 3000rpm) al naar de 6, om bij 2400rpm weer uit te komen.
Ook met de complete originele setup is wat over te klagen. De motor is niet vooruit te branden zoals ie standaard uit de fabriek komt. 120pk op 1450kg, en 207nm koppel zijn geen waardes die indrukwekkend zijn, in de standaard configuratie heeft de motor zijn volledige vermogen pas bij 5000rpm, wat dit betekend bij het invoegen op de snelweg, of een korte invoegstrook op de ringweg uit welke plaats dan ook, is dat je er niet tussen komt, tenzij je terugschakelt en echt volgas geeft en vooral richting de 5000rpm accelereert, wat niet geheel comfortabel is (of goed voor de motor lijkt me, om elke keer zoveel inspanning qua toeren te leveren, om vooruit te komen). De motor is zo traag dat je voor je gevoel nog geen kroket van de tafel af trekt, 5000rpm, 120pk! Een dieselvariant doet dit veel efficiënter, aangezien de beleving van accelereren veel directer is.
Om deze reden de motor laten chippen zoals je verder kan lezen in het verslag. Nu 150-155pk en 270nm, rijdt vele malen fijner! Invoegen is nu geen probleem meer, dus de tussen acceleratie, is nu veilig. 0-100 niet geprobeerd, dat is origineel in de 120pk versie 12,3sec, in de vorige en huidige setup nooit gedaan aangezien ie daar niet voor uitnodigt en ik sowieso nooit volgas accelereer /weg trek bij het stoplicht.
Hieronder zal ik de updates toevoegen die van belang zijn.
In de volgende updates zal ik de onderhoudszaken zo gedetailleerd mogelijk bijhouden.
Op de kop af 2 jaar in bezit
- 194.103 km
Het is nu 23-11-2024 en de kilometerstand staat op 194103. De Fiat aangekocht op 22-12-2022 bij 116190.
Ben nog steeds zeer tevreden over het busje. Heb dit jaar een paar verbeteringen aangebracht waaronder nieuwe schokdempers rondom van Bilstein. Ik ben ook muziekliefhebber en heb na enig wikken en wegen, een koele €850 geïnvesteerd in een nieuw surround en audio system. Ik breng veel tijd door in de Doblo en vond de originele setup veel te min qua beleving. Er staat muziek aan, je hoort geluid, maar dat is het dan ook. Ik hou meer van de bass die de muziek kracht bij geeft. Heb in de voordeuren en achter cabine nieuwe Audison boxen, en de daarbij behorende tweeters in gezet, een subwoofer van Kickr (1000watt, 500rms) +versterker in de achter cabine en een dubbeldin radio ,met apple carplay van Pioneer is er ingekomen. De beleving is er met sprongen op vooruit gegaan. Had ik veel eerder moeten doen. Het inbouwen was zo gepiept.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de Fiat veel beter is gaan rijden door de upgrades, zoals onderstel Bilstein, remmen Brembo, banden Michelin en de motor te laten chippen + steevast elke 10.000km de olie te verversen waardoor de motor inwendig niet de kans krijgt om te vervuilen. De Fiat rijd eigenlijk beter als toen ik hem gekocht heb en wil er nog een lange tijd mee doen. Ben 'm nog lang niet zat.
Kleine of grote beurt voer ik zelf uit op de brug die ik huur voor €27,50 per maand bij een sleutelvereniging. Ik kan er dagelijks terecht als ik wil, maar gemiddeld kom ik er eenmaal per maand met één van m'n auto's, En de kleine beurt bestaat uit 3.30L Castrol Edge 5w40 en oliefilter. Wat ongeveer een €45,00 á €50,00 totaal aan materiaal kost (via autodoc, winparts etc) en inclusief de visuele inspectie van de rest van de auto ben je hier ongeveer een 1.5uurtje mee zoet of een 3á 4uurtjes als je ook de remmerij nog los haalt, schoonmaakt, schoon blaast, gangbaar maakt en weer terug monteert met de juiste remdelen-vetten, het remvloeistof controleert en het onderstel controleert op speling en uitgedroogde rubbers, controleert op lekkages, of alles vastzit, etc etc. Eens in het jaar de wielkuip kappen demonteren om alle vuil te verwijderen, en zo verder. Ik doe dit op mijn gemakje en werk met preciezie. iets wat bij veel monteurs van autogarages ontbreekt door de weinige tijd die ze krijgen. Bij echte problemen waar ik niet uit kom of zaken waar ik geen tijd voor heb, ga ik langs de garage. Ik werk bijna 20 jaar in de fietsenbranche als technisch specialist en daarnaast is auto's er langzaamaan bij ingeslopen. Helemaal nu ik de ruimte heb, een brug, eigen gereedschap, enige kennis...
Versnellingsbak stuk
- 230.000 km
Al een tijdje maakt de versnellingsbak wat meer en meer geluiden, dit is vooral waarneembaar tussen gebouwen door als het geluid ergens op weerkaatst. Nu heb ik de auto meermaals zelf gecontroleerd en tijdens het draaien van de wielen komt er een wat schel geluid uit de versnellingsbak.
Omdat ik niet zeker wist of ik wel door wou met de Fiat vanwege de komende kosten en ik het vele tanken beu ben, besloten door te rijden tot het stuk gaat. Onder het mom van, ik spendeer geen €1000+ voor iets echt de geest geeft, stel je voor hij houdt het nog 2 jaar vol en in de tussentijd zoek ik wat anders, dan is die investering zonde als ik 'm toch inruil.
Maar helaas, op 7 Augustus was het de laatste dag van een werkende versnellingsbak. Van Groningen naar Alkmaar, terug naar Leeuwarden en eindbestemming Leek, om daarna naar huis te rijden. In Leek aangekomen zonder stress op zo'n halfuur rijden vanaf mijn huisadres. Auto langs de kant van de weg gezet zodat inladen makkelijker is., Ingestapt, motor gestart, ik plug de versnelling in de achteruit om het parkeervak in te rijden, doe de versnelling in de vooruit en het is klaar. Ik hoorde tijdens de overgang van achteruit>vooruit, een raar geluid. Ik kon wel wegrijden in de 1, maar stond daar ook vast in. Koppeling werkte ook nog prima. De versnellingspook wou alleen na voor en achter zonder dat je de weerstand of overgang van versnellingen voelt.
Dus in de ANWB app gemeld dat ik pech had. En omdat de lokale pizzeria 10u dicht ging, nog snel een pizza besteld zodat ik in ieder geval wat te eten had. De aangekomen ANWB moest daar wel om lachen. Na inspectie blijkt dat reparatie niet meer mogelijk is en de auto op transport moet.
Het bergingsbedrijf wat opgeroepen is door de Anwb heeft de auto naar hun locatie gebracht waar ik een leenauto mee kreeg.
Een paar dagen later is de Fiat naar de garage gesleept en heb ik in tussentijd een gereviseerde versnellingsbak gekocht in Rotterdam met de leenauto.
Na de montage kreeg ik telefoon dat de bus weer klaar is.
Hij heeft de versnellingsbak gedemonteerd en de gereviseerde gemonteerd, en kwam er achter dat het druklager in de oude versnellingsbak, die tussen bak en motor zit, defect is. En dat de rare geluiden veroorzaakte.
En de schakelkabel was afgebroken/losgeschoten.
Dus we kwamen tot de conclusie dat het geluid wat die in de loop der tijd produceerde niet eens het euvel was wat me deed stranden, (uiteraard wel over een x-aantal kilometers) maar puur de versnellingsbak-kabelboom-verbinding.
Tijdens de rit in de avond naar huis, dacht ik bij mezelf, wat gek, hij is niet vooruit te branden toen ik na de bocht weer gas gaf in een bepaalde versnelling. Blijkt dat het toerental ineens veel lager is als anders. Eerder kon ik 'deze bocht' altijd in z'n 3 nemen, nu was het toerental klaarblijkelijk te laag om nog vooruit te komen. Na de toerentallen en snelheden vergeleken te hebben blijkt nu dat ik een versnellingsbak voor een diesel variant meegekregen te hebben, en er dus gewoon onder past, terwijl ik er nog zo duidelijk bij gevraagd heb of alle nummers overeen komen en het de goede bak is. En 6 versnellingen... dat stukje is dus wel gelukt gelukkig.
OUD NIEUW
5e versn 70km/h 2000rpm > 1500rpm
5e versn 100km/h 3000rpm > 2300rpm
5e versn 110km/h 3150rpm > 2450rpm
6e versn 100km/h 2550rpm > 2000rpm
6e versn 110km/h 2800rpm > 2200rpm
In principe heb ik nu dus een versnelling over, hoef ik veel later pas na de 5 te schakelen en is nu de 6e versnelling als een soort overdrive.
Ik was er aan de ene kant niet blij mee aangezien mij een verkeerde bak is verkocht, maar de keerzijde is dat de motor nu veel minder toeren draait op hogere snelheden en dat is een gelukstreffer.
Vanwege het toerenverloop van de motor met de oude configuratie, moest ik vaak bij 90km/h al naar de 6e versnelling, om het toerental met accelereren onder de 3000rpm te houden, om het comfort qua motor geluid te minimaliseren. Bij 90km/h overschakelen naar de 6 dus, en bij 100km/h draaide die 2600 rpm. Nu is de ruimte tussen de versnellingen veel langer, waardoor je daar veel minder mee bezig bent, wat echt super fijn is. Geluk bij een geluk dus.
Het rare is wel dat er ruimte zit tussen de versnellingen. Maar dat komt omdat (denk ik) de schakelbanen van de oude versnellingsbak dichter bij elkaar liggen en bij de dieselbak verder uit elkaar (of andersom). Nu heb ik namelijk speling/ruimte/geen weerstand gevoel, als de versnellingsbak in 1 en 2 staat, naar links. En bij 5 en 6, naar rechts. Voelt heel vreemd, omdat de vorige versnellingsbak super strak schakelde qua inlegmomenten, zonder speling wat je voelt in de pook. Hier ga ik nog mee terug aankomende week.
Heel verhaal, ene kant niet blij, andere kant weer wel.
Kosten versnellingsbak, €700, de vraag is of ie voor dat bedrag en de geadverteerde revisie, ook echt gereviseerd is. Vind 'm in de 1 en 2 een ander geluid maken als van m'n vorige versnellingsbak. Maargoed... hij schakelt prima verder.
Kosten schakelkabels, koppelings-set compleet incl. druklager, versnellingsbakolie en montage €800,00
Totaal €1500 lichter. De betrouwbaarheid heeft dan ook wel een deuk opgelopen en het laat me twijfelen om door te rijden tot de 300.000 of toch langzaam opzoek te gaan naar wat anders.
updates over onderhoud / problemen
- 230.000 km
DATUM: 20-12-2022.
KMSTAND: 116.190km
Afleverbeurt door de garage bij 116.190.
Olie, oliefilter, luchtfilter en nieuwe APK.
Storing bij 117.000km.
Lambasonde defect. Deze is vernieuwd.
Totale kosten: €135,00. Deze kosten door de garagehouder vergoed gekregen. Evenals €70,00 per schokdemper een paar maanden later, zoals hieronder beschreven.
___________________________________2023______________________________________
Grote beurt laten uitvoeren
DATUM: 06-02-2023
KMSTAND:. 121.000km;
2x Schokdempers achter vernieuwd (de rammel zat in een veerschotel)
4x Michelin Achiles3 195-65-16
XL, één van de beste uit de test
4x Bougies NGK
Motorolie, Remvloeistof, Versnellingsbakolie
Alle filters
Philip Night Vision lampen.
Totaal: €1400
---------------------------------------------------------------------------------------UPDATE 122.000km.,
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Olie Castrol Edge 5w40, oliefilter.
Ik had geen goed gevoel bij de garage qua aflevering door de dienstdoende monteurs. Na eigen inspectie kwam ik erachter dat er verschillende slangen niet meer terug in de klemmetjes gezet zijn, teveel olie in het blok (ja echt, vind dat zo waardeloos !!, te dunne olie blijkt achteraf ook nog eens als ik de factuur bekijk, 5w30, moet volgens het boekje 5w40 in, ik vond 'm al niet lekker klinken). Dus heb het maar zelf gedaan. Heb speciaal voor deze klus oprijd bokken gekocht tot 2000kg dus daar durf ik wel onder te liggen. En laat het niet meer door de garage doen, ben er zeer precies in dat met een warme motor de olie afgetapt wordt, even uit laten lekken en daarna de precieze hoeveelheid olie in het blok komt na een paar keer peilen. Jammer dat sommige garages kwaliteit niet in het vaandel hebben zitten.
---------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE 125.000KM
Zoals hierboven geschreven was het gevoel bij de garage al naar een dieptepunt gezakt en dit werd nogmaals bewezen. Bij het op of af gaan van een (schuine) drempel, of een koerswijziging op een rotonde hoorde ik een kluunk uit het vooronder. Een onderdeel in het onderstel 'verplaatste' zich, zo voelde het. Ik dacht aan een versleten stabi-stang, maar vond dat vreemd omdat ie niet rammelt. Dus dacht ik, wellicht zit het in de schokdemper. Dit bleek bij de garage waar die in onderhoud was het veerpootlager te zijn, wat een 'bekend' probleem is bij Fiat bij deze kilometerstand, gewoon slijtage/onderhoud. Des te vervelender vind ik het dat dit niet gecontroleerd is. Waarvoor laat je de auto anders een grote beurt geven bij een garage die veel 5 sterren reviews heeft over de kundige monteurs, de goede service, etc. Na een paar opmerkingen over de kwaliteit die niet geleverd is, en de teveel aan olie in het blok, de verkeerde viscociteit, heb ik de kosten van de olie en filter vergoed gekregen en het vervangen van de veerpootlagers tegen kostprijs betaald. Totale kosten €75,00. De auto weer terug gekregen met wat zwarte vingervlekken op de gedeeltes waar ze bij moesten. Heb het er bij gelaten en hierna nooit weer bij deze garage geweest.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-05-2023.
KMSTAND: 131.000km:
Gechipt.
Heb de motor laten chippen en een K&N vervangingsfilter gemonteerd. Het rijgedrag is er vooral met een zwaardere rechtervoet echt op vooruit gegaan en het geluid op hogere toeren is een stuk sportiever geworden met het nieuwe sport luchtfilter van K&N waardoor die meer ademruimte heeft. Eigenlijk is het beeld wat de motor schetst, totaal niet wat je verwacht bij een bestelbus, namelijk een sportief motorgeluid. Na het chippen is het rustige woonwerk verkeer, comfortabel met het verkeer mee rijden, gelukkig geen verschil, want nerveus rijgedrag voelt niet fijn. Maar als je het gas wat dieper intrapt is het een ander verhaal. De motor heeft origineel 120pk en 207nm, nu volgens de specs 155pk en 280nm koppel. Hierbij is het invoegen op een korte invoegstrook bij 80km/h nu niet gevaarlijk meer (bij de 120pk, moest ie vaak een versnelling terug en flink in de toeren om abrupt te kunnen versnellen). Nu is de motor veel levendiger en lijkt er meer zin in te hebben, zonder dat je 'm te zwaar belast. Benieuwd wat het met het verbruik doet, maar het feit dat de motor minder moeite nodig heeft om op snelheid te komen vind ik al super fijn. Het verbruik zal niet veel veranderen omdat het een benzinemotor is met een, in verhouding kleine turbo.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-05-2023
KMSTAND: 131.000km.
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter
Totaal €40,00 aan olie + filter. (en een doosje met 20 carterplugringen van €5,00)
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Augustus. 2023
KMSTAND: 142.000km.
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter.
Totaal €40,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Oktober 2023
KMSTAND:: 153.000km
Zelf kleine beurt uitgevoerd.
3.3L Castrol 5w40 Edge Titanium. + oliefilter.
Totaal €40,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: Oktober 2023
KMSTAND: 153.100km.
Door de Italiaanse-autospecialist in Dokkum geheel nagelopen op defecten, slijtage etc.
Distributieset compleet met waterpomp vervangen.
Multieriemen
Remschijven+blokken voor, upgrade van Brembo. Remt geweldig.
Versnellingsbakolie vervangen. Schakelt nu weer super.
Totaal €750,00
---------------------------------------------------------------------------------------
___________________________________2024______________________________________
DATUM: 02-Januari-2024
KMSTAND: 160.813.
Kleine beurt. (het jaar met schone olie beginnen).
Kosten 3.3L olie Castrol 5w40 Titanium, oliefilter en carterplugring €45,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 12-Januari-2024
KMSTAND: 162.000km.
Net terug van het APK station. Geen op-of aanmerkingen dus we kunnen weer door tot 06-02-2025.
Totaal €50,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 18-April-20204.
KMSTAND: 171.580.
Kleine beurt + K&N filter uitgeklopt en de luchtfilterbak schoongemaakt.
Kosten 3.3L olie Castrol Edge Titanium, oliefilter en carterplugring.
TOTAAL: €45,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 27-Mei-2024
KMSTAND: 174.196.
Distributieriem + spanrollen vervangen. (onder garantie, de motor maakte sinds kort een vreemd geluid bij stationair en rond de 2200rpm en het bleek in de distributieriem te zitten)
En nieuwe schokdempers achter. Bilstein B4 is er onder gekomen. (besteld via internet €65,- p.stuk). Rijgedrag is met sprongen vooruit gegaan.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 08-Augustus-2024.
KMSTAND: 183.824. (helaas deze keer geen tijd gehad voor de 10k grens, maar wel veel lange afstanden gereden).
Kleine beurt + K&N luchtfilter gereinigd en behandeld met de daarvoor bestemde spray.
Kosten 3.3L olie Castrol 5w40 Titanium, oliefilter en carterplugring €45,00
Kosten onderhouds-spray K&N filter, €20,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 09-Okt-2024.
KMSTAND: 188.585km
4x Bougies NGK Irdium (moeten elke 50.000km v.v. worden)
Schokdempers voor Bilstein B4, stonden sinds Mei al in backorder.
Uit laten lijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Uit laten besteden door de garage. Totaal incl. uitlijnen: €650,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 21-Nov-2024.
KMSTAND: 193 697
Kleine beurt Castrol 3.3L olie 5w40 Titanium Egde, en olie fiiter.
Kosten: €45,00
Winterbanden wissel* naar Michelin Alpin.
De Michelin Achilles zomer banden die bij 121dkm gemonteerd zijn, zit na ruim 72.000km (193.697) nog verbazingwekkend veel profiel op, maar te weinig voor winterse omstandigheden zoals vorige week in Groningen. Denk dat ze nog wel een seizoen meekunnen, en daarna maar vernieuwen voor weer dezelfde Michelin Achilles bedrijfswagen banden. Nog nooit zolang met een setje voorbanden gedaan, denk dat ze nog ruim 20.000km mee kunnen als ze er in het voorjaar weer onder komen, dit lees ik ook terug bij tyrereviews.com, de banden gaan erg lang mee.
.
*Bij aankoop busje zat er een winter set op originele stalen velgen, met originele Fiat wieldoppen, met vrijwel nieuwe Michelin Alpin winterbanden bij de auto inbegrepen wat ik van onschatbare waarde vindt. Vorige eigenaar had er goed in geïnvesteerd.
De motor klinkt als nieuw door de olie elke 10.000km te verversen.
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 12-12-2024.
KMSTAND; 195.250
APK gekeurd zonder op of aanmerkingen.
Weer gekeurd tot 06-02-2026.
Kosten: €50,00
---------------------------------------------------------------------------------------
___________________________________2025______________________________________
De review een tijdje niet bijgewerkt, we schrijven nu 13-09-2025.
Hierbij de punten van afgelopen tijd.
KMSTAND: 204.788
DATUM: 21-02-2025
De 200.000 gepasseerd zonder problemen of mankementen.
Zelf weer kleine beurt uitgevoerd.
Nu voor een iets ander type olie gekozen. Castrol 5w40 Edge Titanium M (andere formule voor high performance motoren, en iets duurder) en zoals gewoonlijk, Bosch oliefilter en interieurfilter voor een 'carbon versie' vernieuwd, de K&N filter uitgeklopt en luchtfilter bak schoongemaakt. De accu ook vernieuwd omdat zoals onderstaand verhaal het starten wat moeilijker ging en heb de deurvangers van beide deuren vernieuwd, omdat ze kraakten.
Ook startte de motor sowieso al moeilijker de laatste tijd en vooral met een nacht stilstaan, en hierop na enkele weken wachttijd de auto naar de garage gebracht. In het koudst van de nacht, -7 graden, moest ik 5x de sleutel opnieuw omdraaien, want de motor draait wel rond maar sloeg gewoon niet aan. Heel frustrerend, en zodra die uiteindelijk aansloeg na de 5e poging, klinkt de motor alsof er geen vuiltje aan de lucht is en loopt gewoon normaal net als altijd. Heel gek. Hierop is na wat uitlezen en diagnose stellen, de aansturing vervangen die in verband staat tussen de schakeling van aardgas/benzine met de koude start. Ook gevraagd of ze 'm even na willen lopen en als ze iets vinden, gewoon fixen, maar 'helaas' niks gevonden wat aandacht behoeft. Wel verbruikt ie sinds kort wat koelvloeistof, niet veel, maar genoeg om me op te vallen. Dit moest ik in de gaten houden, aangezien er tot dusver (zowel door mij, als door hen geconstateerd) geen sporen van lekkage gevonden zijn.
Kosten kleine beurt €75,00.
Kosten deurvangers: €38,00
Kosten accu: €115,00
Kosten garage: €180,00
--------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 15-03-2025
KMSTAND: 209.500
Nieuwe banden.
In de voorgaande weken de zomerbanden er weer onder gezet.
In de voorbanden zaten wat droogtescheuren, hier wou ik niet mee verder rijden dus twee nieuwe dezelfde Michelin Agilis eronder laten zetten. Het profiel van de banden had zeker nog wel 20.000km mee gekund, maar de (in die zin vlot ontstane) droogtescheuren met productiedatum 2022 vind ik het wel wat te vlug. Aangezien ik er verder qua rijeigenschappen tevreden over ben, dezelfde banden weer genomen. Achterbanden kunnen nog wel 2 jaar mee.
Sinds kort hoor ik een geluid uit de aandrijving komen en dit schijnt volgens de garage in de versnellingsbak te zitten. Wachten tot het luider wordt is het advies, niet zomaar iets vervangen voor het stuk gaat... wordt vervolgd.
Totale kosten: €350,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 13-04-2025
KMSTAND: 215.135
Kleine beurt uitgevoerd.
Veel gereden afgelopen tijd. Kon nog maar net de 10k grens halen voor de motor olie interval. Castrol 5w40 Edge Titanium M. En oliefilter.
Totale kosten: €50,00
---------------------------------------------------------------------------------------
DATUM: 18-07-2025
KMSTAND: 228.564
Kleine beurt uitgevoerd.
Eveneens veel gereden de afgelopen tijd. Je verneemt dat de olie rond de 10k de smering iets begint te verliezen (een ander zou dat niet horen) en de olie aan de pijlstok iets donkerder begint te worden. Top kwaliteit olie dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.