en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Croma Turbo i.e. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 28.326 km |
Vorig jaar kom per toeval deze sublieme Fiat Croma Turbo ie tegen.
Aangezien ik een Fiat Croma freak ben kon ik de auto niet laten staan en ben er gelijk naar toe gereden en gekocht.
De Croma was afkomstig van 1e eigenaar en had pas 19.000 km gelopen en was alleen buiten geweest tijdens de zomermaanden. Dus heeft alleen mooi en zonnig weer gezien. Hierdoor is de Croma werkelijk in sublieme nieuwstaat. De auto ruikt nog nieuw en alles van motorblok tot carroserie is of de auto net van de band is afgerold.
Deze Croma is voorzien van een spoilerpakket van de Firma Hoermann Motorsport ( grote Fiat-Alfa-Lancia Tuner in dld ) met mooie 15 inch Honingraad Abarth velgen. Deze Croma is uitgerust met mooie bruine ribcord velours bekleding, bruine daschboarddelen, bruin getint glas en zeker in combinatie met de zeer mooie lichtgroene metallic lak een plaatje voor het oog.
Dit jaar van de zomer krijgt deze bijzondere Croma een Nederlands kenteken en voer ik de auto in. Wel krijgt de auto voor die tijd zeer groot onderhoud want zelfs de 1e af fabriek distributieriem ligt ernog op en die is dus nu ruim 24 jaar oud !!!
De auto zal te zien zijn op div. italiaanse auto-evenementen dit jaar.
Groeten
Turbo-man
A.s. Vrijdag 12/08/2011 gaat de Croma naar de Rdw om ingevoerd te worden. Om te zorgen dat dit zonder problemen verloopt is de Croma helemaal onder handen genomen. Te beginnen met nieuwe distributieriem, de eerste originele fabrieksriem zat er nog op en moet zeggen dat deze er nog supergoed uitzag..geen droogtescheurtjes of dergelijke..maar ja voor mijn gevoel toch prettiger rijden met nieuwe riem haha. Daarnaast natuurlijk spanrol en waterpomp vervangen, ook waterpomp was nog in sublieme staat, nieuwe sapjes erin, remmen schoongemaakt, alle slangklemmen aangedraaid.. En dit was echt geen overbodige luxe, zaten er heel veel los, ook bij turbo o.a. Daarnaast hield de Croma in toen ik hem naar Nederland reed vorig jaar..ook dit is opgelost. 1 bougies was niet goed qua type en zat er niet helemaal in en daarnaast was een andere bougie het porcelijn kapot ! Tevens lag de vacuum slang los hetgeen ook onregelmatig en inhouden tot gevolg heeft.
Al met al ga ik met een goed gevoel naar de Rdw en is Nederland weer een mooie Fiat Croma Turbo i.e. rijker.
Inmiddels heeft de Croma de 23.000 km gepasseerd zonder enige problemen.
Het blok loopt soepel en ook op hogere snelheden ligt de auto als een blok op de weg.
Inmiddels is deze Croma ook uitgeroepen tot Youngtimer van het jaar 2012 te Ulft en zal deze auto binnenkort te zien zijn in div. Autobladen.
Fiat Croma zonder moeite door apk. Alleen linkerhandrem bleef ff vastzitten, na reiniging en smering verholpen. Voor de rest geen Aandachtspunten.
Krijg nog altijd zeer veel complimenten over de auto en met regelmatig ff de auto showen.
Momenteel staan er nog mar 126 geregistreerd in Nederland op kenteken, zowel type 1als 2. Dus als je er eentje ziet dan zie je wat bijzonders want ze sterven uit.
Tevens is de Croma getaxeerd, gewonnen o.a. als prijs voor mooiste youngtimer 2012 te Ulft, en ben zeer content met de waardebepaling.
Fiat Croma staat inmiddels op een maagdelijke 25.000 km.
In tussentijd wat kleine dingen aan Croma gedaan :
* kleine deukjes eruit gehaald
* achterbumper beter gemonteerd waardoor
de bevestigingspunten niet meer zichtbaar
zijn. Zat te strak.
* lekkage bijrijderskant bij regen opgelost:
afwateringskanaal zat verstopt achter
dashboard.
Al met al staat de Croma er weer in super concoursstaat bij.
Groeten
Turbo-man
Vandaag is de Fiat Croma weer voor APK geweest en wederom met vlag en wimpel geslaagd. Geen opmerkingen alles nog in nieuwstaat conditie.
Croma rijdt nog altijd super en zorgt voor veel nieuwsgierige blikken op de weg. Helaas is de Fiat Croma een uitstervend soort.
vandaag Croma weer voor APK geweest en weer goed bevonden na reparatie van lampje knipperlicht.
Wel wilde de Croma onlangs niet meer starten en bleek een defecte PDB sensor te zijn. Na vervanging weer gelijk starten en lopen.
Croma rijdt nog als nieuw en ik had op enkele auto evenementen toch heel veel bekijks met de auto, dit zeker omdat de auto bijna uit het straatbeeld verdwenenen is in Nederland.
Al met al kan ik weer een jaar tuffen op mooie dagen.
De Fiat Croma is weer met vlag en wimpel geslaagd en heeft weer nieuwe APK voor de komende 2 jaar.
Alleen in ashoes had lichte droogtescheurtjes, verder niets
De Croma rijdt echt nog subliem ondanks zijn 31 jaar nu☺
De Croma heeft weer voor de komende 2 jaar een verse APK.
Totaal geen aan of opmerkingen, geslaagd met vlag en wimpel👍
Wel 4 nieuwe Pirelli banden gemonteerd omdat de oude banden droogte scheurtjes hadden.
Still going strong!!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.