Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Corporate Premium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Croma 1.9 Multijet 16v 150 Corporate Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 195.446 km |
KM-stand laatst | 403.880 km |
Een nieuw begin...
- 195.446 km
Morgen (08-10-2016) ruil ik mijn Fiat Croma 1.9 MultiJet 16v Business Connect uit 2005 in voor een prachtige parelmoer bruine Croma uit 2008. Het is een 1.9 MultiJet 16v AUT in de Corporate Premium uitvoering.
De auto beschikt over zeer veel luxe. Enkele verschillen ten opzichte van de vorige Croma:
* Automaat
* Bruin lederen bekleding
* Af-fabriek alarmsysteem
* Getinte achterruiten met gordijntjes af-fabriek
* Interscope geluidssysteem, met subwoofer in de kofferbak.
* Laadruimte met dubbele bodem
* Elektrisch verwarmbare én inklapbare buitenspiegels
Zo zullen er vast nog meer dingen zijn, maar daar kan ik nu niet op komen!
Ik zal bijhouden over het wel en wee van de Croma. Ik ben zeer benieuwd, want hij lost een andere Croma af waarbij ik in de afgelopen 2,5 jaar zeer veel onkosten aan heb gehad (zie review van betreffende auto).
Ik ben erg benieuwd en kan niet wachten tot ik de auto in ontvangst zal nemen. De uitvoering en de kleurstelling heb ik altijd al naar gekeken. Destijds waren ze echter te duur in aanschaf, dus heb ik er niets mee gedaan. Vanaf morgen komt daar verandering in: dan heb ik er dan toch eindelijk een! Op naar vele plezierige kilometers!
Voorlopig staan de waarderingen op neutraal. Ik ga er komende maanden mee rijden en zodra ik een indruk heb van hoe de auto is, dan zal ik me weer melden!
De eerste 2100 kilometer!
- 197.599 km
We zijn een week en ruim 2100 kilometer verder sinds ik de nieuwe auto heb opgehaald. Ik heb hem afgelopen week grondig aan de tand gevoeld en goed kunnen uittesten.
Ik heb afgelopen 2,5 jaar een Croma uit 2005 gereden. Dit was een handgeschakelde 1.9 MultiJet 16v met 6 versnellingen. Deze reed erg fijn. Hij was comfortabel geveerd, kuilen en scheuren in de weg werden goed opgevangen en de motorprestaties waren goed. Het was een echte cruiser, die ook best kon sprinten als het erop aankwam. Daarnaast is de Croma, behalve comfortabel, ook zeer ruim. Mijn muziekinstrumenten en apparatuur passen er met gemak in. Tevens heb ik ook meerdere verhuizingen zonder al teveel moeite gedaan.
Met positieve herinneringen in het hoofd van de vorige Croma, ben ik vol goede moed aan mijn volgende Croma-avontuur begonnen. Wederom een 1.9 MultiJet 16v met 150pk aan boord, maar met één technisch verschil: een sequentiele automaat. Deze werkt werkelijk subliem. Het leuke is dat je niet het gevoel hebt dat je met een automaat rijdt. Hij schakelt comfortabel, al mag hij naar mijn mening sneller opschakelen in sommige situaties. Zo rijdt hij 100km/h in de 5e versnelling. Als ik hem in de 6e versnelling wil hebben, dan moet ik minstens 110 km/h rijden. Handmatig opschakelen kan niet; hij geeft een pieptoon dat de snelheid te laag is om op te schakelen.
Het stuurgedrag van dit exemplaar is veel preciezer. Hij ligt ook veel steviger op de weg door o.a. de nieuwe neus. De auto is echter nog steeds vooral op comfort gericht, dus voor het scherpere bochtenwerk is het misschien niet de meest geschikte auto, maar hij stuurt over het algemeen erg goed en precies. Het is niet heel erg wollig.
De auto is ten opzichte van zijn voorganger 10 kg zwaarder. 1505 kg voor model 2005 en 1515 kg voor model 2008.
Het interieur is zeer weelderig. Ik heb in dit exemplaar bruine leren stoelen. Nog steeds met te weinig zijdelings steun, maar ze zijn wel kantelbaar en daardoor heb je al meer het gevoel in de stoel te zitten in plaats van erop. Het Connect Nav+ multimedia systeem is ook present op deze Croma. Hierop heb ik een Dension Gateway BT op aangesloten, zodat ik via Bluetooth naar mijn muziek op Spotify kan luisteren en handsfree bellen. Er zat al een Parrot CK3100 in van een vorige eigenaar, maar deze heb ik afgekoppeld, want inferieur ten opzichte van de Dension.
Er zit een Interscope geluidssysteem in. Ik vond het geluid van de Croma altijd al goed, met dit systeem is het nóg beter. Goede definitie van alle verschillende geluisdfrequenties en het klinkt voor mijn gevoel nooit te hard. Dit geluidssysteem heeft een subwoofer, welke zijn plek heeft in de bagageruimte.
De bagageruimte is prettiger geworden in deze auto. Ik heb de bagageruimte met dubbele bodem. In de hoogste stand kan deze 70 kg dragen, meer dan voldoende voor mijn muziekinstrumenten en apparaten. In de oude Croma had ik dit niet en tilde ik altijd over een 'gat' heen. Nu kan ik alles erin schuiven, zonder al teveel moeite. Wel blijft het een vrij hoge tildrempel, dus dat is wel een klein dingetje, maar het went wel.
Al met al bevalt de nieuwe Italiaanse zeer goed en ik hoop er dan ook lang van te kunnen genieten. Hij is tot op het laatst in onderhoud geweest bij een Fiat-dealer/specialist en heeft altijd netjes zijn beurten gehad. De vorige eigenaren waren er erg zuinig op, want er zitten nauwelijks (parkeer)krasjes en deukjes op. Het rechtervoorscherm is voor aflevering gespoten, want daar zat wel een serieuze beschadiging op, toegebracht door een boodschappenkarretje, maar verder helemaal niets! De motorruimte is ook erg netjes, geen lekkages of zweetplekken. Ik heb er in ieder geval weer vertrouwen in!
Bijna 10.000km verder
- 204.140 km
De eerste twee maanden met de nieuwe Croma zitten erop en inmiddels heb ik bijna 10.000km erop zitten! Wat een wagen!
Hij geeft werkelijk geen krimp, ook niet met de koude dagen die we momenteel hebben. Hij gloeit en start direct met veel enthousiasme, klaar om de kilometers te verslinden. Tot nu toe rijdt het nog steeds erg prettig, met name door de soepel schakelende automaat. Het is een auto van 8 jaar, maar zo voelt het helemaal niet. Nauwelijks kraakjes/piepjes en een solide gevoel overheerst tijdens het rijden. Vrienden die in een modernere auto rijden en een stukje met de Croma hebben gereden, roemen de auto om zijn rij-eigenschappen en de stevige indruk die hij maakt.
Grappig genoeg valt deze Croma veel meer op dan zijn voorganger. Mensen complimenteren mij vaak als ze de auto zien of ze zijn nieuwsgierig naar wat voor auto het is ("Een Fiat Croma? Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik dacht dat ze alleen maar Panda's maakten!'). Dat is dan wel weer leuk om te horen, natuurlijk zijn er ook lolbroeken die met de gebruikelijke bak en braad grapjes aan komen zetten! :-)
Eerdaags gaat de winterset van de oude Croma eronder en krijgt ze nieuwe remblokjes aan de voorzijde. Verder lekker doortuffen tot de volgende review!
21.000 km verder...
- 216.456 km
Daar ben ik weer met een nieuwe update over de Fiat Croma. Eigenlijk heb ik weinig spannends te melden. De auto gaat als een speer. Hij blijkt zeer betrouwbaar en heb er eigenlijk niets aan gehad.
Wel regulier onderhoud gepleegd, waaronder een oliewissel en nieuwe remblokken + schijven aan de voorzijde. Tijdens de oliewissel kwamen we er achter dat de turboslang op de inlaat slecht bevestigd zat: één schroef miste en de ander was nauwelijks aangedraaid en had eruit kunnen vallen. Gelukkig was mijn garagehouder scherp en is een probleem voorkomen. Na deze ingreep lijkt de auto iets directer op te pakken, maar dit kan ook tussen mijn oren zitten.
De auto bevalt verder heel goed en ik krijg complimenten van mensen die hem zien of met mij meerijden. "Dikke bak" en "Wauw, wat een mooie kleur!" hoor ik vaak voorbij komen. De lak wil ik graag laten poetsen in het voorjaar, het valt mij op dat er veel swirls en krasjes op zitten.
Verder wil ik de auto laten chiptunen bij Squadra, zodat de auto 185PK levert. De ervaring die ik ermee had op de vorige Croma was positief en zorgt ervoor dat de auto veel lekkerder en directer gaat rijden. Erg benieuwd hoe dat zal voelen op een automaat.
Halfjaar verder!
- 221.978 km
Op 08-04-2017 was het precies een halfjaar geleden dat ik de auto ophaalde. Inmiddels ruim 26.000km verder en nog steeds dik tevreden over de auto! Hij is erg betrouwbaar gebleken in het eerste halfjaar. Nu hopen dat hij dit niveau voor lange tijd volhoudt!
Deze week gaan de zomervelgen er dan eindelijk op en krijgt de auto een nieuwe d-riem met waterpomp.
Verder valt er eigenlijk niets te melden. Met het mooie seizoen voor de boeg wil ik graag de volgende cosmetische ingrepen gaan uitvoeren:
- Nieuwe logo's voor grille en achterklep.
- Poetsbeurt lak ivm hologrammen/swirls.
- Gebroken sierlijst bagageruimte vervangen, staat zo knullig in vergelijking met de staat van de auto.
Ik sta te popelen om de auto een keer in het buitenland uit te proberen. Door drukte van het werk komt het er nog niet van, maar dat mag hopelijk niet lang meer duren! :-)
Ik zal mij met de volgende update weer melden. Ik heb een paar nieuwe foto's toegevoegd!
Lekker doorrijden!
- 229.200 km
Het wordt, in vergelijking met de review van de vorige Croma, nog saai zo. De Croma rijdt nog steeds voortreffelijk en belangrijker: probleemloos! Hij is alleen naar de garage geweest voor noodzakelijk onderhoud. Het is een erg betrouwbaar exemplaar en inmiddels heb ik er sinds de aanschaf in oktober 2016 al bijna 34.000km op zitten.
Wat is er in de tussentijd gebeurd:
- Nieuwe Bosch 74aH accu €186,06
- Distributieriem + spanrollen + waterpomp €485,72
Tevens heb ik nieuwe emblemen gemonteerd op de voor- en achterzijde. En het ontbrekende 'MultiJet' logo voor de grille besteld en gemonteerd. Ziet er weer prima uit samen met de gepoetste lak!
En dat was het dan ook wel. De riem kan weer mooi tot ca. 345.000 km mee en de accu was gewoon pech. De oude accu ging ook alweer een jaar of 5/6 mee.
In juni gaat hij voor de APK, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen. Het zomerseizoen komt eraan en ben bezig een leuk tripje te verzinnen voor de Croma. Wordt vervolgd...
Zomervakantie 2017
- 243.565 km
Het was alweer een tijdje geleden en vond het daarom weer tijd om een update te schrijven. Bijna 15.000km verder en de auto gaat nog steeds als een speer.
Wat is er in de tussentijd gebeurd:
231671: APK + 4 nieuwe zomerbanden Falken ZIEX914; €412,21
237027: Grote beurt + aircocheck; €471,03
Ik ben net terug van de eerste zomervakantie met deze Croma. Een roadtrip door zeven verschillende Europese landen (Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Italië en Zwitserland) van in totaal 6016 km. Het was een waar feest en technisch heeft de auto zich ruim bewezen op alle verschillende wegen die ik ben tegengekomen. In Italië had ik helaas pech, ik reed in een iets te zware regenbui, welke overging in hagel. Het gevolg: motorkap en dak zitten nu onder de putjes/deukjes en dienen behandeld te worden.
Voordat ik op vakantie ging heb ik de auto bij Squadra Tuning gebracht voor een kuur en dat heeft wonderen gedaan. De auto is beduidend feller met zijn 185PK en voelt zelfs snel aan. Het rijdt allemaal soepeler en maakt daardoor de auto veel plezieriger om te rijden. Ook is het verbruik positief beïnvloed. Op de terugweg naar huis 997km op één tank gereden, met een gemiddeld verbruik van 1:18.8! Best netjes voor een volgepakte auto van 1515KG en waarmee ik een aantal keren flink gas heb gegeven op de Autobahn.
Kortom, nog steeds een erg fijne wagen en buiten de reguliere beurten om nog steeds geen grote reparaties gehad. Ik meld mij weer over een tijdje!
Een jaar later.....lekker gaan!
- 250.727 km
Morgen is het alweer een jaar terug dat ik deze geweldige Croma ophaalde. Het is een heerlijk, probleemloos jaar gebleken met deze wagen. Hij is tot nu toe alleen bij de garage geweest voor het reguliere onderhoud - de duurste reparatie dit jaar is vervanging van de distributieriem geweest. Recent is de hagelschade weggewerkt die de auto tijdens de vakantie heeft opgelopen - het is erg netjes gedaan. Je ziet er niets meer van.
Ik heb er nog net zoveel plezier van, als toen ik hem net had gekocht. Het rijden daarbij nog leuker geworden sinds de Squadra kuur in juli. Hij voelt veel vlotter en soepeler aan en het blijkt een prima combinatie met de soepel schakelende automaat! Wel stoor ik mij soms nog aan het feit dat hij niet in zijn 5 kan bij 80 km/h. Pas bij 90 km/h schakelt hij over, mijns inziens mag dat net even eerder.
Tot aan de kerstperiode veel werkafspraken en dat betekent dat de Croma weer zijn kilometers zal maken. Begin november staat er een trip naar Bern gepland en even later in december moet ik naar Frankfurt toe. En dan hebben we het nog niet over de kilometers die ik in Nederland zelf zal rijden...
In een jaar tijd is er 55.000km bij gekomen - op naar de 300.000! :-)
Eerste update 2018
- 266.983 km
Wederom een update over de Croma!
Wat kan ik zeggen: ze rijdt nog steeds probleemloos en heeft vooralsnog alleen het gebruikelijke onderhoud nodig. Binnenkort nadert de auto de 270.000 en dat betekent weer tijd voor een oliewissel. Het is immers dan ongeveer 15.000km geleden sinds de vorige en ik hou graag regelmaat in de oliewissels. Tevens zijn de remblokjes voor dan aan vervanging toe.
Leuke upgrades:
- De originele Connect Nav+ radio-navigatieunit wordt op 19 januari a.s. vervangen door een gloednieuwe Pioneer AVIC-F80DAB met o.a. navigatie, DAB+, Apple Carplay enz. Daar ik nog voor langere tijd in de auto wil rijden - het doel is om de 400.000 te halen - leek het mij geoorloofd om in een nieuwe radio te investeren. De Dension Gateway bluetoothunit voor mijn iPhone die ik nu op de originele radio heb aangesloten werkt goed, maar heeft toch wat omslachtigheden en ik ben graag voorbereid op de toekomst waarin AM/FM langzaam aan meer plaats maakt voor digitale radio. Ik ben erg benieuwd hoe het Interscope geluidssysteem uit de fabriek zal klinken met de nieuwe unit.
Wat ik wel ga missen: het in een oogopslag kunnen zien hoeveel de auto verbruikt tov het aantal gereden kms. Daarvoor moet ik dan door een menu tussen de klokken in het dashboard scrollen. En de stem van de Italiaanse navigatrice, welke jeugdsentiment is uit de oude Croma van mijn vader.
- Recent heb ik de lampjes van de stadsverlichting, kentekenverlichting en achteruitrijlichten vervangen door LED. De stads- en kentekenlichten gaven een foutmelding op het dashboard., maar daar heb ik kant- en klare weerstanden voor T10-steeklampjes tussen geplaatst, waardoor de foutmelding op het dashboard verdwijnt. In combinatie met de kleur van de auto ziet het er erg mooi uit. Ook in de kofferbak en in de portierverlichting zit LED.
In het interieur heb ik helaas geen LED gezet, want daar had ik problemen mee. De lampjes gaan wel goed aan/uit, maar flitsen eens in de zoveel tijd tijdens het rijden. Erg hinderlijk in het donker en nader onderzoek op internet leert dat dit een typische Croma-kwaal is. Om het toch enigszins uniform te houden, heb ik in het interieur extra witte halogeenlampen geplaatst, welke een mooie rustgevende witte gloed geven als je instapt.
In 2018 verwacht ik de 300.000 aan te tikken. Dat is erg snel gegaan gezien de meerdere trips naar het buitenland die ik heb gemaakt, zowel zakelijk als privé. Sinds de aanschaf in oktober 2016 heb ik bijna 73.000km afgelegd. Ik verwacht komende tijd weer veel trips te maken, met name voor werk. Ik stap in elk geval iedere dag nog met veel plezier in de auto en bij het uitstappen kan ik het niet laten altijd even om te kijken naar deze Croma met haar bijzondere kleurstelling.
Hartelijke groeten van een zeer tevreden Croma bestuurder :-)
Uitlaatperikelen
- 271.630 km
Kom je op vrijdag 's avonds laat thuis van werk, hoor je ineens hard gerammel van de achterzijde vandaan komen. Gelukkig was ik al bijna thuis, dus even uitgestapt. Ik dacht, wellicht rammelen enkele apparaten in de kofferbak tegen een paneel aan. Helaas hoor ik het gerammel zelfs beter aan de buitenzijde. Ergens bij de uitlaat komt het vandaan.
Helaas is de garage waar ik normaliter naartoe ga niet geopend op zaterdag, dus de volgende dag - met beleid - naar Fiat gereden. Hier hebben ze hem op de brug gezet en meteen werd duidelijk wat het gerammel veroorzaakte: de achterdemper is verroest op meerdere aansluitpunten met de uitlaatpijp en hing daardoor half aan de pijp, half op de uitlaatrubbertjes. Ze hebben hem tijdelijk kunnen lassen, zodat ik de auto nog wel kan gebruiken.
Na het weekend meteen contact opgenomen met mijn vaste garage - reparatie bij de officiële dealer zou me veel meer kosten wist ik op voorhand - en dus volgens afspraak wordt er aanstaande woensdag een nieuwe achterdemper + uitlaatpijp gemonteerd (origineel Fiat). Omdat hij toch met de achterzijde bezig is, laat ik ook meteen de stabilisatorstangrubbers vervangen. Dat gerammel hoor ik op klinkerwegen, flink irritant! Het totaal zal ongeveer €750,- inclusief montage kosten.
Verder heb ik de Croma voorzien van nieuwe ruitenwisserbladen. Het setje van Bosch dat ik van de zomer kocht maakt al van het begin herrie en na amper een halfjaar begonnen ze ook al te stuiteren. Normaal gesproken vervang ik ze na anderhalf jaar....voorlopig even klaar met Bosch!
Ik heb een setje wissers van Carpoint aangekocht bij Halfords. Geheel tegen verwachting in wissen ze meteen perfect en ze zijn stil! Nu maar afwachten hoe lang ze het volhouden. Als ze langer dan een halfjaar zonder te stuiteren werken, dan ben ik al tevreden.
Als dit alles is gedaan, dan is het een kwestie van lekker doortuffen. Ben verder nog steeds erg tevreden en stap dan ook nog steeds met veel plezier in en bij het uitstappen kijk ik de auto altijd even na. De 300.000 komt sneller in zicht, benieuwd of ik dat haal voordat het oktober is, dan heb ik de Croma alweer 2 jaar in mijn bezit :-)
Onderhoudskosten 2018:
Uitlaatdemper achter + uitlaatpijp €650
Stab.stangrubbers achter €85
Ruitenwisserbladen voor €26,48
Wordt vervolgd!
We rijden nog steeds door!
- 285.116 km
En zo zit je nog maar 15.000 km af van de 300.000! En bij 295.446 is de Croma 100.000km in mijn bezit.
Hij rijdt nog steeds erg fijn! Het wordt bijna een saaie review zo. Binnenkort gaat de Croma voor de APK, ik verwacht eigenlijk geen vreemde dingen.
Wat is aan de auto gedaan sinds de laatste review:
- Ik ben weer van mijn winterset naar de zomerset gewisseld. Dat maakt toch wel uit voor het verbruik. Ik rijd nu ongeveer 50km verder op een tank dan voorheen. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de vervaagde naafkapjes te vervangen.
Kosten: €34,-
- De voorveren zijn vervangen, de auto rijdt merkbaar strakker en staat voelbaar hoger op zijn poten.
Kosten: €415,13 inc. arbeid.
- Ruitenwisserbladen: 'Huh? Die waren toch niet zo lang geleden vervangen?' Klopt, maar ik heb een nieuw ruit laten plaatsen (daarover zodirect meer) en van de vorige set begon er eentje toch weer te piepen/springen. Toch weer Bosch genomen, al lijkt dit setje het direct beter (lees: stiller) te werken.
Kosten €35,-
Dan het nieuwe ruit: opzich niets bijzonders, maar heb daar toch wel e.e.a. mee te stellen gehad. Aan de passagierszijde waren de kieren niet goed afgedicht. Gevolg: een kletsnatte hemel in de bovenste hoek, met enkele druppels op de dorpelssierlijst. Dit heb ik meteen gemeld en de kitlaag is opnieuw aangebracht. In eerste instantie leek het hiermee gedaan. Na regenbuien of auto afspuiten bleef de hemel droog.
Toch was het nog niet helemaal over, bleek enkele weken later toen ik de Loogman in reed. Had het meest intensieve programma gevraagd en rijd de wasstraat in. We zijn bijna aan het einde van de tunnel als ik even naar rechts op kijk en....verdorie! Weer een natte hemel, hoewel een stuk minder nat dan de vorige keer. De tunnel uitgereden en meteen uitgestapt om te controleren. De binnenkant van de afdichtrubbers zijn kleddernat. Ook meteen de kitlaag gecontroleerd. Het leek wel alsof de borstels de extra kit eraf hebben geschrapen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Wederom terug en er zit een ander soort kitlaag aangebracht en extra veel in het hoekje waar ik vermoedde dat het heeft gelekt. Tot nu toe gaat het goed, ook na bezoek van de Loogman. Is het dan nu echt gedaan?
Gelukkig kostte het me niets (verzekering), maar het is gewoon vervelend. Je ziet ook de plekken in de hemel van de nattigheid en dat stoort. Binnenkort er maar uit proberen te wassen.
Kosten: €0,-
Verder ben ik nog erg tevreden met de Croma. Ik zie nog geen enkele reden om hem te vervangen. Ik ben inmiddels weer aan het nadenken over de zomertrip die ik wil gaan maken. Wellicht weer naar Polen toe? Hmm...stof tot nadenken! :-)
Inmiddels ook een nieuwe APK erop gekregen + Grote Beurt.
Het duurde me met het warme weer veel te lang voordat het weer koel was in het interieur. Aan het licht kwam dat de condensor van de airco zijn beste tijd heeft gehad. Deze wordt op 21 juni vervangen. Verder geen bijzonderheden en nu op naar een probleemloze 300.000! :-)
Zomervakantie 2018 - 300000km!
- 300.023 km
Gisteravond teruggekeerd van weer een fijne roadtrip van 6300km! De reis bracht mij van Nederland naar Zuid-Italië in Potenza, met de verplichte tussenstop in het noorden bij Milaan om familie te bezoeken.
De oerbetrouwbare Croma heeft het ook deze keer weer voortreffelijk gedaan. Dit jaar heb ik er veel bergweggetjes mee gereden en hier bewees de oersterke 1.9 MultiJet diesel zich op alle fronten. Hij trok zich moeiteloos omhoog en ook op alle snelwegen heeft de Croma zijn spierballen laten zien. Enige punt van kritiek: in de bergen is de automaat soms twijfelachtig over welke versnelling te gebruiken. Op deze momenten wenste ik dat ik nog mijn handgeschakelde Croma had. Soms schakelde hij te snel over, waardoor je met een noodgang naar beneden ging op een gevaarlijke weg en soms schakelde hij te snel terug, terwijl de weg niet zo steil was en bleef hij nerveus hoog in de toeren hangen. Ik heb daarom veel gebruik gemaakt van de M-stand, zodat ik zelf nog een beetje controle had over de schakelmomenten.
Vlak voor vertrek nog een uitgebreide grote beurt uit laten voeren, waarbij ook de aircocondensor is vervangen. Deze lekte op meerdere plekken en daardoor koelde de airco het interieur niet meer optimaal. Heb hem laten vervangen en de auto wordt weer ijskoud van binnen. Leuk detail: de nieuwe condensor glimt je tegemoet als je de auto van voren aan ziet komen.
Wederom vielen het comfort, gekoppeld aan de fijne prestaties en het goede verbruik op. Over de hele trip een gemiddeld verbruik van 1:16,4 gemeten en standaard haalde ik 850-900km op een tank.
Op de terugweg een leuke verrassing: de Croma heeft de magische grens van 300.000km gehaald. In oktober is de auto alweer twee jaar in mijn bezit. Oktober 2016 haalde ik hem op met 195.446 op de teller. Dat betekent: in 1 jaar en 10 maanden heb ik er bijna 105.000km mee afgelegd! Het gaat erg hard, maar aan de auto merk ik er niets van. De automaat doet het nog goed, de turbo is nog goed. Er zijn geen kraakjes of rare rammels en nog altijd een enthousiaste koudstart en het rijdt heerlijk!
Meestal na 2/3 jaar raak ik uitgekeken op een auto of dienen zich dure problemen aan, waardoor ik hem vervang. Deze auto zou echter nog eens heel lang kunnen blijven. Ik rijd er nog steeds met net zoveel enthousiasme in als toen ik hem kocht en hij is ontzettend betrouwbaar gebleken in iedere situatie. Bovendien vind ik de kleurencombinatie nog steeds prachtig. Als beloning voor deze mooie prestatie krijgt de auto binnenkort een mooie poetsbeurt, zodat deze er weer goed tegenaan kan komende tijd. Er is weer veel werk aan de winkel...
Klaar voor de winter
- 313.428 km
En zo staan we alweer aan de voet van de derde winter met deze auto. Een week geleden heb ik de wintersloffen weer uit de kast gehaald en op de auto gemonteerd. Ik heb de banden veranderd: vorige winter een nieuw setje van Firestone gekocht. Deze bevielen echter niet, heel erg stuiterig en lawaaierig op de Croma.
Mijn vader had een Alfa 159 waar dezelfde bandenmaat als die van de Croma op zat en hij had net voordat hij zijn auto inruilde een hagelnieuwe winterbandenset van Continental eronder gezet. Deze passen echter niet meer op zijn nieuwe auto en dus heb ik ze van hem overgenomen en op de Croma geplaatst. Véél beter: stiller en geen gestuiter of getril op welke snelheid dan ook.
Sinds eind augustus had ik problemen met de airco. Dit was erg vreemd, gezien ik in juni een nieuwe condensor had laten plaatsen. Hij zal toch niet nu al kapot zijn? Wat kon het zijn? Er kwam alleen maar lauwe lucht uit.
Ik ermee naar de garage, maar geen lekkages te vinden in zowel het systeem als de leidingen, ook niet nadat het systeem een hele nacht op druk had gestaan. Bovendien: bij het afzuigen en vervolgens bijvullen van het systeem deed de boel het weer, maar echter na enkele dagen raakte hij zijn koelcapaciteit weer kwijt.
Grote pluim voor Fiat Vaneman in Amsterdam waar ik inmiddels de Croma heen had gebracht. Zij hadden het probleem vrij snel gevonden: het bleek dat zware vervuiling de oorzaak was van verstopping van het aircosysteem. In overleg hebben zij het gehele systeem grondig gereinigd en gevacüumeerd en vervolgens opnieuw afgevuld. Resultaat: ik heb een perfect werkende airco terug! Ik was de auto uiteindelijk één dag kwijt en had een leuke Fiat 500 Sport mee als leenauto. De kosten vielen in verhouding ook erg mee.
En zo is de Croma dan weer klaar voor alweer de derde winter in mijn bezit. Inmiddels met 313.428 op de teller, maar daar merk je in de praktijk niets van. Het rijdt en voelt nog steeds goed. Toegegeven: ik kijk soms met een schuin oogje naar vervanging, maar met het huidige klimaat rond dieselauto's - ik rijd immers veel kilometers per jaar waardoor diesel nog altijd het meest rendabel is - denk ik ook: ik rijd de Croma liever op.
2019 - 320000km
- 320.000 km
Inmiddels al 2 jaar en 3 maanden in bezit van deze Croma. Hij doet het nog steeds prima! Voelt eigenlijk niet alsof hij al 320.000 op de teller heeft staan. Je ziet het er ook niet aan af. Ik probeer hem nog steeds zo goed mogelijk bij te houden, want ondanks de hoge kilometerstand, gebruik ik hem dagelijks nog steeds intensief. Een reden te meer dus om hem op zoveel mogelijk vlakken mooi te houden. Vind de reactie van mensen leuk om te zien als je ze verteld dat de auto meer dan 300.000 erop heeft staan. 'Echt? Meen je dat nou? Hij ziet er nog steeds zo gaaf uit!'
Vlak voor Oud- en Nieuw de olie laten verversen en tevens een nieuwe thermostaat en remblokken voor laten plaatsen. Dit is allemaal keurig gedaan door Fiat Vaneman in Amsterdam-Zuidoost. Erg fijne mensen. Ik kreeg een Alfa Romeo MiTo mee als leenauto voor de dag en na deze beurt voelt de auto weer een stuk frisser aan.
Leuk detail over de remmen: halverwege de dag werd ik gebeld. Of ik zeker wist dat ik de remblokken wilde vervangen. Ze zaten inmiddels al ruim 100.000km eronder (in 2017 heb ik ze rond de 216.000 voor het laatst vervangen) en waren eigenlijk nog niet helemaal versleten. Wel piepten ze continu en dit was ook na schoonmaken niet goed te krijgen. Ik heb een hekel aan piepende remmen en dus heb ik ze toch preventief vervangen.
Hij doet het nog prima en zie eigenlijk geen reden om hem te moeten vervangen door iets anders....of toch?
Met een schuin oog houd ik alle commotie rond milieuzones die Euro4 diesels gaan weren en dieselbans in de gaten. Het plan is om in ieder geval nog een jaar tot anderhalf jaar door te blijven rijden in deze Croma, in ieder geval tot hij de 400.000 haalt. Tegen die tijd zal de Alfa Romeo Giulia al voor een leukere prijs te vinden zijn als occasion. Dromen mag toch? :-)
Ruim 2,5 jaar in mijn bezit!
- 337.810 km
Het is alweer even geleden sinds de laatste review die ik voor de Croma schreef. Ik rijd er nog steeds mee rond en het lijkt erop dat ik met deze het langst doorrijd van alle 4 auto's die ik sinds 2010 in mijn bezit heb gehad. Inmiddels al ruim 2,5 jaar in mijn bezit.
Simpelweg omdat hij zo oerbetrouwbaar is gebleken. Iedere dag probleemloos starten en rijden. De Multijet is niet kapot te knuppelen. Een trouwe metgezel in alle ritten die ik maak. En hij wordt komende tijd nog erg intensief gebruikt: een nieuwe klus die ik heb aangenomen (freelance) zorgt ervoor dat ik met enige regelmaat vanuit Flevoland veel naar de omgeving Gelderland, Noord-Brabant en Limburg zal rijden.
Afgelopen tijd heeft hij nieuwe zomerbanden van Goodyear gekregen en zijn er ruitenwisserbladen van Valeo Hydroconnect erop gekomen.
Binnenkort is de auto toe aan zijn tweede distributieriem. Deze heb ik in Mei 2017 voor het eerst vervangen en nu dus bijna 120.000km verder is het weer zover. Naast de noodzakelijke waterpomp, laat ik ook gelijk de multiriem + spanners vervangen. Die maken bij koude start, met name met vochtig weer wat herrie en eerlijk is eerlijk: ik heb deze nog niet eerder vervangen, dus het is ook wel hoog tijd! Verder krijgt hij weer verse olie. Leuk detail: laatste keer bij de oliewissel is het interval te laag ingesteld. Gevolg: na 15.000km kreeg ik al een melding om de olie te verversen. Ik even naar de dealer geweest en die stond versteld dat ik in zo'n korte tijd zoveel kilometers heb afgelegd. Het interval is naar 30.000km bijgesteld, zodat het lampje in ieder geval wegblijft.
Al met al, niets bijzonders te melden. We tuffen gewoon lekker door! :-) Ik meld me weer met een volgende update over +/- 20.000km.
Oeps - APK afgekeurd?
- 338.887 km
De Croma weggebracht voor groot onderhoud.
De uitgevoerde werkzaamheden betroffen:
- Distributie met waterpomp (in 2017 voor het laatst uitgevoerd rond de 225.000)
- Multiriem en spanners
- Olie verversen
- Controle voorste ophanging ivm rammels
En aangezien de auto nog iets minder dan anderhalve maand APK erop had zitten, deze in overleg meteen uit laten voeren....
.....paar uur later dus een belletje met de mededeling dat de Croma gezakt is!
De problemen rondom het rammelende onderstel waren meteen gevonden en tevens de belangrijkste reden van afkeur:
- Stabilisator reactiestangen+ rubber kapot, L + R teveel speling
- Binnenste stuurkogels idem dito
Daarnaast is de intercooler aan vervanging toe. De luchtkanalen bollen aan de onderzijde op en daardoor wordt de lucht naar de turbo onvoldoende gekoeld. Visueel gezien krijgt de intercooler daardoor een banaanvorm onderin, heel raar gezicht. Een leiding van het koelwater is gecorrodeerd en wordt preventief vervangen.
Al met al een fiks prijskaartje van €2500,-....erg zuur en een flinke deuk in mijn spaarpot, maar voorlopig had ik toch niet de intentie gehad om een nieuwe auto te kopen. Voor dat geld koop ik toch geen auto die naar mijn zin is en met het doel de Croma naar 400.000km en/of meer te tillen had ik het geld toch wel in dit soort onderhoud gestopt. Wellicht alleen meer verspreid over het jaar.
Met dank aan Fiat Vaneman in Amsterdam Zuid-Oost die me goed geholpen hebben en terwijl de Croma het hele weekend in de garage staat, voor vervangend vervoer hebben gezorgd: een mooie Fiat Tipo 5-deurs 1.4 T-Jet. Erg fijne auto en heel leuk om deze even uitgebreid uit te kunnen proberen. :-) Morgen (20-5) heb ik mijn eigen auto als het goed is weer terug en dan is het hopelijk voorlopig weer zorgeloos doorrijden.
Vakantie 2019
- 353.406 km
Gisteravond teruggekeerd van een fijne autovakantie in - hoe kan het ook anders - Italië. Dit jaar minder ver gereden dan voorgaande jaren: de reis ging naar Toscane. Na enkele dagen in Noord-Italië vertoefd te hebben, doorgereden naar Pisa, halverwege de week doorgestoken naar Florence om vervolgens weer terug naar Noord-Italië te keren. Daar vandaan naar de Vogezen gereden en overnacht en gisteren doorgestoken naar Rheinland-Pfalz om zo weer de terugreis naar Nederland te maken. In totaal zo'n slordige 3800km weggereden.
Motorisch gezien heeft de Croma de rit weer glansrijk doorstaan. Iedere dag was het starten-lopen en ook de steilere bergpassen en heuvels draaide de krachtige 16-klepper MultiJet zijn hand niet voor om. Hij doet precies waar hij voor gemaakt is: je comfortabel en in alle rust van punt A naar punt B brengen. Dat was top.
Toch was er een ding: twee dagen voor vertrek begon ik een kletterend geluid te horen bij stationair toerental in de hoek van de riemen vandaan. Het euvel was al gauw gevonden: de aircocompressor is op sterven na dood. Slijtage na ruim 350000 kilometer. Mijn garage kon nog een nieuwe pomp monteren en afvullen en daarmee zou het afgedaan zijn....
...of toch niet. Ik krijg vroeg op de ochtend een belletje van de garage. De pomp past niet. De fijne ingenieurs van Fiat hadden besloten om op de Croma van de ene maand een andere aansluiting voor de leidingen te geven dan op de oorspronkelijke pomp zat: deze paste dus niet en het was te laat om een nieuwe pomp te bestellen.
De auto werd nog wel gekoeld, het was alleen dat verontrustende lawaai. Ik heb het risico maar genomen en gevraagd de airco extra af te vullen tegen eventuele overbelasting en ben met de oude pomp op pad gegaan. Dat heeft zich enigszins gewreken: de auto werd alleen ijskoud van binnen als je stilstond. Zodra je begint te rijden, dan komt er langzaam maar zeker lauwe lucht binnen die de koude lucht circuleert. Het was wel te doen op deze manier, maar ideaal zeker niet. In ieder geval blij dat ik niet langs de kant van de weg ben komen te staan. Volgende week gaat de nieuwe, correcte pomp erop.
En verder....de auto doet het eigenlijk prima. Ik ben in ieder geval van plan om tot volgend voorjaar ermee te rijden, mits er tussendoor geen grote, dure reparaties aan zitten te komen, zoals de turbo of de automaat. Ik kijk af en toe wel eens op de occasionsites om te zien wat er op de markt is, maar er is eigenlijk nog niets waarvan ik zeg dat het een waardige opvolger zou kunnen zijn. Ik stap bovendien nog steeds met veel plezier in en ook van mijn directe omgeving (familie, vrienden, etc.) krijg ik er nog steeds veel complimenten over door de luxueuze kleurstelling (bruin metallic en dan het nette bruine lederen interieur). Nou goed....voorlopig dus gewoon lekker doorrijden! :-)
2020
- 377.145 km
Het is alweer even geleden dat ik hier een update heb geschreven aangaande mijn Fiat Croma. In oktober 2020 rijd ik alweer 4 jaar met deze auto. Ik heb nog niet eerder zo lang met dezelfde auto gereden. Meestal na 2 jaar begonnen de grotere problemen of raakte ik uitgekeken op het model en ging hij weg. Deze niet, nog steeds kijk ik even om bij het sluiten van de portieren en word ik blij als ik weer ermee op pad ga.
Hij doet het nog erg goed en is hard op weg naar de 400.000. En dat is maar goed ook: een nieuw huis in aanbouw zorgt ervoor dat ik spaarzaam met mijn budget moet omgaan. Een nieuwe auto kopen heeft dus even geen prioriteit. Los daarvan ben ik nog steeds erg tevreden en doet de auto wat hij moet doen. Geen directe reden dus om naar een opvolger te willen kijken en is er iets stuk, dan repareer ik het.
Na de vakantie in Italië is er een nieuwe, correcte aircocompressor gemonteerd. De warme nazomerdagen heerlijk koel doorgebracht, ik was er inmiddels aan gewend om in een warme auto rond te rijden. Het was dus de eerste dagen weer behoorlijk wennen om ijskoude lucht te voelen :-)
De Pioneer radio die ik eerder monteerde kreeg wat kuren en is door mezelf vervangen door een op Android gebaseerde autoradio. Dat is erg leuk: het werkt precies als een tablet, dus alle apps van de Play Store zijn beschikbaar om te downloaden. Ik draai er Spotify, Tune In Radio voor muziek en radio en Waze en Sygic voor de navigatie. Werkt prima en op de manier waarop ik het heb ingesteld is Carplay eigenlijk overbodig geworden - ook al zit het er wel op. Vooral met Spotify vind ik het fijn dat ik de 'complete' versie kan gebruiken, zodat ik makkelijker liedjes kan zoeken die ik wil beluisteren. Ik doe ook veel commando's met spraak.
Laatst bij 372.000km de auto gebracht voor een grote beurt, waarbij alle filters zijn vervangen + olie ververst. Kreeg van de dealer nog een compliment over de keurige staat van onderhoud :-) Die steek ik lekker in mijn zak.
De volgende update is wat mij betreft als de auto 400.000 erop heeft zitten! :-)
400000!
- 400.443 km
Het is gelukt! Dankzij de coronacrisis reed ik de laatste maanden aanzienlijk minder dan gebruikelijk, maar dat zorgde ervoor dat ik de 400.000 kilometer kon halen in Italië! Op zondag 26 juli omstreeks 17.30 op A11 nabij Lucca-Pisa was het zover: de Croma reed de 400.000 kilometer.
Eerlijk is eerlijk: de laatste 30.000km om er te komen zijn niet zonder slag of stoot gegaan. De ouderdom begint zich langzamerhand steeds duidelijker te openbaren:
Bij 389.000km begon de stuurbekrachtiging kuren te krijgen. Dit bleek door de bekabeling te komen, bekende Croma-kwaal zo blijkt. De aansluitingen corroderen en daardoor maakt de kabel naar de pomp slecht contact, waardoor hij willekeurig begint te haperen/uitvallen. Ik kan je zeggen dat het flink schrikken is als je een scherpe bocht neemt en hij ineens zwaar wordt. Kosten: €89,- inc. diagnose en vervanging van de kabel.
Het rubber van de schakelaar van de achterklep was doorgesleten en gescheurd. Tijdens het rijden in de regen is er veel water in terecht gekomen. Gevolg: hij haperde vaker met openen. Om dit op te lossen heb ik de complete unit vervangen en dat betekende dat ik deze ook opnieuw moest spuiten in de carrosseriekleur. Heb het uiteindelijk zelf gespoten met de spuitbus. Het is zeker niet het resultaat van een professionele spuiter, maar het is uiteindelijk zeker niet verkeerd uitgevallen. Trots op mezelf :-)
Verder heb ik een aantal sierlijsten op de achterdeuren ivm roest vervangen. Het was nog een hele toer om ze te vinden: tov de 2005-versie van de Croma, zijn ze bij de 2008-restyling voorzien hoogglanslak. Ik vond ze uiteindelijk op Ebay voor een leuke prijs in perfecte staat! :-) Zelf gemonteerd en voor €50,- was ik geholpen.
Bij 397.000km: exact één week voordat we op vakantie gaan hoor ik als ik 's avonds naar huis ga bij accelereren een hard blaasgeluid...Het zal toch niet de turbo zijn die de geest geeft...de volgende dag doe ik de motorkap open en zie meteen het euvel: de bovenste turboslang is gescheurd. De scheur was nog klein genoeg om met duct-tape en heel veel tie-ribs tijdelijk te tappen, maar in principe stond de Croma stil en reed ik er zo min mogelijk mee.
Omdat het ivm vakantie haast had om te repareren, heb ik dit bij de officiële dealer laten doen, waardoor het ipv €40,- gelijk €300,- kost. Het geld zit hem dan vooral in de dure onderdelenprijs. Het was kantje boord: op de dag van vertrek kon ik 's ochtends terecht, waarna we na reparatie gelijk naar Italië zijn vertrokken. Het verschil is duidelijk: hij trekt een stuk feller op! De laatste tijd vond ik hem bij bepaalde toerentallen waar hij door zou moeten pakken een beetje tam. De oorzaak is gevonden en opgelost!
Verder een klein ongemak: de zonneklep aan de bestuurderszijde was lam geworden. Op een Italiaanse sloop - welk overigens een indrukwekkende happening is: je komt binnen en je wordt omgeven door velgen en wieldoppen die netjes gerangschikt staan op merk/model. En geen nood: de Croma heeft het erg goed gedaan in Italië, dus de kans dat ze een onderdeel op voorraad hebben is erg groot. Voor €15,- was ik geholpen. Ik heb hem zelf verstevigd, zodat hij voorlopig niet kapot gaat en moest hem even grondig reinigen. Dikke prima!
In Turijn ben ik het deksel van de linker koplampsproeier kwijtgeraakt, losgetrild waarschijnlijk. Nu zit er een gat in de bumper. Ik heb bij Tuynder - de no.1 voor originele Fiat/Alfa/Lancia onderdelen voor particulieren/bedrijven - een nieuw deksel besteld, welke ik na de vakantie ga verven en monteren. Kosten: €20,-
Ik schrijf dit vanaf mijn vakantieadres in Italië. Ik klop het af, maar de auto doet het na deze ingrepen weer erg goed. Eerlijk is eerlijk: in het rijden en functioneren merk je helemaal niet dat er 400.000 op staat. Het is nog steeds een heerlijke cruiser en tijdens de heenreis, waarbij we de Grote Sint Bernardpas in Zwitserland hebben gereden bewijst hij ook nog eens te beschikken over behoorlijk wat pit. De 1.9 Multijet 16v is niet kapot te krijgen!
Gezien de lage restwaarde rijd ik hem op. Om dit kracht bij te zetten en de verleiding te onderdrukken een nieuwe, moderne auto te kopen, heb ik haar verwend met een aantal leuke upgrades:
- Op 12 augustus komen er originele 18 inch Croma MK2 velgen onder die ik van Marktplaats heb gehaald van een oud-Croma rijder.
- Ik heb een achteruitrijcamera gemonteerd. Dit is een fijne toevoeging op de parkeersensoren. Soms gaan ze af, maar je hebt geen idee waarom. Nu kan ik zien wat de sensoren af laat gaan. Mijn oude, trouwe Fresnel's lens die ik al vanaf mijn eerste Marea op mijn achterruit heb is hierdoor eigenlijk overbodig geworden.
- De 12v aansluiting voorin heb ik vervangen door een dubbele USB-aansluiting, welke ik heb aangesloten op de radio. Als ik een USB stick aansluit, communiceert hij rechtstreeks met de radio. Als ik mijn telefoon aansluit, dan laadt hij hem op en schakelt hij Apple Carplay in.
Ik heb een video gemaakt over hoe ik het heb aangesloten, dit zou gedaan kunnen worden in principe bij elke auto: https://www.youtube.com/watch?v=xGVPcSr15SU
Ga ik nu voor de 500.000? Lastig te zeggen...ik ga proberen om er zo lang mogelijk mee te rijden, maar het overgrote deel van de technische onderdelen, zoals automaat, turbo, schokdempers, aandrijfassen etc. zijn nog origineel. De kans is reeël dat ze tussen nu de 500.000 de geest geven en dat zijn dure reparaties. Aan de andere kant ben ik nu zover gekomen en ben ik ook wel weer zo competitief om de uitdaging aan te gaan en er daadwerkelijk nog eens 100.000 erbij op te tellen.
Zal het lukken? De tijd zal het leren :-)
Wordt vervolgd...
Ingeruild!
- 403.880 km
Tja......riep ik in de vorige review kort geleden dat ik de uitdaging aanging om naar de 500.000 door te rijden met de Croma, heb ik hem afgelopen vrijdag alsnog ingeruild.
Tijdens de vakantie keerde het probleem met de stuurbekrachtiging terug, om vervolgens net zo mysterieus weer te verdwijnen. Dit in combinatie met het merkbaar steeds meer slijtende onderstel en hoorbare bijgeluiden in de aandrijving en de toch ook sterker wordende vernieuwingsdrang, toch maar besloten om mij bij terugkomst te oriënteren op een opvolger.
De keuze is gevallen op een prachtige gebruikte donkerblauwe Fiat Tipo SW 1.6 Multijet DCT met alles erop en eraan en de maagdelijke stand van 66.000km en 2,5 jaar oud. Aanstaande zaterdag haal ik deze op bij Fiat dealer Autopalace Zwolle-Marslanden.
Wat betreft de Croma: niets anders dan lof. Ook deze vakantie heeft ze het weer voor elkaar gekregen. De oude dame heeft mij overal veilig en comfortabel gebracht voor werk én privé. Nooit heeft deze me laten staan door grote technische problemen. Het is tot op het laatst starten/lopen. Ondanks de kilometerstand, loopt de motor nog als een klok! De enige twee keren dat ik geen kant op kon was een halfjaar na aanschaf toen de accu leeg was en recentelijk in oktober nog met een lekke band. That's it!
Een zeer ondergewaardeerde en onderschatte auto. Werden ze nog geproduceerd, dan had ik deze zeker nogmaals besteld!
Ik zal met heel veel voldoening en tevredenheid terugkijken op mijn tijd als Croma-rijder. Ik heb er praktisch zo goed als heel Europa mee doorkruist. Het hoogtepunt is een grote reis door Oost-Europa tijdens het eerste jaar dat ik hem had (2017). In 2018 volgde een grote reis van Noord naar Zuid-Italië en terug. Alles ging met het grootste gemak en geen weg of situatie was hem te gek. Ik zal vooral het weelderige interieur met de lekkere grote stoelen en de gechipte 1.9 MultiJet missen, al heb ik zeker geen spijt dat ik voor de Tipo ga. Sterker nog, daar heb ik al leuke plannetjes voor :-)
Vanaf zaterdag begint het avontuur met de Tipo. Een auto die ik helemaal niet ken, in tegenstelling tot de Croma die ik kende uit ervaringen van mijn vader en waar ik een groot deel van mijn pubertijd in heb doorgebracht.
Ook van de Tipo zal ik weer een review maken en bijhouden.
Voor wat betreft de Croma: Addio e buon viaggio signora Croma!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.