Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Corporate Premium (2007)

autoreview

Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Corporate Premium (2007)

Signalement

UitvoeringCroma 1.9 Multijet 16v 150 Corporate Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is een introductie van de vandaag aan mij afgeleverde Croma.
Voorzien van alle luxe en bijna alle opties, eigenlijk teveel op om te noemen!
Zeer comfotabel en stil.
Geen sportieve inborst, maar een bocht op een klaverblad kun je toch redelijk vlot nemen. Dit ondanks dat de stoelen weinig steun geven en vrij zacht zijn uitgevallen.
Ruimte te over in deze wagen (daarom hebben we er uiteindelijk ook voor gekozen).
Wat verbruik betreft is er nog weinig te melden, bij 120 km/uur volgens de computer 6,6 ltr/100 km. Uiteraard kom ik hier bij een latere update op terug.
Waar je wel even op moet studeren zijn de legio opties van het connect systeem.
In feite al weer achterhaald in zijn gebruiksmogelijkheden en gemak.
Maar geen autofabrikant die de computertechniek kan bijbenen als je het mij vraagt.

Gezien de -ahum- jonge leeftijd heb ik betrouwbaarheid een gemiddeld cijfer gegeven, daar er
nog niets zinnigs over te melden is.....

update 19-5-2007

Km stand 5000.
De auto bevalt nog steeds uitstekend,ondertussen gewend aan de bediening van het connect syteem. Hoewel het aanvragen van het connect+ abonnement nog al wat voeten in aarde had. De Croma laat zich onverwacht toch behoorlijk sportief rijden, hoewel je hiertoe niet wordt uitgenodigd door de soepele automaat, deze voel je overigens amper doorschakelen, uitgezonderd van de 1e naar de 2e versnelling. Wel heb ik nogal eens de neiging om bij 110 km/uur de bak handmatig in de 6e versnelling te zetten. Dit omdat deze dan nog in de 5e blijft hangen,ondanks dat er dan inmiddels meer dan 2000 rpm worden gemaakt door het blok.
In koude toestand laat deze motor zich nog behoorlijk horen, iets wat vervaagd zodra de ideale bedrijfstemperatuur is bereikt. Overigens is in de auto amper hoorbaar dat er een diesel in het vooronder ligt. Met een rustige rijstijl dan uiteindelijk toch iets aan het verbruik kunnen doen, nu ligt dit op 1 liter per 15 afgelegde kilometers.
Wel een eigenaardigheidje over de tankinhoud vd Croma.......er zouden 63 liters in moeten passen,maar ik heb er nog nooit meer in gekregen dan 49 liter. Dit terwijl de computer aangaf dat er dringend getankt diende te worden!
De autonomie wordt niet meer exact aangegeven zodra deze onder de 50 kilometer komt te liggen. Dit zou inhouden een 2 a 3 liter resterende in de tank.
Een ieder die mee heeft gerekend komt dan hooguit op een inhoud van 55 liter.
Maar goed, gewoon tanken als het lampje gaat branden is wel zo veilig, we zullen het lot maar niet gaan tarten!

PROBLEMEN

Uiteraard nog niets, of het zou moeten zijn dat de richtingaanwijzers niet -zoals aangegeven in het instructieboekje- knipperen bij ver en ontgrendelen van de deuren.
Wellicht dat de dealer dit in dient te stellen?
Overigens wel een manko bij de aflevering was dat het boekje voor het connect systeem niet in de wagen aanwezig was.
Geloof me, zonder is er geen uitkomen aan (de eerste dag dan toch).
Ik hoop dat ik in een volgende update weinig in te vullen heb ik het veld ’problemen’.
Jullie worden op de hoogte gehouden.


Update 19-5-2007
5000 km,
Niets, zoals verwacht, hoewel......tot nu toe 2 maal bij het starten een hoop ’sneeuw’ op de display van het connect systeem mogen begroeten.
Deze sneeuw verdwijnt dan ook weer als de bekende....voor de zon zodra je het systeem even uit en weer terug aan zet....we houden het in de gaten.

Update 08-08-2007
9700 km,

Afgelopen week onaangenaam verrast!
In de display verscheen de melding dat ik het oliepeil diende te controleren, een JTD die olie verbruikt? Dat zou dan de eerste zijn in mijn 10 jaar ervaring met deze blokken.
De volgende ochtend toch maar even gepeild, niets aan de hand.
Het lampje is ook niet meer aan gegaan, Italiaanse elektronica??

Ook mijn vrouw wist me kortgeleden te laten schrikken.
Mevrouw wilde tanken (dat is nogal eens nodig!)en zij kreeg het klepje niet open.
Dus maar even via de kofferbak en het touwtje het klepje geopend.
Ook dit euvel heeft zich niet meer voor gedaan.


Update 30-08-07
10780 km.

Gisteren de Croma afgegeven bij de dealer omdat in verband met het sporadisch oplichtende olielampje. Bleek er TOCH 1,5 liter olie bijgevuld te moeten worden.Op mijn vraag waarom het lampje dan niet altijd brandde kon men helaas geen antwoord geven.
Dus toch een probleempje...hoewel men dit verbruik acceptabel vind.
Dit verbruik gaan we dus maar eens wat scherper in de gaten houden.Daarnaast is nieuwe software ingelezen, helaas geen update voor de versnellingsbak, die naar mijn idee best mag doorschakelen bij 110 km/uur naar het 6e verzet.
Dit doe ik nu nogal eens handmatig, en dat accepteert de bak zonder morren(als je te vroeg door wenst te schakelen, klinkt er een signaal en blijft de bak in zijn ingestelde versnelling staan).
Na 10 jaar JTD te hebben gereden hebben we er nu dus toch eentje getroffen die wat olie verbruikt....

Wordt vervolgd.....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.