Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Business Connect (2005)

autoreview

Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 150 Business Connect (2005)

Signalement

UitvoeringCroma 1.9 Multijet 16v 150 Business Connect
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf213.765 km
KM-stand laatst335.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste drie maanden...

  • 226.688 km

Dit is de eerste review die ik voor mijn Fiat Croma schrijf. Ik kocht auto in Mei 2014 met 213.765km op de teller, ter vervanging van mijn Fiat Marea Weekend JTD130. Inmiddels zijn we drie maanden verder en heb ik ongeveer 15.000km ermee afgelegd. Op het moment van schrijven, bevind ik mij op vakantie in Italië.

De Marea begon, na twee jaar trouwe dienst en 100.000km erbij op de teller, wat problemen te vertonen bij de koppeling/versnellingsbak. Daarbij was bij de APK geconstateerd dat de uitlaat begon te lekken en het onvoorspelbaar zou zijn wanneer deze zo zou doorscheuren, dat het APK-afkeur zou zijn. Ik had de mogelijkheid om de auto te repareren, maar ik wilde na vier jaar Marea - ik heb hiervoor twee jaar een 2.4 TD gereden - iets anders. Zo ontstond het idee om rond te kijken naar een ander type Fiat. Het moest een moderner type en een diesel zijn, het liefst van vergelijkbaar vermogen.

Ik had twee opties: de Fiat Stilo Multiwagon of de Fiat Croma. De Fiat Stilo zou praktisch gezien voor mijn werk een betere keus zijn geweest, aangezien deze een echte stationwagon is. Helaas ziet een Stilo er, naar mijn mening, erg suf uit als je deze tegen een Marea afzet. Bovendien spraken de ronde, bolle vormen van de Croma mij erg aan.

Ik ging enkele Croma's proefrijden met de 1.9 MultiJet 16v 150pk krachtbron. Dit is kostentechnisch de fijnste van het trio diesels welke op dit model verkrijgbaar zijn. Een 2.4 is duur in wegenbelasting en is bovendien, mede door het gewicht en de automaatbak, relatief onzuinig. De 120pk 1.9 is zeer zuinig, maar mist in de tussensprints toch wat kracht. Dan blijft de 150pk 16v MultiJet over.

De eerste Croma die ik ging proefrijden had problemen met het vermogen en ik hoorde een 'klunk' in de versnellingsbak. Deze viel dus al af.
De tweede was een automaat, deze reed perfect, maar bij nadere inspectie, ontdekte ik dat dit een schadeauto was. Bovendien misten de boekjes, reservesleutels, navigatie-CDs en codekaarten.

Ik stond op het punt de jacht tijdelijk te staken, toen ik deze zilveren Croma vond. Hij stond particulier te koop en in de uitvoering zoals ik hem wilde hebben. Ik maakte een proefrit ermee en was verkocht. Hij reed zoals hij hoort en er was een onderhoudshistorie. Bovendien waren alle sleutels, codes, CDs en boekjes aanwezig. Ik ging tot aanschaf over en verkocht mijn Marea aan een vriend van me.

De Croma is een heerlijk ruime en vooral comfortabele auto. De afwerking is van zeer hoge kwaliteit en je kunt er erg veel in kwijt. Het enige nadeel is de hoge tildrempel bij de laadruimte, maar daar leer je uiteindelijk mee te leven.
De stoelen zitten erg zacht en comfortabel, maar mogen meer zijdelingse steun bieden. In scherpere bochten schuif je namelijk van de stoel af.

De auto heeft veel opties aan boord. Zo zitten er o.a. cruise control en parkeersensoren op en is deze Croma met het regen/lichtpakket uitgevoerd. Dit pakket omvat een regen- en lichtsensor en een automatisch dimmende binnenspiegel. Vooral deze laatste werkt erg fijn. De regensensor werkt het minst van de drie. Deze schiet de ruitenwissers snel in de snelste stand. Het komt ook voor dat er geen regen is en dat hij begint te wissen...

Verder heeft hij een dual zone climate control en de Connect Nav+: het audio-telematicasysteem van Fiat dat standaard vanaf de Business Connect uitvoering werd geleverd. Er zat oude firmware op, waardoor ik nog rondreed met oude kaarten. Als ik de nieuwe kaarten wilde gebruiken, moest de firmware eerst worden geupdate. Dit deed ik, met een beetje hulp van het internet, zelf. Nu zit de nieuwste firmware voor de Connect Nav+ erop en deze werkt fijn. De eerste dagen moest deze zich merkbaar nog calibreren, hij werkte daardoor langzaam. De navigator werkt redelijk. Hij is soms inaccuraat met huisnummers, waardoor hij je soms naar de andere kant van de straat stuurt tov waar je eigenlijk moet zijn. Bovendien is hij langzaam met het invoeren van destinaties vanwege het feit dat alle data vanaf CD wordt gelezen.

Het rijden met de Croma is erg fijn. De combinatie 1.9 16v MultiJet met de handgeschakelde zesbak werkt subliem. Je hebt nooit het gevoel dat je vermogen te kort komt. Dit gebeurt allemaal in uiterste stilte, alleen bij koude motor hoor je een rauwe dieselbrom, maar dit verdwijnt eenmaal warm gereden. Bovendien kun je hem erg zuinig op de cruise control rijden. Ik rijd er gemiddeld 1:16/1:17 mee, bij een snelheid van 120/130km.

Ondanks het logge gewicht van 1505kg, laat de Croma zich verrassend direct sturen! Het is lang niet zo strak als dat het bij de Marea was, maar toch kun je er nog lekker mee sturen. Kuilen en gaten worden goed geabsorbeerd, zonder ten koste te gaan van het rijcomfort en de wegligging.

PROBLEMEN

Helaas heb ik wel problemen gehad met de auto in deze drie maanden. Mede door laksheid in het onderhoud door een van de vorige eigenaren, maar uiteraard ook door het intensieve gebruik van mijn kant. Op chronologische volgorde zijn de volgende problemen/reparaties verholpen:

- Waterlekkage passagierszijde door verstopte waterafvoer.
- Remblokken- en schijven voor. Ze waren scheef getrokken door oververhitting.
- Uitvallende stuurbekrachtiging door slechte stekkerverbinding. Dit is grondig schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd.
- Kapotte deurklink binnenkant bestuurderszijde. Dit is een typische Croma-kwaal. De deurklink is plastic troep en gaat kapot door de spanning die de veer aan de binnenzijde erop zet bij het openen van de deur. Die veer schuurt door het plastic heen tot het punt dat deze afbreekt.
- Doorgebrande stekker 3e injector, dit probleem manifesteerde zich enkele dagen geleden terwijl ik met 140km/h op de Duitse Autobahn reed. De auto schoot in de noodloop en de motor begon te schudden en te trillen. Gelukkig was het met het solderen van een nieuwe stekker opgelost.

Al met al een stroom aan verschillende problemen die je niet verwacht of met enige zorgvuldigheid kunt voorkomen. Ik realiseer me wel dat ik een auto van negen jaar oud in mijn bezit heb en dat ik er veel mee rijd en dat het leidt tot meer onderhoud.
Ik hoop er in ieder geval nog een lange tijd veel plezier van te hebben!

Engeland

  • 235.699 km

Daar ben ik dan met een nieuwe review van de Croma. Ik ben net teruggekeerd van een maand werken in Engeland en de auto is met mij mee geweest, want er moesten veel spullen mee.

Vrij weinig te melden. De auto heeft zich over het algemeen goed gehouden. Wel is het probleem van de uitvallende stuurbekrachtiging teruggekeerd. Hij valt vaak uit bij het starten, maar slaat snel weer aan zodra ermee wordt gereden of aan het stuur wordt getrokken. Echter gebeurt dit soms ook tijdens het rijden. Dan valt hij even uit en snel daarna slaat hij weer aan. Best eng als je dat niet verwacht!

Aanstaande dinsdag krijgt de auto een grote beurt bij mijn FIAT-specialist, waarbij o.a. de nieuwe distributieriem met span- en looprollen en waterpomp worden gemonteerd en alle filters en vloeistoffen worden vervangen. Ik zal dan ook meteen het probleem van de stuurbekrachtiging aankaarten. Het reservoir zit op een nare plek, dus kan niet goed beoordelen of er misschien te weinig olie in zit.

Verder niets bijzonders te melden. Hij rijdt nog steeds heel fijn en is bijzonder comfortabel op de lange ritten. Bovendien heb ik in GB enkele heuvelachtige wegen bereden, maar je wordt zo naar boven getild met de 150pk sterkte MultiJet. Ik heb geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam.

Nieuwe update!

  • 253.910 km

Daar zijn we weer....inmiddels ruim 18.000km verder sinds de laatste review!

De Croma rijdt ook in 2015 nog steeds naar behoren! Lange ritten met deze auto zijn nog steeds een groot feest, met een mooi gemiddeld verbruik van 1:15/1:16! Een zeer nette waarde voor een auto van 1500 kilo!

De grote onderhoudsbeurt eind september heeft enorm geholpen. De auto rijdt veel prettiger en voelt goed aan. In december is hij in één keer door de APK gerold. Wel een beetje jammer dat de dynamo het twee dagen voor de keuring begaf, waardoor de rekening duurder uitviel dan de bedoeling was.

Wat is er verder aan gebeurd in de tussentijd:

- Nieuwe dynamo: de dynamo is een typische kwaal bij deze auto's. Ik liet de auto afslepen naar mijn garage en deze monteerde een ruildynamo twv. 350,-. De auto start sindsdien weer perfect en dit, in combinatie met een nieuwe, zwaardere accu, heeft in één klap alle problemen met de stuurbekrachtiging opgelost.

- Nieuwe stabilisatorstangrubbers en verbindingsstangen: met koud en vochtig weer bemerkte ik luid gekraak en gesteun als ik over drempels reed. Dit bleken uitgedroogde rubbers van de stabilisatorstang. Bovendien was één van de reactiestangen die de rest van de ophanging verbinden met de stabilisator kapot. Meteen heb ik ze allebei laten vervangen + de rubbers en nu is alles weer heerlijk stil en bovendien stuurt de auto weer veel strakker!

2015 is het jaar dat ik hopelijk de 300.000 mag aantikken met deze fijne bolide. Er staan weer mooie trips naar o.a. het buitenland gepland en beroepsmatig ben ik ook weer veel onderweg, dus er zullen weer veel kilometers op de teller worden opgeteld.

Au! Versnellingsbak kapot...

  • 266.481 km

...deze zag ik helaas niet aankomen! Gedurende de meivakantie een trip van ruim 2800km naar Italië gemaakt zonder een centje pijn. Gisterochtend ben ik nog geen halve kilometer van huis, toen ik ineens opgeschrikt werd door een schurend en ratelend geluid in mijn 5 bij een snelheid van 90km/h, waarbij de pook hevig liep te schudden. Bovendien was er een jankend geluid waar te nemen bij accelereren vanuit stilstand en ging de auto maar moeilijk in de 2e versnelling en kreeg ik hem moeilijk in zijn vrij vanuit zijn achteruit.

Meteen doorgereden naar mijn vaste garage voor diagnose. Hier kwam, na een kort proefritje, eigenlijk al snel uit dat de versnellingsbak aan zijn einde is en moet worden gereviseerd. Een DUUR grapje vrees ik! Op het moment van schrijven wacht ik nog op een prijsopgave voor deze reparatie....

....en we rijden weer!

  • 268.362 km

Jazeker! Na een maand stil te hebben gestaan, rijdt hij weer! Het was nogal gedoe om een goede, betaalbare versnellingsbak te vinden. Uiteindelijk voor een gerevisioneerd exemplaar gegaan á EU.2800,- inclusief arbeid en BTW. Hierbij zijn uiteraard meteen de koppeling + vliegwiel en achterste krukaskeering vervangen. Echter, deze laatste blijkt uitgerekend bij mijn auto defectief vanuit de fabriek te zijn, waardoor er olie lekt en de boel weer uit elkaar zal moeten. Lang leve garantie...!

Afgezien van dit vervelende ongemak, rijdt het wel weer uitstekend! Het voelt net alsof ik met een nieuwe auto uit de showroom rijd. Zo soepel en zo stil. Dit effect werd erg versterkt door het feit dat ik een maand in een leenauto in de vorm van een Fiat Seicento heb gereden. :-)

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik in één jaar tijd meer kosten heb gemaakt dan de bedoeling was aan de Croma, dan aan de Marea. Als het onderdeel eenmaal vervangen is, dan doet de auto het ook fantastisch, maar je bent wel vaak serieus aan de beurt als er iets kapot gaat.

Bij mij helaas iets te vaak en te snel achter elkaar. Ik denk dat mijn auto op een blauwe maandag van de band is gerold. Je kunt het nog niet zo gek bedenken of ik heb het laten vervangen.
Het positieve ervan: ik weet wel zeker dat de auto weer een hele tijd mee gaat. Met de kosten die ik heb gemaakt, koop ik zeker een nieuwe auto, maar weet ik alleen niet wat ik eraan heb en wat eraan zit te komen, wat ik dan nu wel heb met deze auto.

De beste optie is dus m.i: lekker doorrijden en oprijden tot het niet meer kan. Er zit nu zoveel geld aan nieuwe onderdelen in, dat het kopen van een andere auto er voorlopig even niet in zit. Ik meld me weer met de volgende update!

Nieuwe update!

  • 274.691 km

Ha! Daar ben ik weer met een nieuwe update!

Inmiddels weer een kleine 6000km afgelegd sinds de laatste review. Dit is natuurlijk weer in alle comfort gebeurd. De lekkende krukaskeering is uiteindelijk onder garantie vervangen door een origineel onderdeel van FIAT (Er zat eerst imitatie op, bleek).

Wij hebben heerlijk weer gehad deze zomer in Nederland en dat was een prima aanleiding om lekker te knutselen aan de auto. Ik heb vooral tijd besteed aan het vervangen van missende en beschadigde onderdelen/schakelaars in het interieur. Ook heb ik verschillende kleine onderdelen meegenomen voor het exterieur, zoals een nette portiersierlijst e.d.

Via Onderdelenlijn kwam ik een autodemontagebedrijf tegen met een Croma met hetzelfde grijze interieur als die van mij. Ik ben er naartoe gereden en heb verschillende bruikbare onderdelen van zowel interieur als exterieur gedemonteerd, schoongemaakt en op die van mij gemonteerd. Ziet er gelijk een stuk netter uit en verraadt de kilometerstand niet! :-)

Verder heb ik ook weer wat onderhoud gepleegd, in de vorm van nieuwe filters en nieuwe Bosch Aerotwin Plus ruitenwisserbladen voor komend regenseizoen. Verder heb ik nieuwe achterveren laten monteren, daar er eentje was gebroken door het gewicht van de spullen die ik meeneem en een nieuwe draagarm achter, waarop de barcode met 'Ricambi Originali Fiat' je tegemoet glimt als je onder de auto kijkt :-)
Verder heb de MAP-sensor losgehaald van het inlaatspruitstuk en goed schoongemaakt met remmenreiniger. Het kleine onderdeel zat helemaal verstopt onder de roetaanslag en dat zorgde ervoor dat de motor onder de 2000 toeren even nodig had om op te pakken. Het rijdt allemaal wat soepeler nu!

Al met al ben ik weer erg tevreden en rijd ik weer met veel plezier in de auto. Ik ga nu lekker naar de 300.000km toe en wat mij betreft blijf ik lekker doorrijden met deze auto.

Tot de volgende update!

300.000!

  • 300.885 km

Het was weer tijd voor een nieuwe update. De laatste is alweer maanden terug, dus hier zijn we weer!

We beginnen met een mijlpaal: het behalen van de 300.000! :-) Hij heeft van mij het predikaat 'net ingereden' gekregen. Het rijdt allemaal nog steeds heerlijk en ik geniet er nog erg van. De auto rijdt probleemloos. Vanaf nu wordt het voor mij een sport om zo lang mogelijk door te rijden. Eerlijk gezegd twijfel ik niet aan de techniek van de FIAT en zeker niet met de nieuwe onderdelen die er afgelopen tijd op zijn gekomen.

Wat is eraan gebeurd sinds de laatste update?

281430: nieuwe remblokken voor- en achter + remslang voor
Olie ververst + nieuw oliefilter
285843: thermostaat vervangen
288169: nieuwe voorveren + nieuwe APK

Tevens van de week een nieuw voorruit laten plaatsen, ik heb alleen het eigen risico van 75,- hoeven betalen.

Binnenkort is het eigenlijk alweer tijd voor een beurt, waarbij ik de filters zal laten vervangen.

Ondertussen de auto voorbereiden op het zomerseizoen. Ik heb dit najaar een set originele 18 inch velgen voor een zacht prijsje gekocht. Ik moet ze wel opknappen en voorzien van nieuwe banden, maar dan staat de dame wel weer op mooie nieuwe schoenen.

Twee jaar Croma!

  • 312.143 km

Het is vandaag precies twee jaar geleden dat ik mijn Fiat Croma Multijet 16v afhaalde. Ik vond het wel even leuk om erbij stil te staan en kort de tussenstand op te maken.

Ik kocht de auto in 2014 met 213.765km op de teller, vandaag in 2016 zijn het er 312.143km. Helaas nét geen 100.000km afgelegd in twee jaar tijd (98.378 om precies te zijn :-))!

De ervaringen ermee zijn wisselend. De Croma heeft een periode gekend, waarbij het ene probleem werd afgelost door het andere probleem. Het dieptepunt wat mij betreft was het stuklopen van de versnellingsbak een jaar geleden...

Sinds deze dure kostenpost, gaat het heel goed. Ik heb alleen het noodzakelijke onderhoud eraan hoeven laten uitvoeren. Het lijkt wel alsof hij juist betrouwbaarder wordt bij hogere kilometerstanden. Eind april nog een kleine beurt uit laten voeren en gelijk daarna voor een midweek naar Italië ermee geweest. Dit zonder problemen en zeer comfortabel.

Ik ben nog niet uitgekeken op de Croma en er kan wat mij betreft zo weer 100.000km erbij als het gaat, zoals het nu gaat. Om deze reden krijgt de auto weer zijn vierde ster terug op het onderdeel 'Betrouwbaarheid'.

Still going strong!

  • 317.260 km

Recent de Croma weggebracht voor het plaatsen van nieuwe achterremblokken + schijven en een nieuwe hoofdremcilinder. Ook de remlichtschakelaar is hierbij vervangen ivm hangende remlichten.

Ik merkte op dat de remmen kruislings sneller sleten. Meermalen de remmen ontlucht, maar het probleem bleef en dus is de hoofdremcilinder bij de laatste remwissel vervangen. Met succes: de auto rolt lekkerder weg en hierdoor lijkt het wel alsof de auto veel feller accelereert, omdat deze niet meer wordt tegengehouden.

Verder niets te melden. De auto doet het nog steeds voortreffelijk en mede hierdoor is mijn vertrouwen in dit exemplaar helemaal terug. Het is de bedoeling om er nog minimaal anderhalf- tot twee jaar mee rond te rijden en daarna zien we het wel. Wellicht een Croma van de laatste serie met automaat of een jong gebruikte Fiat Tipo SW lijkt mij wel wat. De toekomst zal het uitwijzen, ondertussen vrolijk verder dieselen in de grote reus! In augustus drie weken op pad in Italië en dan mag hij zich weer uitleven op de wegen die we tegen gaan komen!

Vacanza!

  • 323.400 km

De vakantie staat voor de deur! Aanstaande maandag (1 augustus) op weg naar Italië, alwaar ik 2,5 week zal verblijven op verschillende plaatsen. De reis begint in Milaan, naar het Lago d'Iseo, van daaruit naar Toscane tussen Florence en Siena in. Van daaruit naar Rome en daarna terug naar Milaan om vervolgens weer huiswaarts te keren.

Ter voorbereiding hiervan zijn de remblokken vervangen en zijn de voorwielen opnieuw gebalanceerd. Ik ga de vakantie met zeer veel zin tegemoet. Laat de vele kilometers maar komen!

Turbo kapot...

  • 332.400 km

En toen ging de turbo kapot....tijdens het invoegen een hik, alsof je tegen wordt gehouden en het geluid gelijkend van de sirene van een brandweerauto tijdens het accelereren.

Wegenwacht gebeld en onder begeleiding van hun, voorzichtig naar mijn vaste garage in Lelystad gereden. Deze hoefde niet eens te rijden om de diagnose te stellen. Juist. Turbo kapot!

Geschatte reparatiekosten zijn geraamd op mínimaal 1000,- euro! Vrijdag volgt de definitieve offerte.

Hoewel ik dol ben op deze auto, valt er toch zware twijfel op mijn schouder. Wie deze review heeft gelezen, weet hoeveel geld ik in dit exemplaat heb gestoken, waarbij de revisie van de versnellingsbak het toppunt was. Dit is meteen het punt van twijfel: er is zoveel geld in geinvesteerd, dat ik hoogstwaarschijnlijk geen Croma ga vinden in dezelfde staat van onderhoud, maar aan de andere kant wil ik ook niet constant gespannen achter het stuur zitten met de gedachte dat er iets stuk kan gaan. Hmm, wat te doen? Even de offerte a.s. vrijdag afwachten en rustig erover gaan nadenken van het weekend...

UPDATE: Inmiddels een offerte ontvangen, de turbo wordt voor 975,- inclusief arbeidsuren ontvangen. Valt me alleszins nog mee, ik had het duurder verwacht. Nu maar even wachten tot dinsdag. Dan is de auto naar verwachting weer klaar voor gebruik!

Afscheid..

  • 333.056 km

Ik neem morgenochtend afscheid van de Croma. Van de week heb ik deze weer opgehaald met een nieuwe turbo. Dat rijdt en klinkt natuurlijk weer fantastisch, maar toch blijf ik het gevoel hebben dat het niet het laatste euvel zal zijn. Ik heb nooit volledig kunnen genieten van de rijbeleving met de Croma, omdat ik toch met een soort spanning achter het stuur zat tot het volgende euvel en met dat in het achterhoofd, toch maar besloten om de Croma van de hand te doen.

Het lot wilde dat ik een prachtige Croma 1.9 16v Automaat uit 2008 (die met de nieuwe neus) tegen het lijf zou lopen. Donkerbruin parelmoerlak met bruin lederen bekleding. Ik haal deze morgen op in Drachten, paar huisnummers verder ten opzichte van waar mijn huidige Croma ooit in 2005 is geleverd. Wat een bizar toeval. De Croma gaat terug naar huis! :-)

Ik ga de auto missen, met zijn streken. Er liggen natuurlijk ook een hoop mooie herinneringen in en ik heb er in de afgelopen 2,5 jaar en bijna 120.000km toch veel mooie ritten naar verschillende plekken gereden. Mijn eerste ervaringen met links rijden heb ik erin opgedaan en ook dankbaar gebruik gemaakt van alle ruimte tijdens optredens en verhuizingen van vrienden en mezelf!

De kans is natuurlijk klein dat de auto in Nederland blijft met deze kilometerstand. Toch hoop ik dat de Croma een (zorgzame) eigenaar in Nederland zal krijgen. Hoe dan ook, deze gaat een hoop plezier beleven aan mijn oude auto met nieuwe onderdelen!

Van de nieuwe Croma zal ik uiteraard ook een review bijhouden.
Voor wat betreft de oude Croma: arrivederci!

Onverwacht nieuws...

  • 335.000 km

Tsja, je ruilt de auto in en dat is dan het einde. Je weet bij voorhand al dat deze geëxporteerd naar het buitenland zal worden en dat je deze daarom nooit meer ergens terug zult zien.

....zou je denken! Een berichtje op Facebook van iemand, waarvan de naam doet vermoeden dat deze uit het Oostblok vandaan komt. Argwanend even een kijkje genomen wie deze man is. En verdomd! Het is de nieuwe eigenaar van mijn oude Croma....met een kenteken uit Litouwen. Hij heeft mij schijnbaar via deze review gevonden en wilde mij persoonlijk bedanken voor 'a well maintained car'. Een leuk, onverwacht staartje en eigenlijk een nog beter einde van mijn houderschap van deze auto. Het geeft mij een fijn gevoel dat iemand er oprecht blij mee is en de moeite neemt om je dit te laten weten.

The end!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.