Fiat Brava 1.6 EL (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brava 1.6 EL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
ERVARINGEN
Fantastische wendbaarheid, goede remmen, overzichtelijk dashboard, komplete uitrusting, goede werking controle unit, zuinig op middellange en grote afstanden, voldoende ruime kofferruimte.
Optrekken zonder haperingen, schakelen gaat precies. In bochten voorspelbaar. Perfecte stoelen, goede zijdelingse steun en strakke afwerking.
Min punt is brede raamstijlen voorruit, en dode hoek achter, spiegels geven niet goed de breedte van de auto weer, verder is de achteruitversnelling niet gesyncroniseerd, dus 2 tellen wachten voordat je in de achter uit versnelling zet.
Standaard (Fiat)radio/cassette is te matig qua volume (15 watt)
PROBLEMEN
Controlelampje airbag is gaan branden, via Bovaggarantie is de computerunit in mijn geval kostenloos vervangen.
Rubbers van handvatten slijten/ worden poreus naar mate auto ouder wordt. Twee hiervan zijn (binnen garantie) kostenloos vervangen.
Update
- 190.000 km
Update van deze Brava:
Oct.2007: Heb de Brava nog steeds en blijkt een betrouwbare auto te zijn. Nu 190.000 km, terugkijkend op de nuvolgende onderhouds uitgave:
- Nieuwe remleidingen en slangen
- Nieuwe remschijven & blokken
- Nieuwe achterremmen
De Perilli's die sinds 2004 op de Brava zitten, voldoen uitstekend en zijn nog zeer goed! Linker voorstoel vervangen (hoogte-verstelling frame brak) door slopertje.
Roestduiveltje begint zich te vertonen bij achter portieren, waar kunstof kapjes tegen metaal wringt.
September nog mee naar Kroatië geweest, gem. verbruik bij 120 p/u 1:13,5 op stukken waar je 100 mag: 1:16, maar in de stad is de 1.6 16v een slurper. In kroatië is de Brava, de Astra van hier! Nooit zoveel Brava's gezien.
Brava wordt door mij goed onderhouden (niet overdreven precies) in november wordt hij 12 jaar. Niet eerder een auto gehad, ouder dan 12 jaar die kwalitatief nog zo goed was, en waar ik nog niet op uitgekeken ben!
Update
- 200.000 km
Enkele weken geleden de 200.000 km alweer gepasseerd, laatste APK geen bijzonderheden. Thermostaat is vervangen, dat is een kostbaar verhaal. De hele unit waar de thermostaat in zit wordt mee vervangen. De Fiat heeft concurrentie gekregen van de Batavus Electrische fiets, dus alle stadse ritjes op de fiets, daardoor minder Fiat km-ers. Besloten om de Brava maar helemaal op te rijden. Ben er nog steeds gek op, heel vreemd, nog nooit zo'n goede kwalitatieve auto gehad.
Mijn vaste garagebedrijf (Dekkers in Hengelo (OV)) liet mij zien hoe goedkoop en makelijk de achterwiswas ruitenwisserblad vervangen kan worden door het oude blad er uit te trekken en een nieuw stripje er in te plaatsen, daar had de Fiat Dealer een duurdere oplossing voor..o/. Volgend jaar zeker weer er mee naar Kroatië.. (waar de Fiat Brava als een Opel Astra bij ons is).
Voor aspirant kopers: Niks mis mee met de Fiat Brava. Onderhoudshistorie bekend? dan gerust kopen. Iets zwaardere motor is beter ivm ledig-gewicht auto
Update
- 202.687 km
Nou, APK kwam er weer aan en dan weet je wel dat de knip weer getrokken wordt. Nu hou ik de onderhoud historie goed bij, pluspunt daaruit dat je weet wat er aan komt en wat het zeker gaat kosten. (nu leg ik elke maand 50 euro opzij voor auto onderhoud, zodat het nog niet al te spannend wordt)
We leven nu op 202.687 km (16 febr.2010).
Kleine beurt + APK:
> Olie + Filter
> Distributie Set
> Multiriemen (Dynamo + Waterpomp)
> 2 Ruitenwisser bladen.
Dat was 503,= euro.
Wat zit er nog aan te komen:
> Uitlaat kompleet, bestaat uit 1 stuk v.a. katelisator circa 300,= (ligt er al 7 jaar onder)
> Accu, zit er al 6 jaar in, maar had de winter overleeft, maar wordt minder.
> Achterklep dempers (zodat hij open blijft staan) lekken, hoedenplank niet aan de klep via de koortjes, blijft hij nog wel omhoog staan, daar heb ik in Almelo (Geuzedam) een adresje voor (gebruikte).
Meevaller:
> De bandjes; de Pirellies zijn nog steeds TOP, en vallen nog ruim binnen de APK norm (na 70.000 km).
btw: Deze Brava was in Klokje Rond AW. nr. 40 van 2004.
Update
- 207.969 km
km stand: 207.969
Accu is overleden en is vervangen door een dikke vette Varta van 55 Ampere, was wat aan de prijs (137,89) incl montage en verwijdering oude. Maar dan heb je weer wat stevigs voor komende jaren.
Update
- 209.016 km
km stand: 209.016 (24 januari 2011) Volle APK met nieuwe uitlaat; 324,88 euro.
Profile Tyrecenter had een zeer voordelige aanbieding met 30% korting op een nieuwe uitlaat met een APK.
De lichtmetalen velgen beginnen wat corrosie te krijgen en had last van langzame leeglopers. Velgen zijn weer opgeschuurd en voorzien van stikstof vulling, beter voor oudere LM velgen, grotere dichtheid van stikstof moleculen.
Banden waren nog ruim toereikend en nog lang niet aan vervanging toe, de Perrelli's laten hun kwaliteiten zien.
afscheid
- 212.000 km
De Fiat gaat mij verlaten, wilde hem oprijden, maar blijft in de familie.
Mijn dochter gaat hem gebruiken voor woon-werk verkeer tussen Amersfoort en Almere.
Binnen de familie neem ik een Opel Astra 1.6 8v 3D Edition(2002) over. Hier is inmiddels een review opgestart.
Een dag later nadat mijn dochter de Fiat overnam, deed zich een slijtage gebrek voor bij de ruitenwisser aandrijf stangen onder de kunststof behuizing tussen motorkap en voorruit. De rechter ruitenwisser deed het niet meer. Beetje knullige constructie van metaal wat in kunststof ring wat uitgesleten en moeilijk te verkrijgen onderdeel. Uit eindelijk heeft een garage dit acceptabel gerepareerd, maar het vertrouwen bij mijn dochter was weg en bij circa 222.000 km werd de Brava ingeruild op een jonge zwarte Seat Ibiza, wat nu eenmaal meer blits is bij een jonge dame, dan een bejaarde Brava.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.