Fiat Brava 1.8 ELX (1997)
Rake klappen
Hoewel het uiterlijk van de Brava duidelijk afwijkt van dat van de 3-deurs broer Bravo, is het zonneklaar dat de twee modellen variaties op een thema zijn. Ze hebben dezelfde bodemgroep en de motorengamma's voor elk van de twee zijn vrijwel gelijk. Voor de instrumenten gaat dat echter niet op. Die van de Bravo zijn rond, de klokken van de Brava zijn half cirkel-vormig. Maar voor het overige biedt het woongedeelte van de beide Fiats vrijwel dezelfde aanblik. Net als het koetswerk vertoont het 'organische', afgeronde vormen en vloeiende lijnen. Zelfs de hendeltjes aan de stuurkolom zijn organisch gemodelleerd. Een opvallend detail is de standaard in de middenconsole geïntegreerde radio-cassettespeler. Die laat zich makkelijk bedienen, omdat je niet wijs hoeft te worden uit een massa piepkleine knopjes. Voor een deel komt dat doordat het een simpel apparaat met weinig mogelijkheden is. Fiat kan echter ook een exemplaar leveren dat voldoet aan de verlangens van mensen die hogere eisen stellen aan de auto-audio. Het rechter deel van het dashboard bestaat uit een soort bak waar je spulletjes in kunt leggen. Verder kun je het een en ander kwijt in aardig ruime portiervakken, vóór de pook en in een vakje links van het stuur.
Krachtigste motor
Hoewel de 1.8 16V ELX de krachtigst gemotoriseerde uitvoering van de Brava is, heeft hij geen 'sportieve' kenmerken. Zo is hij uitgerust met 'gewone' stoelen. Wel kan de bestuurdersstoel in hoogte worden versteld en heeft hij een instelbare lendesteun. Op de achterbank heb je genoeg hoofd- en beenruimte. Opbergruimte is er ook nog, en wel in de portieren. Verder verwent de Brava de achterbankzitters met hoofdsteunen; drie stuks zowaar. We gaan nog verder naar achteren en belanden bij de bagageruimte. Deze heeft een capaciteit van 380 liter. Prettig is dat Fiat voor een mooi rechthoekige ruimte heeft gezorgd, zodat er weinig in de praktijk onbruikbare liters overblijven. Is er behoefte aan meer ruimte dan kan de achterbank voorover.
De Brava 1.8 16V ELX heeft wat motorisering betreft het beste in huis wat een Brava bieden kan. Hij wordt aangedreven door een 1747-cc zestienklepper met een vermogen van 83 kW/113 pk. Het Fiat blok komt bij 4400 tpm tot zijn maximum koppel van 154 Nm. Volgens Fiats eigen metingen moet de Brava met al die kracht een top van 190 km/h kunnen halen. Op papier trekt de Brava in 10,3 s van 0-100. Onze eigen meting gaf een cijfer te zien dat iets achter bleef bij de fabrieksopgave: 11,0 tellen. Bij de tussensprint (80-120) klokten we de Brava in 'vier' op 11 en in 'vijf' op 15,3 seconden. Bij 100 constant registeerde onze geluidsmeter 69 en bij 120 72 dB(A). Het kan stiller, maar het is toch niet slecht.
De bekrachtigde besturing van de Brava werkt nogal licht. Dat gaat echter niet ten koste van de exactheid en het contact met de weg. Voor het snelle bochtenwerk schrikt deze com-pacte middenklasser zeker niet terug. Zijn stugge vering houdt de koets recht en de wagen blijft ook als het hard gaat vergaand neutraal. Voert het traject over slecht wegdek, dan moeten de mensen aan boord wel tegen een stootje kunnen. Trouwens, er viel in onze toch nog jonge test-Brava ook wel een rammeltje te horen. Mag bij een moderne nieuwe auto niet voorkomen. Laten we maar hopen dat het een uitzondering is.
Het schakelen gaf geen aanleiding tot klachten. Van Japanners verwacht je niet anders, maar voor Fiats sprak het tot voor kort niet altijd voor zich.
De Brava 1.8 16V ELX is een goed bedeelde compacte middenklasser. Het uitrustingsniveau liegt er dan ook beslist niet om. Zo vinden we een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een bestuurdersstoel met hoogteverstelling. Elektrisch bedienbare zijruiten vóór en achter behoren tot de standaardvoorzieningen en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels ook. De hoofdsteunen achter noemden we al. Je hoeft ook niet bij te betalen voor airbagstuur, startblokkering, radio/cassettespeler en lichtmetalen velgen.
Dat brengt ons bij de prijs. De 1.8 16V ELX kost bijna 40 mille. Voor een dergelijk compleet produkt is dat beslist niet duur. En daarmee geeft de Fiat veel concurrenten, zowel uit Europa als Japan, het nakijken.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Brava 1.8 ELX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.015 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.747 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 113 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.187 mm / 1.741 mm / 1.412 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |