Fiat Brava 1.6 16V SX (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Brava 1.6 16V SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 159.700 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Luxe met een sportief geluid
- 159.000 km
Verleden week onze Cinquecento ingeruild voor een grotere "tweede auto".
Aangezien ik pas zo'n 150 kilometer heb gereden kan ik nog geen concreet betrouwbaarheids-oordeel geven. Was in Engeland in 1996 Auto van het jaar!
Deze Brava bij de dealer waar onze auto's in onderhoud zijn op de kop getikt.
Dealer (Occasionhal Vianen) had goed werk geleverd en kleine minpuntjes die na proefrit geconstateerd waren - keurig opgelost. Bovendien kon de auto al na 4 dagen opgehaald worden. Aangename verrassing waren de nieuwe automatten die de auto een nieuwer uiterlijk gaven.
Ik kom uit een Fiat Cinquecento waar ik prima in paste (met twee meter en 5 cm lengte). Wat ik niet had verwacht is dat ik in de Brava de stoel zelfs nog iets naar voren moet zetten en omhoog om een goede rijpositie te vinden. Nog nooit een auto tegengekomen waarbij dat noodzaak is! Zelfs in onze Skoda Fabia Combi heb ik niet zoveel ruimte... Een dikke voldoende dus voor de binnenruimte. Want ook achter mij kunnen nu nog gewoon mensen hun benen kwijt.
Trekkracht is flink, de 1.6 16V Benzinemotor laat wel wat gegrom horen (ook op snelwegsnelheid) maar dat is als je uit een klein autootje komt helemaal niet vervelend. Heeft u ooit met 145 km/h in een Cinquecento gereden? Dan valt het geluid van deze Brava bij 130 km/h of harder best mee!
Bedieningspanelen dashboadr allemaal erg makkelijk bereikbaar en eenvoudig te bedienen. Radio-casettedeck is niet meer van deze tijd maar daar blijkt een makkelijke oplossing voor (los aan te schaffen frame van twee tientjes waar iedere nieuwe CD speler ingeschoven kan worden).
Brava is stug afgeveerd, zoals Fiat dat altijd doet/deed. Dwarsrichels op de snelweg gaan door merg en been maar geeft het geheel ook iets sportiefs. Auto kan net als de kleine Cinq bochten ingegooid worden en blijft zelfs op hogere snelheid prima op koers. Remmen en koppeling geven een betrouwbare indruk. Schakelt mooi van verzet naar verzet en is al helemaal geen soepkom meer zoals in Fiat modellen van voor 1996 - waar je soms in z'n 3 probeerde weg te rijden in de veronderstelling dat je in z'n 1 staat... Hulde voor deze betere bak!
Styling is, zeker in de gouden kleur, erg mooi. Van voren oogt de Brava gemeen... van achteren heel gedistingeerd, bijna luxe zelfs. Achterbak is lekker groot en rechthoekig en vlak. Geen gedoe met wielkasten die de laadruimte bederven dus.
Zoals gezegd zijn dit pas de eerste kilometers met deze nieuwe "tweede" auto. Aangezien ik hem dagelijks voor woon-werk-verkeer ga gebruiken zal ik regelmatig verslag blijven doen van mijn bevindingen.
Extra opmerkingen voor Autoweek:
Ik heb zelf voor aankoop van deze Brava de lezersreviews erg goed bekeken om goed voorbereid naar een proefrit te gaan... Laat de dealer altijd merken dat je je goed hebt ingelezen of dat je verstand hebt van de auto die je gaat bekijken/proefrijden... dat kan in de prijs nog best een verschil maken. Hulde Autoweek voor jullie perfecte site!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren