Fiat 126 Personal (1981)

autoreview

Fiat 126 Personal (1981)

Signalement

Uitvoering126 Personal
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na iets meer dan een jaar in mijn bezit te hebben, is het tijd voor een review.

Deze Fiat 126 is mijn derde wagen - naast mijn twee daily’s (Golf en Tigra) - speelt hij zowat de rol van hobby-vrijetijds auto en opkomend oldtimertje. Hij is van bouwjaar 1986 en hiermee één van de laatste luchtgekoelde modellen (in 1988 kwam de watergekoelde 126 Bis nvdr.)

Ik koos voor bouwjaar 1981 omdat ik niet ’nieuwer’ kon aanklikken. Hier bij autoweek denken ze blijkbaar dat de Fiat 126 maar tot ’81 gemaakt is of zo? Maar hij is dus weldegelijk van het jaartal ’86 ;)

Genoeg intro, tijd voor auto.

Rijden in de Fiat 126 is zoals even dertig jaar terug in de tijd gaan. Starten met choke (koud dikwijls niet van de eerste keer), de geur van benzine die vrijkomt, geen servoremmen maar vier trommeltjes, motor van achteren, niet gesynchroniseerde eerste versnelling, kraken piepen windgeruis,... rijden in een 126 is werken! Maar daar deed ik het dan ook allemaal voor. Ik wilde een wagentje hebben zonder luxe en eentje waarin je je niet hoefde te ergeren aan de soms belachelijke snelheidsbeperkingen. Langs de andere kant heb je ook veel bekijks, want een 126 is een rariteit op de baan. Toch is mijn Fiatje niet ’traag’ te noemen want er zit een versnellingsbak met andere verhoudingen in. Zo kan hij relatief goed in het verkeer meekomen en zijn top ligt zelfs iets voorbij de 120 km/u (zie foto) Verbruiken doet hij echt niks (onder de 5 liter) en taks en verzekering is al helemaal om te lachen: spotgoedkoop... evenals de aankoopprijs. Ook qua onderhoud is dit zo... zolang je het zelf kan doen. Onderdelen zijn nog relatief makkelijk te vinden en goedkoop. Als je - zoals ik - het onderhoud aan een garagist overlaat betaal je wel wat werkuren.

Kortom, ik zou zo’n 126 wel durven gebruiken als tweede auto. Maar de mijne vind ik net iets te goed om door wind en weer te sturen, hij komt enkel buiten bij droog weer.

PROBLEMEN

Herstellingen/onderhoud:

- cilinderkoppakking is moeten vervangen worden.
- laatste keer fuseepennen van het rechtervoorwiel moeten vervangen om door de keuring te geraken.
- carburator proper laten maken.
- olieverversen.


Mankementjes:

- de versnellingsbak lekt olie en schakelt soms niet al te goed... maar tot dusver nog altijd kraakloos.
- soms beetje olieverbruik.
- moeilijk koud starten (vooral als hij lang heeft stil gestaan: één ritje per week is een must)
- roestgevoelig.


De waarderingen moeten natuurlijk in de juiste context bekeken worden, maar als je verliefd bent dan zie je z’n mindere kantjes wel door de vingers. Ik ben dankzij deze 126 wel fan geworden van het merk en ik zie mij in de toekomst zeker nog Fiat kopen... en dit zowel oude modellen als nieuwe!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.