Fiat 124 Sport Spider (1969)

autoreview

Fiat 124 Sport Spider  (1969)

Signalement

Uitvoering124 Sport Spider
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1969
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 105.000 km

7 Jaar geleden was ik op zoek naar een (open) Italiaanse klassieker. Na jaren een Peugeot 504 Coupé te hebben gereden die zowat alle ribben uit mijn lijf heeft gekost en zo (on)betrouwbaar was als een Haagse politicus, wilde ik een meer betrouwbare auto en ook wat sportievers. Een Alfa Spider of een Fiat Spider waren een optie en het werd dus een Fiat Spider, model AS uit de 1e serie met 1438cc dubbelnokker. Het was een gerestaureerd exemplaar, die ook vertroeteld was door de vorige eigenaar en verder liefdevol verzorgd met een regelmatige dosis onderhoud.
Wat een heerlijke motor, een dubbelnokker v.v. één dubbele Weber carburateur, met geluid om van te watertanden...
Het geluid is dan ook wat ik het meest mis bij mijn huidige klassieker, een Citroën DS (optie: een DS met een sportuitlaat? Nee, dat wordt 'm niet!).

Op de Spider zat overigens een uitlaat voor het latere type Spider met grotere motor. Geeft een betere 'flow' en dus ook een mooier geluid.

De motor heeft ook voldoende pk's voor een auto van dik 900kg en prima versnellingsbak met korte strakke schakelgangen. De 5e versnelling is puur een overdrive. Met de schijfremmen rondom is het remmen, mits alles in goede staat, ook zeer goed.

Qua rijgedrag en wegligging was ik ook zeer tevreden, natuurlijk rekening houdend met de tijdgeest van ruim 40 jaar geleden!
Ik heb diverse trips en vakanties gereden met de Spider, naar Italië, Frankrijk, Luxemburg en België; alle vakanties, ook in de bergen, zonder problemen (ook geen hoog olieverbruik).

De Italianen reageerde overigens erg louw op de Fiat Spider, alsof ze de auto niet herkennen als een Italiaan, je ziet er ook heel weinig daar (allemaal weggehaald door duitsers en Hollanders!). De meeste Fransen daarentegen konden de auto wel waarderen, ook als was het geen Fransman.

Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat je door de zitpositie zo'n beetje alle wind over je heen krijgt, zodat je haar er na een lange rit uitziet alsof je onder stroom hebt gestaan!
Ik heb daarom een windscherm gekocht dat door een clublid speciaal was ontworpen en gemaakt voor de Spider. Dit scheelt enorm veel en is een absolute aanrader voor lange (snelweg)ritten.
De kap dicht is geen optie, want dat produceert zoveel lawaai dat je moet SCHREEUWEN tegen je passagier!

Ik heb bijzonder veel plezier gehad met de spider in al die jaren; ik heb mijn zoontje vaak (eerst achterin en later voorin) meegenomen naar clubmeetings, totdat die ouder werd en het niet meer zo leuk vond. Mijn dochtertje paste ook al gauw niet meer achterin en vond het diep brommende geluid toch wel een beetje eng... Zodoende heb ik de laatste 2 jaar niet meer gereden en omdat stilstand=achteruitgang heb ik de Spider in 2010 verkocht, om plaats te maken voor een klassieker waar de kinderen allebei in mee kunnen rijden.

PROBLEMEN

  • 105.000 km

Tja problemen... Als je regelmatig (preventief) onderhoud laat uitvoeren of zelf doet dan scheelt dat een hoop narigheid.
Ik heb wel veel aan de spider verspijkerd omdat ik de auto in technisch optimale staat wilde hebben, wat resulteerde in duizenden km's rijplezier zonder pech onderweg. En niet onbelangrijk: de auto kwam iedere keer glansrijk door de APK.
Een greep uit de werkzaamheden:
- nieuwe wieldraagarmen L+R
- ruilsteekas
- remrevisie
- distributieriem vervangen
- kleppen stellen + caburateur afstellen
- stuurkogel, spoorstangkogels
- accu
- startmotor
- 4 Michelin banden
- uitlaat
- koppeling
- stoelbekleding
en natuurlijk regelmatig kleine beurt en paar keer grote beurt.
Totale kosten ca. € 4000,- in 7 jaar.
Een klassieker rijden kost nu eenmaal geld en dat geld eigenlijk voor bijna elke hobby!

Een topper onder de (Italiaanse) klassiekers!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.