DS DS3 Crossback E-Tense Performance Line (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 Crossback E-Tense Performance Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Frans comfort in mini jasje met een maxi verbruik
- 800 km
De afgelopen 3 jaar heb ik 140 dkm naar tevredenheid in een Golf GTE gereden. Ik reed zoveel mogelijk electrisch en dus was de stap naar full electric geen hele grote stap.
Mijn werkgever biedt alleen de keuze voor Europese merken. Dus had aanvankelijk ingeschreven voor een VW ID3, maar daar was ik uiteindelijk niet voor op de wachtlijst terecht gekomen. Alsnog inschrijven zou levering 2021 betekenen en dan zou ik te lang moeten doorrijden in GTE.
Dat was balen, want daarmee was het electrisch aanbod ineens niet heel interessant.
Toch maar wat proefritten gaan inplannen. Ondermeer de Renault Zoe, reed prima, interieur best mooi, maar ik zat er niet goed in en vond hem als geheel wat te klein. Vervolgens een proefrit in Opel Amera E. Deze viel mij echt tegen; stuiteren, plastic interieur en de stoelen hadden iets weg van een ouderwetse campingstoel waar je het ijzer en de veren voelt aan de zijkant.
Tja wat blijft er dan over? Eigenlijk alleen de aanstaande PSA auto's. In de voorselectie vielen de Peugeot e208 en Opel Corsa E af, deze vond ik echt te klein.
Shortlist was dus Peugeot e2008 en DS3 Crossback E-tense. Stevig getwijfeld tussen deze 2. Peugeot iets ruimer, maar ik vond de DS iets mooier. Uiteindelijk heeft voor mij de doorslag gegeven dat ik verwacht de Peugeot e2008 meer/veel te gaan zien en DS 3 Crossback veel minder. Niet een heel sterk argument, maar zo dicht lag het bij elkaar voor mij.
Hoe bevalt de auto?
Positief:
+ stil en zeer comfortabel.
+ aparte auto die je niet veel ziet.
+ interieur vind ik erg mooi
+ afwerking is goed.
+ fijne stoelen.
+ matrix LED
+ vlot (zoals elke electrische auto maar ook niet meer dan dat).
Negatief:
- ruimte voorin, achterin en de kofferbak.
- hoog verbruik op snelweg, range is bij rustig rijden rond de 220-230 km.
- op afstand laden en verwarmen is na 3 weken nog niet gelukt, ondanks support van DS. App ziet er knullig uit en werkt niet en ik verwacht ook niet erg intuïtief.
- geen opberglaats voor de laadkabel.
Als geheel oke, maar PSA had hier meer uit kunnen halen als je kijkt naar de Koreanen, Tesla en VW ID3.
Gek makende hoge toon
- 1.500 km
Het viel me al eerder op dat tussen de 80-105 km er zeer doordringende piep of toon te horen is. Is iets van de electro motor of versnellingsbak want het is met name hoorbaar van licht tot middelzwaar intrappen van het stroompedaal.
Heb een afspraak gepland bij de dealer. Ben benieuwd.
Dat winterverbruik....?!
- 8.000 km
De auto rijdt heerlijk en doet het elke dag, tot zover het positieve deel van mijn ervaring.
Maar ik blijf schrikken van het verbruik. Rond de 0- 5 graden buitentemperatuur, 99-101 km/u op de cruise control en ik moet echt na 160-170 km weer op zoek naar een lader. . Dat is de helft (!?) van de opgegeven WLTP range. Banden zijn op spanning, ik rij in normal modus want in ECO modus wordt naast de aandrijving ook de verwarming geknepen, temp op 21 graden.
Daarnaast is de SoC meter met zijn km aanduiding onnavolgbaar. Steevast geeft deze bij vertrek (SoC 100%) aan 290 km aan range te hebben. Ik ben echter nog nooit verder gekomen dan 230km. Als je dan gaat rijden, verdwijnt de range in een ongekend rap tempo tot ergens rond de middenstand en lijkt het een beetje realistisch te worden. Kortom inmiddels is mijn eigen inschatting op basis van het actuele weerbeeld incl. temp, windrichting en kracht, aangevuld met mijn snelheid veel betrouwbaarder. DS regel ajb gewoon een accu percentage indicatie ipv km's.
App doet zijn werk in 8 van 10 gevallen. Ik klik op 'nu verwarmen' dan geeft de app aab de opdracht te verzenden, dat blijft ie zeggen, maar er komt geen reactie van de auto. Accu status in de app, is de status van de laatste keer dat er contact is geweest met de auto. Vaak van de dag ervoor... Krijg deze nooit ververst. Echt een beetje knullig deze app. Maar ik begreep dat uitgezonderd Tesla vrijwel alle merken hiermee worstelen?
Afsluitend, het vervelende is dat de dealer niets kan doen voor me en DS klantenservice helemaal niet meer reageert op mijn mails.
Ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen, ook van andere Stellantis producten en of er al verbeteringen zitten aan te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.