en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
106 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij elektrische auto’s spelen de hoofdvragen zich nog altijd af rondom de thema’s prijs en actieradius. Toch zijn er inmiddels ook EV’s die hun prioriteiten elders leggen, zoals de DS 3 Crossback E-Tense en de Mini Electric. Welke is de beste keuze als er best wat budget is en de auto vooral ook een beetje leuk moet zijn?
Het gaat te ver om te stellen dat alle EV’s puur met de rekenmachine worden gekozen, maar feit is wel dat er meer dan bij andere auto’s naar de cijfertjes wordt gekeken. Daar is ook alle reden toe, want elektrische auto’s zitten nog altijd in de ontwikkelingsfase en dat betekent dat de verschillen groot zijn. Waar je nog maar een paar jaar geleden blij moest zijn met een bereik van 150 km en daar een stevig bedrag voor moest neertellen, zijn er inmiddels aardig wat auto’s te koop die voor een schappelijk bedrag een theoretisch bereik van meer dan 400 km bieden. Dat in de EV-wereld alles onder de halve ton als schappelijk wordt beschouwd, is voorlopig nog even een feit, maar getuige de verkoopcijfers zijn de betere EV’s van het moment in elk geval voor de zakelijke koper doorgaans goed bereikbaar.
De auto’s die op deze pagina’s schitteren, hebben van alle EV’s misschien nog wel de beste papieren om juist particuliere kopers aan te spreken. Dat begint al met het uiterlijk vertoon, dat bij deze auto’s een uitzonderlijk grote rol speelt. Het koetswerk van de DS 3 Crossback weet zich zelfs in het drukbevolkte segment van de compacte SUV’s duidelijk te onderscheiden en zit vol bijzondere details. Zomaar wat voorbeelden: de matrix-ledkoplampen met paarse (!) accenten en opvallende uitlopers, elektrisch uitklappende handgrepen, het krokodillenleer-achtige profiel op dak en buitenspiegels en de van de oorspronkelijke Citroën DS3 geleende ‘haaienvin’ ter hoogte van de B-stijl. Het is allemaal even eigenwijs. Tegelijkertijd is de E-Tense nauwelijks te onderscheiden van een reguliere DS 3 Crossback. Zo mocht de grote grille blijven, en doordat de laadpoort zich schuilhoudt achter de tankklep, blijven alleen de ontbrekende uitlaat en de typeplaatjes over als hints naar de aandrijflijn. Hoewel: er is ook een blauwe led achter de binnenspiegel, die bij PSA-producten aangeeft dat de betreffende auto volledig elektrisch door het verkeer gaat.
Lezersreacties (106) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.