Mazda MX-30 vs. DS 3 Crossback E-Tense - Dubbeltest

Zelfde idee, andere benaderingswijze

88 reacties

Video
AutoWeek 44 2020
AutoWeek 44 2020

Je leest het in AutoWeek 44 2020

Mazda zag lange tijd meer heil in het doorontwikkelen van de brandstofmotor dan in een elektrische auto. In het Europa van nu is niet meedoen geen optie meer, dus komen de Japanners met de MX-30. Die hippe cross-over lijkt een directe rivaal voor de DS 3 Crossback E-Tense, maar uiteraard doet Mazda alles nét even anders.

Mazda zwemt graag tegen de stroom in. De eigenwijze benadering van allerlei uitdagingen levert het merk veel fans op, zeker omdat de eigen vondsten vaak goed blijken te werken. Tegelijkertijd moet ook Mazda met zijn tijd mee en de tijd vraagt om elektrische auto’s. Hoewel de wereldwijde consumentenvraag naar dat soort auto’s nog wel te overzien is, zijn er landen en regio’s waar het leven als EV-loze autofabrikant inmiddels ernstig wordt bemoeilijkt. Europa is zo’n regio, dankzij steeds striktere eisen aan de gemiddelde CO2-uitstoot van de gehele vloot. Hoewel de naam van de Mazda MX-30 nog wel wat wenkbrauwen doet fronsen – hij heeft immers niets met een MX-5 te maken – is de positionering van de auto slim gekozen. Mazda zet de compacte cross-over in de markt als hip alternatief voor de benzine-gestookte CX-30 en geeft ’m een bijzondere koets en een reeks unieke design-details mee.

Datzelfde geldt voor de DS 3 Crossback. Ten opzichte van het benzinealternatief is deze auto zeker niet uniek, want de E-Tense is nauwelijks te onderscheiden van een reguliere DS 3. Als premium-alternatief voor de modellen van Citroën, Peugeot en Opel onderscheidt de kleinste DS zich echter wel degelijk, al vullen de Fransen dat ‘bijzondere’ op een heel andere manier in dan Mazda. DS kiest voor een vrij traditionele koets, maar voorziet die basisvorm vervolgens van tal van details, lijnen, hoekjes en kleuren die van de Crossback een opvallende verschijning maken. Mazda houdt het strak en opgeruimd, maar maakt de MX-30 speciaal door een coupé-achtige koets, ‘halve’ achterdeuren en afgeplatte wielkasten. Het is niet aan ons om te vertellen wat mooier is, maar feit is wel dat de strakke Japanner wat ‘Europeser’ oogt dan de drukke DS.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Mazda MX-30 vs. DS 3 Crossback E-Tense - Dubbeltest

Zelfde idee, andere benaderingswijze

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Mazda MX-30 vs. DS 3 Crossback E-Tense - Dubbeltest

Zelfde idee, andere benaderingswijze

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Mazda MX-30

Mazda
Mazda MX-30 Prime-Line (5D/CVT)
€ 455
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.