Dodge Journey (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Journey |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Een degelijk aanbod
- 22.000 km
Tja, wat moeten we nu over een Dodge schrijven? Het vele plastic? Ach laten we het daar niet over hebben, want deze Journey van 2010 heeft heerlijk zacht aanvoelend kunststof zowel op het dashboard als op de deurpanelen. Ja, dat viel mij direct op na het instappen.
De auto is voorzien van de topmotorisering: 3,5 ltr V6 wel ook in de Avenger, Charger en Challenger gemonteerd is. OK, OK, in de laatste twee dan met 15 PK meer vermogen, maar met 235 pk is het niet onderbemeten. Ook is de auto voorzien van AWD, hoe het systeem werkt is mij nog niet helemaal duidelijk, de een zegt continue, de ander zegt on demand. Heb het nog niet nodig gehad tijdens de eerste KM.
Had al enkele malen deze auto gehuurd, alleen dan met de 2.4 ltr 4 cylinder, een schamele 170 pk, 4 versnellingen automaat, en 1700 kg. Dat is simpelweg niet voldoende wat zeker komt door de combinatie van motor en bak. Ik denk, en hoop voor de handgeschakelde fanatiekelingen dat de vijfbak dan beter bevalt.
De ruimte in de auto is fenomenaal, voorin, achterin en de kofferbak een grote zee, al moet ik zeggen dat de rechterknie van de berijder wel tegen de midden console komt, maar dat is eerder een gewenning dan een lastig aan te moeten nemen zit positie.
De achterbank kan heerlijk worden versteld, zowel in de lengte als de stand van de rugleuning, voor de stoelen nog een bak in de vloer voor de ijsklontjes en blikjes fris. De midden positie mag dan wat minder zitten, maar met dit deel naar beneden geklapt kan je mooi je drankje kwijt.
De vele 12 V aansluitingen, en zelfs een 115 / 220 volt aansluiting is erg prettig om de laptop op te laden.
Het rijden: heerlijk rustig, stil en wanneer je wil kan je het pedaal goed aanraken en de auto neemt dit graag aan. Het AWD is mij nog een beetje onduidelijk, en hoop op een hoop sneeuw opdat het systeem zijn ware aard laat zien.
Tevreden, jazeker!
De eerste sneeuw
- 29.000 km
Tja, een van de redenen om deze auto te kopen was vanwege het AWD systeem. De aflopen dagen een beetje in de sneeuw gespeeld met de auto, uitbreken, gas geven lekker sturen waar je heen wil.
Auto rijdt heerlijk, veel comfort, meer een familie auto dan een SUV. Volgens mij wordt dat nu ook veranderd met de nieuwe Journey.
Motor vermogen en bak werken goed samen, moeten hard werken en soms een beetje wispelturig. Aangrijpen van de bak is soms wat abrupt. Ik heb er vrede mee.
Geen problemen, wel de olie vervangen, was nodig.
Dan toch problemen, maar..........
- 36.500 km
Tja, toen ging het motorlampje branden. Naar de garage en jawel een software update. Lampje was uit voor 2 dagen en dus weer terug.
Uiteindelijk is de cilinderkop van een rij vervangen, dwz 12 nieuwe kleppen de cilinderkop en de nieuwe afdichtingen. Nokkenassen zijn overgeplaatst. Probleem was dat een van de (uitlaat)kleppen niet volledig meer dicht ging. Totaal de auto 4 dagen kwijt geweest. Alles onder garantie vervangen, dus ben tevreden. Direct daarna een rit gemaakt van 3700 km gemaakt in 6 dagen. Gemiddeld 1 : 8.4 en ook daar ben ik tevreden over.
Heb ook inmiddels het 2011 model gezien, van buiten niet veel spannender dan de 2010, maar het interieur is er stukken op vooruit gegaan.
De automaat heeft kuren
- 52.000 km
Zo stop je bij het stoplicht en lijkt het alsof er een auto achter op je rijdt. Toch niet het geval, de automaat heeft kuren. Niet bij iedere keer dat je stopt, wat een nadeel is want hoe kan de garage dan eea beoordelen.
Toch naar de dealer, auto achter gelaten en wachten op een belletje. De compounder en de hydraulische delen zijn vervangen.
Tevreden, niet helemaal, het probleem is niet terug maar schakelen is niet super.
En dan vorige week, de afstandbediening werkte niet meer, batterijtjes waren nog goed. Dus nieuwe ontvangstunit en sleutel onder garantie vervangen.
Mijlen teller staat op 35.600, nog 400 mijl dan is de onbeperkte garantie voorbij. Nog wel tot 100.000 mijl volledige garantie op de draaiende delen.
Wat zal ik doen, bijkopen?
Auto is wel heerlijk comfortabel, deze zomer op vakantie geweest en 2700 mijl in 14 dagen gereden. Gemiddeld 1 op 10 voor 1800 kg niet slecht.
Ook twee banden laten vervangen totaal op het eerste setje 35.000 mijl / 50.000 km. Kosten incl installatie: $ 540.00
Blijf tevreden alles wordt opgelost, en er valt geen slecht woord.
Als laatste: had twee blikje cola in het bovenste dashboardkastje geplaatst. Je raad het al, ontploft.....Auto stond geparkeerd op het vliegveld en kwam 's avonds laat (23 uur) aan. Klepje was open gesprongen, cola was redelijk verspreid, en een zwembadje in het kast je zelf. Heerlijk schoongemaakt, toch goed al dat plastic.
Te veel,bezoeken aan de garage
- 80.000 km
Ja, te veel bezoeken aan de garage, dwz nieuwe blokken en schijven rondom, en achter nieuwe remklauwen, deels onder garantie. Deze week kachelradiator verstopt, auto uit de garantie, echter deels door dodge vergoed.
Rij nog steeds goedkoper,dan,andere auto's in dit segment, ondanks alle,perikelen. Dodge lost,het goed op.
Zoumik dezemauto,aanraden, ja maar zorg,voor garantie voor een hele,lange periode.
Remmen, remmen, remmen
- 125.000 km
Ja, dat is het eigenlijk wel, of juist niet. De remmen op de Journey zijn ronduit slecht, inmiddels twee keer de schijven vervangen, en de boel trilt wee, gelukkig ditmaal een levenslange garantie op deze onderdelen, dat maakt het een een stuk minder kostbaar, maar elke 25.000 km nieuwe schijven en blokken is niet normaal.
De auto gaat weg, nu nog een slachtoffer vinden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.