Dodge Journey 2.4 SXT (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Journey 2.4 SXT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 21.178 km |
Journey, een reis auto.
- 21.178 km
Bij deze schrijf ik een review over de Dodge Journey omdat we nu aardig wat km’s op de teller hebben staan en ik nog niet veel reviews zag over deze auto.
Een aparte auto in zijn klasse. Dat vind ik omdat er weinig mpv’s zijn met zo’n smoel. Een stoere uitstraling met veel ruimte en comfort. Het Dodge straalt er duidelijk vanaf.
Laten we beginnen met een aantal persoonlijke minpunten.
- Het klepje van het dashboard midden bovenop is belabberd, het voelt zwak en fragiel aan. Het doet zijn functie maar hier had meer aandacht aan besteed mogen worden.
- Bij ons is het bovenste dashboard kastje aan de passagiers kant slecht te openen. Dit waarschijnlijk door het veertje, maar de garage kon dit niet zomaar aanpassen/verhelpen.
- De achterklep is net te laag voor mijn hoogte ca. 1.90m, niet erg als je dit weet. Maar vervelend om achter te komen.
- Het bedienen van boordcomputer tijdens het rijden is een ramp, je bent gedwongen je arm om of door het stuur te steken om de stokjes in te drukken om daar door het menu te lopen. Ik snap dat dit niet de bedoeling is tijdens het rijden, maar ik zie graag veel gegevens en zie dus graag gem.verbruik en rijbereik etc.
- Onze uitvoering betreft een multimediasysteem waarbij het touchscreen display vrij laag zit. Dit is erg lastig om te bedienen tijdens het rijden. Het wisselen van nummers en kiezen van volume is uiterst makkelijk met de knoppen op het stuur of op de radio. Maar door mappen bladeren of een andere playlist kiezen is lastig en afleidend.
- Door het laag geplaatste scherm is dvd’s kijken niet handig voor passagiers achterin.
Uiteraard zijn er veel meer positieve punten bij deze Journey.
- Ik ben zeer te spreken over het geluidsniveau in de auto. Dit is echt laag en je kan zeer goed met elkaar spreken tijdens de ritten of zelfs fluisteren.
- De bestuurders stoel is bij ons elektrisch en zeer prettig in te stellen, hoogte, helling, voor/achter. Het enige wat je hier mist zijn geheugen standen.
- Het multimediasysteem is erg uitgebreid, hdd van ik geloof 40gb, usb, aux, mp3, dvd. Noem maar op, niet dat je dvd’s gaat kijken. Maar toch leuk dat het kan.
- Het onderstel is opvallend goed is zo’n grote/hoge wagen. Je merkt als je een bocht instuurt dat het onderstel zich door het hoge zwaartepunt moet zetten maar dan gaat hij ook strak een bocht door. Dit is echt heel prettig.
- Echt hele goede remmen, met een remweg van 38.6meter lijkt het inderdaad of je gezicht van je hoofd afkomt bij een noodstop. Ik ben hier erg van te spreken bij zo’n zware auto.
- De motor, de 2.4 is goed voor deze auto. En met goed moet ik meer zeggen voldoende want wil je snel zijn, wat zeker kan, moet je echt wel de toeren in gaan. Boven de 4000 tpm gaat hij stevig trekken en voel je echt wel dat hij hard optrekt. Maar onderin is er duidelijk te weinig pit. Het geluid van de 2.4 vind ik apart, niet bijzonder of storend maar apart.
- Opberg vakken, ruim aanwezig en handig. De vakken in de vloer zijn handig en de dubbele vloer in de kofferbak is heel handig. Zo ben je altijd voorzien van EHBO, paraplu’s, gereedschap en andere dingen. Maar zie je deze niet en kan je makkelijk boodschappen in de kofferbak kwijt zonder dat er een krat in de wegstaat met deze spullen.
- Onze versie is ook voorzien van een achteruitrijdcamera, dit is heel prettig want door de hoge achterruit kan je kleine kinderen die verstoppertje spelen nooit zien. Ook met parkeren is de camera zo goed dat je exact kan zien waar een paal staat of andere obstakels. Het is een zeer grote hoek lens waardoor de omgeving goed zichtbaar is. Met de buitenspiegels maakt dit parkeren een eitje. (Het had leuk geweest als je deze functie vrij kon aanzetten maar het beeld verschijnt alleen in de achteruit versnelling. Dit zou ook afleiden maar toch lijkt dit mij leuk, zeker voor passagiers.)
- Zo zijn er nog meer dingen waarom ik kan vertellen waardoor ik dit zo’n prettige wagen vind maar dit waren mijn voornaamste punten.
Rijervaringen.
De naam Journey doet deze auto perfect aan, ik ben met mijn vader afgelopen week vijf dagen naar de UK geweest om daar rond te rijden. We hebben deze vijf dagen 2506km afgelegd. De rit besloog een rondje van Dover naar het noorden bij Loch Ness en vervolgens via de oostkust terug naar Hull. Een prachtige rit via een hoop B-wegen en schitterende omgeving, waarvan Schotland tot mijn favoriete stuk behoord.
De Journey is een reis auto en dat is duidelijk. Hij is gemaakt om te cruisen, ik vind persoonlijk dat hij het lekkerst draait rond de 130km/u. Wat belangrijk is bij deze auto om in de juiste versnelling te zitten. Als je bij 100km/u vlot wil inhalen is terug schakelen zeker nodig want zodra je onder de 2500/3000 tpm gaat zitten wil hij niet echt. De auto voelt de weg goed aan het onderstel vertaalt alles goed. Bij North Yorkshire Moors was het rijden een enorm plezier. De heuvels, korte bochten, afdalingen rond de 14% en stevig klimmen, allemaal geen probleem. Het stuurgedrag is juist en nadat een strakke bocht is gezet, wat eigenlijk zo is gebeurd kan hij er hard doorheen.
Vijf dagen 2500km draaien is zeer goed te doen, uiteraard kom je er niet onderuit om je zelf goed uit te rekken na vele km’s rijden maar last van mijn rug of andere rijkwalen heb ik niet ervaren.
Mijn vader en ik zijn allebei echte autorijders en genieten van het rijden en daar helpt deze Dodge aan mee.
De Dodge is bij het dagelijks verkeer gemakkelijk te besturen en voor woon-werkverkeer ook gewoon goed bruikbaar. Mijn moeder rijdt het meest in deze wagen en ook zij vind het een erg prettige wagen.
Kortom, een grote prettige reis auto. Amerikaans? Ja dat wel, zodra je instapt en de sleutel in het contact doet komen alle deuntjes naar voren en wat betreft afwerking doet dit toch ook weer Amerikaans af. Vervelend? Nee, dat heeft wel wat.
Verbruik.
Ja het is een Dodge, maar verbruikt hij ook als een Dodge?
Ons verbruik in engeland schommelde tussen de 1 op 10.7 en 1 op 11.4. Lokaal in Nederland verbruik ligt geloof ik op 1 op 10.8. Maar dit weet je als je zo’n auto koopt en verbruik maakt ons niet veel uit als een auto maar lekker rijdt. Met een 77 liter tank heb je wel een heerlijk bereik. Ik zie graag een grote brandstoftank in een auto.
Problemen.
Tot nu toe twee problemen tegen gekomen maar beide voor garantie.
- Een kapotte bandenspanningsmeter, wat resulteerde in het langzaam leeglopen van de band. Niet schokkend. Reparatie viel onder garantie.
- De drukcilinder van de versnellingsbak was gaan lekken waardoor schakelen niet meer mogelijk was. Omdat dit een gesloten systeem is moest heel de transmissie gedemonteerd worden. De auto moest worden opgehaald met een takelwagen. Het schakelen was altijd al erg hakerig en storend dit waarschijnlijk omdat de koppeling nooit volledig ontkoppelde, hij slipte niet merkbaar maar het klopte toch niet. Maar na de reparatie van dit onderdeel schakelt de bak erg soepel en hebben we nergens meer last van. (vervangend vervoer was direct geregeld, ondanks dat ik dit normaal vind toch pluspunt voor de garage, Autodekker Spijkenisse.)
PS. Onze Journey was voor een beurt bij de garage geweest en gaf op het display een melding: CHANGE OIL aan. Dit was in de garage gedaan maar de melding stond er nog wel. Deze melding kun je wissen door de volgende handeling uit te voeren.
- sleutel in het contact en schakel direct tussen –acc. en –on. Doe dit 3 keer, totdat de kmstand verdwijnt. Wacht nu in de positie –on. totdat de melding: -done- verschijnt.
Op deze link ziet u o.a. hoe: http://www.youtube.com/watch?v=jMG3l67P17E
De boordcomputer zal nu deze melding niet meer geven totaan zijn volgende checkpunt. Doe dit natuurlijk alleen als de melding niet meer relevant is!
De Dodge Journey is prettige auto voor een goede prijs, zijn uiterlijk spreekt voor zichzelf en is daarmee uniek. Het is een reisauto zoals zijn naam al zegt. Ik raad deze auto aan als je een stoere mpv zoekt die redelijk snel is en waarbij verbruik geen belangrijk punt is.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.