Dodge Journey 2.0 CRD SXT (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Journey 2.0 CRD SXT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Dodge Journey
- 54.000 km
Sinds begin januari 2010 mag ik namens de zaak een Dodge Journey 2.0 CRD SXT rijden.
De redenen voor deze keuze zijn:
- veel ruimte voor vervoeren monstermaterialen werk en 4 kinderen.
- afwijkend van de standaard keuzes in het MPV segment; toyota verso, VW touran, Mazda 5, Renault Scenic, etc.
- lange afstand reiswagen.
- stoer en volwassen uitstraling.
De aanschaf van deze wagen was ondanks het ruime leasebudget een probleem omdat de leasemaatschappij er alles aan doet om je uit een dergelijke auto te praten. Na aanvullend overleg met de leasemaatschappij waar de bezwaren redelijk eenvoudig konden worden weerlegt werd de aanschaf goedgekeurd. Ook hieruit blijkt dat vooroordelen van een amerikaanse auto hoger wegen dan kennis van zaken.
De auto is uit praktische redenen (4 kinderen) voorzien van een derde zitrij waardoor deze is te gebruiken met 7 personen. Deze derde zitrij bestaat uit 2 individuele stoelen dus kan er ook worden gekozen voor een 5 of 6 persoons indeling. Als de 7 persoons indeling wordt gebruikt resteert een bagageruimte van slechts 30 centimeter diep die nagenoeg geen functie heeft.
Het feit dat er (haast) geen bagageruimte overblijft is op zich niet bijzonder. In de andere auto's die ik heb bekeken in hetzelfde prijssegment is dat niet anders. nl. Citroen C4, VW Touran, Toyota Verso, Nissan Quasqai+2, Mitsubishi Grandis, etc.
De motor is de 2.0 diesel met 140 pk. Ruim voldoende voor goede snelwegprestaties, niet om een stoplichtsprintje mee te winnen. De techniek is volgens mij afkomstig uit het VAG huis, zoals ook de optionele automaat. Achteraf, had ik wellicht beter ook een automaat kunnen nemen in plaats van de handgeschakelde versie.
De diesel is veruit de beste keuze, de benzine motor (testmodel) is duidelijk zwakker gemotoriseerd, zeker in combinatie met LPG (wat mij als alternatief werd voorgesteld). Wel valt op dat de motor erg rumourig is wat op lange afstanden vervelend kan worden ervaren.
Het verbruik is heel redelijk voor een dergelijke auto met circa 7.0l/ 100 km (1 ltr op 14 km). Waardes die door andere gebruikers werden gemeld (8.0l/ 100 km of zelfs meer) heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou deze mensen willen voorstellen hun handrem er eens af te halen. ;-)
Het interieur is zeer ruim en de zithoogte is heel prettig rijden aangezien het de mogelijkheid geeft in het drukke verkeer wat verder voor je te kijken. Overal in het interieur zijn vakken gemaakt waar spullen kunnen worden gestopt.
Opvallend is het opbergvak in de passagiersstoel waarbij de zitting wordt opgetild. Doordeweeks zit ik vaak alleen in de auto en wordt dit vak veel gebruikt, ook voor waardevolle zaken, omdat het haast niet te zien is dat hier een vak aanwezig is en dus diefstal voorkomt.
De rugleuning van de bestuurdersstoel met elektronische verstelling is veelzijdig, maar op de lange ritten (4 a 5 uur) kom je toch met pijn in je rug uit de auto. (in vergelijking met bijv. een volvo stoel).
De vuilafstotende bekleding, standaard op de SXT versie, werkt totaal niet. Dankzij de kids is de bekleding al enigzins vervuild en vlekken zijn net zo hardnekkig als in standaard bekleding, ook als ze snel na ontstaan worden aangepakt. Wil je schone bekleding neem dan leer (std. op R/T).
Wat wel een fantastische aanvulling op de SXT is de radio, DVD speler met touchscreen, 30 GB geheugen en achteruitcamera. In mijn auto is dat een leuk speeltje, maar de DVD is enkel bruikbaar bij stilstand (dan hebben de kids er nog niets aan). De garage kon mij ook niet helpen een 'update-je' te laden die deze bescherming teniet doet.
Inmiddels is de auto op ruim 50000 km. Dit is op zich niet zo bijzonder bij ruim 70000 km per jaar. Tot nu toe heeft de auto mij nog nooit laten staan.
Bij de laatste beurt (48500 km) waren de remmen wel helemaal op en diende (omdat ik er iets te lang mee had doorgereden) zowel blokken als schijven te worden vervangen. Het herkenbare geluid wanneer blokjes op zijn (staal op staal geschuur bij remmen) was slechts enkele dagen hoorbaar, enigzins opmerkelijk dat dan al dergelijk reparaties nodig zijn... De snelle slijtage van de remmen kan ook ik dus bevestigen.
Verder valt op dat de zitting van de stoelen snel last hebben van doorzitplekken.
Bij snelheden van boven de 150 km per uur (ik rij vaak in Duitsland, dus dat gebeurd regelmatig) krijgt de auto last van een irritant fluitje dat wordt veroorzaakt door een windgeleidingsstripje dat voor de ruitenwissers zit. De garage gaat hier bij de volgende beurt een nieuw stripje monteren die dit probleem moeten verhelpen.
Kortom, tot nu toe een geslaagde keuze in een ruime auto met uitstraling tegen een 'gezonde' prijs. Over 1 1/2 jaar ben ik weer aan de beurt en zou deze auto wellicht de eerste zijn die ik nog een keer wil rijden. Dan wel in R/T met automaat of een uitlopend actiemodel tegen die tijd, want de autoindustrie staat nooit stil...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.