Daimler V8 LWB 4.0 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V8 LWB 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
Aanschaf
- 126.000 km
Hiervoor jarenlang in een Mazda MX5 dagelijks gereden. Heerlijk wegmonstertje met goed weggedrag. Erg leuk om te rijden, maar niet erg comfortabel. Met name in de winter is het best een klus voordat je 's rijklaar bent.
Zeker nu ik meer en meer afstanden begon te rijden en de auto ook belangrijker werd vond ik 't tijd om naar een andere auto te gaan kijken waarbij comfort de prioriteit had. Het liefst een luxe uitvoering met stoelverwarming, met ijs snel rijklaar en zo mogelijk nog veel meer moois.
Ook was voor mij de Youngtimer regeling interessant als zakelijk rijder en dus keek ik naar auto's van rond '97 a '98, welke precies +-15 jaar oud waren.
Direct viel al op dat er een groot aanbod van Jaguars en Daimlers was. Een auto waar ik vaak naar keek, maar nooit echt aandurfde, want we kennen de reputatie van Jaguar inmiddels wel. Mooi rijden, maar als je even niet oplet valt 't zo weer uit elkaar.
Ik ben geen klusser, heb ook geen huis situatie waarin dat makkelijk is (woon in 't centrum in autovrij gebied), dus ik keek even verder en kwam dan vooral op de BMW 3/5/7 series uit.
De eerste proefrit was een BMW 728 in zeer goede staat. Van een BMW club eigenaar z'n vader, dus dat gaf wel vertrouwen. Hoewel 't lekker reed en 't weggedrag bizar goed was voor zo'n grote bak, voelde 't toch niet direct helemaal goed. Het vermogen was toch net aan vond ik, een 740 of 750 zou me dan een stuk meer bevallen denk. Ook vond ik 't bij ongelijk wegdek en drempels toch behoorlijk "bumpy" rijden.
Daarna volgde een rit in een BMW 328. Dit vond ik een stuk fijner rijden. Net wat meer koppel en vlotter weggedrag. Maar ik vond de uitvoering verder niet mooi, en 't interieur was toch wel redelijk uitgewoond.
Een trend die je sowieso veel ziet bij oudere BMW's, wat me toch weer nieuwsgierig maakte naar de Jaguar. Ik kon er op z'n minst eens in gaan rijden, toch? Kijken hoe dat nou rijdt.
Na wat research las ik ook al dat vanaf +- 95/96 de Jags duidelijk een stuk betrouwbaarder waren geworden. Als een soort overcompensatie om hun slechte reputatie weer in orde te krijgen.
Dus, ik ben maar 's afspraken gaan maken. Ik heb er een hele rits gehad. Van XK8, XKR, XJ 3.2, XJ 4.0 en de XJR. Allerlei types en modellen. En hoewel ik op dat moment al een heel goed gevoel had bij de Jag, meer als bij BMW, vond ik nog niet direct de auto dat ik dacht, ja, die is top onderhouden en klopt verder helemaal.
En toen ik naar de andere kant naar NL reed als een soort laatste poging om dan maar akkoord te gaan met een "bijna top" optie, vond ik 'm.
Een Daimler V8 in LWB uitvoering in unieke staat. Nog maar 126dkm gereden en aan alles zag je dat 't goed was. Ook 't rijgedrag was beter dan al die anderen. Dit bleek een aparte uitvoering te zijn die iets strakker stond afgesteld. Iets sportiever. En die balans voelde voor mij precies goed aan. Wel 't comfort van de Jag, ook wel 't vliegende tapijt genoemd, maar ook nog goed handelbaar in de bochten.
Inmiddels was ik ook op de hoogte van de zwakkere punten van deze auto's. Hier zijn allerlei modificaties voor die al die punten voorgoed oplossen. Dus nadat ik succesvol onderhandeld had om deze gehele modificatie door te voeren binnen de prijs hadden we een deal.
Ook de hemel, die vaak gaat hangen, was helemaal opnieuw bekleed, zodat ik daar als 't goed is ook nooit meer last van krijg.
Gezien de marktprijzen betaalde ik wel een stuk meer, maar wel voor een unieke auto die perfect onderhouden was en waar preventief alle pijnpunten al waren aangepakt. Ik had 't er graag voor over, want ik heb geen zin in allerlei onverwachte fratsen.
Ik was een gelukkig man toen ik de auto ophaalde en hoop uiteraard dat 't een probleemloze auto blijkt te zijn.
APK + Onderhoud
- 146.000 km
Na zo'n 20dkm heb ik 1 probleem gehad. Ik kreeg een melding dat m'n ABS en traction control niet meer werkte.
Ook had er een pipo licht tegenaan gezeten waardoor een knipperlicht stuk was.
Aangezien de APK er ook al aan kwam kon ik dat meteen mooi combineren. Ook had ik verder een aantal finetuning dingetjes die ik in orde wilde hebben.
Ik ben naar Heinkenszand gereden, waar ik volgens 't Jaguar forum moest zijn voor goed onderhoud voor een eerlijke prijs.
Met Raymond, de Jaguar specialist, kennis gemaakt en dat beviel inderdaad wel.
Vervangen/Gerepareerd:
- 2 nieuwe achterbanden
- Knipperlicht voor
- Draagarmen + rubbers voor
- ABS module ter plekke gerepareerd door Raymond.
Cosmetisch:
- Binnenspiegel (dimmende gel werkte niet meer, vervangen met een gemodificeerde)
- Flatblade ruitenwissers (werken veel beter als de originele)
- Nieuwe gemodificeerde (meer stevige) cupholder.
Preventief:
- Powerflush, versnellingsbak gespoeld met Kroon olie + Forte schoonmaak spul zodat die weer 100dkm mee kan.
Verder 't gebruikelijke uitlijnen en nalopen voor de APK. Allemaal tip top in orde verder. Ook Raymond was onder de indruk van de staat van de auto, dus dat geeft vertrouwen :)
Vooralsnog, buiten gebruikelijk / te verwachten onderhoud, hebben zich nog geen echte drama's voor gedaan. Dus hopelijk blijft dat zo!
De auto rijdt echt heerlijk. Hij zoeft over de weg. Echt een KM vreter. Zo'n auto dat je gerust weleens een afslag vergeet omdat je zo lekker aan 't rijden bent :)
Ook 't verbruik valt me alleszins mee. Ik rij nu gemiddeld 1:9. Al rijd ik dan wel redelijk veel op de snelweg.
Ondertussen ook een trip naar Zwitserland en Italie ermee gedaan en dat is helemaal een genot. Zo relaxed en comfortabel. Niet langer kom je gesloopt aan na lange stukken rijden zoals dat met de MX5 een stuk meer was.
En vergis je niet, als je even gas geeft dan gaat die als de brandweer :D Dat verbaasd mij, en medestanders, nogal eens. Want het is toch een enorme bak. En het schakelt zo soepel. Vaak voel je 't niet eens.
Ja, ik geniet er nog elke dag van en ben blij als ik weer een stukje kan rijden :D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.