Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Daimler
  • V8

Daimler Super V8 LWB (2000)

autoreview

10
Daimler Super V8 LWB (2000)
Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)Daimler Super V8 LWB (2000)
Mika K
  • Mika K6
  • Gebruikersreview
23 mei 2019 om 21:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSuper V8 LWB
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf119.800 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Pure elegantie

  • 163.000 km
  • 23 mei 2019

Hoe schrijf je eigenlijk een review over iets wat je zo speciaal laat voelen dat niets er meer toe doet? Want dat is het gevoel dat deze Daimler Super V8 geeft. De uitstraling is pure elegantie, het rijgedrag subliem comfortabel maar scherp, en vermogen genoeg om meer dan 98% van het dagelijkse verkeer ruim het nakijken te geven.

Voor wie het model niet goed kent, ik verklaar Daimler meestal door te vertellen dat het een soort Maybach is van Jaguar. Even een overtreffende trap op iets wat van zichzelf al niet echt een karige auto te noemen is. Daimler had andere badges, meer interieurdelen in (beter) leer uitgevoerd en standaard veel meer opties. In de modelserie van Jaguar met codenaam X308, waren 3 motoren leverbaar. Een 3.2 V8, een 4.0 V8 met VVT en een Roots Supercharged 4.0 V8. De laatste zonder VVT, want wie heeft slimme nokkenassen nodig als je ruim 100 pk krijgt van de blower?
De Daimler kreeg alleen de 4.0 en de 4.0 S/C. Modellen genaamd de Daimler V8 en de Daimler Super V8. Beiden verkrijgbaar in Long Wheel Base en Short Wheel Base.

Wat de Super V8 onderscheid is dus die Supercharged motor die uit de XJR/XKR en een gescheiden achterbank. (LWB) De 'saaie' standaard achterbank is vervangen door twee elektrisch verstelbare zetels (in 6 richtingen verstelbaar en verwarmd) en in de hoge middenconsole/armsteun er tussenin een groot vak om bijvoorbeeld je champagne koel te houden, of gewoon voor langer Whisky in te bewaren, dat hoef je namelijk niet koel te drinken + Whisky tumbler glazen passen beter in de bekerhouders. Neem je toch mooi even mee, en iedereen wie je een lift geeft krijgt een ware belevenis.

Goed, op naar de feitjes.
- Verbruik
Je koopt geen supercharged V8 om zuinig mee te rijden, dus gooi je km/L argumenten maar uit het raam en ga lopen. De Super V8 bied "Smiles per Gallon" en zal je overal betrouwbaar brengen in subliem comfort met lekker veel koppel. Kost je een halve tank, maar zoals ik aan het begin zei: dat interesseert je dan ook niet meer.
- Betrouwbaarheid
Het zal je wellicht verrassen, maar deze auto's zijn gewoon zeer betrouwbaar! Moet je wel weten wat je koopt natuurlijk, er zijn zat frikandellen te koop voor rond de 5000 euro, maar dan zal betrouwbaar niet hetgeen zijn wat in je op komt wanneer je terugdenkt aan deze auto.
In de 5 jaar dat ik deze bolide in mijn bezit heb gehad is het enige moment van stranden een doorgebrande bobine geweest. De ECU wilde verdere schade voorkomen dus sloot heel de boel af en kon ik mijzelf naar veiligheid duwen (daar ging mijn rug)
- Onderhoud
Tja, je zit niet voor een duppie op de eerste rang. Als je leuk wilt rijden moet je ook leuk betalen om te blijven rijden. Preventief vijftigjes naar je Jaguarspecialist gooien wanneer je auto er op de brug staat zal ervoor zorgen dat je plezier blijft houden in het rijden ervan. Zo lang je rond de 1000 per jaar reserveert en netjes de beurten doet is er niks aan de hand. Het kost veel geld, maarja, dat hou je.
- Comfort & rijplezier
Daar koop je 'm dus voor. Totaal uitgerust uitstappen na 1000+ km is geen uitzondering, en onderweg over de autobahn even 250 waar de ruimte ervoor is. Gewoon lachen! Tot je weer bij de pomp staat en vervolgens opnieuw iedereen in moet halen die je net al met 200+ gepasseerd bent.

Mocht je zoiets zoeken, dan is je enige twijfel of je een XJR, Super V8 of een XKR moet kopen. Wat mij betreft kun je de Duitse concurrenten laten staan, want bij die krijg je nooit het gevoel dat deze Brit je wel geeft.

10k km verder en opkomende restauratie

  • 172.000 km
  • 23 oktober 2020

Zo'n 10k km bovenop de km stand van mijn review en ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Inmiddels al 6 jaar in bezit en zo langzaam aan stapelen een aantal zaken zich op die aangepakt moeten worden.

In het afgelopen jaar vervangen en gedaan:
2 achterbanden
2 voorveren (1 was gebroken in de pocket)
7 bobines (preventief, 1 is vorig jaar al vervangen wegens defect)
8 iridiumbougies
Automaatbak spoelen
Pignonlagers achterophanging vervangen
Aandrijfassen achter vervangen

Verder nog een grote beurt en het papieren filter vervangen door K&N inlegfilter. Verschil in vermogen? Nee, wel onderhoudsvriendelijker.

Leuke ervaringen:
Vakantie naar Como, Italë. €500 aan hoog octaan verstookt maar dan heb je ook wat. Veel gereden van bergpassen in Zwitserland tot Monte Napoleone in centrum Milaan. Mooie foto's gemaakt bij Villa d'Este waar deze auto helemaal opgaat in de atmosfeer.
A31 gereden in Duitsland. 270 op de klok.

Toekomstplannen:
Eerst maar de auto stallen voor de winter.
Van het voorjaar ben ik de volgende dingen van plan:
Motorisch:
- Reviseren en modificeren supercharger (level 2 porting en kleinere pulley)
- Grotere krukaspulley voor de supercharger
- Grotere intercooler + pomp voor het watergekoelde circuit van de supercharger
- Katalysatorupgrade (high flow 200cell per square inch)
- Kleppendekselpakkingen vervangen (kwaal, deze hechten slecht en dan krijg je carteroverdruk met als gevolg dampen en olie lekkage)
Aandrijving:
- Quaife ATB Limited Slip differentieel
Ophanging:
- Rubbers en veren achter
Carrosserie:
Alle roest behandelen en opnieuw spuiten.

Updates volgen!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Daimler V8? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Daimler V8
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daimler V8 specificaties
  • Daimler V8 occasions
  • Daimler V8 video's
Advies en informatie
  • Daimler V8 tests
  • Daimler V8 gebruikersreviews
  • Daimler V8 index
PREMIUM
Daimler Super Eight

Daimler Super Eight

Er gaan dagen, pardon, soms wel weken voorbij dat we ons moeten behelpen met minder aangenaam...

Lees meer
 

Daimler V8 reviews

  • Gebruikersreview
    Daimler Super V8 LWB (2000)

    Daimler Super V8 LWB (2000)

    10
    • 23 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Daimler V8 LWB 4.0 (2000)

    Daimler V8 LWB 4.0 (2000)

    14
    • 22 april 2018
  • Gebruikersreview
    Daimler V8 LWB 4.0 (1997)

    Daimler V8 LWB 4.0 (1997)

    13
    • 16 december 2013
  • Gebruikersreview
    Daimler Super V8 LWB (1999)

    Daimler Super V8 LWB (1999)

    41
    • 25 oktober 2012
meer reviews
Klokje Rond - Daimler Eight

Klokje Rond - Daimler Eight

45

Een Daimler, met ruim 400.000 kilometer op de teller, is een schitterend ding. Dat schreeuwt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Daimler V8 LWB 4.0 (2000)

    Daimler V8 LWB 4.0 (2000)

    14
    • 22 april 2018
  • Klokje Rond - Daimler Eight

    Klokje Rond - Daimler Eight

    45
    • 13 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Daimler V8 LWB 4.0 (1997)

    Daimler V8 LWB 4.0 (1997)

    13
    • 16 december 2013
  • Gebruikersreview
    Daimler Super V8 LWB (1999)

    Daimler Super V8 LWB (1999)

    41
    • 25 oktober 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Daimler verkoopt belang in Renault

    Daimler verkoopt belang in Renault

    23
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet om kartelvorming

    BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet...

    • 8 juli 2021
  • Nieuws
    'Daimler versnelt overstap naar EV's'

    'Daimler versnelt overstap naar EV's'

    74
    • 18 juni 2021
  • Nieuws
    Nissan verkoopt belang in Daimler

    Nissan verkoopt belang in Daimler

    7
    • 5 mei 2021
  • Achtergrond
    De geschiedenis van de Jaguar Mk1 tot de Daimler Sovereign

    De geschiedenis van de Jaguar Mk1 tot de...

    29
    • 24 april 2021
  • Gebruikersreview
    Daimler Six (1977)

    Daimler Six (1977)

    12
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    Daimler verandert naam en splitst op in twee bedrijven

    Daimler verandert naam en splitst op in...

    20
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden