Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Valéra 1.5 SXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 229.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Nadat ik in april 2012 mijn rijbewijs behaalde, moest ik uiteraard een auto hebben.
Wat wilde ik graag een Alfa Romeo 156 of een mooie BMW 3 serie of een Audi A4...maar ja, als je een student bent met een beperkt budget, dan heb je niet veel te willen.
In de buurt stond toevallig een Alfa Romeo 145 met een 1.7 boxer motor, voor een goed prijsje. Wat rijdt dat lekker zeg en dat motorgeluid - fantastisch! En er zat ook nog eens een dakraampje bij. Maar helaas, de remmen werkten voor geen meter, de claxon deed het niet, de ramen sluiten niet goed, het schakelen ging zeer stroef en de onderhoudsgeschiedenis van de afgelopen 10 jaar was niet bekend.
Verstand won het uiteindelijk van emotie en ik ging op zoek naar een zuinige, lichte, betrouwbare japanner. Hoe die er dan uit zou zien was niet van belang.
Zodoende kwam ik enkele weken later terecht bij Auto Hommel te Etten-Leur. Er stond daar een Daihatsu Valera te koop met 229.xxx op de teller. Altijd volledig dealeronderhouden bij die zaak en nader onderzoek wees uit dat Auto Hommel wel een vrij betrouwbare zaak was.
Goed, dus even een proefritje gemaakt en eigenlijk niets te klagen. Trekt vrij pittig op, remmerij niets mis mee, alle elektronica werkend en het schakelen ging boterzacht. Uiteindelijk de auto gekocht en ik kreeg er nog een verse APK bij, met als adviespunt roest bij de remmen.
Eerste indrukken (229.xxx)
Deze Daihatsu Valera heeft 89 pk bij 860 kg. Voor het gewicht is dat vrij veel pk. De auto trekt dan ook goed op: invoegen is over het algemeen geen probleem. Inhalen op de snelweg is wel wat lastiger, terug naar de 4 is noodzakelijk.
De auto is 4,10m lang, wat eigenlijk behoorlijk lang is voor het gewicht. Op de snelweg heel gevoelig voor wind. Een vrachtwagen inhalen is niet echt een pretje, je wordt door de winddruk als het ware weggeperst. Altijd met 2 handen aan het stuur als je hiermee op de snelweg rijdt!
Door het lage gewicht is er dus ook vrijwel geen geluidsisolatie. Op de snelweg moest de radio dan ook altijd vrij hard aan om dit te overstemmen, met als gevolg dat je met rinkelende oren uit de auto stapt.
De auto is vrij karig uitgerust: elektrische ramen en spiegels en stuurbekrachtiging. Een toerenteller had ik niet eens. Ook geen airco of airbags.. In de zomer kon het behoorlijk warm worden. De ramen opengooien op de snelweg is nauwelijks een optie: veel te veel kabaal.
Op de snelweg is het dus niet echt een comfortabele wagen. Als stadsauto voldoet hij prima. Makkelijk te parkeren en zeer licht te besturen.
's Winters werd hij vrij snel warm en startte eigenlijk altijd in één keer.
Problemen
Ongeveer een week na aanschaf bleek mijn oliepijl zeer laag te staan, onder het minimumniveau. Dus toen maar naar het tankstation gefietst en olie gekocht. Sindsdien het oliepijl zeer nauwkeurig in de gaten gehouden.
Wat bleek? De auto verbruikt 1L olie op 700-800 kilometer. Rond april 2013 was dit verbruik opgelopen tot 1L olie op 400-500 kilometer.
In augustus 2012 hoorde ik een schrapend geluid rechtsvoor als ik remde. In eerste instantie vermoedde ik een vastzittend steentje, omdat het geluid even snel verdween als dat het gekomen was. Een dag later toch maar naar de garage gegaan, omdat het geluid steeds bleef terugkomen. Maar het was al te laat: het remblok rechtsvoor was blijven hangen en was helemaal kaal. Ik heb dus met ijzer op ijzer geremd. Er zaten flinke krassen op de remschijf en de gehele boel moest dus vervangen worden.
Eind september 2012 was de accu overleden. Geen idee hoe lang die er al in zat. De stickers op de accu waren niet meer leesbaar, zal er dus wel een tijdje in hebben gezeten.
Eind april 2013. Op de snelweg zakte mijn snelheid van 130 ineens naar 120. Ik trapte het gaspedaal harder in, maar de snelheid bleef dalen. Uiteindelijk het pedaal tot op de bodem ingetrapt, maar ik reed nog maar 100 en de snelheid bleef dalen. Direct de snelweg afgegaan en de ANWB gebeld. De auto bleek nog maar op 3 cilinders te lopen. Er zou een nieuw blok in moeten. Bovendien bleek bij de APK dat er binnenkort ook nieuwe schokdempers op zouden moeten. Uiteindelijk besloten de auto naar de sloop te brengen.
Onderhoud
- 233.346 km -31-07-2012 - 2 nieuwe voorbanden, Michelin Engery Saver, en 2 nieuwe ruitenwissers - € 180.
- 234.999 km - 28-08-2012 - remklauw linksvoor was blijven hangen. Twee nieuwe remschijven en remblokken gemonteerd en remklauw gangbaar gemaakt - € 308,51.
- 236.778 km - 28-09-2012 - accu overleden, nieuwe accu laten plaatsen - € 115,00.
- 245.070 km - 25-04-2013 - APK. Kentekenverlichting vervangen en een nieuwe middendemper - € 317,30.
- 245.832 km - 15-05-2013 - de auto loopt op 3 cilinders. Er moet een nieuw blok in. Bij de APK ook te horen gekregen dat de schokdempers achter lek waren, dat zou op korte termijn vervangen moeten worden, hetgeen me 400 (!!) euro zou gaan kosten. Ik heb toen besloten dat de auto toen maar naar de sloop moest gaan...
Pluspunten
- Goedkoop in de wegenbelasting (€ 72 per kwartaal).
- Ruim.
- Prettige stadsauto.
- 89 pk op 860 kg = behoorlijk pittig.
- Schakelt zeer soepel.
Minpunten
- Verbruik zat rond de 1:12/1:13. Het buitensporige olieverbruik kan hier een een rol hebben gespeeld.
- Veel kabaal op de snelweg door de slechte geluidsisolatie en zeer windgevoelig door de lengte en het geringe gewicht. Het is niet aanbevolen om harder dan 120 te rijden. Eigenlijk is het nog beter om rond de 100 te blijven rijden.
Conclusie
Een fijne en goedkope auto, maar niet al te comfortabel bij langere ritten op de snelweg.
Ik had helaas de pech dat het blok niet meer 100% was.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Klokje rond Daihatsu Valéra

Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

Met 6.000 euro op zoek naar een occasion uit de budgethoek

Toyota krijgt nieuwe stadsauto van Daihatsu

Daihatsu Charade (1987) - Liefhebber Gezocht
