AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Daihatsu
  • Valéra

autoreview

Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999) #2

Anoniem
  • Review
13 juli 2013 om 15:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringValéra 1.5 SXi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf229.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 13 juli 2013

Nadat ik in april 2012 mijn rijbewijs behaalde, moest ik uiteraard een auto hebben.

Wat wilde ik graag een Alfa Romeo 156 of een mooie BMW 3 serie of een Audi A4...maar ja, als je een student bent met een beperkt budget, dan heb je niet veel te willen.

In de buurt stond toevallig een Alfa Romeo 145 met een 1.7 boxer motor, voor een goed prijsje. Wat rijdt dat lekker zeg en dat motorgeluid - fantastisch! En er zat ook nog eens een dakraampje bij. Maar helaas, de remmen werkten voor geen meter, de claxon deed het niet, de ramen sluiten niet goed, het schakelen ging zeer stroef en de onderhoudsgeschiedenis van de afgelopen 10 jaar was niet bekend.

Verstand won het uiteindelijk van emotie en ik ging op zoek naar een zuinige, lichte, betrouwbare japanner. Hoe die er dan uit zou zien was niet van belang.

Zodoende kwam ik enkele weken later terecht bij Auto Hommel te Etten-Leur. Er stond daar een Daihatsu Valera te koop met 229.xxx op de teller. Altijd volledig dealeronderhouden bij die zaak en nader onderzoek wees uit dat Auto Hommel wel een vrij betrouwbare zaak was.

Goed, dus even een proefritje gemaakt en eigenlijk niets te klagen. Trekt vrij pittig op, remmerij niets mis mee, alle elektronica werkend en het schakelen ging boterzacht. Uiteindelijk de auto gekocht en ik kreeg er nog een verse APK bij, met als adviespunt roest bij de remmen.

Eerste indrukken (229.xxx)
Deze Daihatsu Valera heeft 89 pk bij 860 kg. Voor het gewicht is dat vrij veel pk. De auto trekt dan ook goed op: invoegen is over het algemeen geen probleem. Inhalen op de snelweg is wel wat lastiger, terug naar de 4 is noodzakelijk.

De auto is 4,10m lang, wat eigenlijk behoorlijk lang is voor het gewicht. Op de snelweg heel gevoelig voor wind. Een vrachtwagen inhalen is niet echt een pretje, je wordt door de winddruk als het ware weggeperst. Altijd met 2 handen aan het stuur als je hiermee op de snelweg rijdt!

Door het lage gewicht is er dus ook vrijwel geen geluidsisolatie. Op de snelweg moest de radio dan ook altijd vrij hard aan om dit te overstemmen, met als gevolg dat je met rinkelende oren uit de auto stapt.

De auto is vrij karig uitgerust: elektrische ramen en spiegels en stuurbekrachtiging. Een toerenteller had ik niet eens. Ook geen airco of airbags.. In de zomer kon het behoorlijk warm worden. De ramen opengooien op de snelweg is nauwelijks een optie: veel te veel kabaal.

Op de snelweg is het dus niet echt een comfortabele wagen. Als stadsauto voldoet hij prima. Makkelijk te parkeren en zeer licht te besturen.

's Winters werd hij vrij snel warm en startte eigenlijk altijd in één keer.

Problemen
Ongeveer een week na aanschaf bleek mijn oliepijl zeer laag te staan, onder het minimumniveau. Dus toen maar naar het tankstation gefietst en olie gekocht. Sindsdien het oliepijl zeer nauwkeurig in de gaten gehouden.
Wat bleek? De auto verbruikt 1L olie op 700-800 kilometer. Rond april 2013 was dit verbruik opgelopen tot 1L olie op 400-500 kilometer.

In augustus 2012 hoorde ik een schrapend geluid rechtsvoor als ik remde. In eerste instantie vermoedde ik een vastzittend steentje, omdat het geluid even snel verdween als dat het gekomen was. Een dag later toch maar naar de garage gegaan, omdat het geluid steeds bleef terugkomen. Maar het was al te laat: het remblok rechtsvoor was blijven hangen en was helemaal kaal. Ik heb dus met ijzer op ijzer geremd. Er zaten flinke krassen op de remschijf en de gehele boel moest dus vervangen worden.

Eind september 2012 was de accu overleden. Geen idee hoe lang die er al in zat. De stickers op de accu waren niet meer leesbaar, zal er dus wel een tijdje in hebben gezeten.

Eind april 2013. Op de snelweg zakte mijn snelheid van 130 ineens naar 120. Ik trapte het gaspedaal harder in, maar de snelheid bleef dalen. Uiteindelijk het pedaal tot op de bodem ingetrapt, maar ik reed nog maar 100 en de snelheid bleef dalen. Direct de snelweg afgegaan en de ANWB gebeld. De auto bleek nog maar op 3 cilinders te lopen. Er zou een nieuw blok in moeten. Bovendien bleek bij de APK dat er binnenkort ook nieuwe schokdempers op zouden moeten. Uiteindelijk besloten de auto naar de sloop te brengen.


Onderhoud
- 233.346 km -31-07-2012 - 2 nieuwe voorbanden, Michelin Engery Saver, en 2 nieuwe ruitenwissers - € 180.
- 234.999 km - 28-08-2012 - remklauw linksvoor was blijven hangen. Twee nieuwe remschijven en remblokken gemonteerd en remklauw gangbaar gemaakt - € 308,51.
- 236.778 km - 28-09-2012 - accu overleden, nieuwe accu laten plaatsen - € 115,00.
- 245.070 km - 25-04-2013 - APK. Kentekenverlichting vervangen en een nieuwe middendemper - € 317,30.
- 245.832 km - 15-05-2013 - de auto loopt op 3 cilinders. Er moet een nieuw blok in. Bij de APK ook te horen gekregen dat de schokdempers achter lek waren, dat zou op korte termijn vervangen moeten worden, hetgeen me 400 (!!) euro zou gaan kosten. Ik heb toen besloten dat de auto toen maar naar de sloop moest gaan...


Pluspunten
- Goedkoop in de wegenbelasting (€ 72 per kwartaal).
- Ruim.
- Prettige stadsauto.
- 89 pk op 860 kg = behoorlijk pittig.
- Schakelt zeer soepel.

Minpunten
- Verbruik zat rond de 1:12/1:13. Het buitensporige olieverbruik kan hier een een rol hebben gespeeld.
- Veel kabaal op de snelweg door de slechte geluidsisolatie en zeer windgevoelig door de lengte en het geringe gewicht. Het is niet aanbevolen om harder dan 120 te rijden. Eigenlijk is het nog beter om rond de 100 te blijven rijden.

Conclusie
Een fijne en goedkope auto, maar niet al te comfortabel bij langere ritten op de snelweg.
Ik had helaas de pech dat het blok niet meer 100% was.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
 
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Valéra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Valéra specificaties
  • Daihatsu Valéra occasions
  • Daihatsu Valéra video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Valéra tests
  • Daihatsu Valéra gebruikersreviews
  • Daihatsu Valéra index
Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Een Daihatsu Copen? Daar heeft Ghisbert van Ginhoven, die sinds jaar en dag de rollenbank bedient,...

Lees meer
 

Daihatsu Valéra reviews

  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 30 november 2020
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999) #2

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999) #2

    • 13 juli 2013
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    1
    • 9 augustus 2011
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1998)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1998)

    • 9 maart 2010
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 3 oktober 2008
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    23
    • 5 september 2006
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SGi (1996)

    Daihatsu Valéra 1.5 SGi (1996)

    3
    • 22 februari 2008
meer reviews
Klokje rond Daihatsu Valéra

Klokje rond Daihatsu Valéra

3

De Daihatsu Valéra. U kende ‘m nog niet? We nemen het u niet kwalijk, gezien de slechts 2.169...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 30 november 2020
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    1
    • 9 augustus 2011
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1998)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1998)

    • 9 maart 2010
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 3 oktober 2008
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SGi (1996)

    Daihatsu Valéra 1.5 SGi (1996)

    3
    • 22 februari 2008
  • Klokje rond Daihatsu Valéra

    Klokje rond Daihatsu Valéra

    3
    • 25 juli 2007
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

    23
    • 5 september 2006
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    Daihatsu toont vijf losgeslagen concept-cars

    25
    • 28 december 2020
  • Review
    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

    7
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje De Tomaso

    De Vluchtstrook: Daihatsu met een vleugje...

    9
    • 13 december 2020
  • Review
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Review
    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    Daihatsu Valéra 1.5 SXi (1999)

    2
    • 30 november 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: 60 jaar Daihatsu Hijet

    De Vluchtstrook: 60 jaar Daihatsu Hijet

    11
    • 8 november 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep