Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Valéra 1.5 SRi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ervaringen
Veel waar voor je geld!
Sinds 2006 zijn wij in het bezit van een Daihatsu Valera. Gekocht bij 68.000 kilometer en er inmiddels zo’n dikke 50.000 bij gezet. Hoewel we bij aankoop allebei nog studeerden en we inmiddels al een ruimer budget hebben doordat zowel mijn vriendin als ik allebei werken denken we er voorlopig niet over om de Valera weg te doen. Goede kans dat we de auto zolang hij het net zo goed blijft doen als nu volledig oprijden.
Even wat pluspunten:
- Een 1.5 16V motor met 90 pk. In combinatie met het lage gewicht (860 kg) levert dat geen onaardige prestaties op. Daarnaast komt het max. koppel al bij 3600 toeren vrij wat er voor zorgt dat deze auto best laag in zijn toeren gereden kan worden.
- Een laag brandstofverbruik, hij weegt tenslotte niet veel. Doordat we volgens het ‘nieuwe rijden’ rijden (en dat gaat prima met deze auto) halen we in de winter ongeveer 1:16,5 en in de zomer ongeveer 1:18. Niet verkeerd dus. Het zuinigst wat de auto gehaald heeft is 1:20,4 tijdens een aantal snelwegritten direct na een kleine beurt.
- Elektrische ramen en spiegels en centrale deurvergrendeling.
- Ruim genoeg voor 4 personen en bagage (425 liter bagageruimte)
- Techniek afkomstig van Toyota, de auto heeft ons nooit in de steek gelaten.
Minpunten heeft de auto ook:
- Vóór het plaatsen van verzwaarde veren zakte de auto in bij volle belading. Na het plaatsen van verzwaarde veren is het probleem opgelost
- Het is een oudere auto: zo heeft hij geen abs en is een airbag niet standaard geleverd.
- Op de snelweg draait de auto door z’n korte 5 redelijk veel toeren (3500 bij 120 km/u) en is daardoor wat aan de lawaaiige kant. Rond de 100 is het overigens prima uit te houden.
Het rijden:
De Daihatsu Valera is direct afgeleid van zijn hatchback broertje, de Charade. Ook deze hebben wij overwogen, maar Valera’s zijn door hun bedaagdere uiterlijk goedkoper en zijn ze iets stiller. Ook heeft de Valera enkele onderdelen gemeen met de Applause, zo is de motor afgeleid van deze auto. Tenslotte is er nog de Gran Move, een 5 deurs MPV op de bodemplaat van de Charade. Een Valera is een prettig rijdende, bijzonder wendbare auto. Bij zijwind merk je goed dat het om een wat lichtere auto gaat en ook bij hoge snelheden (+140) is het sturen wat nerveuzer. Wel laat de auto’s zich bijzonder goed sturen, het onderstel is duidelijk afgestemd op wat sportiever rijden (overhellen doet ie toch nauwelijks), je kan met deze auto dan ook heerlijk snel over rotondes. Op de achteras is de auto voorzien van een veerpootbrug. In de eerste, tweede en derde versnelling heeft de auto veel kracht, in zijn 4 en 5 wat minder. Naarmate de rijsnelheid hoger wordt veranderd dit, zo trekt de auto op de snelweg in zijn 5 lekker door van 100 km naar hogere snelheden. Als je het wilt kom je met de Valera snel van zijn plek, 0-100 doet hij in ongeveer 11 seconden.
Comfort:
De auto rijdt bijzonder comfortabel tot ongeveer 100 km/u. Daarboven stijgt het geluidsniveau, wat minder prettig is. Het interieur is redelijk voor 4 mensen, al hangt het er natuurlijk wel vanaf hoe groot de passagiers zijn. Persoonlijk zijn de voorstoelen voor mij aan de korte kant maar voor mijn vriendin ideaal. De vering en demping zijn stevig maar vooral verbeterd na het plaatsen van de verzwaarde veren. Deze veren zorgen er voor dat de achterkant van de auto steviger aanvoelt tijdens het rijden. Er kunnen overigens nog verbazingwekkend veel spullen in: met de bank neergeklapt kan er moeiteloos een complete kampeeruitrusting inclusief 6-persoons bungalowtent mee. Opvallend is dat de auto met winterbanden comfortabeler rijd, deze banden zorgen voor meer demping en minder geluid t.o.v. de standaard Kuhmo banden.
De praktijk:
Valera’s zijn gemaakt vanaf 1995 tot en met 2001. In Nederland zijn er zo’n 2200 exemplaren verkocht, niet echt veel dus. Het uiterlijk is heel erg jaren negentig, vrolijke ronde vormen dus. Persoonlijk vind ik de serie 2 een stuk mooier dan de serie 1, daar past de voorkant niet goed bij de achterkant. Al met al vind ik het een leuke auto om te zien, zeker wanneer ie voorzien is van lichtmetalen velgen. Om de auto er een beetje vlot uit te laten zien is het beter om er een spoiler op te (laten) zetten, dan heb je meteen een derde remlicht. Qua grootte zit hij mooi tussen een kleine auto en een auto van gemiddelde grootte in. Voor iemand die tegen lage kosten mobiel wil zijn is het een prima auto, de kosten zijn laag zowel qua belasting, verzekering en brandstofverbruik. Doordat de auto niet erg populair is (naar mijn mening volkomen onterecht) zijn de auto’s niet duur in aanschaf. Reken op zo’n 1250 euro voor een behoorlijk exemplaar. Wij hebben de auto gekocht voor een hoger bedrag, maar hij had bij aanschaf ook pas 68.000 km gereden, kregen zes maanden garantie en een trekhaak. Ook zijn Daihatsu onderdelen beslist niet duur, al heb je daar niet veel aan omdat er zelden iets stuk gaat. De betrouwbaarheid is zoals die van Toyota: top! Daihatsu is een volle dochter van Toyota en dat is te merken. De auto is mooi rammelvrij afgewerkt en zit goed in de lak, roesten doet hij (gelukkig) niet. Wel spuit ik de auto na het winterseizoen aan de onderkant af met de hogedrukreiniger.
Buiten het normale onderhoud hebben we tot dusver geen gebreken gehad en heeft de auto ons ook nooit in de steek gelaten.
De volgende onderdelen zijn inmiddels vervangen, echter allemaal normale slijtage:
- Trommelremmen achter, waren ovaalvormig door ongelijke slijtage. Vervangen onder garantie.
- Remschijven en remblokken voor: normale slijtage.
- Waterpomp: deze bleek versleten en is vervangen bij 105.000 km.
- Voorbanden: normale slijtage.
- Accu: vermoedelijk was de vorige nog het originele exemplaar uit 1997.
- De uitlaat bleek laatst doorgeroest te zijn, dit was ook nog het originele exemplaar. Deze is vervangen door een imitatie uitlaat.
- Nieuwe rechter portiergreep: deze was geforceerd door iemand die iets uit de auto wilde stelen of heel de auto wilde meenemen.
Buiten het normale onderhoud hebben we verder geen kosten aan deze auto en komt hij elk jaar glansrijk door de apk zonder aanmerkingen. Terugkijkend op inmiddels 4 jaar Valera rijden kunnen we een Valera aan iedereen aanraden die met een klein budget auto wil rijden.
Update: de auto is in juni 2011 o.a. wegens de komst van een baby verkocht. We zijn iets groters en veiligers gaan rijden. Verkopen viel nog niet mee (niet gewild), maar uiteindelijk is hij gelukkig niet naar de sloop gegaan.
PROBLEMEN
Problemen: (kort na aflevering)
- ovaal vormige trommelremmen achter, die trillingen bij het remmen veroorzaakte.
- het 3e remlicht op de spoiler dat defect was.
Allebei vervangen onder garantie bij autobedrijf Hommel in Etten-Leur.
Problemen:
- Geen.
Problemen 1-6-07 ( 12.000 km update )
Problemen t/m 1-6-2011 (km. stand 155.000)
- Lekke schokdemper linksachter
- Barst in voorruit
Verder nooit geen problemen gehad, prima auto.
- Geen, glansrijk door de apk.
Problemen 30-9-07 ( de teller staat nu op 85.000 km )
- Poging tot diefstal, 150 euro schade.
Problemen 31-5-’08: (tellerstand 95.000 km)
- Achterraam opnieuw afgekit, geen wereldschokkende dingen dus.
- Glansrijk door de apk.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Klokje rond Daihatsu Valéra

Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)

Met 6.000 euro op zoek naar een occasion uit de budgethoek

Toyota krijgt nieuwe stadsauto van Daihatsu

Daihatsu Charade (1987) - Liefhebber Gezocht
