Daihatsu Valéra 1.5 SRi (1997)
Prijsbewuste compact
Deze bescheiden modelwijziging leek een goede reden voor een hernieuwde kennismaking. Een tweede, minstens even belangrijke overweging daarbij was zijn aangescherpte prijs, zodat de toch al niet dure Valéra nóg scherper met z'n concurrenten in de slag kan dan voorheen.
We mogen stellen dat de prijs een van de sterkste punten van Daihatsu's bijna-volwassen sedan is. Met opzet staat hier 'bijna', want de Valéra is zo'n typisch tussenmodel, dat zich in de ruimte tussen de traditionele klasse-indeling heeft geschoven en daardoor een directe confrontatie met de gevestigde orde tracht te ontlopen. Dat heeft als nadeel dat zo'n model zich buiten de marktsegmenten plaatst waar de grootste vissen zijn te verschalken, maar aan de andere kant zijn ze in hun eigen 'niche'- zoals dat tegenwoordig zo fraai heet - prominent aanwezig.
Forse kofferbak
Naast het prijsvoordeel heeft de Valéra uiteraard nog wel een paar aantrekkelijkheden, zoals een vrij klein, maar opgewekt presterend en bovendien behoorlijk zuinig 16-kleps motortje, een zeer redelijke accessoiresbezetting, aardig wat ruimte- voor-vier en een opmerkelijk forse kofferbak. Dat laatste is uiteraard niet zo vreemd voor een echte sedan, maar voor een auto die ergens tussen een Opel Corsa en een Astra in bungelt, is een inhoud van 425 liter behoorlijk fors.
Ondanks de verjongingskuur kan de Valéra uiterlijk nog steeds geen grote potten breken. Met z'n vergrote koplichten kijkt hij tegenwoordig wat brutaler de wereld in en het kleine spoilertje op de achterklep geeft de gestrekte taillelijn een leuk accentje, maar ja, 't blijft een sedan en dat zijn meestal niet de joligsten van de familie.
Vaak wekken zulke conventionele modellen overigens wél een indruk van extra degelijkheid, maar op dat punt scoort de Valéra juist minder sterk. Je kunt nergens echt de vinger op leggen, maar vrijwel alles in of aan deze ietwat burgerlijke Daihatsu voelt een beetje ielig aan. De portiertjes sluiten meer met een 'klèng'- dan met een 'klonk'-geluid, het geopende motorkapje voelt aan als het deksel van een koektrommel en ook de werking van sommige bedieningsorganen maakt geen hoog- solide indruk. Dat betekent niet dat 't lijkt of alles er zomaar kan afvallen of-breken, maar de hele auto is wel duidelijk als lichtgewicht geconstrueerd.
Lichtgewicht
Dat blijkt trouwens zonneklaar uit het wagengewicht, dat met 859 kilo toch zeker 50 kilo lager ligt dan dat van z'n klasse- genoten. Gunstig voor de prestaties natuurlijk, evenals voor het brandstofverbruik, dat onder pittige testomstandigheden de zeer florissante waarde van 1:12,6 opleverde. Maar: geen rozen zonder doornen, want een lichte bouw gaat nu eenmaal niet goed samen met een optimale geluidsisolatie en -demping. De Valéra is tijdens het rijden dan ook niet stil: 75,5 dB bij een kruissnelheid van 120 echte kilometers per uur is een geluidsniveau waarbij je de radio flink wat harder moet zetten en met enige stemverheffing moet converseren.
In dit opzicht is er ten opzichte van de vorige Valéra-editie weinig veranderd, maar gelukkig geldt dat in meer positieve zin ook voor de prestaties, het verbruik en de rij- eigenschappen. Resteert tenslotte het interieur, waarin we ook geen pregnante veranderingen hebben kunnen ontdekken, hetgeen wil zeggen dat de geteste SR-versie fatsoenlijk, hoewel wat saai is aangekleed, van leuke accessoires is voorzien en... nog steeds geen standaard airbag bevat. Overigens is die extra voorziening inmiddels sterk in prijs verlaagd tot zo'n 500 gulden: maar liefst 1000 gulden minder dan voorheen. Wie vanwege de veiligheid de voorkeur geeft aan ABS is trouwens nóg beter af, want dat vergt slechts een extra uitgaaf van zo'n f 1500, ofwel ruim 2500 gulden minder dan vroeger.
Heel vreemd overigens, dat een airbag bij deze auto niet kan worden gecombineerd met ABS en dat het laatste evenmin kan samengaan met een airco of automatische bak. Technisch zal er wel een reden voor zijn, maar vreemd blijft het. Tenzij we
veronderstellen dat het zelfs voor Daihatsu te ver gaat om zó veel goedkope extra's tegelijk te verkopen...
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Valéra 1.5 SRi |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 12.930 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 119 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.100 mm / 1.620 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.395 mm |
Massa leeg | 859 kg |
Laadvermogen | 551 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 400 kg |
Banden | 165/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 18,0 s |
Lees ook

Klokje rond Daihatsu Valéra

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

'Volvo EX30: Chinese auto zonder dat mensen het weten' - AutoWeek Podcast

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken
