Daihatsu Sirion 1.3 16V VTR (2002)

autoreview

Daihatsu Sirion 1.3 16V VTR (2002)

Signalement

UitvoeringSirion 1.3 16V VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds het halen van mijn rijbewijs, heb ik alleen nog maar Daihatsu gereden. Destijds ben ik begonnen met een Cuore RTi uit 2000, deze werd helaas total loss verklaard, nadat iemand achterop reed. Daarna heb ik nogmaals tot volle tevredenheid 2* Cuore’s in bezit gehad. Tot heden heb ik geen moment gedacht aan eventueel aanschaf van een ander merk.

Begin 2005 begon het toch te kriebelen, opzoek naar net wat meer auto, het liefst 5-deurs, grotere bagageruimte en natuurlijk wel een DAI! Na wat zoeken zag ik een Sirion 1.3 VTR uit 2002 staan, 2,5 jr oud en 14.000km gelopen. Hij zag er prima uit en na een testrit was ik (en de auto) verkocht!

Hoe dan ook, of je haar mooi vind of niet, het is in ieder geval een aparte auto. Vooral de 1.3 uitvoering, welke is voorzien van meer chroom (strips die verder doorlopen op de zijkant), sportievere bumpers met mistlichten voor en sideskirts. Voor je geld krijg je veel uitrusting; o.a. elektr. ramen voor EN achter, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, mistlichten, hoofdsteunen achter en niet te vergeten bekerhouders (essentieel)! Ook het dashboard ziet er sportief uit, de ergonomie hiervan is goed. Vreemd dat de knopjes van de mistlichten wat ver naar onder zijn geplaatst. Het meubilair zit verder goed. Voorin is er ruimte genoeg en een prima zithouding, ook op wat langere ritten (aangezien ik 1.90m lang ben). Achterin is de beenruimte niet echt overbemeten. De bagageruimte is ruim voldoende (257ltr).

Het comfort is goed, alleen worden kleine oneffenheden door het onderstel niet mooi weg gefilterd. Een nadeel is dat het motortje redelijk veel lawaai maakt, vooral bij wat hogere toerentallen. De wegligging voelt veilig en vertrouwd aan, bij iets te snel genomen bochten begint de auto iets wat over de voorwielen weg te glijden, maar dit alles uiterst controleerbaar. Verder remt hij prima. Met een nat wegdek willen de voorwielen nogal snel doorslippen. Dit ligt echter meer aan het vermogen van het motortje. De 1.3 heeft 102pk en dat is voor een auto van plusmin 850kg meer dan genoeg. Vaak krijg je verbaasde blikken wanneer je bij een stoplicht grotere auto’s totaal zoek rijdt! In de 2 trek het rakkertje enthousiast door tot aan de 100km/h. Het inhalen is dan ook in een poep en een scheet gedaan. Het is gewoon een erg fijne gedachte dat er aardig wat reserves onder het pedaal staan te trappelen indien dat nodig mocht zijn. De versnellingsbak schakelt ’trefzeker’, af en toe iets hakerig. De besturing is aangenaam licht, voor ritten in de stad ideaal, op de snelweg ietswat gevoelloos rond de middenstand. Gem. verbruik wat ik weet te halen is 1:16 (gecombineerd stad/snelweg). Minder zuinig dan de 1.0, maar nog altijd ruim binnen de perken, vooral met de hoge benzineprijzen van tegenwoordig.

UPDATE 4 januari:

Vandaag naar de dealer geweest voor een nieuwe multi-riem. Binnen een half uur was de nieuwe geinstalleerd. De bovenstaande klacht is bij deze verholpen. Tevens zijn de Daihatsu Dealers weer eens uitgeroepen tot de beste van 2006!

UPDATE 22 juni:

Zojuist de 75.000km grens gepasseerd. Ik rijd nogsteeds tevreden rond in de Sirion. Sinds de laatste update (4 januari) is er eigenlijk weinig spannends gebeurd. Nog weggeweest voor een onderhoudsbeurt bij de dealer en in de lente maar eens nieuwe banden eronder laten zetten. Verder is het dashboardkastje gaan rammelen, maar dat is verholpen door deze eruit te halen en opnieuw erin te zetten. Misschien zat het palletje niet genoeg aangedrukt? Thats it! Niet dat ik wat had verwacht maar toch... Regelmatig lees ik diverse reviews en wat mij opvalt is dat betrouwbaarheid zelfs tegenwoordig niet zo vanzelfsprekend is. Owjah, en wat een geduld mensen soms hebben met een dealer/importeur of de auto zelf! Na 5jr. Daihatsu heb ik nog niets gehad, op het periodieke onderhoud na dan. Dus afgelopen week heb ik deze maar eens goed verwend, van binnen en van buiten is ie weer schoon en gepoetst. Hij ziet er op een paar kleine schoonheidsfoutjes werkelijk nog als nieuw uit. Je ziet, ik ben nogsteeds erg in mijn nopjes met deze fijne auto. Tot zover deze update, mocht er wat zijn dan laat ik dat z.s.m. op de review weten!

PROBLEMEN

HE-LE-MAAL NIKS!!! Een echte Jap, blijft maar rijden! Met de vorige DAI’s ook niets gehad! Sinds vd week begon de multi-riem als het vochtig is iets te piepen, maar na bijna 70.000km mag er ook wel een nieuwe op. Verder ooit nog een kleine aanrijding gehad (alweer niet mijn schuld), maar dit is heel netjes verholpen door de dealer incl. garantie etc.

Als je opzoek bent naar een opvallende, betrouwbare auto in de categorie van bijv. Toyota Yaris, dan is dit (financieel gezien) wel een interessant alternatief. Ideaal voor bijv. een jong gezin. Ik weet zeker dat ik de komende tijd heel veel plezier aan deze auto ga beleven en dat ik zeker Daihatsu blijf rijden!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.