Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic (2008)

autoreview

Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic (2008)

Signalement

UitvoeringCopen Roadster 1.3 16V DVVT Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mini Roadstertje

  • 32.000 km

Signalement: Daihatsu Copen 1,3i 16V DVVT Classic.
Kleur : Blue mica metallic.
Opties : Afdekpaneel tussen achterklep en schutbord.
Parkeersensoren achter.

Algemeen:

Na twee jaar in een Blauwe Citroën C2 VTS rond te hebben gekart vond ik het weer tijd voor iets anders aparts.
Ik heb altijd al een cabrio willen hebben, maar het moest er wel een met een hard dak zijn.
De Peugeot 206/207CC is ook voorbij gekomen, maar die vind ik niet echt mooi en veel te zwaar.
Ik had in 2004 al eens naar een Copen gekeken, het betrof toen nog het rechtsgestuurde 700cc Turbo model.
Toen in 2006 De Copen met links stuur en de 1300cc motor uitkwam wist ik dat het mijn volgende auto zou worden.
Mijn Copen is zoals hierboven staat een Classic, dit houdt in dat hij voorzien is van bruin lederen bekleding op de stoelen en deurpanelen, en een deels houten Momo stuurwiel.
Alle 1300 modellen zijn i.t.t. de 700cc's standaard voorzien van de vleugel achterop die de auto mijn insziens een wat vollere achterkant geeft.
Ook is hij voorzien van stoelverwarming, en zijn de zijruiten en spiegels electrisch te bedienen, airco is standaard.
Het dak werkt eenvoudig, een zeiltje in de kofferbak naar achteren trekken, twee grendels boven de voorruit losmaken en vervolgens de "play" knop ingedrukt houden tot de pieptoon.
In +/-20 seconden verdwijnt het aluminium dak in de kofferbak.
Omgekeerd oefening duurt even lang.
De ontstane opening tussen het schutbord en en kofferdeksel kan eventueel worden opgevuld met een uitklapbaar paneel dat met vier clips bevestigd wordt.
Dit paneel zit normaal in een tas opgeborgen tegen het schutbord in de bagageruimte en is helaas niet standaard.
Nadeel van dit paneel is dat je bij plotselinge regen eerst die plaat moet verwijderen voordat je het dak dicht kan doen, dus die plaat kun je beter niet monteren als het weer twijfelachtig is.
Met het dak in de kofferbak is er nog 14 liter bagageruimte over (met dak dicht is dit 210 liter), dus een brood kun je er dan nog net in frotten.
Verder vraagt het instappen met dicht dak enige gewenning omdat je een bepaalde beweging moet maken om zonder hoofdpijn in te stappen.
Eenmaal binnen heb je uitzicht op een vrij simpel dashboard met daarin links een toerenteller, in het middden een snelheidsmeter met kilometerteller en twee tripmeters, en rechts een benzine-, en temperatuurmeter.
Het geheel is opgebouwd uit hard plastic maar het past allemaal heel mooi en het rammelt en kraakt niet.
Het stuur is zowel axiaal als radiaal te verstellen maar zou voor mij nog iets verder omhoog mogen.
De auto is voorzien van twee airbags.
Ik ben 1m81 en kan verder goed in de auto zitten, ik heb voldoende been-, en hoofdruimte.
Alleen komt de gordel wel in het gedrang omdat deze tussen de stoel en het schutbord wordt opgesloten.
Andere gordelgeleiders hebben het probleem deels opgelost.
Na het starten moet je op de toerenteller kijken of de motor draait, want echt horen doe je hem niet.
Het rijden op zich is een belevenis want doordat je zo laag zit lijkt een gewone middenklasser al een SUV.
Het komt dan ook regelmatig voor dat ze je over het hoofd zien bij het invoegen.
Daarentegen krijg je ook vaak voorrang ondanks dat je het niet hebt, omdat mensen niet weten wat voor een auto het is.
Zeker in open toestand heb je veel bekijks omdat hij dan extra opvalt.
Regelmatig zie je mensen achterstevoren in hun auto ziten (verrekjenekje) om te kijken wat voor een auto het is.
Doordat de Copen is voorzien van een 87Pk sterke motor en maar 850 Kg weegt is de auto uitermate vinnig.
De motor is voorzien van variabele kleptiming die er vanaf 4000 tpm pas echt aan begint te sleuren.
Menig GTI bestuurder heeft zich al vergist in de sprint capaciteiten van deze blauwe miniroadster.
De top van 180km/h lijkt mij wel haalbaar maar ikzelf ga het niet proberen omdat hij rond de 160km/h wat zweverig begint te worden.
De wegligging is verder uitermate goed, je kunt er lekker mee gooien en smijten.
Al is de auto toch vrij hard gedempt, vooral korte dwars richels geeft hij goed door.
Persoonlijk vind ik de auto in open toestand wat fijner rijden omdat hij dan wat meer torsie in de carroserie heeft.
Met dak dicht is het zaakje toch wat stijver.
Het is mogelijk om vanaf +/-4 graden boven nul met het dak open te rijden.
De verwarming op max., stoelverwarming aan, ruiten omhoog, muts op is dan wel het devies.
In de zomer kun je met het dak open en gemonteerde afdekplaat makkelijk 120 tot 140km/h op de snelweg rijden met de zijramen omhoog.
Doordat je zo laag zit, zit je dan lekker uit de wind, ook het standaard doorzichtige windschot helpt hier aan mee.
Het verbruik valt mee, ik rijd er gemiddeld 1:14 á 1:15 mee, maar als ik beter mijn best doe is 1:17 ook haalbaar.
Ook met het dak open zit je rond deze verbruikswaardes.
Ook deze auto heeft zijn nadelen, zo zijn daar de eerder genoemde beperkte kofferruimte, en ook de bodemvrijheid.
Vooral dit laatste is soms vervelend, want onder de auto zit een kruisframe voor de stijfheid.
Dit frame wil bij bijvoorbeeld het afrijden van een veerpont de grond wel eens raken.
Ook de bandenmaat is afwijkend, nl. 165/50R15, door deze smalle maat en het toch redelijke koppel van 120Nm is grip op nat wegdek een probleem.
Je staat regelmatig onbedoeld te spollen bij het stoplicht.
Hieronder nog even kort de voor-, en nadelen op een rijtje.

Voordelen:
-Lekker fel.
-Goed (sportief) weggedrag.
-Zuinig.
-Je ziet ze niet veel.
-Veel bekijks.

Nadelen:
-Beperkte ruimte bij geopend dak.
-Je moet niet langer dan 1,82m zijn.
-Beperkte bodemvrijheid.
-Weinig grip op nat wegdek bij optrekken.
-Veel bekijks.

Historie:

04 november 2009,

Hij heeft zijn eerste grote beurt gehad bij 30.000km met daarbij twee nieuwe voorbanden.
Gelukkig geen bijzonderheden op technisch gebied, alleen heeft de dealer helaas de gepolijste velgen behoorlijk beschadigt bij het wisselen van de banden.
Maar ze hebben mij verzekerd dat ze het snel en goed gaan oplossen.

15 januari 2010

De beschadigde velgen zijn vervangen door andere.
Niet snel, maar wel goed opgelost dus, waarvoor dank.

Update

  • 44.000 km

Ben afgelopen vakantie naar Duitsland geweest, en daar lekker met het dak open over de binnenwegen gereden.
Dan komt het kart karakter echt naar boven, wat een strakke wegligging heeft ie toch.
Ook op de Autobahn haalt hij met het dak open 170+ op de Navi, je hebt dan echter wel veel last van windgeruis en geklapper.
Verder is er uiterlijk wat veranderd, er zit een ander grilletje op, wat chroom, en een "houten" middenconsole.
Inmiddels staat de teller op 44000km, en was het tijd voor een onderhoudsbeurt.
Ik heb de voorwielen laten balanceren omdat er bij 120km/u een trilling waarneembaar was.
Ook is er een garantie aanvraag voor mijn twee achter velgen, hiervan begint de laklaag rondom de naafdopjes te corroderen.
Voor de rest was er niks bijzonders te melden.

Optische aanpassingen

  • 54.000 km

De teller staat inmiddels op 54000+ kilometers.
Sinds de laatste update heb ik andere velgen gemonteerd omdat de orginele exemplaren ondanks het regelmatig schoonhouden weer rond het naafdopje begonnen te corroderen.
De garantie is er inmiddels af (3-jaar) dus daarvoor hoef ik ook niet meer terug te gaan.
Voor de rest geen bijzonderheden, bij 59000km moet ie een beurt hebben.

Beurtje

  • 72.500 km

Inmiddels is de Copen uitgerust met een geheel handgemaakte RVS uitlaat van de firma MCC sport uit Veghel.
Hierdoor voelt hij iets kwieker aan en produceerd hij een beschaafde sound.
Er staat nu inmiddels ruim 72.500km op de teller, dus volgens het kaartje is het nu tijd voor een onderhoudsbeurt.
Op een remklauw na die iets blijft hangen verder geen bijzonderheden.
Dus wederom een kwestie van olie en filtertjes vervangen.
De Daihatsu dealer Damen & kroes in Den bosch is inmiddels overgegaan in James auto en service maar heeft verder geen invloed op de service, die blijft gewoon goed.

The End

  • 80.000 km

Zo, na bijna vijf jaar en bijna 80000 fijne kilometers is het weer tijd voor iets anders.
Mijn oog is gevallen op een Mercedes-Benz SLK280 uit juni 2008 in de kleur Iridium zilver met een Rood nappalederen interieur en houtaccenten.
Dit houdt dus in dat ik deze review verder niet meer bij ga houden.
Ik hoop dat je veel leesplezier en informatie aan deze review hebt gehad.
Ik ga natuurlijk van de Benz ook weer een review bij houden, dus blijf de reviews in de gaten houden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.