Daewoo Leganza 2.0 CDX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leganza 2.0 CDX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 165.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik uitgekeken raakte op mijn eerste auto - een Peugeot 306 - ging ik rondkijken voor een andere auto met meer ruimte en meer vermogen. Bij de Peugeot-dealer kwam ik een blauwe Daewoo Leganza 2.0 zestienklepper automaat tegen voor €4450,-. Een mooi bedrag wat mij betreft voor een auto uit oktober 1998, bij aankoop was hij bijna zes jaar oud. De onderhoudshistorie was volledig bekend, de auto heeft al z’n onderhoud gehad bij de merkdealer. De auto zag (en ziet) er nog keurig uit, op wat steenslag na.
De restwaarde zal neerkomen op een euro of 1800 uiteindelijk volgens de Autoweek waardemeter. De afschrijving valt dus gigantisch mee. Totaal dus ongeveer 2650 euro.
De auto beviel direct. De auto heeft een goede uitrusting, onder meer:
- leren bekleding;
- automaat;
- elektrische ramen;
- elektrische en verwarmde spiegels;
- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel;
- elektrische antenne;
- dubbele airbag;
- airco (defect geraakt);
- afneembare trekhaak;
- twee leeslampjes.
Ruimte heeft de auto in overvloed. Met mijn 1.97 zit ik lekker ruim op de bestuurdersstoel. Achterin hebben zelfs de passagiers van mijn lengte genoeg ruimte. De kofferbak is gigantisch en kan nog groter gemaakt worden door de achterbank neer te laten. Dat kan in ongelijke delen. Jammer genoeg is het gat tussen de kofferbak en de achterbank wat aan de kleine kant, zodat je bijvoorbeeld geen fiets er doorheen kunt schuiven.
Opbergruimte is er genoeg. Twee ruime deurvakken, een opbergvak in de middenarmsteun en een afsluitbaar dashboardkastje. Verder beschikt de auto, naar Amerikaans voorbeeld, over een dubbele bekerhouder.
Het is niet het enige wat Amerikaanse invloed heeft, de vering is daar ook een voorbeeld van. Ik vind dat persoonlijk prettig. Het enige nadeel is het overhellen in de bochten. Daarnaast is de besturing erg bekrachtigd, maar ook dat vind ik niet negatief. De windgevoeligheid vind ik echter een nadeel.
De stoelen zitten goed. Ik stap uitgerust uit na een lange rit. De bestuurdersstoel biedt genoeg verstelmogelijkheden. Het stuur daarentegen kan alleen maar in hoogte versteld worden, niet in de lengterichting. De leren bekleding ziet er nog netjes uit, alleen de bestuurdersstoel begint te slijten.
De automaat schakelt soepel. Alleen bij 80 km/uur schokt hij licht wanneer hij overschakelt naar de hoogste versnelling. Het benzineverbruik is gunstig; ik haal 1:10 à 11 bij korte afstanden en 1:12 à 13,5 bij snelweggebruik (100/120). Ik rijd dan relaxed. De benzinetank is 65 liter, ik ga altijd tanken bij de 650 km, wanneer er meestal een liter of 47 à 53 ingaat.
De auto is best snel voor zijn pk/gewicht-verhouding, ik kan goed meekomen in het verkeer. Een racemonster is het natuurlijk niet, maar dat is voor mij ook niet nodig. De auto beschikt over 133 pk bij 1300 kilo. Over de 0 - 100 doet hij circa 9 seconden, sneller dan de fabrieksopgave. 80 - 120 heb ik nooit opgemeten, maar als de kickdown in werking treedt, voel je echt een duw in je rug.
Van Koreaanse auto’s lees je regelmatig dat alles op het dashboard zo goedkoop aandoet. Dat is bij deze auto wat mij betreft niet het geval, op het kunsthout na. Alles voelt stevig aan en ziet er niet als goedkoop plastic uit. De afwerking is goed.
Daewoo is een niet zo geliefde auto. Een auto voor mensen die van A naar B willen en verder geen gevoel hebben bij aanschaf. De vader van een ex-vriendin (zat in de leaseauto’s) zei ooit: je rijdt in een statusloze auto. Jammer dan, ik ben er uitermate tevreden mee. Ik wil de auto oprijden, en voorlopig verwacht ik dat dat nog niet zo ver is! Ik ben er zuinig op. Soms trek ik wel eens door tot 6000 toeren, maar alleen als hij goed warm is.
Inmiddels is de auto voorbij de 210.000 kilometer! Op naar de 250.000!
Laatste update: de auto is deze week verkocht. Bij circa 215.000 is de koppakking lekgeraakt. Helaas is de auto het economisch niet meer waard om zo’n groot bedrag erin te stoppen. Ik heb een andere auto gekocht. Met pijn in mijn hart, dat wel. De auto gaat de handel in.
PROBLEMEN
De auto heeft in de 35 maanden dat ik hem in bezit heb wel voor wat kosten gezorgd. Het is natuurlijk geen Japanner, er gaat gewoon wel eens iets kapot buiten het reguliere onderhoud... Overigens maakt deze auto absoluut het imago van Daewoo niet waar, ik ervaar de auto als betrouwbaar. Tot op heden heeft hij me nooit laten staan. Ik laat hem overigens onderhouden bij Auto Monster in Dordrecht. Een prima bedrijf.
Eind juni 2005 kreeg de auto bij 174.500 km een nieuwe lambdasonde. Kosten: € 194,50. Advies was toen om de bovenste lager/schotel veerpoot te vervangen.
Bij de APK van augustus (176.000 km) heb ik het advies laten uitvoeren. De auto kreeg een grote beurt, waarbij er vervelend nieuws was. Het remblok aan de rechter achterzijde was vastgelopen. Deze was helemaal kapot, samen met de schijf. De totale kosten waren groot, ruim € 900. Maar de auto verkeerde verder in topconditie. Ik heb het dus geïnvesteerd. Daarnaast was de condensor van de airco kapot. Vervangen zou een te dure grap worden, dus ik laat het zo. Dan maar de ramen open bij warm weer!
190.000: nieuwe accu. Daarnaast had de linker stuurkogel wat speling gehad, waardoor de voorbanden schuin afgesleten waren. Nieuwe stuurkogel erop en twee nieuwe voorbanden. Gelukkig waren de banden sowieso bijna op. Als laatste moesten er nog nieuwe ruitenwissers op. Kosten: € 650.
192.000: nieuw lampje rechtsvoor. Derde lampje tot nu toe: 2x koplamp (links en rechts 1x), 1x stadslicht links.
195.500: De auto is APK gekeurd. Geen punten. Wel een aandachtspuntje: de pakking van de uitlaat bij het spruitstuk is gammel. De distributieriem en V-snaar heb ik laten vervangen. Daarnaast ook nog de automaatolie, de automaat schakelt nu nog soepeler. De totale kosten: 590 euro.
198.950: Er zijn problemen met de kilometerteller/snelheidsmeter. Tijdens het rijden vallen deze opeens uit, om vervolgens het weer wel te doen. Tijdens een lange rit hielden de kilometerteller/snelheidsmeter er helemaal mee op. Motor sloeg toen ook diverse malen af. Twee sensoren waren defect. Vervangen door de garage.
209.500: Probleemloos door de APK. Wel een aandachtspunt voor de volgende beurt: remblokken aan de voorzijde zijn bijna op. Worden bij de volgende beurt vervangen (215.000). De handrem, echte Leganza-kwaal, was wel weer vastgelopen. Is weer opgelost.
210.500: Asbak achterbank uit de console gevallen. Ophanging afgebroken. Kijk, zo merk je wel dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Maar goed, nog steeds zeer tevreden over deze cruisebak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.