Dacia Logan MCV TCe 90 Stepway (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Logan MCV TCe 90 Stepway |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 6.700 km |
Inruilen !
- 6.700 km
September vorig jaar (2018) besloten om mijn Opel Astra break diesel in te ruilen na 10 jaar en 250.000 km. Het ding had zijn werk gedaan en begon mankementen te vertonen (roetfilter stuk, stabilisatiestangen aan vervanging toe, distributieriem etc...).
Gezien het aantal af te leggen kilometers sterk is gedaald de voorbije jaren (rond de 15.000 - 18.000 km) gekozen voor een benzine.
Het heeft wat denkwerk nodig gehad vooraleer ik de keuze heb gemaakt voor mijn huidige 'kar'.
Ik wilde per se terug een break daar ik 2 nog jonge kinderen heb en er jaarlijks wel een aantal maal op uit trek naar één of ander bungalowpark met ongeveer de halve huisraad.
Kon met de Dacia Logan MCV 'Urban Explorer' geen testrit maken gezien er in geen enkele garage één voor handen was om uit te testen met de 0.9 Tce motor.
Een Dacia Sandero met dezelfde motor getest: deze leek vrij vlot te rijden.
In eerste instantie getwijfeld tussen de Dokker en de Logan break.
Getracht om de 1.2 motor vast te krijgen met 115 pk maar deze was niet meer te verkrijgen en al was ie verkrijgbaar: in België hebben ze het lumineuze idee gekregen om de boel te belasten op Co2 gehalte en bij de 1.2 was de inverkeerstelling dan ook geweldig hoog... Dat had me dus een duit extra gekost.
Dan bij een ander merk nog een testrit gemaakt: met de Skoda Fabia combi 1.0 met 95pk. Een samengesteld model laten uittellen en deze kwam ietsje over de prijs van de Dacia, maar reed achteraf gezien wel comfortabeler en beter... (ja had ik maar...)
Nu dus uiteindelijk gekozen voor de Dacia en ik wilde per se de azuurblauwe kleur. Er rijden al genoeg troosteloze auto's op onze wegen in wit/zwart/grijs... Dan heb je zo goed als alle opties erop, uitgezonderd het lederen interieur, maar dit blijkt geen echt leder dus laten vallen...
Trekhaak erbij genomen.
Komt de prijs op 15.000 euro. Eigenlijk een meevaller voor zo een groot voertuig met een koffer waar menig middenklasser jaloers op mag zijn.
Qua comfort kom je niets te kort in de Dacia: alles op en aan.
Na de gemaakte 6.500 kilometers een aantal minpunten ontdekt:
- De boordcomputer is irritant: geen buitentemperatuur aanduiding in het navi scherm (zoals bij mijn Opel). Het scrollen door het boordcomputermenu is vrij vervelend en leidt je af van de weg.
- De motor komt bij het oprijden van de autosnelweg te kort als je nog vlug een vrachtwagen voorbij wil. Ik vermoed dat het op de Duitse "autobahn" hemeltergend en stresserend moet zijn als je het verkeer wil 'volgen'.
- De motor verbruikt gezien de kleine cilinderinhoud ook teveel in de huige tijd: men spreekt van klimaat hier en klimaat daar en downsizen de motoren maar het verbruik niet. Dit kan naar mijn mening niet. Met een rustige rijstijl op 6,4l per 100 km geraakt. Zelfs in de "ecostand" niet minder. Met de ecostand op lijk je nog trager te gaan dan een slak !
- De wegligging is een dikke ramp ! Met een schuiver in de sneeuw als gevolg en de nodige blikschade.
Bij het nemen van een bocht of rotonde voel je de wagen wegschuiven. Ook vluchtheuvels zijn een vervelende hindernis in vergelijking met de Opel Astra.
Het aanraakscherm is niet accuraat genoeg en met de zon erop slecht zichtbaar. Ook de irritante stem van de gps werkt vlug op de zenuwen.
- De schakelverhoudingen kloppen ook van geen kanten: gezien de voornamelijk snelheden 50 km/u en 70 km/u op onze wegen zit je ofwel te laag in de toeren (bij 50 tussen de 3 en de 4 - bij 70 tussen de 4 en de 5). Met andere woorden je hebt de neiging 60 en 80 te rijden en je dus te ergeren aan de plichtsbewuste chauffeurs voor je...
De plusjes zijn vind ik:
+ Het comfort is hoog gezien de vrij lage prijs (in Nederland is het model een pak duurder - gek genoeg).
+ Het stuur voelt lekker aan.
+ De instap, lekker hoog en niet vermoeiend voor je rug/benen.
+ De grote koffer
+ De beenruimte voor de passagiers achteraan
+ Het design (exterieur) en de mooie kleur.
Door het ongevalletje de auto moeten laten herstellen bij een officiële dealer: duurt effe 8 dagen ! Wel een vervangwagen gekregen: een Renault Kangoo. Wat een wegligging tov de Dacia !
Alleen zuipt die Kangoo benzine 1.2 Tce je arm (8,8l/100 km !!!!) anders had ik 'm ingeruild...
Dus gezien de slechte wegligging en de beperkte motor, nu op zoek naar een ander model van Renault (Clio grandtour) of Ford (B-Max / Tourneo courier / Tourneo connect).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate
- 2018
- 44.750 km

Dacia Logan 1.0 TCe Bi-Fuel Stepway Serie Limitee 15th Anniv. / TREKHAAK / LPG3 / PARKEERSENSOREN / NAVIAGTIE
- 2020
- 108.393 km

Dacia Logan 0.9 TCe Bi-Fuel Laureate | Trekhaak | Navigatie | Airco | DAB Radio | Cruise control | LPG |
- 2017
- 95.037 km