Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)
Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst25.450 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 980 km

Diverse testritten en kopjes koffie verder bij de dealer hadden we besloten om toch maar te gaan voor deze Dacia.
De ruimte in onze "oude" auto was redelijk beperkt met twee kleine kinderen.
Diverse opties erbij besteld om voorlopig weer een aantal jaar door te kunnen.

Na ongeveer 20 weken wachten is onze nieuwe aanwinst dan toch gearriveerd.
Onze Dealer ( Dorzo Vlaardingen ) had de auto leuk onder een blauw doek neer gezet in de showroom, waar wij de auto samen met de kinderen mochten "uitpakken".
Na alle leuke en nodige handelingen konden we op pad met onze MCV.

Bij afleveren stond er precies 12KM op de teller, en daar hebben we al snel iets meer van gemaakt.
Dat weekend gelijk een leuk ritje gemaakt naar Baarle-Nassau om de auto een beetje aan te voelen.

De eerste indrukken zijn goed, minder motorgeluid dan in onze vorige auto ( Clio 1.2 16V 2008 ) maar wel iets meer wind geruis.
De wegligging is gewoon goed te noemen, misschien zelf iets minder zijwind gevoelig.
Verder is de kofferruimte enorm, geen problemen meer met het meenemen van wandelwagens e.d.

Het navigatie systeem is wel even wennen, hiervoor deed ik dat met een APP op m`n telefoon dus alles zit net even anders maar het werkt wel allemaal.
Dit zal in de loop van de tijd wel makkelijker gaan als ik er meer aan gewend ben.

Door de LPG installatie werkt de computer niet compleet.
Uiteraard wel de totaal en dag kilometers en de buitentemperatuur maar meer niet.
Tot nu toe mis ik dat wel een klein beetje, maar snap ook waarom het er niet in zit.
Zelf heb ik achterin voor de achterbank een andere lamp in het plafond geplaatst, hier zit standaard een lamp en hier heb ik de drie-lampen houder in gezet. ( Renault art.nummer : 8200073234 )
Dit tot groot vermaak van beide kinderen, nu hebben ze beiden hun eigen "lees" lampje.

Over ze zuinigheid kan ik nog niets zeggen, ik heb pas een keer moeten tanken maar zal dit zeker in een latere review laten passeren.

Qua binnenruimte is het ook goed, de kinderen op de achterbank hebben genoeg ruimte en ook als er twee volwassenen mee rijden op de achterbank is er nog genoeg ruimte.

KM gaan erg hard

  • 4.800 km

Na iets meer dan een maand de auto in bezit te hebben staat er al (bijna) 5000 Km op de teller.
Dit gaat harder dan ik had verwacht, maar er zitten dan wel een paar langere ritten bij.

De auto doet het gewoon heel goed, al moet ik wel zeggen dat bij hogere snelheden het windgeruis best aanwezig is.
Ook al de eerste reparatie gehad, maar dat kan altijd gebeuren. De rechter voorband was ineens plat, deze opgepompt en bij de bandenboer later repareren.

Ondertussen zit ik op een gemiddeld verbruik van 7,28.
Maar ik vermoed dat sommige tankbeurten niet helemaal klopte.
Ik kan er nog niet echt mijn vinger op leggen maar als ik bij een specifiek station tank lijkt het wel of er iedere keer meer liters worden aangegeven dan bij andere stations.

Na een lange rit in Duitsland op de autobahn waar het tempo best hoger lag dan gemiddeld hier in Nederland zat ik op 8.04/100 terwijl bij terugkomst dit ineens 9.22/100 zou zijn.
Als ik gewoon woon-werk en winkel verkeer neem zit het verbruik zo op 6.5/100.
Het is alleen wel even wennen aan het feit dat je iets vaker aan de pomp staat (kleine LPG tank - 32ltr-efectief), daartegen bij het afrekenen is het dan weer wel lachen....
Over deze 4000 Km extra zie ook maar net 1 streepje benzine verbruik, dus dat lijkt ook mee te vallen.
( voor Duitsland is een andere nippel nodig - acme )

Zoals gezegd ook in Duitsland geweest en wat mij heel erg mee viel is dat de auto zonder moeite in z`n 5 op de cruise-controle de heuvels over ging, daar waar onze Clio toch vaak even terug naar z'n 4 moest.
De auto ligt goed op de weg en stuurt best lekker.
Ook de kinderen op de achterbank nog niet horen klagen over de ruimte of andere zaken, hooguit de kleinste die het binnenlicht vaak aan en uit wil hebben ;)

Wat mij wel een beetje tegenvalt is de parkeersensoren.
Wij hebben ook een trekhaak onder de auto en deze zit precies voor de middelste sensor ( 3 stuks ), dit gaat goed zolang de dop naar achter staan en omdat deze ovaal is moet de smalle kant lengs op de auto staan....
gelukkig maakt de camera dan weer een hoop goed, deze is wel erg makkelijk voor de wat kleinere plekken.

Wat ik wel kan aanraden voor mensen met kids op de achterbank zijn de op maat gemaakte zonneschermen waarbij het raam gewoon nog open kan. Dit is zeker nu het zonnetje wat feller en langer schijnt een uitkomst.

Meer kilometers

  • 10.600 km

Het heeft iets langer geduurd voor de extra kilometers maar het was gewoon prima.

De auto bevalt nog steeds heel goed en is nu een beetje warm gedraaid. ;)
In de tussentijd heb ik al wel wat kleine aanpassingen gedaan aan de auto, niet omdat het een slechte auto is maar gewoon omdat het kan.
Zo hebben de interieurlampen extra verlichting in de knopjes gekregen en hebben de passagiers achter ook de mogelijkheid om warme/koude voeten te krijgen.

Bij het opendoen van de kofferbak in het donker zag ik soms te weinig, hiervoor heb ik extra verlichting in de kofferdeksel gemaakt.

Verder weer een aantal kilometers over de grens gemaakt en de snelheid zit ook goed van de auto.
De turbo doet goed z'n werk bij het inhalen en opgaan van de rijksweg, ideaal.
Het verbruik ligt nu op n gemiddelde van 7,2 waarbij toch ook een paar keer lekker stevig door te hebben gereden.

Ook ben ik bezig met een blogje met alle kleine aanpassingen die ik al gemaakt heb aan de MCV.
Dankzij o.a. de websites :
https://www.dacianer.de &. https://www.daciamodellen.nl/cms/


https://dacialoganmcv.jimdo.com

BTW de 2 voudige interieur armatuur heeft geen gaten zoals de 3 voudige waardoor de lampjes iets moeilijker te installeren.

Nog steeds tevreden

  • 15.500 km

Inmiddels al weer 7 maanden en 15500 KM verder en allen tot groot genoegen.

Uiteraard zijn er wat aanpassingen gedaan om de auto te personaliseren, zo ook de interval schakelaar voor de ruitenwisser. Deze moest worden vrijgegeven in de software en dat is gelukt.

Ook voor het eerst in 11.384KM weer eens benzine moeten bijvullen, er ging ineens een lampje branden ;)
Het gemiddelde verbruik is nog steeds 7,21L/ 100KM ondanks toch een aantal keren best stevig door rijden.

Via het Duitse Dacia forum kom je achter veel leuke en interessante wetenswaardigheden van de auto.
Ook hebben we met de MCV een puzzelrit meegemaakt met de Nederlandse Dacia Club, dit was echt geweldig. Lekker rijden over leuke binnendoor wegen in Twente en hierbij leer je de auto ook op een andere manier kennen, het stuurgedrag is gewoon goed en met de turbo trekt ie ook gewoon lekker snel op. Over sommige verkeersdrempels moet wel wat rustiger worden gereden omdat ie anders te hard in veert achter.

Tot nu toe alleen een hele grote tuintafel die niet in de auto paste, hiervoor hebben we ook weer bij Renault zelf de originele dak dragers gehaald. Deze zijn heel makkelijk te monteren en waren een uitkomst, gelukkig was er een dealer in de buurt die ze op voorraad had.

Het enige wat we hebben gehad aan de auto is dat de media-nav raar deed na een update.
Dit is is gewoon netjes opgelost door de dealer icm de importeur een nieuwe unit te plaatsten.

De maximum snelheid nog niet getest maar in Duitsland met niet te veel moeite 160km/h gehaald, en er zat nog meer in.

1e beurt

  • 21.000 km

Het is al weer zo ver, de eerste beurt is een feit.
Net iets meer dan de 20.000 km en iets minder dan een jaar.

Tot op heden nog steeds zeer tevreden over de Logan MCV, alle dingen die we mee willen nemen passen ook gewoon.
Zelfs toen we met z`n viertjes met ieder een grote koffer en handbagage paste met gemak in de kofferruimte zodat iedereen comfortabel kon zitten.

Het gemiddelde verbuik blijft steken op zo`n 1 : 14, maar tegen een gasprijs van ca 60 cent is dat best leuk.
Als ik een beetje m`n best doe is 1:16 te halen, maar daartegen als je even je laat gaan op de Autobahn dan het wel eens teruglopen naar 1:10.
Tot nu toe heb ik als V.max 180 op de teller zien staan, ook nu had ik het gevoel dat er nog iets meer te halen viel.

Wat wel opvalt is dat het tapijt bij de voetensteun iets begint te rafelen.
Hier wil ik met de tijd andere/rubberen matten overheen leggen.

Storing !!!

  • 25.450 km

He..... dat is raar een geel lampje op m`n dashboard....
Op naar de dealer, hier onder het genot van een bak koffie heeft de monteur de auto "uitgelezen".
De storing was gereset en er werd vermeld dat het geen kwaad kon.
Iets met een druk die net even te hoog geweest was, maar mocht het een keer terug komen gelijk bellen voor een afspraak.

Een week later tijdens het invoegen op de rijksweg ( even "gas" bij geven ) kwam ie weer.
Gelijk gebeld en kon binnen een week al terecht.
In deze tijd verdween ook de melding gewoon uit zichzelf onder het rijden.
Dit keer alleen geen bak koffie maar een dealer auto voor de dag om wel de boodschappen te kunnen doen.
Bij het ophalen aan het eind van de dag kreeg ik te horen dat ze iets hadden gedaan met de software van de inspuiting.
Sinds deze aanpassing geen storing meer gezien op het dashboard.

Ook eens met een aanhanger achter de auto gereden en wat "puin" weg gebracht naar de gemeentewerf.
Ook met een redelijk zware last doet de auto het goed, geen problemen met optrekken of dat de auto meer achterover gaat hangen. ( juiste belading aanhanger is must )

Wel opgemerkt dat als de kofferbak vol ligt met (volle) zandzakken dat ie achter best laag ligt en je voorzichtiger over de verkeersdrempels heen moet rijden.

Ook weer een aantal langere ritten gemaakt, en als tijdens een van deze de storing opkomt werkt de cruise control niet meer.
Dat is erg vervelend als je hier erg aan gewend ben....
Maar ook zo rijd de auto nog steeds lekker, en we zijn er nog steeds erg tevreden mee.
Ook onze kleinste vind de auto steeds leuker, alleen niet als we de raambediening achter vergrendelen. Het spel van open en dicht doen van het raam vind ie geweldig, hij kan net bij het knopje hiervan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.