Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Ambiance (2016)

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Ambiance (2016)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Bi-Fuel Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bijna 20.000 km op de teller

  • 19.944 km

Begin oktober 2016 is de Logan MCV afgeleverd door Segerink & Wolbers in Deventer nadat deze in mei was besteld. We hebben voor de Dacia Logan MCV gekozen omdat we het een mooi model vinden (mijn vrouw met name) en veel ruimte op de achterbank en in de koffer wilden. Tevens vinden we het mooi dat de auto (mede door LPG) relatief schoon is en een theoretische CO2-uitstoot heeft van 98 gram/km. En last but not least: de prijs; inclusief airco, cruise control, bluetooth ed voor minder dan 13.500. En nu de ervaringen: De eerste indruk is erg goed: een enorm ruime en keurig afgewerkte auto. De zwarte B en C stijl en zwarte dakdragers contrasteren mooi met de witte lak en doen de auto nog langer lijken dan dat deze is. De auto was net op tijd voor de geplande vakantie in Kroatie.
Volgeladen met 5 personen en veel bagage (maakt niet uit hoe groot de koffer is: mijn vrouw weet deze wel vol te krijgen) bleek de auto nog behoorlijk kwiek in de Alpen en het heuvelachtige Kroatie. De auto rijdt comfortabel en het zitcomfort van de stoelen valt niet tegen, zelfs na een lange dag met 1100 km. De vakpers vind de stoelen misschien wat vlak of de zitpositie wat afwijkend; mij bevalt het prima (de proefrit destijds deed me wat denken aan de zitpositie in Franse auto' s van weleer).
Het enige waar je mijn inziens aan kunt merken dat Dacia een budgetmerk is, is de matige toepassing van isolatie. Het geluid van banden en motor zijn beter hoorbaar dan de Clio en Polo die we hiervoor reden. Echter, de auto is wel geheel vrij van rammels en dat vind ik het belangrijkste.
Nog een mooi punt: de ramen weren een stekende zon uitstekend. Veel beter dan onze Daihatsu of andere merken waarin we soms meerijden zoals Toyota en BMW. De airco hoeft dus niet zo snel aan en -nog belangrijker- gebakken worden door een laagstaande voor- en najaarszon treedt niet zo snel op.
De turbomotor i.c.m LPG bevalt prima. De auto is standaard uitgerust met de zgn Italie-nippel zodat we zowaar LPG in Slovenie konden tanken zonder een verloopnippel. De bajonet-nippel die je in Nederland nodig hebt moet steeds gemonteerd en gedemonteerd worden, anders kan het benzineklepje niet dicht. LPG tanken in Nederland vergt dus wat handelingen.
De schakelindicator is wat positief: 50 rijden in 4 gaat prima, maar 70 in 5 kan eigenlijk niet; de motor draait -door de zwaardere belasting- pas mooi rond vanaf 75 km/uur in 5. (2000 toeren)
Het brandstofverbruik komt de eerste 5000 km uit op 1 op 16.5 op benzine en 1 op 14 op gas. (de eerste 1000 km is op advies van de garage op benzine gereden). Al met al zijn we zeer tevreden over de Dacia Logan MCV bi-fuel: een ruime, goed rijdende en keurig uitziende auto met 3 jaar garantie voor een uiterst scherpe prijs.
update 2-3-2017 bij 11314 km:
Afgelopen najaar de winterwielen van onze vorige auto gemonteerd: handig dat de Renault en Dacia uit dezelfde keuken komen want de maat en steek zijn dezelfde. Wel merkte ik in de Winterbergse sneeuw dat de grip bij de Clio beter was (het verschil in gewicht tussen een 0.9 benzine en een 1.5 diesel in het vooronder). Ook ging het bandspanningscontrole lampje branden na verloop van tijd, maar dat was een kwestie van resetten. Bij temperaturen rond het vriespunt schakelt de auto pas na 5 tot 7 km van benzine over op lpg, zodat je in de winter minder profijt hebt van de lpg-tank. Omdat we het turbo-motortje soms als wat nerveus ervaren, rijden we de laatste maanden vrijwel altijd in de eco-stand. De auto is dan wel wat sloom, maar de motor loopt dan zijdezacht en verdraagt beter lage toerentallen: 70 km/uur in 5 is dan wel goed mogelijk. De eco-stand schakelt uit als het gaspedaal geheel gevloerd wordt, dus kan er in de eco-stand toch vlot ingevoegd worden. Daar is dus over nagedacht. Al met al bevalt de auto nog immer erg goed.
update 11-6-2017 bij 19.944 km:
Gisteren met het gezin terug gekomen van een weekje vakantie in Italie. De Logan MCV deed probleemloos dienst. Via de ANWB last-minute een europa-nippel besteld om LPG in Duitsland te kunnen tanken, maar die bleek niet te passen (de aansluiting moet 10 mm buitendraad hebben). Hierdoor is 1/3-deel van de vakantie op benzine gereden en 2/3-deel op LPG. Omdat we op de heenweg 1300 km in 1 dag wilden rijden is flink doorgereden; 130-150 km/uur is goed te doen in de Dacia qua weggedrag, maar de auto is dan wel wat rumoerig (met name windgeruis). Het gecombineerde verbruik was deze vakantie 1 op 12,7 en op een volle tank LPG (30 liter) kun je zo'n 380 km komen. Op de Fernpass in Oostenrijk stond een behoorlijke rij bij Tankstelle Dolle in Nassereith, maar als LPG-tanker had ik zowel op de heen als terugreis het rijk alleen, dus dat was dubbel leuk tanken. Trouwens; de Italie-nippel is toch wel superieur aan de Nederlandse bajonet-nippel; wat is dat makkelijk vullen!
Al met al zijn we nog immer zeer te spreken over de Dacia.

afscheid

  • 30.000 km

Winter 2018 betrokken geweest bij een ongeluk; de Dacia was dermate in de kreukels dat deze niet gerepareerd kon worden. Heel erg jammer; de Logan MCV was de auto waar ik de meeste lol aan heb beleefd. De verzekering keerde de nieuwwaarde uit en hebben vervolgens een andere, nieuwe auto gekocht. Een Logan MCV stond weer op de shortlist, maar de levertijd was erg lang. Daarom is het uiteindelijk geen Dacia geworden. Ook omdat we een auto wilden met wat meer veiligheidsvoorzieningen. Wederom is het een schone en zuinige auto met veel ruimte op de achterbank geworden, maar wel met een kleinere kofferruimte

afscheid

  • 30.000 km

Winter 2018 betrokken geweest bij een ongeluk; de Dacia was dermate in de kreukels dat deze niet gerepareerd kon worden. Heel erg jammer; de Logan MCV was de auto waar ik de meeste lol aan heb beleefd. De verzekering keerde de nieuwwaarde uit en hebben vervolgens een nieuwe auto gekocht. Een Logan MCV stond hoog op de shortlist, maar de levertijd was erg lang en daar konden we niet op wachten. Daarbij wilden we vanwege het ongeluk wat meer actieve veiligheidssystemen. Wederom is het een schone en zuinige auto met veel ruimte op de achterbank geworden, maar wel met een kleinere kofferruimte

afscheid

  • 30.000 km

winter 2018 betrokken geweest bij een ongeluk; de Dacia was dermate in de kreukels dat deze niet gerepareerd kon worden. Heel erg jammer; de Logan MCV was de auto waar ik de meeste lol aan heb beleefd. De verzekering keerde de nieuwwaarde uit en hebben vervolgens een nieuwe auto gekocht. Wederom een schone en zuinige auto met veel ruimte op de achterbank, maar wel met een kleinere kofferruimte

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens