Dacia Jogger (2023)

autoreview

Dacia Jogger (2023)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst7.601 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Paar dagen met nieuwe auto rijdend

  • 580 km

27-9-2023 auto eindelijk kunnen ophalen, had hem in februari besteld en na twee keer vertraging was het eindelijk zo ver.

Eerste dag gelijk paar honderd kilometer erop gezet en vandaag weer een paar honderd zakelijk.

Ik heb ter beoordeling en in afwachting eerst proef gereden in Clio Hybride ivm aandrijflijn en reguliere Jogger. Pas in mei kon ik in proefrijden met Jogger hybride.

Wel adviseer ik niemand om de orginele Dacia-stoelhoezen te kopen en de rubbermatten. Deze zien er niet uit en ten opzichte wat je bij de Action voor paar tientjes (ipv paar honderd) kunt kopen ben je in alle opzichten beter af.

Mijn uitvoering heeft "vliegtuig klap tafels" aan de achterkant van bestuurders/passagiers kant, deze kunnen door stoelhoezen niet gebruikt worden.

De stoelhoezen zitten niet strak dus er zitten overal kreukels/los het ziet er gewoon niet uit, alsof je een auto op de sloop aan het bekijken bent, waar hond bekleding te grazen heeft genomen. Ik overweeg om ze eruit te halen, maar ik wacht daar nog even mee.

Rij comfort is goed. Ik heb 5 jaar Dacia Sandero gehad en tijdens mijn vakantie twee weken een Dacia Sandero uit Maart 2023 gereden, Deze Jogger heeft qua interieur en bediening (auto /airco etc) wat gemeen met recente Dacia (wat niet gek is).

De stoelen zitten veel beter en geven meer ondersteuning als oudere Dacia en naar mijn mening bij lange ritten net zo comfortabel als VW Passat, waar je ook na lange ritten fris en uitgerust uit stapt.

Wel vielen mij een paar dingen op:
1) Ik vind dodehoek verklikker onbetrouwbaar en te kort oplichten. Bij lage auto's licht hij niet op als je auto's in haalt licht hij niet op als auto snel voorbij komt licht hij niet of of heel kort (te kort om te kunnen opmerken). Als je er op gaat letten, kom je tot de conclusie dat je het niet kunt vertrouwen en moet negeren of uit zetten.
Ik adviseer Dacia om gevoeligheid aan te passen, het maakt niet uit of je auto inhaalt of vice versa, hij moet altijd laten zien dat er iets in je dodehoek zit. En pas na een seconde of later dempen, zodat je het überhaupt (overdags) zal opvallen.

2) De batterij komt zelden boven de 50% uit, ik belde de dealer en die vertelde dat dit normaal is bij Jogger

3) Als je vanaf 130KM/uur laat uitrollen dan komt hij wel tot 75% (B stand)

4) Elektrische aandrijving, terwijl eerste dag hij altijd elektrisch wegreed, deed hij de tweede dag nauwelijks. Misschien om dat ik verwarming aan had staan?

5) Motor schiet meestal gelijk in heel hoge toeren, dit is niet irritant, maar wel voor voetgangers op straat die je vreemd aankijken als je wegrijd en hij dat niet elektrisch doet

6) Ik heb de beoogde verbruik niet gehaald, maar ben daar nog niet echt mee bezig geweest (defensief rijden) wel zit er een ECO modus, maar die lijkt niets meer te doen dan vertraging tussen gaspedaal en reactie in te houden.

Aangezien ik zelf veel heb gehad aan andermans review zal ik trachten actief bij te houden mbt deze auto.

Mocht iemand iets specifieks willen weten, gebruik de reactie.

Verbruik & Wassen en schade :-(

  • 1.139 km

Ik heb "eindelijk" tank leeg gereden vandaag, intentie was eerder maar heb paar honderd KM met mijn oude gereden (Sandero).

Bewust zo onzuinig mogelijk gereden, snel accelereren, 10 tot 30% te hard, climate control op 19 graden en auto, en 90% snelweg. Resultaat 16,6KM/1Liter (afstand / vol getankte volume).

Ik zal trachten bij elke tankbeurt hier verbruik bij te houden.

Mijn volgende doel is zo min mogelijk te verbruiken, ik ga ECO mode gebruiken climate control op 19 maar niet automatisch. Dit heeft ook als voordeel dat ik aanjager (blower) naar boven wil hebben en niet van voren, in autostand gebruikt hij altijd naar voren, al dan niet combinatie met voeten, en zelf bepaal wanneer airco aan moet.

Na deze tanktank weet ik dus meest zuinige scenario en meest kostbare, aangezien ik zelf heel defensief rijd, zou het weleens kunnen zijn dat ik met mijn eigen rijstijl onder de ECO stand uitkom, vandaar: Meten is weten.

Tot nu viel me op dat in ECO stand hij niet hoog in de toeren schiet, dus je laat ook niemand schrikken bij oversteekplaats als je wegrijd en beetje te diep intrapt.

Tot op heden bevalt auto zeer goed, zicht van binnen naar buiten is zeer goed en gewenning is er al aardig. Ook gewoon blijven kijken en niet vertrouwen op dodehoek indicator zit er in, ik overweeg om te ze uit te zetten. (toen ik hem kocht stonden ze al uit).

Ik heb nog steeds de handleiding niet gelezen en zag in comment al wat tips.

Naar mijn gevoel rijd de auto best weinig elektrisch en alleen als accu meer als 50% geladen is. Ten opzichte van mijn proefrit in CLIO weet is dat zeker, die is lichter en daar reed ik de helft van proefrit van half uur elektrisch.

Ten opzichte van proefrit met Jogger Hybride, weet ik het niet, misschien dat er (net als met TVs) een dealer stand is.

Uiteindelijk zou ik het fijn vinden als verbruik in de buurt uitkomt wat aangegeven is. Want dat is de voornaamste reden van aankoop geweest. Elektrisch optrekken is fijn, accelaratie is top echter op benzine is er een soort van vertraging tussen gaspedaal en reactie en schiet hij hoog in de toeren als je snel wilt optrekken.

Vandaar zoek ik nog naar methode waarop ik hem altijd elektrisch kan laten optrekken. Meer waarde dat hij elektrisch gaat als ik > 100KM rijd zie ik niet, rijwind /banden geluid overstemd motor toch indien toeren niet hoog zijn.

Tot slot ik heb hem gewassen, ik hoorde van wasstraat al dat je twee weken moest wachten, dealer bevestigde dat.

Heb hem eerst afgespoten en met de hand gewassen in een "wasbox", daarna naar wasstraat gereden even expliciet gevraagd of het kwaad kon en of dode muggen er af zouden gaan.

Dode muggen gaat er niet vanaf, later met microvezel doekje en water met had gedaan.

Wat wel heel jammer was dat ik een pitje in de lak heb door wasstraat. Ik dacht eerst dat het iets aangekoekt was. Maar het is echt een pitje in de zijkant, die je niet van een halve meter ziet.

Mij is verteld dat ik het moet sealen/aanstiften, heb dealer gemaild met vraag of er een stift is in betreffende kleur. Als ook of ik los klepje kan bestellen die bij aflevering al vol met krassen zat.

Het is jammer, maar niets aan te doen.

Verder heb ik weer gemerkt dat als je bij hoge snelheid gaat remmen, hij soort vooruit schiet, alsof hij niet mechanisch remt (of dat uitschakelt?) en energy (B stand) gaat genereren en pas bij verder pedaal indrukt mechanisch gaat remmen.

Android Auto werkt goed, alleen vind ik het irritant dat je altijd eerst USB kabel moet gebruiken, ik overweeg iPhone te kopen om die reden. Carplay schijnt alles remote te kunnen doen + je kunt je apps gebruiken op het scherm. (niet getest, zal eens met telefoon van een vriend proberen)

Achterbank en derde zit rij zijn nog steeds niet gebruikt of getest, moet het zelf nog eens gaan proberen.

Al met al ben ik tevreden met aankoop en ik was juist zo iemand die nooit zou aanraden om nieuwe auto te kopen of te leasen maar voor een auto te gaan waar de kop vanaf was.

Verbruik niet optimaal

  • 4.665 km

Ik heb na de tweede tank beurt (zie overzicht) ECO stand standaard aan staan, naar mijn mening doet dit niet anders dan toeren beperken, maar dan alleen bij voet niet van de cruisecontrol die regelmatig hoog in de toeren springt.

Na 7 tankbeurten komt mijn gemiddeld verbuik op:
6,34 l/100km (1 op 15,77)

Dat is verre van optimaal, met mijn Sandero (1,2) haalde ik 1 op 17,5 zonder moeite en die was niet hybride en reed ik zelfde trajecten / manier.

Misschien dat ik 90% snelweg rijd en daarmee niet tot beoogde doelgroep van Dacia behoor.

Waar ik me ook aan irriteer (nog steeds) is dode hoek verklikker, die afgaat als het gaat regenen, paaltjes lang snelweg etc... ik negeer ze nu anders rijd je heel onrustig.

Van de week vroor het -5 een bandendruk sensor werkte niet meer, omdat ik veel KM's moest rijden belde ik mijn dealer Dacia Nieuwendijk Amsterdam West (Lijnden) en ik kon gelijk langskomen, binnen een uur later reed ik weg, hadden ze sensor opnieuw ingelezen en banden van juiste druk voorzien. Kosteloos. Ik ben dit soort service in Nederland niet gewend.

Tot slot de afgelezen boordcomputer waarde mbt gemiddeld verbruik komt niet in de buurt van wat je zult uitrekenen na tankbeurt en dat vind ik zeer jammer, aangezien 100KM/Uur exact (volgens flitsmeister) 100KM/u is.

Ideaal in Amsterdam 30KM/uur

  • 7.601 km

Deze auto is ideaal in Amsterdam, moest een aantal keren vorige maand in Amsterdam zijn en dankzij 30KM/uur verbruik je vrijwel geen benzine ;-)

Voor het doel waar ik hem gekocht heb 80% snelweg is hij niet zuinig genoeg.

Dus als 7 zitter voornamelijk in de stad is het perfect.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Jogger

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.